924 turbokonverterad

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

924 turbokonverterad

#1 Post by matsen »

Tittar på en vanlig 924 som är turbokonverterad med en herrejösses IC.
3 frågor.
1. Går den någonsin att besiktiga i detta utförande? (nej, jag vet inte än vad det är för bromsar men säkert inte uppdaterade då jag tänker han skulle sagt något: )
2. Håller det för turbo?
3. Hur många häst (omöjligt o svara på - jag vet) skulle ni gissa att det kommer ut?

Ägaren (eller säljaren iaf) kan absolut ingenting om bilen och jag har ett ljusår för att åka och titta på den. Han säger att motorn är "trimmad" och turbokonverterad men läcker lite olja så den går inte att starta nu... Specifikt och uttömmande förklaring. Kan lätt kategoriseras under kategorin "Barnfind". (Han har fler. Många fler...)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 turbokonverterad

#2 Post by Cédric »

1. Har jag svårt att se. Men det går att regga om en 924 till 931 uppenbarligen, utzons fd räserbil verkade vara sådan. Men denna kan ju bli knepigare då inget är orginal, bäst att kolla med bilprovningen.

2.beror helt på hur detr gjort. Den som är värst är en holländare som jag skrivit om här tidigare. Med över 400 hästar och 7000rpm orkade en stake inte längre (std botten). Även raceboy körde rätt mycket mos, dom verkar tåla en hel del, förutsatt att man har bra koll på vad man gör och ett effektivt turbosysten. Sök på project black.

3. Helt omöjligt att vetta, norr om 200 antagligen. En kul grund att börja jobba med, men det ligger nog rätt mycket framför dig för att få allt riktigt schysst.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 turbokonverterad

#3 Post by gegge »

Skulle nog säga att det är rätt mycket pyssel med gällande regler att köra lagligt.

Om du bygger om så pass mycket att du kan få den typad som ombyggt fordon och sedan registreringsbesiktiga med E85 fint kryphålet att ALL avgasrening är på undantag. Dvs inga problem att hänga på turbo. Men, vid nästa regbes ska du kunna visa på bromsintyg vid minst 0,6bar och då får bilen inte ha mer än 15kW/100kg.

Alltså byta bromsar och styrning om du inte vill bygga cab. Frågan är om det räcker att bara ta chassiet från en 944?

Gällande motorn så hade jag varit försiktig. En standard fräsch k-jet från 924 räcker nog upp till 931 nivåer med vettig lambda. Gissar att kallstarten går som bränsletillskott genom tryckvakten på insuget. Sedan stämmer inte tändningen ändå, men den kanske är stummad?

Grenrör, turbo och intercooler varit kul att ha! Även om den måste plockas bort ibland...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 turbokonverterad

#4 Post by Cédric »

Oj jäklar, missade att det vr kjet fortfarande, antog atr det va efi, ja då krävs det ju mer pyssel.

Borken
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 924 turbokonverterad

#5 Post by Borken »

Om inte annat vore det kul med fler bilder på turbokonverteringen! :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users