I köpsvängen! Rätt bil?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Kohler
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2015-02-21 13:22:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

I köpsvängen! Rätt bil?

#1 Post by Kohler »

Hej allihopa! Ny här och i svängen med att köpa 924/944. Letar efter bil i bra bruksskick. Har ni nån på lager så meddela.

Kollade idag på en 924 N/A och var bra sugen att slå till men valde att avstå denna gång men undrar om jag gjorde rätt?

Bakaxelklumpen och drivaxel var kladdig på högersidan. Inte så att det droppade men skitigt och kladdigt. Dyr reparation på G eller inget att bry sig om?

Reservhjulsbaljan var rostig i botten. I övrigt inte mycket rost dock nånstans. Var jag för petig? Har läst på detta forum att man alltid ska backa vid rost...

Tomgång lite svajig. Normalt?

Svårt att lägga i ettan innan oljetrycket kommit upp. Normalt?

Vindrutetorkarna gick lite väl sakta tyckte jag. Normalt?

Omlackerad men jag kunde inte upptäcka några krockskador...

Han skulle ha runt 15 000kr, var jag dum som tackade nej?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: I köpsvängen! Rätt bil?

#2 Post by [Bobo] »

Hej och välkommen hit! :D

Utan att ha sett bilen du pratar om går mina tankar som följer:
Kladdet i bak kommer från växellådan. det enda som kan läcka som blir kladdigt är växellådsolja.
Läckaget hänger antagligen ihop med att det är svårt att få i ettan. Det har ingenting med oljetryck att göra. Växellådan sitter två meter från motorn på en 9x4. :wink:
Snarare beror det nog på att det är för lite olja i lådan och att det funkar bättre när allt har snurrat en stund...

Rost är som sagt inget vidare. om du kan laga det själv kan du kanske göra en bra affär. Men om du måste lämna in det så är det bara att jaga vidare efter ett annat objekt.

Tomgången ska inte vara svajig.
Om torkarna går långsamt har bilen antingen ett dåligt batteri eller en taskig generator. Kan kanske bero på jordfel också, men inte troligt.

15000 för en 924 är inget galet pris. Men då ska den inte vara rostig och läcka olja...
Jag hade nog också backat för 15000 baserat på din beskrivning. Det finns bättre bilar för mindre pengar.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Kohler
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2015-02-21 13:22:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: I köpsvängen! Rätt bil?

#3 Post by Kohler »

Tack Bobo. Känns helt klart som ett bra beslut när du skriver det där om växellådan. Rosten bryr jag mig inte överdrivet mycket om så länge den går igenom besiktningen. Jag letar vidare och uppdaterar denna tråd kring nya objekt.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: I köpsvängen! Rätt bil?

#4 Post by [Bobo] »

Det farliga med rosten i en bil med galvad kaross är att rosten ofta kommer inifrån. När det väl syns på utsidan kan det mycket väl vara helt murket under. Hur jävligt det är är svårt att avgöra utan att börja hugga med t.ex en mejsel i plåten runt den synliga rosten.
Få säljare tillåter den typen av inspektioner tyvärr. :?

Min första 924:a var till synes helt frisk i plåten med visade sig vara ett vrak som behövde nytt golv och nya trösklar...

Lycka till med letandet!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Kohler
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2015-02-21 13:22:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: I köpsvängen! Rätt bil?

#5 Post by Kohler »

Det vart ingen Porsche. Efter att ha tittat lite kom jag fram till att det är inget för mig med mina begränsade mek-möjligheter/kunskaper. Det vart en gammal BMW istället, bilar jag känner mig mer trygg med. Kanske dyker jag upp här igen om några år om andan faller på. tack för den här gången.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users