Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#1 Post by Jele »

Hej,
Nyreggad och söker en 944 av något slag. Budget runt 50 000 (för att ha lite över för reparationer och dyl.) och räknar inte med att få ett ex i toppskick för detta men hellre rolig och bra rent mekaniskt och i bruksskick till det yttre än en putsad pärla som behöver mycket omsorg för att fungera. Detta för att jag tyvärr ej kan meka själv med bilen.

Är det någon som går i säljtankar så får ni självklart höra av er eller tipsa om andra objekt. Jag håller självklart koll på säljsidan här vilket skulle kännas som det säkraste köpet men även på blocket. Tills vidare så går jag igenom många informativa trådar här på forumet men jag hoppas ju att själv äga en 944 senast till sommaren.

Jag vill också passa på att fråga om någon har koll på följande 944s med reg.nr WEH328 som ligger ute på blocket: http://www.blocket.se/lund/Porsche_944S ... ?ca=11&w=3

Har haft mailkontakt med säljaren och han skriver att den är sliten i lack front och ena framskärmen, klumpigt bättringsmålat så ser rätt slitet ut, vilket man kan förvänts sig efter 29000 mil. Dock ingen rost. Känns tight i chassi och drivlina. Servad i Tyskland fram till 2003 /22400mil, fram till 1995 /12500 hos porsche därefter en annan firma i schaffhausen. Byte av AC-kondesor 2006. Byte av AC-kompressor 2007 (Kyler dock inte i nuläget)
Kamremmen är bytt 2008-06-09 av Sandén Bilteknik + diverse jobb. Servad 2012 på Porschecenter i Hanninge med Provtryckning AC.

Om någon mot all förmodan fortfarande skulle orka läsa mer så finns en lång historia beskriven i informationen nedanför detta klipp som en tidigare ägare/säljare la upp 2011. https://www.youtube.com/watch?v=fDcBkq9Ndkc Kort så har motorn rasat och blivit renoverad för ca 20 000kr någon gång mellan 2006-2010 tillsammans med 40 000kr till för andra reparationer och underhåll. Han som la upp videon lade ytterligare ca 60 000 kr på att fixa bla. En oljeläcka från växellådan vilket utfördes av speed&autoteknik i stockholm. Ja, mer info i klippets infotext som sagt.

Snabb fråga på ett väldigt långt inlägg då :) Bör jag hålla mig borta från bilen? Man blir ju lite orolig när mycket har strulat med den tidigare men samtidigt känns det ju som att mycket pengar är nerlagda på reparationer de senaste 8 åren. Är det någon här som ägt bilen till och med så vore ju det guld värt med ett uttalande!

Med vänliga hälsningar,
Jesper

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#2 Post by henca »

Jele wrote:Budget runt 50 000
Ja, 944 är prisvärda bilar...
Jele wrote:Kort så har motorn rasat och blivit renoverad för ca 20 000kr någon gång mellan 2006-2010 tillsammans med 40 000kr till för andra reparationer och underhåll. Han som la upp videon lade ytterligare ca 60 000 kr på att fixa bla. En oljeläcka från växellådan vilket utfördes av speed&autoteknik i stockholm. Ja, mer info i klippets infotext som sagt.
Att äga bil är alltid ett lotteri, plötsligt drabbas man av en nitlott i form av en dyr reparation. Ibland är reparationen dyrare än bilens värde på marknaden och då drabbas man av beslutet om man skall vårda sitt kulturarv eller bara se till det ekonomiska och låta bilen gå till skroten.

Jag tror spontant inte att den här bilen är ett sämre val än någon annan Porsche, den verkar ju som sagt välvårdad och tidigare ägare har inte snålat på reparationerna. Men som bilägare måste man vara beredd på att det ibland kan komma höga kostnader, det är inte bara inköpspriset som är någon slags engångskostnad för att äga bil.

m v h Henrik

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#3 Post by patand »

Jele wrote:Kamremmen är bytt 2008-06-09 av Sandén Bilteknik
Räkna med att det är dags för byte igen då.

