håller på att planera mitt första Porscheköp, och det lutar åt en 944 eller 968. Skulle tacksamt ta emot lite råd på lämpliga modeller samt på vad jag bör kontrollera innan köp. Kamrem, kedja och "plastbiten" har jag förstått är en sådan punkt.
Har tidigare varit inne på en Boxster, men då budgeten blivit lite begränsad efter ett husbygge så känns en 944/968 som ett mycket prisvärt alternativ utifrån inköpspris och driftskostnader.
Ska framörallt använda bilen som en glidare och putsobjekt så skick och kvalitetskänsla går före hög motoreffekt.
Hälsningar Hans
Vad ska man titta på...
- hans69
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2007-07-22 22:09:49
- Telefon: 0703990140
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Östersund
- Contact:
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Vad ska man titta på...
En fin 944 n/a 1985b med nya panelen är en trevlig bil, blir skattebefriad snart och är en förhållandevis krångelfri bil. Servicedelar som bromsar, kam/balansrem, stötdämpare mm, kostar som vilken bil som helst.
163 hästarsmotorn är fullt tillräcklig för vanligt bruk, toppar ca 220 km/h och trivs med att ligga i 160-180 km/h. Mycket glädje för pengarna.
Nu pratar vi en bil som är snart 30 år så att inredningen är ofta lite sliten och trött.
968:an känns roligare i drivlinan, 240 hästar ur 3-litersmotorn och 6-växlad låda gör gott. Jag hämtade en 968 åt en kompis för några veckor sedan och hade en resa på ca 25 mil i natten, den är snabb...
Den ut som en 944 på insidan men utsidan har ett modernare formspråk.
Det handlar kanske mest om att hitta ett fräscht exemplar av någon av modellerna då det finns rätt stor variation på hur de är behandlade.
Lycka till i jakten
Janne
163 hästarsmotorn är fullt tillräcklig för vanligt bruk, toppar ca 220 km/h och trivs med att ligga i 160-180 km/h. Mycket glädje för pengarna.
Nu pratar vi en bil som är snart 30 år så att inredningen är ofta lite sliten och trött.
968:an känns roligare i drivlinan, 240 hästar ur 3-litersmotorn och 6-växlad låda gör gott. Jag hämtade en 968 åt en kompis för några veckor sedan och hade en resa på ca 25 mil i natten, den är snabb...
Den ut som en 944 på insidan men utsidan har ett modernare formspråk.
Det handlar kanske mest om att hitta ett fräscht exemplar av någon av modellerna då det finns rätt stor variation på hur de är behandlade.
Lycka till i jakten
Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- hans69
- NA-Poster
- Posts: 20
- Joined: 2007-07-22 22:09:49
- Telefon: 0703990140
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Östersund
- Contact:
Re: Vad ska man titta på...
Har en 968 på gång, men det skulle vara intressant att titta på något fler exemplar. Någon som känner till nåt exemplar som är till salu?
Hälsningar Hans
Hälsningar Hans
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Vad ska man titta på...
Min erfarenhet säger att det är lättare att hitta ett fint exemplar av 968 än 944, dels då de är lite nyare, men också för att det finns betydligt färre 968, så de som finns har tagits väl omhand. Dom känns ju lite modernare än 944 också.. Men Boxster är ju nästan nere i 968/944 Turbo-priser nu, så om det egentligen är en sån du är ute efter så finns det ju sånna att kolla på också! Dock så brukar väl dom billigaste vara antingen högerstyrda, långmilare eller USA-import..
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Who is online
Users browsing this forum: No registered users