Page 1 of 4

Varvtider Knutstorp

Posted: 2007-06-25 14:22:55
by patand
På begäran så delar vi upp varvtidssnacket per bana.

På "knutan" har jag kört ca 1.14.628

EDIT: Bilen är som vanligt Roadsport C klassad med Toyo R-däck, 205/50-15

Posted: 2007-06-26 09:27:54
by Anna E
1,12.0 i pcsr klass 1.

Nu är bilen lättad till roadsport B så nu ska jag ner under 1,12 ;)

Posted: 2007-06-27 21:35:01
by Pelle Sörensson
1.14.0 med original stötdämpare på min gamle 944 N/A med r-däck

1.10.5 med 944 Turbo för första gången på bana med Turbo, 6:e varvet av 8....sen va det slut.

Posted: 2007-06-28 08:20:36
by patand
Pelle Sörensson wrote:1.14.0 med original stötdämpare på min gamle 944 N/A med r-däck
OJ! Verkar som jag snart får stå i skamvrån med min långsamma tid... :shock: :?

Posted: 2007-06-28 10:38:11
by easec
patand wrote:
Pelle Sörensson wrote:1.14.0 med original stötdämpare på min gamle 944 N/A med r-däck
OJ! Verkar som jag snart får stå i skamvrån med min långsamma tid... :shock: :?
Därför kommer inga tider från snigeln från Lomma.

Posted: 2007-06-28 11:17:10
by patand
easec wrote:Därför kommer inga tider från snigeln från Lomma.
Fegis... :twisted: :wink:

Men du borde väl iaf ha en bra mycket snabbare tid från i år än vad du hade ifjol Mats? :)

Posted: 2007-06-28 13:04:56
by easec
a nån sekund hit eller dit, vem bryr sig.

Posted: 2007-06-28 14:01:43
by patand
easec wrote:a nån sekund hit eller dit, vem bryr sig.
:lol:

Posted: 2007-06-28 14:52:40
by Pär Hylander
1:12.01 Roadsport C, 7kg/hk 1190 kg 170 hk, 225/50R15 Michelin PSC
1:09,76 Roadsport B 5,2 kg/hk, 1120 kg 215* hk 225/50R15 Bridgestone Re540

Roadsport har väldigt styrt reglemente på aerodynamiska anordningar vilket man inte behöver ta hänsyn till om man åker banmöte eller t.ex PCRS

Istället kan verklig effekt vid modifierad motor skilja sig från verkligheten, så där jag ovan hade 215 hk beräknat kanske jag hade 10 hk mer.

Posted: 2007-06-28 14:59:08
by Pär Hylander
Dom tider vi pratar här med i sammanhanget relativt långsamma bilar (roadsport C & B samt PCSR 1-2) är rätt dock rätt snabba för oss inte så talangfulla amatörer. Sätt en lovande junior som kört kart i 8 år i ngn av våra bilar och denne slår förmodlingen oss med 2 sek tämligen omgående....

Sen ska vi veta att det slår åt andra hållet oxo, när jag kör i mitt tempo (säg stadiga 1:13,xx i roadsport C-utförande) så är det snabbare än >90% av R2-ekipagen på ett PCS banmöte, oavsett vagnmaterial som ju i de flesta fallen är >20 år nyare och 200 hk starkare.

Posted: 2007-06-28 15:10:19
by FredrikÅ
Vi har alla en massa sköna ursäkter och förklaringar till varvtiderna;
Trötta dämpare, fel lufttryck, vinterdäck, skoskav, halsfluss, motvind.. :wink:

Det är väl ändå så, att det perfekta varvet med dom perfekta förutsättningarna - det finns inte för någon.

Här är min tid: 1.09,647

Posted: 2007-06-28 15:10:55
by patand
Pär Hylander wrote:Sätt en lovande junior som kört kart i 8 år i ngn av våra bilar och denne slår förmodlingen oss med 2 sek tämligen omgående....

Sen ska vi veta att det slår åt andra hållet oxo, när jag kör i mitt tempo (säg stadiga 1:13,xx i roadsport C-utförande) så är det snabbare än >90% av R2-ekipagen på ett PCS banmöte, oavsett vagnmaterial som ju i de flesta fallen är >20 år nyare och 200 hk starkare.
Vi får prova den där teorin om kartjuniorer med Björn C i någon av våra bilar... ;)

Hmmm det där med R2 var ju intressant... kanske vågar man köra i den gruppen på något PCS möte framöver då?! Även fast jag iof är 2 sekunder långsammare än dig på Knutan i Roadsport C Pär?

Posted: 2007-06-28 15:12:19
by patand
FredrikÅ wrote:Vi har alla en massa sköna ursäkter och förklaringar till varvtiderna;
Trötta dämpare, fel lufttryck, vinterdäck, skoskav, halsfluss, motvind.. :wink:
För min del är det oftast chauffören det beror på... :roll:

Posted: 2007-06-28 16:01:19
by Pär Hylander
FredrikÅ wrote:
Här är min tid: 1.09,647
Nu är du alltför blygsam fredrik, det där du skriver är ju en medioker tid om man åker i pcsr klass 4, men riktigt rysligt fort för klass 1, dvs 6,5 kg/hk och dessutom utan "aerodynamik"

Posted: 2007-06-28 22:07:09
by FredrikÅ
Pär Hylander wrote: Nu är du alltför blygsam fredrik, det där du skriver är ju en medioker tid om man åker i pcsr klass 4, men riktigt rysligt fort för klass 1, dvs 6,5 kg/hk och dessutom utan "aerodynamik"
Tack, men både du och jag vet att det säkert finns en sekund till att hämta på
den tiden, däremot vet vi inte var eller hur..... :wink: :roll: