Köpråd 924 -77

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#1 Post by Natanael »

Hej! Ny här på forumet :) letar efter en 924 till sommaren och fick syn på denna på blocket:

http://www.blocket.se/helsingborg/Porsc ... ?ca=13&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Den verkar vara i bra skick och är fem-växlad vilket förvånade mig iom att det var en så tidig modell?
Jag har läst till mig här att de inte är helgalvade förräns kring 80", hade varit trevligt annars men den är ju ändå halvgalvad. Hade varit bra med helgalvad tycker jag eftersom jag troligen kommer låta den stå under ett år när jag börjar plugga igen eller är det så farligt om den inte är galvad övertill?

Jag undrar om detta verkar vara ett bra köp? 25 känns aningen mycket, har pratat med säljaren och den verkar dock vara i så bra skick som han utger den för att vara.
Och är det något annat som är betydligt sämre med en 77" jämfört med t ex en från tidigt 80-tal annat än galvanisering? Har hört något om sämre bakvagn?

Tack på förhand!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#2 Post by patand »

Jag skulle vilja veta hur den kan vara i ett "exemplariskt samlarskick" när den har fel frontplåt. Har sett den bilen ute på annons tidigare också och då som nu får jag en känsla av att säljaren kanske inte har riktigt koll. Tyvärr ger det mig lite "se upp" vibbar, men är den så fin som påstås så kan man kanske bortse från fel frontplåt och "överord" från säljaren och ändock tycka 25000 är ett skapligt pris.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#3 Post by JonasK »

patand wrote:Jag skulle vilja veta hur den kan vara i ett "exemplariskt samlarskick" när den har fel frontplåt. Har sett den bilen ute på annons tidigare också och då som nu får jag en känsla av att säljaren kanske inte har riktigt koll. Tyvärr ger det mig lite "se upp" vibbar, men är den så fin som påstås så kan man kanske bortse från fel frontplåt och "överord" från säljaren och ändock tycka 25000 är ett skapligt pris.
Skulle nog hellre pruta 5k på den här än betala fullpris på den ovanstående:
http://www.blocket.se/goteborg/Porsche_ ... 1.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#4 Post by Natanael »

Tack för snabba svar! Jag fick lite samma känsla som dig Patand efter att ha pratat med gubben. Han sa att det var en 77:a men på blocket står det att tillverkningsåret är 79" och de uppgiftena är väl hämtade från transportstyrelsen?
Däremot fanns det ifylld servicebok de 20 första åren på porscheverkstad och annars mycket god dokumentation. Lite synd också med frontplåten som för övrigt saknar emblem (!) men det kanske kan ge lite prutmån?

Såg den annonsen också JonasK men den var fyrväxlad och det kommer nog kännas mer i bränsleekonomin tänker jag. Fin annars! Satsar nog hellre på att få ner denna en bit i pris.

Vad tror ni om galvningen och bakvagn om det nu är en 77:a?

Tack igen!

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#5 Post by QV_ »

Om bilen är 4 eller 5 växlad påverkar inte bränsleekonomin, detta är en "sportvagn" och ingen svensonvagn.

Den 5 växlade är "bara" mera tätstegad

/Janne

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#6 Post by Natanael »

Okej, jag tänker bara i mina ännu ganska obildade banor :) att 4 växlar = högre varv, framförallt i slutväxeln vilket torde kräva mer bränsle när man ligger på motorvägen t ex, men du menar att det ändå hamnar i samma slutregister så att säga bara att vägen dit - växlingarna blir färre?

Tänker att om jag nu ska satsa på att ha den som bruksbil så vill jag satsa på det smartaste alternativet, men du menar att det verkligen inte spelar någon roll?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#7 Post by patand »

Har för mig det skiljer bara 100 eller 200 varv/min på slutväxeln mellan 4 och 5 växlad 924. Gör nog inte någon större skillnad i bränsleekonomi. :)

Jag skulle satsa på ett bra exemplar oavsett 4 eller 5 växlar och vill man absolut ha 5 växlat så är det inte något enormt jobb att byta växellåda (begagnade lådor brukar inte kosta speciellt mycket).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#8 Post by Natanael »

Jaha, det var en trevlig nyhet! :)

4 växlar kanske t o m är slitstarkare? Färre växlar - enklare? Tror dock att byte av låda hade varit ett lite väl ambitiöst projekt för mig nu i början, men kanske framöver isåfall. Blir till o börja kolla på några snart :) Den för 30 råkar ligga precis där jag har min praktik..
Tack för vänligheten och expertisen!

