Grisen i säcken med import, vad tror ni om denna 951a

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Swedenmaded
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2014-02-16 16:53:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Tranås-trakten
Contact:

Grisen i säcken med import, vad tror ni om denna 951a

#1 Post by Swedenmaded »

Har hållt span efter en frisk 951/944 turbo 250Hk eller en 968:a ett par år nu men inte lyckats lägga vantarna på någon då de är få som säljs inom landet. Diskuterade en 968 med en Belgare men den såldes förra veckan, men personen har även en klarröd 944 Turbo -86 att sälja !
Möjligheten till 300Hk Porsche för 100 000-150 000:- lockar (mappad 944T)
Nedan luktar "FÖR bra", eller vad tror ni ?? Har inte mage att locka hit säljaren och sen hitta en massa skavanker och skicka hem honom med bilen osåld och förskott med grund i nedan och ett gäng bilder finns inte på kartan så klart...

Han skriver (något sammanfattat):
....."
- It has done 224.000 kms but there is a new Turbo 2 engine installed (yes with 250 bhp // the invoice is there and the engine has done 90.000 kms) Has a turbo s engine but the smaller stock turbo
- All the bills and history of the car is there.
- I am the 4th owner
- I have papers to prove the kms are original, the amount of owners and that the car was never involved in an accident.
- The car has very rare linnen porsche script turbo chairs, no targa roof or airco
- It has a dubble set of wheels. On the pictures you can see the 18 inch RH GT3 wheels with great tyres.
the original wheels.

The car is really in a superb state and runs well. Its faster then my 993 and 968 (both sold)
Prices of a 944 turbo are going sky high.
I am willing to sell it because i want to buy a Ferrari.
The non negociable price is € 10500....."
If you like me to, I could drive to Sweden, if pay for my travel costs both directions (air back) Export documentations could be prepared from my side...."

A Roos
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2007-11-07 22:23:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Grisen i säcken med import, vad tror ni om denna 951a

#2 Post by A Roos »

Inget fel på att ta hem bil tvärtom, men den där snubben tror jag inte ett skit på.
låter för bra alltihop, o bara det hab erbjuder sig att komma hit ,nää jag hade tagit hjälp av nån som vet hur det funkar.
Ring kusin henrik Roos på HRM bil ab i Lidköping.
han kan det där sen 80 talet

Swedenmaded
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2014-02-16 16:53:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Tranås-trakten
Contact:

Re: Grisen i säcken med import, vad tror ni om denna 951a

#3 Post by Swedenmaded »

Googlade snubben och han verkar ha lång erfarenhet av Porschar och bytt bil som en annan byter kallingar. Skrev en massa seriöst på olika forum och inte anonym på nätet alls och ingen som varnat för honom eller så. En tysk la handpenning på den igår så det är nog ett avslutat kapitel.
Värdestegring på de gamla modellerna helt klart...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Grisen i säcken med import, vad tror ni om denna 951a

#4 Post by Erol »

Det som skiljer en 220 hk och en 250 hk (effektmässigt) är just turbon, så det är en 220 hk motor med klenare stakar som sitter i denna. Bilen saknar även diffspärr, större bromsar och ställbart chassi, som alla svensksålda 250 Hk-bilar har.

Tygklädsel med Porsche logo är kanske inte det vanligaste, men definitivt inget unikt.

Det är nog mer udda att hitta en 951:a utan taklucka, så där finns det en poäng i att köpa denna.

Priserna i Europa har dragit iväg en hel del, men hemma i sverige brukar man kunna hitta en fin 250 hk (-89 till -91) från 90-130 och de går att hitta i bruksskick/lite småfix för 60-90.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users