Nu har jag ett svårt val En 944T-89 med renoverad motor, turbo, koppling ja i princip allt man bara kan tänka sig. Har även diffspärr och MO30 chassit. Otroligt bra pris så det finns inget värdefall heller. Så vad är problemet? Jo jag vill egentlien ha en sugmotor. I detta fall en i princip lika fin s2 med 968 motorn. Samma konfiguration med MO30 och diffspärr. Kan hända att S2:an blir såld i helgen vilket ju vore bra för då behöver man ju inte välja Som ren körmaskin (vilket jag skulle vilja ha) tro jag s2:an är roligare men som klassiker (vilket håller värdet bättre) tror jag mera på turbon. I princip samma pris på båda så inte heller det är avgörande.
Nu är ju jag lite partisk men jag har kört många bilar av vardera sorten och jag kan inte förstå hur någon kan tycka att en S2 är roligare än en turbo i något sammanhang.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Har haft en S2a med i princip samma utrustning, coilovers, M030 med ännu större bromsar, diffspärr etc.
Kan väl säga såhär. En S2a är förmodligen roligare att köra då den har mycket mer bottendrag än en Turbo som är extremt trött under 3000 varv. Dock är en S2a MYCKET och då menar jag MYCKET slöare än en Turbo när man sen börjar varva dom lite, ännu så din Turbo då din har den större Turbon jämfört med min. Var ändå en enorm skillnad mellan min S2a och min Turbo.
Så tänk på det, jag sålde min S2a av den anledningen att jag tyckte den känndes rätt trött efter att ha kört med den i 2-3 år och att lägga mer pengar på en bil som jag visste aldrig skulle bli mycket piggare känndes onödigt.
Jo jag tror nog turbon är starkare. I detta fall är det i och för sig en 968 motor på 240 hästar så skillnadet borde inte vara lika stor som mot S2:ans 211 hk. Jag kör en hel del i tätort så jag är rädd att frustrationen kan blir stor med en turbo. Inte så lätt att alltid ligga över 3000 varv i stadstrafik. Har en BMW 318d-08 i t.o.m. den relativt moderna turbon irriterar mig ibland när man direkt lägger i 2:an och får vänta innan det händer nåt
Jag vill påstå att skillnaden mellan en S2 och en 968 är mindre än vad man tror, 211 eller 240 hästar, i verkligheten märks det knappt.
Turbon ÄR snabbare men S2:an är en riktigt fin vardagsmaskin. Jag har en vanlig S2-90 och numera också en 924S med S2 motor. S2:an är grym som vardagsbil, råstark men ändå ytterst villig att dra till varvstoppet på ca 6500 rpm.
Ska du vara snabbast på bana är valet enkelt = turbo.
Funderar nog också vad som är smartast rent ekonomiskt. Verkar som om även 944 modellerna och då kanske speciellt turbon kan hålla värdet bättre. Turbon jag sett på har lite smått ickeorginalt men inget som man inte kan åtgärda ganska enkelt. S2 med 968 motor tror jag inte man börjar ändra i första taget.