Går i tankar på att köpa en 944

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Zbonk
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2016-03-27 10:36:14
Bilmodell: Saknar en Porsche :(
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Går i tankar på att köpa en 944

#1 Post by Zbonk »

Hej,

Ny här på forumet så detta blir min första tråd! :)

Jag går i tankarna om att köpa en 944 för att ha som en rolig sommarbil. Är alltså inte ute efter någon i mint condition utan jag tänker mig att hitta en rätt risig som jag bygger upp så som jag vill ha den.

Det jag tänker på är följande:
Ska man lägga pengarna på att köpa en 944 turbo och skrämma upp den eller ska jag köpa en billig 944 NA och lägga pengarna på en LS V8 och trycka ner i den?

Båda är ganska lockande men i slutändan spelar det ingen större roll vilken motor det sitter i. Tanken är att jag vill komma upp till 500-600nm. Så vilket alternativ som gör detta billigast och enklast vet jag inte. Därav vänder jag mig till er, lite mer kunniga människor, för att höra era tankar och åsikter :) Porsche världen är helt ny för mig :mrgreen:

Tack på förhand för era svar!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Går i tankar på att köpa en 944

#2 Post by [Bobo] »

Välkommen hit!
Utan att veta något om dina tidigare projekt och vad du är kapabel att genomföra är mitt tips är att köpa en som redan är modifierad ungefär som du tänkt dig. Dom brukar vara billiga när dom kommer ut eftersom ingen förutom dom som bygger dom är intresserade.
Vi som hängt med ett tag vet att majoriteten av Porscharna som det påbörjas storslagna projekt på tenderar att säljas utan originaldrivlinan några år senare när orken eller pengarna tagit slut. Originaldelarna brukar finansiera bygget, så det går aldrig att återställa, även om det alltid står i säljesannonsen att det går.
Kan räkna upp mängder av exempel på hur fina bilar tagits ur trafik för att modifieras och sen aldrig mer ser dagsljus.
Exempel på lyckade konverteringar som faktiskt används är svårare att hitta.

Det finns inga bolt-onlösningar för motoruppgraderingar på 944 och det brukar generellt betraktas som en ganska dum idé. Viktfördelningen sabbas och du har byggt en bil som bara du vill ha och som du antagligen inte kommer vilja äga resten av livet.
Vill du ha en snabbare Porsche så är det bättre att du köper en snabbare Porsche.
I ditt fall verkar det väl som att Cayenne kommer närmast i prestanda...
Billigare än en 944 turbo numera dessutom.
Det framgår inte om du provkört någon 944/951. Om inte tycker jag att du ska börja där.

Inte menat att pissa i ditt påskägg. Men om du inte gillar motorn i bilen så tycker jag att du ska titta på en annan modell.
Finns ju massor av bilar med LS-motor om man gillar just den.

Vad gäller 951 så finns det ju inga att köpa just nu om man inte vill betala 300 000. Billiga turbobilar blir svårare och svårare att hitta...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Går i tankar på att köpa en 944

#3 Post by Janne J »

Välkommen hit!

Jag håller med Bobo till 100%, våldsamt modifierade bilar och speciellt de med utbytt motor är ganska iskalla som begagnade.
En 944 köper man inte för dess 0-100 prestanda, 944:an är en mycket mer komplett bil än bara hög motoreffekt. har du inte provat en bra 944, gärna en S2 eller turbo ska du försöka göra det först.
Alternativet kan ju vara en Corvette C4/C5 annars.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Zbonk
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2016-03-27 10:36:14
Bilmodell: Saknar en Porsche :(
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Går i tankar på att köpa en 944

#4 Post by Zbonk »

Tack för era svar!

Direkt efter att jag läst era svar så fick jag avsmak från att köpa en tyvärr. Det är en otroligt fin bil och som ni säger så kanske den lämpar sig mer för folk som vill behålla bilen som den är byggd. Jag har heller aldrig kört en Porsche och känner ingen som har en som jag kan få provköra heller.
Värt att tillägga är att jag inte har någon som helst erfarenhet av projektbyggen tidigare. Har ett stort intresse för bilar men att mecka med dom har inte legat högt upp på listan. Tanken är också att jag inte vill lägga mer än 80.000 på bilen allt som allt, MAX 100.000kr.

Blir väl att jag får titta efter någon annan bil. Camaro Iroc-Z från 80-talet är ganska intressant också och även Nissan 200sx. Corvetten är lite för dyr för mig!

Saikko
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-12-10 22:42:58
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Går i tankar på att köpa en 944

#5 Post by Saikko »

Efter ditt sista inlägg har jag ett förslg av bil om det mestadels är en lättuppskrämd motor i en rolig bil.

Har du kollt något på dom äldre suprorna?
Mk3:an (före 92) är inte den snyggast men fruktansvärt lätttrimmad.
350-450hk är inte allt för ovanligt och är genomförbart inom din budget.

Enligt mitt tycke beter sig mk3:an vid originaleffekt liknande 944:an förutom att den inte har en chans vad kommmer till viktfördelning vilket resulterar i aningen mer svår hanterlig vid sladd och arslet kan komma farande väldigt fort medans 944:an vad jag har känt så här långt (endast kört den ca 200mil) ligger somett strykjärn och är fruktansvärt lätthanterlig i samma situation (liknande).

Dom ligger även hyffsat i pris vid inköp och det år fortfarande att hitta mer eller mindre oskruvade exemplar i helt okej skick.

:#944burn:

Kommer dock aldrig ångra bytet från toylåda till 951 :#cheers:

:#944burn:
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Går i tankar på att köpa en 944

#6 Post by Karl Birgander »

Jag har inte stött på många supror på bana...
Och inte blivit frånkörd av annat än mk4 supror med massor av mos och väghållning.

Många alternativ finns, bra att du frågar runt, just för dig kanske 944 är helfel, då är det bra att få det utrett redan nu.
En 944 N/A behöver ju en del uppgraderingar vid sidan av motor om du vill åka med mer maskin också.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Går i tankar på att köpa en 944

#7 Post by Ragnar Joensen »

Som Janne skriver längre upp, är vanliga 944:or inga motormonster. Men de går fort ändå och spöar relativt enkelt bilar med dubbla styrkan, och även mer än det. Det beror på den fina balansen och hur väl låda och motor är anpassade varandra.

Att inte ha kört en Porsche, och inte heller byggt om en bil i den omfattning, som du pratar om, gör att jag gärna sätter en hundring på att ett sånt projekt skulle käpprätt åt skogen.

I allmänhet har jag obegripligt svårt att fatta vad vitsen är med en miljon Newtonmeter. Att lära sig köra med en svag bil ger mycket mer nöje i längden. Och billigare blir det också. Bara ett välmenat tips efter att se många fina bilar gått åt i händerna på folk med större vilja än förmåga.
Porsche fantast !

968 1992

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users