Köpråd Porsche 924

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Allonan
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2015-01-06 10:06:25
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

Köpråd Porsche 924

#1 Post by Allonan »

Hej,

Blir mitt första inlägg här på forumet! :)
Jag har verkligen fått upp ett stort sug efter att köpa mig en äldre porsche.
Idag är jag dock student så därför är min budget väldigt begränsad. Har gått och velat mellan en porsche 924 och en 944 länge nu, men det känns som att det lutar åt en porsche 924.
Budgeten ligger på runt 20k för en fin 924a och upp till 30k för en 944, dock känns det som att man nästan behöver lägga 40k för att få en 944a i bra skick.

Har hittat denna på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
En 924a från -79. Har fått lite andra bilder skickade på mailen och på de bilderna ser den helt okej ut, huven ser inte lika matt ut som den gör på bilden på blocket. Inredningen ser ut som ny förutom de vanliga sprickorna i instrumentpanelen.
En sak som jag inte har sett på andra 924or är att denna har en taklucka i glas, vilket inte verkar vara original(?).
Har inte lyckats bestämma mig för om det är en för eller nackdel :?

Sen är den 4-växlad. Jag antar att det inte spelar så stor roll om man inte ska sitta och köra långt?
Hade kanske tänkt att åka och kolla på den i helgen om den finns kvar, undrar lite då vad jag bör titta extra på?
Vad jag läst verkar många 924or vara rätt slappa i växelspaken, jag har inte provkört någon 924a innan så vet inte riktigt vad som är "normalt" men jag lär väl märka om den är extremt glappig.. ?

Denna 924a kanske inte är något superfynd direkt, men just nu finns det inte så många 924or att välja på och vore riktigt kul att ha en nu till våren/sommaren. 19k känns lite högt, vad anser ni att den skulle vara värd?
Men en 924a känns som en bra bil att börja med även om en 944a ger lite mer körglädje, bör jag istället försöka satsa på köpa en 944a?

Mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Köpråd Porsche 924

#2 Post by patand »

Allonan wrote: En sak som jag inte har sett på andra 924or är att denna har en taklucka i glas, vilket inte verkar vara original(?). Har inte lyckats bestämma mig för om det är en för eller nackdel :?
Ser ut att vara samma typ av eftermarknadslucka som sitter på min 924 Turbo, det är rätt skönt att ha den varma sommardagar faktiskt. :)
Allonan wrote:Sen är den 4-växlad. Jag antar att det inte spelar så stor roll om man inte ska sitta och köra långt?
Spelar inte så stor roll även om du kör långt. Utväxlingen på högsta växeln är bara marginellt lägre på den 4-växlade lådan än på den 5-växlade. Det som skiljer mest är att accet till 100 är ca 1 sekund långsammare med 4-växlade lådan, men det märker man i princip inte vid vardagskörning.
Allonan wrote:Hade kanske tänkt att åka och kolla på den i helgen om den finns kvar, undrar lite då vad jag bör titta extra på?
Kolla efter rost, tack vare helgalvaniseringen bör det i princip inte finnas någon på karossen om den inte blivit skadad tidigare.
Allonan wrote:Vad jag läst verkar många 924or vara rätt slappa i växelspaken, jag har inte provkört någon 924a innan så vet inte riktigt vad som är "normalt" men jag lär väl märka om den är extremt glappig.. ?
Så länge det funkar bra att växla så är det bara att köra och eventuellt byta bussningarna i länkaget när man känner för att få lite distinkare känsla.
Allonan wrote:vad anser ni att den skulle vara värd?
15000:- (man måste ju alltid försöka pruta lite)
Allonan wrote:även om en 944a ger lite mer körglädje
Det gör den inte. Jag skulle snarare säga tvärtom faktiskt. Men oavsett preferens så är varken 924 eller 944 tråkiga bilar, tvärtom bland det roligaste man kan köra.

Lycka till och hoppas du snart hittar en bil som vi får läsa om i en biltråd under "Våra Bilar"! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Allonan
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2015-01-06 10:06:25
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd Porsche 924

#3 Post by Allonan »

Tack för snabbt svar! :D kom på en fråga till, hur ofta eller efter hur många mil behöver man byta ut kamremmen på en 924a?
Har läst att motorn inte tar skada om den skulle gå sönder men det kan ju var bra att veta så man inte blir ståendes vid första turen ;)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Köpråd Porsche 924

#4 Post by Mattias 924 »

Allonan wrote:Tack för snabbt svar! :D kom på en fråga till, hur ofta eller efter hur många mil behöver man byta ut kamremmen på en 924a?
Har läst att motorn inte tar skada om den skulle gå sönder men det kan ju var bra att veta så man inte blir ståendes vid första turen ;)
Vill du inte bli stående tycker jag att du ska byta den innan du åker utanför stadsgränsen. Det är en av bilhistoriens enklaste bilar att byta kamrem på och priset är mycket överkomligt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

taxiande
S2-Poster
Posts: 237
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Köpråd Porsche 924

#5 Post by taxiande »

Kolla efter rost runt domkraftsfästen. Försök och lyft på mattan och kolla golvet mot torpedväggen.
Det är gamla bilar,så dom är rätt enkla att hålla på med. Det mest krångliga är insprutningen, men fungerar den som det ska ,så är det inget att oroa sig för..
Sen har du ju ett rätt bra forum att hitta svar på!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users