I övrigt låter det ju som att bilen fått gjort en hel del större grejer fixat under 2000 talet, borde ju inte vara någon större risk för att samma problem uppstår igen iaf då. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#4 Post by jesper »

Jag har precis köpt min första 944. Mitt råd är att provköra bilar. Du känner väldigt väl skicket på dom vid provkörning, så gå inte bara på säljarens uppgifter om vad som gjorts på bilen.

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#5 Post by Jele »

Hej och tack för era snabba svar. Nej, jag är ju såklart mycket medveten om att oförutsägbara utgifter hör till bilägandet och speciellt 30 år gamla sportbilar. :) dock är det ju mycket värdefullt med er hjälp och all information som finns att tillgå här på forumet så det tackar jag för. Jag är en rätt ovan bilköpare och har ingen koll alls på just 944 hur den ska kännas. Har dock kört 964 samt nyare 911or men det är ju inte riktigt samma sak.

Funderar fortfarande på nämnd 944s men har också fått upp ögonen för en 944s2 -90. Bla utrustad med h&k justerbara clubsport dämpare, nyligen bytt koppling och kamrem. Ser fin ut om än något låg/för stora däck (18") men borde gå justera upp alt byta till mindre hjul. Verkar vara i okej skick förutom att det verkar finnas lite rost i bagageutrymmet där reservhjulet ska finnas samt baljorna på höger och vänster sida. Vet inte om jag ska vara orolig för detta? Förstår ju såklart att det skulle vara ett mycket stort jobb att åtgärda plåten på flera ställen där bak men om risken att det sprider sig i den helgalvade karossen är mycket lite så kan det väl vara ok? Om det är någon i linköpingstrakten som har kännedom om denna svarta 944s2 (rsp154) så vore det ju såklart värdefullt också. Känns lite dumt att fråga om specifik bil men jag antar att det är okej här på forumet eftersom många har gjort det tidigare?

Hälsningar,
Jesper

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#6 Post by henca »

Jele wrote:Verkar vara i okej skick förutom att det verkar finnas lite rost i bagageutrymmet där reservhjulet ska finnas samt baljorna på höger och vänster sida. Vet inte om jag ska vara orolig för detta? Förstår ju såklart att det skulle vara ett mycket stort jobb att åtgärda plåten på flera ställen där bak men om risken att det sprider sig i den helgalvade karossen är mycket lite så kan det väl vara ok?
Nu kan inte jag just 944-modellen, men en bil som har rost på flera olika ställen i bagageutrymmet misstänker man ju har fått in vatten i bagaget. Kanske läcker det då in vid någon list vid luckan eller vid något lyse. Om det fortfarande läcker in är nog risken stor att det blir mera rost med tiden, men om läckan är identifierad och åtgärdad kanske man kan nöja sig med att se befintlig rost som ett mindre kosmetiskt problem.

m v h Henrik

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#7 Post by Jele »

Tack henrik,
ja det är väl som du säger. Tyvärr så försvann annonsen nu på morgonen ändå eftersom bilen blev såld direkt så nu spelar det ingen roll egentligen. Jag letar vidare. Fortfarande lite sugen på den svarta 944s som jag nämnde i min första post även om den var mycket sliten i lacken fram samt trasig ac och snart kamremsbyte. Även om 44 000 är ett bra pris och det vore skönt att ha kvar en peng över iom det så vet jag inte riktigt om man vågar slå till på den där. Tyvärr så finns den nere i Lund/Hässleholm så det blir lite långt för mig att åka från Stockholm när jag är så pass osäker. Tråkigt att åka dit bara för att kanske vända direkt.

Hälsnignar,
Jesper

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#8 Post by Jele »

Tyvärr så blev jag ju efter gårdagens annons sugen på en 944s2 pga lite högre effekt och lite modernare, tightare bil (?) Dock så kan jag tänka mig att de går för lite mer pga detta och kanske inte ryms i min (visserligen något flexibla) budget.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#9 Post by Bathory »

Finns en fin S2a till salu i Vallda.
Mkt är gjort med den framför allt mekaniskt.
Har för mig att han begär 79500:- för den.
Hör av dig om det är intressant.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#10 Post by Jele »

Tack Sven,
Tyvärr ligger det lite över min budget men tackar för tips ändå.

