Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

Jämför dina varvtider med andra forumsmedlemmar. Varje bana har en egen tråd.
Message
Author
User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#91 Post by tomp »

Torbjorn968 wrote:Försökte hänga på dig då, kändes som det var mycket mer än 250 hk.... för det kan väl inte ha varit det som sitter mellan stolen och innertaket.... :-)

T

Nää det är en ren materialsport :D
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#92 Post by Torbjorn968 »

Har tittat igenom min egen Performance Box log för 1:06.3 varvet.

Man kan se följande:

- höga max sidkrafter på 1,42 G
- men: detta är endast transient, typist 1,2 G, borde därför finnas mycket att hämta genom att utnyttja max grepp mer.
- växlingar tar 0,5 sekunder. Bättre att varva i botten?
- torparn är en riktig rysare, 0,8 G i sidan i kombination med 0,8 G inbroms (eller nåt sånt) = tot 1,6 G på friktionscirkeln. MYCKET!
- Max inbromsning: 1,05 G
- går inte så fort: 182 km/h V Max.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#93 Post by StefanQ »

1.06.4 idag med lite för smalt torrt spår...1.14.6 när det var helblött. Detta gjorde med sproilans nya R888.

Kul var det!
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#94 Post by Torbjorn968 »

Det måste vara bullret som sköt på.... hördes över hela raksträckan.... Nu är du ju snabbare än mig igen.... din rackare :-). 1:06,8 bidde det som bäst idag. I blötan däremot kom jag aldrig ner under 1:19.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#95 Post by StefanQ »

Sorry...men det var verkligen kul att köra igår. Jag hade förväntat mig mkt mindre grepp med R-däcken i blötan! Tror inte 1.05 är omöjligt då det aldrig var helt torrt när jag körde.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#96 Post by Torbjorn968 »

Vilket ju är bra för då får jag göra 1, 05 4

:-)

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#97 Post by tomp »

2010-10-23
Fick några hyfsat torra varv på morgonen 1:03,60 som bäst

4x 255/40-17 Mpsc

Vikt 1300 effekt 250+ laddar ca 0,9-1bar vid 5800rpm

Edit: Ny fin jämn asfalt på nästan hela banan
Last edited by tomp on 2010-10-27 18:04:11, edited 1 time in total.
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#98 Post by Torbjorn968 »

Måste vara nått fusk?

:-)

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#99 Post by tomp »

Torbjorn968 wrote:Måste vara nått fusk?

:-)

T
Ja ja lika bra att erkänna jag körde med gamla slitna bakdäck :mrgreen:
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#100 Post by patand »

På slutet av dagens förarkurs körde jag med lite tidtagning. Harrys laptimer i telefonen. :-)

Blev 1:08.16 som bäst (utan chikan givetvis). Känns inte så illa för 170hk/1100kg (+förare och passagerare). :-)

Med mer effekt borde den långa rakan gå någon sekund snabbare.

Intressant jämförelse man kan göra i Harrys är "virtual best lap" som mjukvaran räknar ut. Där slår den ihop ens snabbaste tiderna på de 3 sektorer som Sviestad i detta fallet är uppdelat i. Den tiden blev 1:07.99, tyder alltså på att jag får ihop sektorerna ganska bra iom att jag inte är långt från den tiden på den verkliga bästa tiden. :-)

På morgonen innan kursen körde jag några varv med videoinspelning också. Men då gick det inte så fort (ringrostig och kalla däck). Men lägger kanske upp en filmsnutt iaf snart.

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

Re:

#101 Post by tomp »

patand wrote:På slutet av dagens förarkurs körde jag med lite tidtagning. Harrys laptimer i telefonen. :-)

Blev 1:08.16 som bäst (utan chikan givetvis). Känns inte så illa för 170hk/1100kg (+förare och passagerare). :-)

Med mer effekt borde den långa rakan gå någon sekund snabbare.

Intressant jämförelse man kan göra i Harrys är "virtual best lap" som mjukvaran räknar ut. Där slår den ihop ens snabbaste tiderna på de 3 sektorer som Sviestad i detta fallet är uppdelat i. Den tiden blev 1:07.99, tyder alltså på att jag får ihop sektorerna ganska bra iom att jag inte är långt från den tiden på den verkliga bästa tiden. :-)

På morgonen innan kursen körde jag några varv med videoinspelning också. Men då gick det inte så fort (ringrostig och kalla däck). Men lägger kanske upp en filmsnutt iaf snart.

Vad fick du i toppfart på rakan?
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Re:

#102 Post by patand »

tomp wrote:Vad fick du i toppfart på rakan?
På snabbaste varvet hade jag en toppfart på 167,7 km/h enligt Harrys Laptimer.

Här är filmen från morgonen när jag rostade av mig lite med några varv innan instruerandet började:

http://www.youtube.com/watch?v=Zhy7dOegxEc" onclick="window.open(this.href);return false;

Toppfart på det varvet på filmen blev 164,4 km/h och totaltid 1:11.71
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#103 Post by tomp »

Ok

Då går det ganska mycket fortare med mera effekt, runt 190km/h hade jag med org. chipp (race chrono)
och 1300 kg bil (med mig i)
Last edited by tomp on 2011-04-15 18:02:45, edited 1 time in total.
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#104 Post by patand »

tomp wrote:Då går det ganska mycket fortare med mera effekt runt 190 hade jag med org. chipp (race chrono) och 1300 kg bil (med mig i)
Hade du bara 190hk med originalchippet? Den ska väl ha 250hk original din bil?

Vad har du för toppfart på rakan?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

Re: Varvtider Sviesta (Linköpings Motorstadion)

#105 Post by tomp »

editerade föregående inlägg för att undvika missförstånd

:wink:
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users