Tittar på en vanlig 924 som är turbokonverterad med en herrejösses IC.
3 frågor.
1. Går den någonsin att besiktiga i detta utförande? (nej, jag vet inte än vad det är för bromsar men säkert inte uppdaterade då jag tänker han skulle sagt något: )
2. Håller det för turbo?
3. Hur många häst (omöjligt o svara på - jag vet) skulle ni gissa att det kommer ut?
Ägaren (eller säljaren iaf) kan absolut ingenting om bilen och jag har ett ljusår för att åka och titta på den. Han säger att motorn är "trimmad" och turbokonverterad men läcker lite olja så den går inte att starta nu... Specifikt och uttömmande förklaring. Kan lätt kategoriseras under kategorin "Barnfind". (Han har fler. Många fler...)
924 turbokonverterad
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
924 turbokonverterad
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4632
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 turbokonverterad
1. Har jag svårt att se. Men det går att regga om en 924 till 931 uppenbarligen, utzons fd räserbil verkade vara sådan. Men denna kan ju bli knepigare då inget är orginal, bäst att kolla med bilprovningen.
2.beror helt på hur detr gjort. Den som är värst är en holländare som jag skrivit om här tidigare. Med över 400 hästar och 7000rpm orkade en stake inte längre (std botten). Även raceboy körde rätt mycket mos, dom verkar tåla en hel del, förutsatt att man har bra koll på vad man gör och ett effektivt turbosysten. Sök på project black.
3. Helt omöjligt att vetta, norr om 200 antagligen. En kul grund att börja jobba med, men det ligger nog rätt mycket framför dig för att få allt riktigt schysst.
2.beror helt på hur detr gjort. Den som är värst är en holländare som jag skrivit om här tidigare. Med över 400 hästar och 7000rpm orkade en stake inte längre (std botten). Även raceboy körde rätt mycket mos, dom verkar tåla en hel del, förutsatt att man har bra koll på vad man gör och ett effektivt turbosysten. Sök på project black.
3. Helt omöjligt att vetta, norr om 200 antagligen. En kul grund att börja jobba med, men det ligger nog rätt mycket framför dig för att få allt riktigt schysst.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 turbokonverterad
Skulle nog säga att det är rätt mycket pyssel med gällande regler att köra lagligt.
Om du bygger om så pass mycket att du kan få den typad som ombyggt fordon och sedan registreringsbesiktiga med E85 fint kryphålet att ALL avgasrening är på undantag. Dvs inga problem att hänga på turbo. Men, vid nästa regbes ska du kunna visa på bromsintyg vid minst 0,6bar och då får bilen inte ha mer än 15kW/100kg.
Alltså byta bromsar och styrning om du inte vill bygga cab. Frågan är om det räcker att bara ta chassiet från en 944?
Gällande motorn så hade jag varit försiktig. En standard fräsch k-jet från 924 räcker nog upp till 931 nivåer med vettig lambda. Gissar att kallstarten går som bränsletillskott genom tryckvakten på insuget. Sedan stämmer inte tändningen ändå, men den kanske är stummad?
Grenrör, turbo och intercooler varit kul att ha! Även om den måste plockas bort ibland...
Om du bygger om så pass mycket att du kan få den typad som ombyggt fordon och sedan registreringsbesiktiga med E85 fint kryphålet att ALL avgasrening är på undantag. Dvs inga problem att hänga på turbo. Men, vid nästa regbes ska du kunna visa på bromsintyg vid minst 0,6bar och då får bilen inte ha mer än 15kW/100kg.
Alltså byta bromsar och styrning om du inte vill bygga cab. Frågan är om det räcker att bara ta chassiet från en 944?
Gällande motorn så hade jag varit försiktig. En standard fräsch k-jet från 924 räcker nog upp till 931 nivåer med vettig lambda. Gissar att kallstarten går som bränsletillskott genom tryckvakten på insuget. Sedan stämmer inte tändningen ändå, men den kanske är stummad?
Grenrör, turbo och intercooler varit kul att ha! Även om den måste plockas bort ibland...
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4632
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 turbokonverterad
Oj jäklar, missade att det vr kjet fortfarande, antog atr det va efi, ja då krävs det ju mer pyssel.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 222
- Joined: 2014-10-26 10:50:33
- Telefon: 0704246502
- Bilmodell: Boxster
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 924 turbokonverterad
Om inte annat vore det kul med fler bilder på turbokonverteringen!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users