Page 1 of 2

Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:02:36
by Spånet
Finns det någre större bromsar än orginal som passar "bult on".

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:12:26
by FredrikÅ
Spånet wrote:Finns det någre större bromsar än orginal som passar "bult on".
930 turbo 3,3 har väl varit en ganska vanlig uppgradering - men såna
bromsar har blivit guld värda nuförtiden. :?

EDIT: På min gamla bil så satt det en annan uppsättning. Funkade skitbra, men
jag vet inte hur mycket "bolt-on" det var. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27353

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:22:39
by Spånet
FredrikÅ wrote:
Spånet wrote:Finns det någre större bromsar än orginal som passar "bult on".
930 turbo 3,3 har väl varit en ganska vanlig uppgradering - men såna
bromsar har blivit guld värda nuförtiden. :?

EDIT: På min gamla bil så satt det en annan uppsättning. Funkade skitbra, men
jag vet inte hur mycket "bolt-on" det var. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27353
Har sett att det finns gott om 996 bromsar på blocket, är det något som går att använda?

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:31:05
by FredrikÅ
Spånet wrote: Har sett att det finns gott om 996 bromsar på blocket, är det något som går att använda?
Jag har inte en susning.. :roll: Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.

(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:34:50
by Pehr Johnsson
FredrikÅ wrote:
Spånet wrote: Har sett att det finns gott om 996 bromsar på blocket, är det något som går att använda?
Jag har inte en susning.. :roll: Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.

(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Bromsarna på 964 är ju inte pissdåliga på en tung orginalbil och är väl i princip samma som jag har på S2:an. Kan man få på dessa på en lätt gammelelva så finns ju både skivor och belägg till riktigt bra priser.

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:35:19
by Spånet
FredrikÅ wrote:
Spånet wrote: Har sett att det finns gott om 996 bromsar på blocket, är det något som går att använda?
Jag har inte en susning.. :roll: Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.

(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Kanske ska prova med orginalbromsar, pfc belägg och ordentlig kylning.

Den kommer att väga exakt 1100 kg med mig i :wink: (om jag räknat rätt).

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:41:02
by Spånet
Pehr Johnsson wrote:
FredrikÅ wrote: Jag har inte en susning.. :roll: Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.

(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Bromsarna på 964 är ju inte pissdåliga på en tung orginalbil och är väl i princip samma som jag har på S2:an. Kan man få på dessa på en lätt gammelelva så finns ju både skivor och belägg till riktigt bra priser.
Kanske kunde vara något, har du eller Fredrik lust att mäta lite nästa gång ni är i hjulhusen. C/C hålen, skivdjup osv

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:45:57
by Highway
Spånet wrote:
FredrikÅ wrote: Jag har inte en susning.. :roll: Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.

(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Kanske ska prova med orginalbromsar, pfc belägg och ordentlig kylning.

Den kommer att väga exakt 1100 kg med mig i :wink: (om jag räknat rätt).

Låter som en vettig setup som borde funka tycker jag :D

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:50:35
by Spånet
Highway wrote:
Spånet wrote: Kanske ska prova med orginalbromsar, pfc belägg och ordentlig kylning.

Den kommer att väga exakt 1100 kg med mig i :wink: (om jag räknat rätt).

Låter som en vettig setup som borde funka tycker jag :D
Det sitter 2-kolvs ok både bak och fram men klossarna har en yta som 2 st frimärken ungefär(skojjar inte) och det gör mig nervös att det inta ska räcka.

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-02 22:54:24
by FredrikÅ
Spånet wrote: Det sitter 2-kolvs ok både bak och fram men klossarna har en yta som 2 st frimärken ungefär(skojjar inte) och det gör mig nervös att det inta ska räcka.
Nej, originaloken är inga höjdare, dom flexar rätt mycket och ger därför en
rätt svampig känsla.. Originalskivorna är dessutom ganska tunna
och klarar inga vidare temperaturer.

Bilen är ju från -74, så en liiiten uppgradering skadar inte. :wink:

996

Posted: 2008-11-03 08:14:04
by 931Melander
Vad jag förstår så är 996 en hyfsad uppgradering, det är 4 kolvsok.

Jag kommer att köra 996 bromsar fram o 944Turbo ok bak, om det nu går att få dit.

Men en fördel med 996 ok är att de är bultade radiellt = det är lättare att göra en adapter.


