Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
cracksoup
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2015-05-17 19:20:37
Bilmodell: Volkswagen
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#1 Post by cracksoup »

Hej!

Är helt ny på Porsche och vet absolut ingenting om 944or men utseendet och priset tilltalar mycket. Jag undrar helt enkelt om det vore dumt att köpa en gammal 80-90tals Porsche när jag snart ska flytta till lägenhet och inte kommer ha hur mycket pengar och tid som helst att lägga på reparationer och underhåll. Kräver dessa bilar generellt att man lägger mycket tid och pengar på dem? Om jag hittar ett lågmilat exemplar med hyfsat nybytt kamrem, skulle jag kunna komma undan med ett relativt billigt bilägande? Halvförsäkring ligger på ungefär samma pris som min Saab 9-3 2005 om man jämför 2,5l 944an och skatten försvinner ju om man väljer en 85a, men kan tänka mig att välja årsmodeller mellan 83-91.

Går det att skjutsa fler än en person i dem? Det finns ju två baksäten men är de användbara?

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#2 Post by Lilja »

Vet att det kommer flöda av olika åsikter här. Två gånger har jag försökt använda en 944 som bruksbil, en gång en S2a och en gång en vanlig 944 85A.
Jag kommer inte rekommendera det. Dessa bilar kräver reparerationer ganska ofta och reservdelar är förhållandevis väldigt dyra jämfört med svensson bilar. Har man dessutom inte plats/kunskap att stå och mecka utan att man måste lämna in den varje gång något behöver göras kommer det springa iväg i pengar väldigt snabbt.
Enligt mig finns de isåfall bättre och billigare bruksbilar att köpa. 944or är entusiastbilar som kräver sin man. Lite hat/kärlek förhållande kan man väl säga.

Kan bara påpeka att jag hade plats att stå och jag hade kunskap att reparera dom när jag försökte, men jag tröttnade båda gångerna just pga att man hela tiden hade den där känslan i bakhuvet att "nu till helgen måste jag fixa detta och detta". Det blir ganska tröttsamt efter ett tag vill jag lova.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

xRasmus
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2013-12-26 18:37:17
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Arvidsjaur
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#3 Post by xRasmus »

Jag delar ovanstående tankar. Jag körde min S2:a som bruksbil i drygt ett år när jag hade köpt den och visst hade det sin charm att få åka Porsche var man än skulle, men som skrevs ovan så krävs det reparationer titt som tätt (ibland mindre och ibland större grejer), vilket blir dyrt efter ett tag. Det är också ganska trist att ha måsten med en sån här bil, personligen blev jag mycket gladare när jag skaffade en bruksbil och kunde skruva på 944:an i lugn och ro.

De fasta kostnaderna som skatt och försäkring, samt den rörliga kostnaden bensin, är inte det som kostar. Det är allt annat ;)

Självklart kan man ha tur och köpa en bil som inte råkar ut för några materiella haverier överhuvudtaget, men chansen för det får väl ändå ses som ganska liten och svår att planera för :)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#4 Post by [Bobo] »

Jaha.
Då är det väl upp till mig att kavla upp ärmarna och försvara 9X4:ornas förträfflighet som bruksbil! :mrgreen:
Jag håller med om det mesta Lilja och Rasmus skriver i sak.
Men det handlar en del om inställning också. :wink:
Baserat på mina bruksporschar har det varit väldigt skiftande.
S2:an gjorde inte många fel och kostade inte många kronor extra de åren jag körde den som bruksis. Den gick ungefär 2000mil/år och behövde bara servas med det vanliga. Olja, remmar, däck och sånt.

931:an lever mycket på att jag tycker så mycket om den. Annars hade jag nog betraktat den som ett riktigt bottennapp. :roll:
På två år har den (fritt från minnet) krävt att jag:
Bytt bromsskiva
Bytt bromsbelägg
Bytt bromsslangar (behövdes egentligen inte)
Packat om växellådan
Bytt kamrem
Bytt vattenpump
Plockat ner avgassystemet 3ggr för att täta wastegate :evil:
Bytt styrväxeldamasker
Bytt yttre styrled
Bytt låsningsmekanism i bakluckan
Bytt olja
Bytt bromsvätska
Bytt växelådsolja
Bytt växelspaksdamask
Skaffat nya mattor
Lagat coupéfläkten
Lagat vindrutespolningen
Återinstallerat original luftfilter
Återinstallerat original avgassystem
------------------------------
Det mesta har jag gjort själv. Så kostnaderna har nog inte blivit högre än om jag hade haft en modern bil. Det jag behövt hjälp med har jag fått hjälp med av folk här på forumet. Numera kan jag hjälpa andra. :D Reservdelarna finns ofta att hitta begagnade och en hel del finns på Biltema. Speciellt om man väljer en 924/931.
Om man verkligen måste kan man ju utföra samtliga oerationer på en bil utomhus utan garage eller mekplats. Även om det givetvis underlättar att ha tak över huvudet och så...

Personligen tycker jag att det ger mig så pass mycket glädje när det rullar att det väger upp för när det står still. Annars hade jag nog skaffat något lite modernare...

Lycka till! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#5 Post by Mattias 924 »

Ang. ekonomi har en bil från 2005 en värdeminskning på ca. 1000.- per månad. En 9x4 behåller värdet om man inte låter den förfalla.

Skruvar du själv är det givet att Porschen är billigare, måste du lämna på verkstad är båda alternativen lotteri.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#6 Post by Karl Birgander »

Jag körde 3000/år i två år med min S2:a. Mycket trevlig tid!
Underbar vinterbil med bra värme, trevliga och trygga vägegenskaper.
Jag kan inte tycka att det var dyrare än andra bilar.
Visst är bränsleförbrukning några kronor extra, men jag snittade nog ca 0,9 l/mil, vilket inte är katastrofsiffror. Försäkring är ju inte så dyrt, på de flesta av våra bilar som är tänkta att gå som bruks är ju allt över halvförsäkring onödigt?
I övrigt är det ju ganska hållbara bilar.

