944, en bil för mig?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
swingminx
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2016-05-11 12:47:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989
Contact:

944, en bil för mig?

#1 Post by swingminx »

Hej.
Jag har fastnat för den otroligt snygga 944 och hoppas jag kan få lite köpråd av er här.

Bilen ska agera sommarbil, inte brukis utan kvällsturer och utställningar.

Jag har aldrig testat en, de flesta på blocket ligger inte nästgårds direkt.

Men, enligt info jag läst på om bilen så verkar det vara Turbo modellen och S2 som intresserar mig mest. Vad skiljer dom motorerna åt? Vilken av dom är att föredra?

Hur är dom att serva?
Kamremsbyte och mer avancerade jobb får jag nog lämna iväg.
Jag är verkligen inte någon superduktig mekaniker, men jag har tillgång till garage och bra vänner som brukar hjälpa mig med lättare jobb.

Jag kan lätt tänka mig lägga 10-15.000 om året i service/reparationer, räcker detta eller bör jag avstå och leta efter någon annan bil?

Med vänlig hälsning
Per, Karlstad

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

#2 Post by jesper »

Jag kör så som du säger. 10-15 kommer du inte i närheten av om du hittar en bra bil. Leta efter rätt bil istället för att fokusera modell. Jag var petig och prövade ett helt gäng innan jag föll för den jag idag har. Tycker den vanliga (kallad N/A) räcker till bra, klart det är kul med mycket effekt men priserna stiger snabbt på fina bilar av S2 eller turbo.. Oavsett motor är det ju den otroliga väghållningen som är grejen med 9xx. Med en 944 letar man efter de små krokiga vägarna när man ska från A till B.
Motorer. N/A dvs vanliga 944an, 2,5 liter(2,7l 1989) 163/165 hk. 944S 2,5l 16V 190hk. S2 3,0l 210hk. Turbo 2,5 l 220/250hk

Skickat från min E6553 via Tapatalk

swingminx
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2016-05-11 12:47:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#3 Post by swingminx »

Tack för svar :)
Är det något som skiljer caben mot coupen? Förutom att den ena har tak :)
Såg att det fanns en fin S2 cab på blocket nu..

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#4 Post by Janne J »

De tilltalar lite olika kundkrets, de som har lite tankar på bana/konbana/trackdays väljer bilar med tak.

En S2/turbo coupe är ett bra val, tillräckligt mycket mos i maskin för att kunna utnyttja den fina balansen i bilen.
Bilarna är inte svårmekade, reservdelar finns och forumet har kunskapen.
Mycket användbara bilar även för vardagskörning på sommarhalvåret, det är inga känsliga rashästar...
Last edited by Janne J on 2016-05-14 17:18:13, edited 1 time in total.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

swingminx
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2016-05-11 12:47:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#5 Post by swingminx »

Blir bara mer och mer övertygad om att en 944 är bilen för mig :)
Om man jämför S2( 3.0L?) mot Turbon, skiljer det mycket i hur svåra dom är att skruva med?

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

944, en bil för mig?

#6 Post by Freddie_81 »

Jag skulle säga att det som blir krångligare med turbon (själva aggregatet och all vakuum) tar ut sig med div problem som kan uppstå med två kammar. Kanske att S2:an är lite enklare, även billigare i inköp. Men jag skulle säga också lite "tråkigare" (om nu en 944 kan vara det) än en turbo.
Lite mekande måste man nog vara villig att lägga för att det ska vara hyggligt ekonomiskt. Men det får man även se som del av det roliga och lära sig med tiden. Alltid roligare när man känner sig mer delaktig i Mekandet med bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#7 Post by Janne J »

I stort sett är det bara motorn som skiljer, vissa skillnader finns på bromsar beroende på årsmodell och options.
Jag har själv en 944S2-90 och en 924S där jag har stoppat i en S2 motor och byter just nu toppackning på kompisens 944 turbo. Självklart är det fler delar på en turbo, motorrummet är lite mer fullpackat..
Driftsäkerheten på en turbo och en S2 är god, men det händer kanske oftare att turbon krånglar, inte beroende på bilen utan på de tidigare ägarna som gladeligen chippar, ändrar turbotryck och micklar i största allmänhet.

