944 påbackad

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

944 påbackad

#1 Post by Skrea »

Hej!

Jag är precis som många andra Påväg att köpa min första 924/944. Jag är händig och inte rädd för att lära mig eller jobba på bilen.

Jag har fattat intresse för denna bil, men behöver lite hjälp för erfarna. http://www.blocket.se/vi/64850040.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur svårt är det är byta karossdelar? Om den är lite på backad så kanske det bara är att byta några plastdelar?
Svårt att hitta dess? Dyrt?

Framrutan, är det ett problem?

31,000 mil, är det något jag ska va orolig för?

Nått annat att tänka på?
Ska förhoppningsvis åka och kolla på den nästa vecka.

Mvh Gustaf

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 944 påbackad

#2 Post by Karl Birgander »

Uselt att inte ta med bild på det i karossväg som är skadat. Utan det så kan man inte bedöma mycket...
Helt klart rejält prutbar.
Karossdelar går att byta, men det är stor del som är bakskärm. Omlack lär krävas och om den är "allmänt smårisig" så är det ju kanske inte kul att lacka om bara vänster bak, och då behövs säkert mer jobb också...
Framrutan är inte gratis, vet inte hur det funkar om man kan köpa en bil och börja med att säga att rutan är trasig, osäker på om ditt försäkringsbolag gillar det...
31000 mil i sig är inte ett problem, men däremot är fråga hur mycket pengar man ska lägga ner på den, för den kommer inte bli mer lättsåld när du är klar med fler mil på mätaren.

Vad ska du ha bilen till?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 944 påbackad

#3 Post by QV_ »

Eftersom det inte finns någon bild på skadan så vill han inte visa den :twisted: Utgår ifrån att den är "större".

Min broder sålde sin okrockade, med helframruta "smårisiga" 944 NA för 25.
Så enligt denna "formel" är denna max värd 15 men allt över 5 för för dyrt om du inte har bra kontakter inom plåt och lack.

Framruta, har hört pris på runt 8 men har inte kollat upp det.
Har för mig att brodern betalade 15 för ny koppling hos Sanden. Om du den är sliten efter 31 tusen vilket inte är orimligt.
Leta fram en okrockad för samma summa istället.

/Jan

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 påbackad

#4 Post by Skrea »

Karl Birgander wrote:Uselt att inte ta med bild på det i karossväg som är skadat. Utan det så kan man inte bedöma mycket...
Helt klart rejält prutbar.
Karossdelar går att byta, men det är stor del som är bakskärm. Omlack lär krävas och om den är "allmänt smårisig" så är det ju kanske inte kul att lacka om bara vänster bak, och då behövs säkert mer jobb också...
Framrutan är inte gratis, vet inte hur det funkar om man kan köpa en bil och börja med att säga att rutan är trasig, osäker på om ditt försäkringsbolag gillar det...
31000 mil i sig är inte ett problem, men däremot är fråga hur mycket pengar man ska lägga ner på den, för den kommer inte bli mer lättsåld när du är klar med fler mil på mätaren.

Vad ska du ha bilen till?
Jag har tänkt att ha ett projekt/ rolig bil som jag kan njuta av på sommarna. Den får gärna ha lite skavanker, dels så att jag har nått att jobba med, men också så priset går ner. Just nu bor jag i Lund, så förhoppningsvis njuta av bilen under helgerna tills man kör hem den i sommar. Sen låta den stå avställd under resten av året i ett garage.

22 årig grabb vill alltså ha en rolig bil som han kan göra sin egen.

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 påbackad

#5 Post by Skrea »

komp.jpg
Hej allihoppa!

Jag var och kollade på bilen samt provkörde den idag. Fått mycket mer kött på benen, men behöver lite råd.

Den ägs av en man som köpt en slk och behöver få platsen. Han och hans son kör mycket gocart, så jag drar slutsatsen att han är mycket mekaniskt kunnig. Den hade gått 31 000 och hade ''ganska ny kompling när jag köpte den av gamle ägaren'', samt att kammen var bytt. Kamremmen var ofta bytt även, och alltid frisk olja i den sa han.
På backningen var absolut inte så illa som sett på bilderna, det var lite skrap på förarsidan och en liten buckla. Inga problem för mig. Motorn och växellådan gick hur fint som helst tyckte jag. Targa var de också.
Lite rost framför bakre hjulhusen, men inget att oroa sig för? Något som går att rostlaga?

Den hade tydligen varit inbesiktigad sommaren 2014 utan anmärkning. Däremot hade de bytt ratt till en sparco, och tutan i den fungerade inte. Sladdarna satt där i, men han använde inte bilen de sista, och eftersom han visste att tutan glappade/inte fungerade så hade han inte brytt sig om att besiktiga in den. Han visste inte om de var sladdarna, nått glapp eller en säkring. Allt annat verkade fungera prima (instrumentbrädan var inte sprucken heller).


För de pengarna som han ville ha så fick man även med en identisk motor till, växellåda och transaxel samt fyra fälgar till med vinterdäck.

Så den stora frågan är, hur svårt är det att lösa en tuta? Kan det vara en säkring, är sånna dyra? Ska man sätta en egen knapp på instrumentbrädan?
Är rosten något jag ska oroa mig för? (bild)

tack för hjälpen!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 påbackad

#6 Post by Maxx »

Jag sätter fem spänn på att tutan är felkopplad och när du kommer på hur det ska vara så tar det två sekunder att fixa.

Jag skulle vara mer oroad över hur omfattande rosten är.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 påbackad

#7 Post by jesper »

Tutan är helt ointressant, det löser sig. Rosten. Har du svetskunskaper/möjligheter?

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 påbackad

#8 Post by Skrea »

Jag har börjat lära mig svetsa, byggde en tandemcykel förra sommaren. Jag är ivrig att lära mig, och jag har en MIG svets samt kunniga i min närhet. Jag är lekman på rostbedömning, men det var bara det på bilden (speglat på andra sidan) men de såg ut som att de bara naffsat lite på underkanten.

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 påbackad

#9 Post by Skrea »

Tack för hjälpen alla! Äntligen blivit porscheägare, som första bil också.

Jag köpte den, så nu har jag en kardanaxel och en växellåda på studentrummet. Ska hämta motorn om ett par veckor. Lite knepigt att köra hem den då jag bara kunde använda 1,2 och 3 för axlen var ivägen.

De som behöver fixas på den för att kunna besiktigas är tutan och reläna glappar lite.
ska man skapa en biltråd kanske?

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 påbackad

#10 Post by henca »

Grattis! Dessutom en Porsche som första bil, STORT GRATTIS!

Skapa gärna en egen tråd, då dock enligt principen: :thisthread:

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users