Fredde

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-03 19:11:29
by Pär Hylander
FredrikÅ wrote:
Spånet wrote: Det sitter 2-kolvs ok både bak och fram men klossarna har en yta som 2 st frimärken ungefär(skojjar inte) och det gör mig nervös att det inta ska räcka.
Nej, originaloken är inga höjdare, dom flexar rätt mycket och ger därför en
rätt svampig känsla.. Originalskivorna är dessutom ganska tunna
och klarar inga vidare temperaturer.

Bilen är ju från -74, så en liiiten uppgradering skadar inte. :wink:
Hmm är det inte samma skivor som på 944 / 931? Har för mig jag köpt samma till 911- 72 och gule räsern?

Fast visst, dom är ju rätt tunna.... (230 hk / 1190 kg fixade dom ivf med god kylning)

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-03 21:23:14
by FredrikÅ
Pär Hylander wrote: Hmm är det inte samma skivor som på 944 / 931? Har för mig jag köpt samma till 911- 72 och gule räsern?

Fast visst, dom är ju rätt tunna.... (230 hk / 1190 kg fixade dom ivf med god kylning)
Just, ja - det är ju samma skivor. Olika ok och belägg bara.
Nioelvan fick tjockare skivor och reviderade ok till Carrera 3,2.

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-14 21:33:16
by Karl-ove
Spånet wrote:
FredrikÅ wrote: Jag har inte en susning.. :roll: Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.

(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Kanske ska prova med orginalbromsar, pfc belägg och ordentlig kylning.

Den kommer att väga exakt 1100 kg med mig i :wink: (om jag räknat rätt).
Hej Lars.
Har du samma storlek på klossarna fram o bak så har du nog lite dåliga bromsar för banåka, ska du då byta till nåt större som är bolt on måste du byta frambenen för då har du hålen för att fästa bromsoken på 75mm c/c. Dom ngt större bromsarna som satt på S och E bilarna har 90 mm .
Även SC och Carrera -84 -88 passar på dessa ben, sc har som S,E 20 mm skiva, Carrera 84 har 24 mm.
Dessa bromsar är väl de enda som är bolt on, förutom 3,3 turbo, som bara kräver mindre mod för att få dit skivan. Där finns 2 varianter, den äldre -78-79 som skruvas på insidan som din nuv skiva, men detta ären dyr variant om man inte redan har centrumet till skivan, då denna är i 2 delar. Andra varianten är den nyare skivan som du trär över navet som då måste svarvas av lite.

996 bromsar är nog lättast att få till bra om du vill ha värre bromsar då dom skruvas åt "andra" hållet, då kan man göra en adapter så att man lätt kan få oket där man vill ha det. Då får du 28 mm skiva fram och 24 bak.

Karl-ove

Re: Bromsar till 11a -74

Posted: 2008-11-15 10:11:23
by Spånet
Karl-ove wrote: Hej Lars.
Har du samma storlek på klossarna fram o bak så har du nog lite dåliga bromsar för banåka, ska du då byta till nåt större som är bolt on måste du byta frambenen för då har du hålen för att fästa bromsoken på 75mm c/c. Dom ngt större bromsarna som satt på S och E bilarna har 90 mm .
Även SC och Carrera -84 -88 passar på dessa ben, sc har som S,E 20 mm skiva, Carrera 84 har 24 mm.
Dessa bromsar är väl de enda som är bolt on, förutom 3,3 turbo, som bara kräver mindre mod för att få dit skivan. Där finns 2 varianter, den äldre -78-79 som skruvas på insidan som din nuv skiva, men detta ären dyr variant om man inte redan har centrumet till skivan, då denna är i 2 delar. Andra varianten är den nyare skivan som du trär över navet som då måste svarvas av lite.

996 bromsar är nog lättast att få till bra om du vill ha värre bromsar då dom skruvas åt "andra" hållet, då kan man göra en adapter så att man lätt kan få oket där man vill ha det. Då får du 28 mm skiva fram och 24 bak.

Karl-ove
Hej Karl-ove,

Klossarna på mina ok är identiska bak och fram dock så är kolvarna större fram. C7C måttet är samma som jag har på min 44a -82

Kommer att beställa Bilsteins RSR coilover kit nästa vecka så jag avvaktar bromsarna tills jag fått dom.

Den enklaste vägen vore kaske att gå 996 vägen men hur stora fäljar tror du jag måste ha för att få plats med dom?