944 som stått i 8 år.

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
FlyingSkotten
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2016-06-28 10:54:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 som stått i 8 år.

#1 Post by FlyingSkotten »

Hej allihopa! Mitt första inlägg här från en blivande porsche ägare! Har hittat en på blocket som jag fastnat för, verkar vara i hyfsat bra skick. När jag ringde ägaren var han väldigt trevlig men verkade lite okunnig om bilar generellt.
Han hade bytt sin harley mot porchsen, men nu efter 4 månader hade han kommit på att han inte har tid för den pga han har massa hästar tillsammans med frun.

Jag ringde ägaren innan honom för att kolla skicket, och han berättade att han haft bilen stående i 8 år i garage, alltså inte utomhus i alla fall, och sen fixat iordningen den innan "försäljning". Han sa att han tyckte den var i fint skick och ångrade sig lite. Han hade bytt slavcylinder till kopplingen och fixat iordning bromsarna lite. Den hade inte heller läckt någon olja på hela 8 år.

Det negativa dock var att det var något glapp i elsystemet så ibland hade han fått gå ut och vickat lite på säkringsboxen för att något skulle funka, kommer inte riktigt ihåg vad ( svårt att förstå gottlänska :lol: ). Det andra negativa han nämnde var att bromsen höger fram låg på, och han hade kört en 5 mils sträcka med den och då hade fälgen blivit väldigt varm. Problemet är att jag skall köra bilen tillbaka från gottland hela vägen upp till göteborg, och då kanske det inte är så käckt med en påliggande broms. tips/ideer?

Sist men inte minst, han hade inte bytt olja på den på 8 år eftersom bilen bara stått parkerad. Utgår från att nuvarande ägare inte bytt oljan och kört omkring med 8 år gammal olja och filter i 4 månader.

Hur är det med bilar som stått så länge? Lär man behöva byta varenda packning/filter/olja i hela bilen?

Vad tror ni? Ska man leta vidare?

TACK! :D

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 som stått i 8 år.

#2 Post by fälgen »

Du bör inte köra med den på grund av kamremmen som är för gammal (om den inte är nybytt). Det andra skulle jag inte oroa mig för ifall du gillar och räknar med att skruva själv. Brukar finnas risk att bilen börjar läcka olja när den stått länge, men det behöver inte bli akut. Men remmen som sagt är det.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users