Som ovan talare så är ju ett i princip obefintligt värdefall en viktig aspekt...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#7 Post by Jim Profit »

Jag körde min förra, en 928 S4 -91 som brukis första sommarhalvåret jag hade den.
Visst, det kostade en del men det var jäkligt kul! Har du möjlighet så chansa lite, man lever bara en gång!
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#8 Post by henca »

Värdeminskning är en stor kostnad vid bilägande, särkilt för dem som köper nyare bilar. En grov tumregel är att en bil tappar ungefär 20% av sitt kvarvarande värde varje år.

En bil som "nått botten" av sitt värde har naturligtvis ingen värdeminskning alls, men om man hittar en gammal lågmilare värderas den nog högre än en långmilare. En gammal välvårdad lågmilare som sedan plötsligt börjar vinterköras kommer nog också drabbas av värdeminskning.

m v h Henrik

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#9 Post by Henka »

Jag tycker att det funkar utmärkt
5år året runt i turbon. Och när jag skruvade med den var det för att uppgradera eller serva inte för att laga för att komma till jobbet.
Numer går den inte mycket pga att jag blivit bekväm och turbon är hård och stuttig med bananpassad fjädring och 18" hjul. Dessutom har jag möjlighet cykla oftare nu än förr. Men den tog mig även på turer upp emot 70 mil enkel resa.
Haft flera 944/924 och jag tycker nog s2 eller turbo är de skönare att åka med.
Leta efter "lågmilare" tror jag är bortkastat. Köp en som gått regelbundet och är omskött heller än en som allting kärvat fast eller torkat ihop på.
Jag har satt fart på en del bilar som stått länge och när man börjar använda dem dyker felen upp succesivt som ett brev på posten.
Bara min syn på saken
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#10 Post by Tanso »

Tycker definitivt att du ska köpa en gammal Porsche som bruksbil! Det funkar utmärkt. Inte mer service som krävs än en "vanlig bil".

Titta på en Porsche 924. Billig att äga!

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#11 Post by Lilja »

De personer som påstår att en 944 inte kräver mer reparerationskostnader än en vanlig bil har antingen haft en väldig tur med sin Porsche eller en väldig otur med sin svenssonbil.... :roll:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Tanso
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2015-08-25 11:51:29
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#12 Post by Tanso »

Lilja wrote:De personer som påstår att en 944 inte kräver mer reparerationskostnader än en vanlig bil har antingen haft en väldig tur med sin Porsche eller en väldig otur med sin svenssonbil.... :roll:
Det är en simpel 4 cylindrig motor med en simpel kaross. Har en kompis som kör sin 944S året runt. Enda han har gjort är vanlig service. Aldrig några problem.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#13 Post by Lilja »

Tanso wrote:
Lilja wrote:De personer som påstår att en 944 inte kräver mer reparerationskostnader än en vanlig bil har antingen haft en väldig tur med sin Porsche eller en väldig otur med sin svenssonbil.... :roll:
Det är en simpel 4 cylindrig motor med en simpel kaross. Har en kompis som kör sin 944S året runt. Enda han har gjort är vanlig service. Aldrig några problem.
Det är dock inte en simpel motor. Öppet block med balansaxlar, ganska avancerad och onödigt komplicerad design på cylinderhuvud (dock lite enklare på 16 ventilarna).
På Turbo bilarna är det dessutom en mycket avancerad vakuum designat system till laddtryck och även klimatanläggningen som lätt kan strula.
Bakvagnen med torssionstavar är inte heller världens enklaste konstruktion-

Allt detta tillsammans med väldigt höga reservdelspriser, ganska svårmeckade bilar då det ofta är väldigt ont om plats, (som sagt speciellt på 944 Turbo och S2 då motorerna är större) samt ganska onödigt komplicerade lösningar och billiga inköpspriser på bilarna gör att många köper bilarna på våren och säljer dom till hösten.
Därav slarvas det ofta med service och underhåll.

Jag har haft 3 944or, varav en var väldigt fin när jag köpte den.
Dock har alla 3 kostat mycket tid och pengar i reperationer. Nu kan jag såklart erkänna att jag är väldigt pedantisk vilket man kanske inte MÅSTE vara. Men om man jämför det med min gamla BMW 528 som jag aldrig behövde göra någonting med förutom service, och där reservdelar är i förhållande väldigt billiga. Så är det definivt inte billigt eller enkelt att köra en 944 som brukis.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#14 Post by Karl Birgander »

Klart att det kostar att hålla en tokfin 944 tokfin om man kör massor.
Som med alla bilar.
Klart att det är mindre reparationer om du köper en ny bil hos handlaren.
Men jämför med en hyffsat jämförbar bil så vill jag ändå påstå att våra bilar håller bra för att brukas ordentligt.
Det är ju inga prestandamonster motormässigt och det mesta vill jag påstå är ganska bra dimensionerat, det gör att det håller bra.
Jag vet inte många andra bilar som jag skulle vilja köra året runt och även ta ut på bana utan att lägga fingrar emellan.
Nu köpte vi vår S2, med bruksbil i tanke och därav köptes inte heller sveriges finaste exemplar med 9000 mil på mätaren.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Nyfiken på gammal Porsche som bruksbil

#15 Post by Freddie_81 »

Jag bruksar ju också 944. 15 mil dagligen. Har fungerat fint än så länge. Jag kör storgenomgång innan det börjar bruksas. Sen brukar det hålla bra med jämna servicear.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users