Funderingar om Lågtrycksturbo....
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Funderingar om Lågtrycksturbo....
Hur mycket kan man trimma en vanlig N/A innan bilprovningen börjar bråka?
Har funderat på lågtrycksturbo som ett alternativ, hur mycket kan man ladda på Orginalmotorn?
Har funderat på lågtrycksturbo som ett alternativ, hur mycket kan man ladda på Orginalmotorn?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Ser dom inte trimmet på din 163 hk maskin, så lär dom inte säga något.
En turbo syns och lär inte gå igenom utan bra mycket mer arbete, om ens då.
En turbo syns och lär inte gå igenom utan bra mycket mer arbete, om ens då.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamnbergodalvana wrote:Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?


MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Spånet skrev:
Typ bromsprov, avgasvärden etc.. Eller ?
Hur svårt är det att få den regbesiktigad... Krävs det nåt speciellt..Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn
Typ bromsprov, avgasvärden etc.. Eller ?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Är tyvärr inte helt kunnig i BP regbesBodens Svarta 944 S2 wrote:Spånet skrev:Hur svårt är det att få den regbesiktigad... Krävs det nåt speciellt..Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn
Typ bromsprov, avgasvärden etc.. Eller ?

Ska regga min bur snart och har hört att det är riktigt tjurigt.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Man får inte ändra någonting vad gäller motorn. Punkt. Så är reglerna i princip. Allting ska vara orginal för att vara godkänt. Enda undantaget är bilar från -75 och tidigare som inte har något avgasreningskrav och därmed får ha en ombyggd motor. Vad gäller våra bilar är det kört.
Däremot kan man bygga om bil så mycket att den räknas som "ombyggt fordon" och genom detta får möjlighet att regga om bilen med en annan motor (som dock fortfarande måste vara i sitt orginalutförande!).
Sen vad som slinker igenom besiktningen trots att det inte är lagligt är en annan sak.
Däremot kan man bygga om bil så mycket att den räknas som "ombyggt fordon" och genom detta får möjlighet att regga om bilen med en annan motor (som dock fortfarande måste vara i sitt orginalutförande!).
Sen vad som slinker igenom besiktningen trots att det inte är lagligt är en annan sak.

Det är ombyggnaden i sig som är problemet. Har med krav på avgasreningen att göra.bergodalvana wrote:Men är det turbon som är problemet eller antalet hästkrafterna som utvinns?
Om nu man inte utvinner så fruktansvärt mycket kraft ur en lågtrycksturbo så borde det väl inte vara några problem... eller?
En regbesiktning hjälper inte. I alla fall inte om det är för att motorn är ombyggd. Om den däremot är utbytt är det en annan sak. Men då måste man byta mer på bilen för att kunna regga den som "ombyggt fordon".Spånet wrote:Är den inte typad som turbospis så blir det nog tufft, men en regbes och du är i hamn![]()
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
och nu för tiden kan man väl tacka Qvarnis för att besiktningen blivit ännu mycket hårdare...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Icke katbilar får byta till katmotor i orginalskick av valfritt fabrikat. Dock max 10% mer hästar och 20% mer vrid. Kan även regga som ombyggt fordon med 204 hk per ton. Men då måste bromsar och hela drivlinan bytas med.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2007-10-17 19:35:28
- Telefon: 0721765304
- Bilmodell: Letar efter en
- Årsmodell: 1977
- Location: Anderslöv
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Inte lagligt även om folk påstår att de får igenom kompressormatade bilar genom att bara ta bort remmen. Iom att motorn (läs insuget) är ändrat så är motorn inte längre laglig och ska heller inte längre gå att få godkänd vid besiktningen.Mr-Mago wrote:på med en kompressor å vid besiktningen så plockar man av remen å gimicken!
Nu är det säkert många som kommer att protestera och påstå att det vet om bilar med kompressor som klarat sig genom en besiktning. Det är möjligt att det är så, men det finns de som fått igenom en hel del annat som inte heller är lagligt. Jag tycker inte att detta är ett forum som behöver lägga ribban där Zatzy har den vad gäller "tips" på vad om är ok enligt lag. Därmed menar jag inte att man ska låta bli t ex kompressorbyggen, bara att man ska vara medveten om vad som faktiskt gäller.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users