Det är rätt stor skillnad på karaktären, S2 har ett bredare register och drar gladeligen från 2000-6500 rpm, turbon vaknar först strax över 3000 och drar utav helsike till 5500 rpm.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

swingminx
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2016-05-11 12:47:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#8 Post by swingminx »

Trevligt med all info ni ger mig :)
Är det samma diff på både s2 och turbo?

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#9 Post by Janne J »

Samma låda men lite olika utväxlingar, diffbroms eller inte beror på vad som kryssades i vid inköpet. Jag har diffbroms på min S2, option code 220.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

swingminx
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2016-05-11 12:47:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#10 Post by swingminx »

Jag känner helt klart att jag måste testa både s2 och en turbo.
Synd bara att alla ska vara så långt bort :(
Ingen här på forumet som provkört s2 cabben som är på blocket?

CMSod
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2016-03-30 16:21:30
Bilmodell: Letar efter en 944/968
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#11 Post by CMSod »

Är det den som säljs av Ricondo i Vallentuna så provkörde jag den en sväng för säkert mer än en månad sedan. Enbart för att få lite erfarenheter inför köp av cupe. Jag fick dåligt intryck av den direkt. Minns inte exakt vad, men den kändes sliten och jag gillade den inte alls.

User avatar
krasse
S-Poster
Posts: 144
Joined: 2006-07-02 21:39:42
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989
Location: Värmdö
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#12 Post by krasse »

Jag kan verkligen rekommendera en 944 S2. Har haft min i kanske 8 år och har aldrig behövt lägga ut några större summor i reparation och service. Min erfarenhet är att 10 000 kr bör räcka bra per år.
Vill du kolla upp en S2 cab är du välkommen att höra av dig för en provkörning. Den är inte bara en glidarbil utan den har visat sig trivas bra på konbanor och förarkurser på såväl Kinnekulle som Sviestad.

Har du råd men en 944 S2 cab och hittar ett fint ex kan jag bara lyckönska dig!

/Krasse

swingminx
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2016-05-11 12:47:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#13 Post by swingminx »

CMSod wrote:Är det den som säljs av Ricondo i Vallentuna så provkörde jag den en sväng för säkert mer än en månad sedan. Enbart för att få lite erfarenheter inför köp av cupe. Jag fick dåligt intryck av den direkt. Minns inte exakt vad, men den kändes sliten och jag gillade den inte alls.
Tack, då behöver jag inte åka och titta på den.

swingminx
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2016-05-11 12:47:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#14 Post by swingminx »

krasse wrote:Jag kan verkligen rekommendera en 944 S2. Har haft min i kanske 8 år och har aldrig behövt lägga ut några större summor i reparation och service. Min erfarenhet är att 10 000 kr bör räcka bra per år.
Vill du kolla upp en S2 cab är du välkommen att höra av dig för en provkörning. Den är inte bara en glidarbil utan den har visat sig trivas bra på konbanor och förarkurser på såväl Kinnekulle som Sviestad.

Har du råd men en 944 S2 cab och hittar ett fint ex kan jag bara lyckönska dig!

/Krasse

Trevligt! Jag ska faktiskt till Stockholm(Värmdö) första helgen i juni.
Vart håller du till?

swingminx
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2016-05-11 12:47:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944, en bil för mig?

#15 Post by swingminx »

Nu har jag inte bevakat blocket så länge på s2 och turbo.
Så hur ofta dyker dessa upp? Finns ju några på blocket nu, men jag tycker dom ligger högt i pris eller ligger dom där dom ska?

Ska man ha tålamod och vänta eller se sig om för en billigare och lite äldre N/A?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]