Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
CMSod
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2016-03-30 16:21:30
Bilmodell: Letar efter en 944/968
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

#1 Post by CMSod »

Hej!

Jag äger ingen Porsche än, men har beslutat mig för att skaffa mig en frontmotorporsche. Jag har dock lite funderingar över det här med att äga en äldre bil. Och bara ha den.

Jag har fram till nu bara ägt hyfsat moderna bilar. S40 och 9-3. Jag har inga större mekanikerkunskaper även om jag inte har tummen mitt i handen. Har bytt motorolja, filter och bromsklossar på mina bilar med hjälp av Haynes instruktionsbok tidigare. På den nivån ligger det.

Sen är man ju ganska bekväm av sig också. Jag vill ju ha en kall bil på sommaren och en varm bil på vintern. En fungerande radio som inte producerar 50% brus. En tyst kupé, så lite väg och vindljud som möjligt men motorljud går ju självklart bra.

Så nu är frågan om jag skulle vara nöjd med en Porsche från tidigt 80-tal. Eller om en tidig 90-tal är ljusår modernare och bekvämare för mig. (Jag är född på 80-talet, fanns ens AC då? Om inte, är en AC lös bil en bastu på sommarn?) Tanken är ju att den ska köras dagligen året om. Och är underhållet mer krävande på en äldre modell än en nyare? Hur mycket skiljer sig en 944 från -81 mot en från -91 överlag?

Förstår om det här är saker som ni entusiaster inte har en tanke på och ser som löjliga. Men jag skulle uppskatta om ni kunde upplysa mig om mina funderingar ovan.

Som första Porsche känner jag ju inte att jag behöver en S2a för hästkrafternas skull. Utan snarare för AC, farthållare och liknande (kör långsträckor på motorväg några ggr per år). Men är det mindre underhåll med en tidig 944 håller jag mig nog hellre till en sådan.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

#2 Post by Karl Birgander »

Äldre bil är äldre bil.
Bilar blir funktionsmässigt bättre med tiden, även om "allt det roliga" försvinner mer och mer.
AC fanns på 944, tittar du på S2 och andra i liknande årsmodeller så är det vanligare än på tidiga.
2006-2008 hade jag vår S2 som enda bil. Funkade prima, men kräver lite underhåll då och då som alla bilar.
Värmen är exemplarisk i 944, liten kupé blir snabbt varm.
En 944 är inte det tystaste man kan åka, men absolut inte tvärtom heller.
Tänk på att det ofta sitter breda däck på (ofta 255 bak) och det gör ju inte saken bättre.

Det är inte mindre underhåll på en äldre, bilarna är rätt lika, få saker är direkt billigare eller enklare.

Lycka till!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

CMSod
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2016-03-30 16:21:30
Bilmodell: Letar efter en 944/968
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

#3 Post by CMSod »

Ok! Tack för ditt svar Karl!

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

#4 Post by Lilja »

Denna frågan har dykt upp ett flertal gånger innan på detta forum och jag kommer svara samma sak. Kommer inte rekommendera det.
Har själv vid två tillfällen försökt använda en 944 som enda bil. En gång en S2a från 91 och en gång en vanlig 944 från 85.
Låt mig säga såhär, rent användningsmässigt är det inga problem. Det är väldigt sköna bilar att köra för sin ålder. Sköna att sitta i, tysta och bekväma att köra. Min 86a Turbo hade dessutom fungerande klimatanläggning med AC. Hade även farthållare och elspeglar, elhissar, elstolar och allt annat man kan tänka sig att behöva.
Där problemen börjar är just att det är gamla bilar, och då snackar vi inte om någon gammal Volvo heller. Dessa bilarna kräver betydligt mer och oftare underhåll än vanliga bilar. Dessa underhållen är dessutom väldigt dyra, SPECIELLT om du måste lämna in bilen varje gång något måste åtgärdas.
För mig tröttnade jag eftersom det hela tiden känndes som jag var tvungen att stå i garaget vid varje ledig dag (som då var ca 20 minuters bilfärd hemmifrån) och mecka för att ens kunna ta mig till jobb dagen efter.
Nu finns det folk som har haft tur och kört 944or dagligen i flera år och aldrig har haft problem. Men som sagt, jag skulle nog kalla det mer tur och överdrivet positiv attityd :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

CMSod
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2016-03-30 16:21:30
Bilmodell: Letar efter en 944/968
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

#5 Post by CMSod »

Ditt svar började jobbigt men slutade ju positivt Lilja. Och det är slutet jag tar med mig. :lol:

Nä, men seriöst så är jag lite orolig över att inte kunna lita på sin bil. Jag har ingen möjlighet att hålla två bilar samtidigt en längre tid. Inte ens om jag haft en liten golf eller fiesta som komplement. Bor i lägenhet i Stockholm-ish.
Däremot har jag möjlighet att åka kollektivt till jobbet när bilen fallerar. :|

Jag hör vad du säger och förstår risken. Jag har ingen brådska att köpa någon och ställer in mig på att hänga här och leta efter väl omhändertagna bilar av entusiaster, som förhoppningsvis håller bättre än en random bil från blocket.

Tack för din input!
Last edited by CMSod on 2016-04-06 07:35:07, edited 1 time in total.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

#6 Post by [Bobo] »

...och det är bl.a mig Lilja syftar på, som kör gammal Porsche året runt sedan sju år tillbaka.
Tror inte att jag drabbas av fler eller dyrare haverier än någon annan som kör nyare bil.
Leta efter en fräsch bil som rullat kontinuerligt och se till att serva regelbundet.

Lycka till! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

#7 Post by Freddie_81 »

Tjena. Även jag har brukat 924/944 dagligdags även om jag inte gör det för tillfället. För mig har det fungerat bra trots att det varit "random" blocket bilar till rellativt billiga pengar. Nu mekar jag ju en hel del själv och har ett lager med bra att ha saker så dyker något upp brukar det fixas omgående. Kan hända att jag förbiser saker som för mig anses vara "lätt" fixat men som för någon utan mek vana blir betydligt jobbigare.
Men överlag tycker jag det fungerat väldigt bra. Jag har kört 924 de tre senaste vintrarna (dock inte i denna) och som nämnts ovan så är det bra värme i bilarna. Måste ju nämna att det går att lasta in betydligt mer än man tror i dessa bilar.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Att ha en "äldre" bil, som enda bil.

#8 Post by QV_ »

En gammal bil är lika dyr att lämna in på verkstad som en ny.

Skall man få ekonomi i sitt bilägande så bör man laga felen själv. Även underhållet bör utföras i goda väners lag (eller själv). Först då kommer underhåll och lagningar att komma ner i samma prisbild som den begangnade bilens pris (värde).

Men jag ser inga större bekymmer med att ha en äldre bil som endabil, men jag meckar rätt mycket själv.

/Jan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users