Köpråd: Avställda bilar

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Köpråd: Avställda bilar

#1 Post by JonasK »

Då är det dags för mig att titta efter en ny pärla (se min biltråd för detaljer). Har noterat att det ganska ofta kommer ut objekt på Blocket som varit avställda under lång tid, typ fem år eller mer, och när jag söker runt på "avställd" i forumet så hittar jag lite info här och där på vad man ska vara beredd på då.
Tänkte att jag kunde samla allt i den här tråden, så att jag (och andra) kan få lite koll på den troliga merkostnaden utöver själva bilen. Uppdaterar ursprungsposten om det kommer in tips/rättelser. Tänker i 944-termer, så fyll gärna på med turborelaterad info. :)

Bör bytas
Remmar (kamrem, balansrem, fläktrem)
Vätskor (Bromsvätska, olja, växellådsolja)
Filter (olja/bensin?/luft?)
Vattenpump
Packboxar
Batteri
Däck

Bör ev bytas
Slangar (torkar, glöm inte bromsslangarna)

Möjliga problem
Elen - ärgade kontakter
Bromsar - fastrostade
Rost i cylindrar?

På plats
Rostläget - karossen
Har det läckt in vatten?
Välventilerad förvaring med låg fuktighet är bäst. Under presenning på gräsmatta = döden.
Får man/vågar man starta den? Uteslut kamremshaveri med tillhörande ventilsallad innan köp.

Och naturligtvis
Besiktning :roll:

Summa summarum - köp inte en långtidsavställd bil? :lol:
Last edited by JonasK on 2014-04-22 17:28:24, edited 8 times in total.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Köpråd: Avställda bilar

#2 Post by Janne J »

Det är stor skillnad på var bilen har varit under tiden. Ett välventilerat utrymme med låg fuktighet bör vara det bästa. Under en presenning på en gräsmatta är lika med döden!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: Köpråd: Avställda bilar

#3 Post by JonasK »

Janne J wrote:Det är stor skillnad på var bilen har varit under tiden. Ett välventilerat utrymme med låg fuktighet bör vara det bästa. Under en presenning på en gräsmatta är lika med döden!
Tack Janne, bra poäng! Lägger in brasklappen i förstaposten. :)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: Avställda bilar

#4 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:Summa summarum - köp inte en långtidsavställd bil? :lol:
Finns två olika skolor när det gäller avställda bilar...
Den ena skolan (den som jag gått i) säger att allt som hade gått sönder eller skulle bytts ut under tiden som bilen stått avställd om den varit i bruk, kommer gå sönder första halvåret du börjar bruka bilen.
Så mer eller mindre alla slitdelar om man ska vara krass. Din lista verkar täcka det mesta. :D
Min erfarenhet är att tiden är extra hård mot allt som är gjort av gummi.
Lyckades t.ex få oljeläckage överallt där det kunde läcka olja på min första 944. Den hade stått i 7 år och var kruttorr under när jag köpte den. Jag körde den ungefär en månad och ställde sen av den för vintern. Den släppte ifrån sig nästan allt den hade i oljeväg vid första turen på våren. Packboxarna var värst den gången. DME reläet gick sönder dag 2.
Soppapumpsreläet på "Vintersläden II" gick sönder dag 5 om jag inte missminner mig. :?
Kan väl inte med gott samvete dra in 931:ans växellåda i det är, men den hade ju garanterat tätats av någon annan innan jag köpte bilen om den bara hade brukats de senaste 6 åren...

Den andra skolan säger att om det inte används så slits det inte. Jag tror som sagt inte riktigt på det.
Har ju dessutom min egen statistik att falla tillbaka på. Även om det kan vara oflyt i mina exempel...
Jag köper personligen hellre en som har gått än en som har stått.

Sen ska man alltid ställa sig frågan varför bilen inte använts på fem, tio eller tjugo år...
Vad vet dom som inte vi vet?! :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: Köpråd: Avställda bilar

#5 Post by JonasK »

[Bobo] wrote: Jag köper personligen hellre en som har gått än en som har stått.
Lutar nog åt det jag med. Kanske att det är värt det om man kan få ett pris som tar höjd för ovanstående "måstemek"... så länge inte det är kamremsbrott inblandat, eller nåt annat skoj. :shock:
Sen ska man alltid ställa sig frågan varför bilen inte använts på fem, tio eller tjugo år...
Vad vet dom som inte vi vet?! :roll:
Sant! Det lönar sig nog att vara paranoid i de här lägena tyvärr. :|

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users