Köpråd 944 - Bruksbil

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
filh
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2014-08-10 00:57:09
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Stockholm
Contact:

Köpråd 944 - Bruksbil

#1 Post by filh »

Hej porschefantaster!

Först vill jag tacka för ett fantastiskt forum med otroliga mängder kunskap, och en gemenskap och öppenhet som är beundransvärd.

Jag har en förhoppning om att förverkliga porsche-drömmen, och dessa fina gamla bilar talar direkt till hjärtat. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig på vägen. Är en 26-årig ingenjör i Stockholm i behov av en bruksbil, och har ingen tidigare erfarenhet från att mecka.

Har läst bland annat här på forumet att 944 (och även 924) faktiskt lämpar sig fint som bruksbil, även på vintern.
- Är det naivt att sikta på en 944? Kan med nöd och näppe förklara det för vänner och sambo...
- Finns det något särskilt man bör tänka när man köper för detta ändamål? (Utöver de generella köpråden). Vad "måste" fungera för ett drägligt bilinnehav året-runt?

Med tanke på att det inte uteslutande handlar om nöjeskörning skulle det vara praktiskt att kunna skjutsa fler än en person. Jag är införstådd i att man knappt får plats där bak, men korta sträckor vore trevligt att kunna erbjuda vänner. Nästan alla bilar verkar vara registrerade för 1 passagerare, och det verkar vara ganska ovanligt med 3. Är gärna laglydig och håller mig till det bilen är godkänd för.
- Är det rimligt att begränsa sig till bilar som tillåter 3 passagerare, eller kommer detta försvåra sökandet allt för mycket?

Har i dagsläget inte tillgång till garage.
- Tar bilen onödigt mycket stryk av att stå ute på vinterhalvåret? (dvs är en garagekostnad är motiverad?).

Funderingar kring försäkring. Har läst runt här, och priserna verkar variera kraftigt. Kommer inte kunna entusiastförsäkra pga bruksbil.
- Är skadegörelse eller stöld vanligt av 944or? Särskilt om den ska stå ute.
- Vågar man enbart ta trafikförsäkring? På några skadefria år sparar man väl ihop hela värdet av bilen...

Och så till bilval. Jag är en lugn förare, och tror mig inte behöva det där extra under huven. Förstår att en turbo dels är dyrare och kan krångla mer, särskilt under vinterhalvåret. Det vore trevligt med en välbevarad bil med så mycket orginal som möjligt. Tittar därför främst på 944 n/a, men sneglar även uppåt mot s eller s2.
- Om någon här på forumet är intresserad av att sälja så här på höstkvisten, hojta gärna till!

Det blev många frågor - känn inget tvång att svara på alla, utan all input uppskattas.

Vänligen,
Filip

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd 944 - Bruksbil

#2 Post by [Bobo] »

Hej och välkommen hit! :D
Kul att ännu en har fastnat för dessa fantastiska åretruntbilar.
Du peggade ju upp, så spänn fast dig för ett långt svar! 8)

Jag är en av dom som kör 9x4 året runt sedan flera år tillbaka. Min erfarenhet är att ju mindre utrustning och elektronik en bil har desto mindre strul har man vintertid. Om bilen är för gammal (så gammal att det sitter förgasare) brukar det bli knepigt med kallstarter när det kryper ner under -10, men det problemet har vi ju inte med våra bilar. Rent mekaniskt finns det ingenting på en 924/944 som inte är anpassat för att fungera vintertid. En Porsche är byggd för alla väder och alla klimat.

Med tanke på att vi pratar om bilar som är mellan 38 och 23 år gamla och du antagligen inte letar efter en bil i utställningsskick får vi utgå ifrån att de flesta bilar gått en och annan vinter redan och även stått parkerad kallt vintertid. Sålänge bilen är frisk och brukas regelbundet är vinter och kyla i sig inget direkt hot mot en bil. En bil som redan är skadad på ett eller annat sätt kan däremot lätt bli sämre efter några månader fyllda av salt, kallstarter och rimfrost. Det gäller alla bilar oavsett modell.

Om du lägger mycket vikt vid säkerhet rekommenderar jag att kolla efter senare årsmodeller med ABS.
Eluppvärmd bakruta finns på de flesta 944:or, coupén blir varm fort och defrostern funkar utmärkt.
Det enda som saknas är fabriksmonterad motor- och coupévärmare och sätesvärme. Men man kan ju inte få allt här i världen om man vill köra sportbil året runt! :D
En i det närmaste perfekt viktfördelning, låg vikt och en relativt kort hjulbas gör att 924/944 är helt fantastiska att köra med på vintern. Med bra dubbdäck och ordentlig framförhållning kan man ha hur kul som helst. Oavsett om man bara ska till Ica Maxi eller om man är ute och sladdar på någon sjö. :D
De känns följsamma och förutsägbara. När det släpper går det oftast ganska lugnt till och man lär sig ganska snabbt hur man ska fånga upp arslet med ett leende och ladda inför nästa böj.

Lastutrymmet är dessutom löjligt stort. Man får plats med mer än man tror. Speciellt om man fäller baksätet.
Jag har kört en hel del virke i min 924 turbo. Lastar nästan 3m med lite fantasi. :D
4 vinterdäck eller lika många 30-liters ölfat går in utan problem.
På med lastbågar och takbox så kan du börja hyra ut plats också. :D
Det finns även 944/924 med dragkrok...

