Köpråd för 25000:-
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2006-10-02 19:45:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Köpråd för 25000:-
Hej
Jag funderar på att köpa en porsche efter jul och har max 25000:-
Vad ska jag köpa då? 924 eller 944?
finns det med turbo för de pengarna?
är en 944 mycket dyrare i försäkring, drift?
/Stefan
Jag funderar på att köpa en porsche efter jul och har max 25000:-
Vad ska jag köpa då? 924 eller 944?
finns det med turbo för de pengarna?
är en 944 mycket dyrare i försäkring, drift?
/Stefan
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Efter att Amoz var här med sin 924a idag, så kan jag inte annat än rekommendera 924:a om man har lite mindre pengar att röra sig med. Billig i inköp, relativt billiga delar, samt försäkring. Dessutom lär en 924:a inte tappa något i värde till den dagen man vill byta upp sig
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
944an är dyrare i både försäkring och drift (lite dyrare delar generellt). Om det är mycket eller inte vet jag ej...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- magnusb
- S2-Poster
- Posts: 289
- Joined: 2005-09-22 10:16:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge/ Stockholm
- Contact:
För max 25.000:- är det 924:an som gäller. Och som nämns ovan är priser på reservdelar ganska humana till 924:an också. Men kom ihåg att det trotts allt är en Porsche och skulle du behöva renovera annat än normala slitdelar (tex låda eller motor) kan det bli en dyr affär att köpa allt för billigt...... Dvs spara hellre lite pengar till och köp en pärla än att "spara" ett par tusen i inköp för att kanske få en otrevlig överraskning.
-Köp hellre en fin välvårdad 924 än en skabbig 924 Turbo.
-Och köp hellre en fin välvårdad 924 Turbo än en skabbig 944
Och när vi ändå pratar om bilar för så lite pengar som runt 25k måste man även hålla i minnet att en uppsättning nya däck/fälgar kan vara en betydande del av värdet. Samt lacken på bilen.... Behövs den lackas om kommer man nog inte unadan under 15-20k såvida man inte har kontakter.
-Köp hellre en fin välvårdad 924 än en skabbig 924 Turbo.
-Och köp hellre en fin välvårdad 924 Turbo än en skabbig 944
Och när vi ändå pratar om bilar för så lite pengar som runt 25k måste man även hålla i minnet att en uppsättning nya däck/fälgar kan vara en betydande del av värdet. Samt lacken på bilen.... Behövs den lackas om kommer man nog inte unadan under 15-20k såvida man inte har kontakter.
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Håller helt med!magnusb wrote:-Köp hellre en fin välvårdad 924 än en skabbig 924 Turbo.
-Och köp hellre en fin välvårdad 924 Turbo än en skabbig 944
För de pengar du pratar så får du garanterat en mycket finare 924 än 944.
924 Turbo ska man vara medveten om att det inte är någon dussinbil och att vissa reservdelar kan vara svåra/dyra att få tag i. Men jag tror ändock 924 Turbo är mer prisvärda i 25 tusenkronorsklassen än de flesta 944or i samma prisklass.
944an är lite överskattad jämfört med 924 och 924 Turbo. Eller så kan man ju vända på det och säga att 924or generellt är underskattade... låter ju trevligare. Köpläge är det iaf på 924or än så länge!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2006-10-02 19:45:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
athleticman: Om du skriver i din profil var du bor i landet så kan du säkert få både tips och hjälp med expertis vid köpet av forummedlemmar som bor i trakten.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag håller med om att man ska sikta in sig på en 924 om man har 25.000 kr att lägga.
Sen får man räkna med att det kommer att gå en hel del pengar (allt är relativt!) att hålla den i drift. Det är gamla bilar och saker går sönder, behöver justeras, lagas och bytas. Rena slitdelar som bromsbelägg och däck kostar ju också en del. Kolla upp priser! Men det kan ju fortfarande vara överkomligt beroende på hur mycket pengar man har och vad för ambitioner man har med bilen och om man kan fixa en del själv eller känner någon som vill meka åt dig.
Edit: En 924 är knappast mycket dyrare att hålla i ordning jämfört med någon annan bil, t ex en välvårdad golf, i samma ålder. Inköpspriset är högre men det borde du få igen när du säljer 924:an.
Sen får man räkna med att det kommer att gå en hel del pengar (allt är relativt!) att hålla den i drift. Det är gamla bilar och saker går sönder, behöver justeras, lagas och bytas. Rena slitdelar som bromsbelägg och däck kostar ju också en del. Kolla upp priser! Men det kan ju fortfarande vara överkomligt beroende på hur mycket pengar man har och vad för ambitioner man har med bilen och om man kan fixa en del själv eller känner någon som vill meka åt dig.
Edit: En 924 är knappast mycket dyrare att hålla i ordning jämfört med någon annan bil, t ex en välvårdad golf, i samma ålder. Inköpspriset är högre men det borde du få igen när du säljer 924:an.
Last edited by Maxx on 2006-10-04 14:28:02, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 9
- Joined: 2006-09-26 11:12:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Dalarna
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 447
- Joined: 2005-09-04 16:26:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
F-n min bil har både kassa däck och behöver lackas om. Måste säga att jag är tycker den är grymt prisvärd ändå.magnusb wrote: Och när vi ändå pratar om bilar för så lite pengar som runt 25k måste man även hålla i minnet att en uppsättning nya däck/fälgar kan vara en betydande del av värdet. Samt lacken på bilen.... Behövs den lackas om kommer man nog inte unadan under 15-20k såvida man inte har kontakter.
Per Carlsson
- T_nick
- S2-Poster
- Posts: 279
- Joined: 2005-11-19 17:14:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden/Luleå
- Contact:
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
T_nick skrev:
Det var väl bara Turbon som hade 5 bultsmönster?
Eller var det så även på dom nyare 924:orna?
Den där bilen borde va en 924 Turbo eller hur.
Det var väl bara Turbon som hade 5 bultsmönster?
Eller var det så även på dom nyare 924:orna?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Står iof att de bytt kaross och bromsar, frågan är om inte spindlarna är bytta då också, för att få bromsarna att passa?Bodens Svarta 944 S2 wrote:T_nick skrev:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Jon80 skrev:
Ja just det ja.. He he, tänkte inte på det..frågan är om inte spindlarna är bytta då också, för att få bromsarna att passa?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Who is online
Users browsing this forum: No registered users