Har sökt lite på forumet här men har haft svårt att hitta vad det kan kosta att reparera en trasig AC på en 944 i bästa och värsta fall. Svårt att veta vad som är fel helt enkelt men ett riktpris vore bra att ha då många verkar sälja sina bilar med icke fungerande/trasig ac.

S2:an blev jag tydligen snuvad på av Janne J här på forumet såg jag. Känns retfullt då jag var så snabb och kontaktade säljaren direkt när annonsen gick upp, ringde upp dagen efter på förmiddagen men då var den redan såld. Trist för mig men grattis till dig Janne! Känns som att det en lika bra bil både maskinellt och prismässigt aldrig kommer att dyka upp igen. Ändå skönt att veta att jag har så pass bra koll att jag visste att det var en riktigt bra bil till ett mycket bra pris.

Hälsningar,
Jesper

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#11 Post by Janne J »

Jele wrote:
S2:an blev jag tydligen snuvad på av Janne J här på forumet såg jag. Känns retfullt då jag var så snabb och kontaktade säljaren direkt när annonsen gick upp, ringde upp dagen efter på förmiddagen men då var den redan såld. Trist för mig men grattis till dig Janne! Känns som att det en lika bra bil både maskinellt och prismässigt aldrig kommer att dyka upp igen. Ändå skönt att veta att jag har så pass bra koll att jag visste att det var en riktigt bra bil till ett mycket bra pris.

Hälsningar,
Jesper
Jag letade efter en S2 eller en Turbo och när den här dök upp fanns det inget att tveka på, vi gjorde upp affären på telefon och jag förde över en handpenning direkt.

Hoppas du hittar något snart ( Det finns en 90:a turbo på Blocket, jag jagade ägaren hur mycket som helst men fick aldrig kontakt, den verkar helt rätt annars )

Ha det gott.

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Jele
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2015-04-12 13:19:11
Bilmodell: 944s
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#12 Post by Jele »

Jag förstår det Janne! Såg riktigt fin ut som sagt och tror att du kan ta bättre hand om den än mig ändå :) Turbon har jag också hört av mig angående men heller inte fått något svar. Det kommer väl flera innan sommaren hoppas jag (verkligen!). Funderar också på att ta den lite risigare 944s som jag nämnde i mitt första inlägg men är bara lite rädd att jag kommer att få problem med den, eller så kanske det är bättre att vänta på ett bättre ex, får se.

Ha en fortsatt trevlig helg!

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#13 Post by Freddie_81 »

Jag har annars en 944 n/a års 85 som kommer att säljas så fort den är bes. Väntar på några sista saker ska komma. Har precis bytt remmar, rullar och vattenpump. I tråden finner du lite info även om jag inte uppdaterar allt för ofta
forum/viewtopic.php?t=22136" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#14 Post by Janne J »

Den S2 som Sanden har till salu är riktigt fin, jag har sett den i verkligheten och han har berättat vad som är gjort med den. En väl genomgången bil enligt mig.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Söker min första 944 samt köpråd ang blocketannons

#15 Post by QV_ »

Jele wrote:Har sökt lite på forumet här men har haft svårt att hitta vad det kan kosta att reparera en trasig AC på en 944 i bästa och värsta fall. Svårt att veta vad som är fel helt enkelt men ett riktpris vore bra att ha då många verkar sälja sina bilar med icke fungerande/trasig ac.
Eftersom jag har monterat en A/C i min sommarbil (från 63) så gick den monteringen på 15 tusen på ett ungefär.

När det gäller renovering så skiljer det mycket på om kompressorn har skurit eller om "bara" ett rör har fått ett hål.

En ren gissning är,
Om du inte har kontakter utan "bara lämnar in"

Nytt torkfilter
Vakumpumpning
fyllning av system
detta torde kosta 3500 - 5000
Har man grejor själv så kostar det under 1000:-

till detta pris kommer då felsökning och reparation.
En A/C reparation på verkstad kostar gärna 10 - 15 tusen

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users