Vad gäller passagerare är det verkligen ingen rolig historia att sitta bak. Man klarar någon mil kanske, men man kan inte sitta med benen rakt fram, utan man måste sitta snett "inåt" med benen böjda upp mot mjälten och om man är längre än en som är kortare så är det lite tight med huvudrum också. Men sålänge det finns bälten brukar inte farbror blå ha några direkta synpunkter. Sålänge man inte blivit stoppad på grund av att man ställt till med något, försås. :wink:
Det finns ett fåtal 9x4:or i Sverige som av någon anledning är reggade för 3 passagerare. Men det är försvinnande få. Så det skulle jag absolut inte ha som ett kriterie om jag letade själv.

Jag brukar rekommendera att hellre köpa en bil som gått än en om har stått. Bilar som står stilla längre perioder brukar börja falla sönder när man börjar använda dom igen. Då pratar jag alltså inte om bilar som fått stå över vintern, utan de som stått flera år...
Bilar som brukas tenderar dessutom att vara välservade. Speciellt när det gäller en Porsche...

Köp en bil i så bra skick som du har råd med och ta höjd för oförutsedda utgifter. Det du eventuellt sparar på inköpspriet kommer du antagligen förlora på alla reparationer du kommer behöva göra om du köper den billigaste på Blocket. Och om du inte har garage och kan meka själv kan det bli dyrt riktigt fort.

Vad gäller försäkring varierar det ju framförallt på vart i landet man bor, hur gammal man är och hur bilen står parkerad.
Jag som är 31 år med bilen i flerbilsgarage i Linköping betalar ungefär 4000/år för trafikförsäkring på min S2:a hos Länsförsäkringar.
Helförsäkring med samma förutsättningar för min 924 turbo (som är veteran) är 6700.
Jag har personligen inte drabbats av stöld, men det har dessvärre förekommit en del stölder av 944:or under åren. Generellt verkar det handla om ren nöjesverksamhet. Bilarna brukar hittas kvaddade och sönderkörda inom några dagar. Några forumbröder har drabbats. :(

Jag har under åren ägt 944, 944S2, 924 och 924 turbo. Av dessa rankar jag min turbo högst. Men det beror inte på att den är snabbast, bekvämast eller snyggast. utan för att den har karaktär.
Vanliga 924:or är alltid roliga att köra. Enkla att meka med och billiga i drift. tidiga 944 (fram till 85b) delar inredning med 924, så där märks släktskapet av. den nyare inredningen som kom 85 gör 944:an mycket modernare invändigt och ger ett betydligt lyxigare intryck.
Stegen i prestanda mellan 924, 944 och 944S2 är ganska stora. En 924 är ingen snabb bil. Inte på något sätt.
Däremot har dom väghållning som få andra bilar, så när man väl får upp farten kan man hålla den även om det börjar svänga. :D
944 är betydligt snabbare. Mer av allt. Mer bottendrag och mer effekt på toppen. 44:an känns lite tyngre på vägen än 924:an, men det är fortfarande oerhört kvicka och stabila bilar.

S2:an är modernare, bekvämare, snabbare och säkrare än sina bröder. Det är tyst, inget som skakar eller vibrerar. Instrumenten visar korrekta värden. Servostyrningen gör det enkelt att fickparkera och ABS:en ger en trygghet året runt.
Ljusbilden är betydligt bättre med lyktorna i S2/turbo-fronten och gör nattkörning betydligt mer njutbar i S2:an jämfört med 924/944. Den är dessutom den snyggaste varianten enligt mig...

S2:an ligger stadigast på vägen av de 4 modellerna jag ägt. Slukar mil efter mil på motorvägen utan att klaga men vaknar till liv på riktigt när det blir kurvigt. Funkar både på bana och på bilträffen.
Chassiet är modernare och S2:an känns som en modernare bil i största allmänhet.

Hoppas att jag lyckats besvara några av dina frågor iallafall. :D
Hoppas även att det jag skrivit gör att du blir sugen på att ta över min S2:a...
Klicka på länken i min signatur för mer info om den.

Lycka till i jakten! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
filh
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2014-08-10 00:57:09
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd 944 - Bruksbil

#3 Post by filh »

Tack för ett välformulerat svar med massor av matnyttig information :#pray:

Vi fortsätter diskussionen om din bil via PM :#cheers:

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd 944 - Bruksbil

#4 Post by Maxx »

En sak att tänka på när det gäller fler passagerare än en där fram ... Förutom att ingen fullvuxen människa kan sitta i baksätet på ett bekvämt sätt, och då menar jag inte längre sträckor utan att överhuvudtaget klämma sig in där, så är det rätt troligt att du kommer att överskrida maxvikten på fordonet. Baksätet är formgivet för yngre barn. Tonåringar och vuxna är inte tänkta att sitta där.

Med det sagt så är mitt rekord att klämma in fyra passagerare i en 924 turbo utan att någon låg i bagageutrymmet. :)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
filh
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2014-08-10 00:57:09
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd 944 - Bruksbil

#5 Post by filh »

Haha, 4 passagerare är minst sagt imponerande!
Då släpper jag den ambitionen för gott - tack :)

Funderar och tittar vidare...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Köpråd 944 - Bruksbil

#6 Post by Maxx »

En polare som var 195 cm lång satt i framsätet som var framskjutet maximalt och en kortare och tunnare polare tillsammans med två tjejer instuvade i baksätet. Han där bak var rätt nöjd. Det funkar när man är 19 och skjutsar folk hem från krogen. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users