Hur var det med bakvagnen? Är det trumbromsar bak och dåliga bussningar m m på tidigare modeller? Och spelar det någon roll om den är hel eller halvgalvad om jag låter den stå ute?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#9 Post by [Bobo] »

Alla 924:or (bortsett från turbo och S) har trumbromsar bak. De tidiga modellerna skiljer sig lite från de senare, men inget som gör bilen sämre eller mindre pålitlig...
De tidigare är bl.a en aning lättare vill jag minnas.

Om du har galvat till midjan eller hela vägen runt spelar mindre roll om bilen inte är skadad på något sätt.
En ogalvad bil börjar inte rosta bara för att den står utomhus. Det krävs en djup repa som går ner till plåt, ett ordentligt stenskott eller ett hål någonstans som gör att fukt kan börja tränga in från baksidan.
Sålänge du har lack och underredsmassa på bilen så borde du klara dig. :wink:
Våra bilar har ju klarat sig än sålänge utan att omvandlas till en hög på golvet...
Generellt lagar man ju en skada på en Porsche innan den har hunnit sprida sig till resten av bilen.

Vad gäller lådan tycker jag att du ska köpa den bilen som du gillar. Oavsett vilken låda den har. Det är ju inte specifikt för växlingarna mellan 4:an och 5:an man köper en 924! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#10 Post by robinkjellstedt »

[Bobo] wrote:Alla 924:or (bortsett från turbo och S) har trumbromsar bak. De tidiga modellerna skiljer sig lite från de senare, men inget som gör bilen sämre eller mindre pålitlig...
De tidigare är bl.a en aning lättare vill jag minnas.

Om du har galvat till midjan eller hela vägen runt spelar mindre roll om bilen inte är skadad på något sätt.
En ogalvad bil börjar inte rosta bara för att den står utomhus. Det krävs en djup repa som går ner till plåt, ett ordentligt stenskott eller ett hål någonstans som gör att fukt kan börja tränga in från baksidan.
Sålänge du har lack och underredsmassa på bilen så borde du klara dig. :wink:
Våra bilar har ju klarat sig än sålänge utan att omvandlas till en hög på golvet...
Generellt lagar man ju en skada på en Porsche innan den har hunnit sprida sig till resten av bilen.

Vad gäller lådan tycker jag att du ska köpa den bilen som du gillar. Oavsett vilken låda den har. Det är ju inte specifikt för växlingarna mellan 4:an och 5:an man köper en 924! :D

Bobo
Bakluckan på min gamla Opel Corsa -08 började rosta efter två år, utan att det var ett enda märke i den.

Sen är ju Opel Opel också...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#11 Post by [Bobo] »

robinkjellstedt wrote:
[Bobo] wrote:Alla 924:or (bortsett från turbo och S) har trumbromsar bak. De tidiga modellerna skiljer sig lite från de senare, men inget som gör bilen sämre eller mindre pålitlig...
De tidigare är bl.a en aning lättare vill jag minnas.

Om du har galvat till midjan eller hela vägen runt spelar mindre roll om bilen inte är skadad på något sätt.
En ogalvad bil börjar inte rosta bara för att den står utomhus. Det krävs en djup repa som går ner till plåt, ett ordentligt stenskott eller ett hål någonstans som gör att fukt kan börja tränga in från baksidan.
Sålänge du har lack och underredsmassa på bilen så borde du klara dig. :wink:
Våra bilar har ju klarat sig än sålänge utan att omvandlas till en hög på golvet...
Generellt lagar man ju en skada på en Porsche innan den har hunnit sprida sig till resten av bilen.

Vad gäller lådan tycker jag att du ska köpa den bilen som du gillar. Oavsett vilken låda den har. Det är ju inte specifikt för växlingarna mellan 4:an och 5:an man köper en 924! :D

Bobo
Bakluckan på min gamla Opel Corsa -08 började rosta efter två år, utan att det var ett enda märke i den.

Sen är ju Opel Opel också...
Skilnad på skit och pannkaka! :mrgreen:
Antagligen hade dom slarvat med rostskyddet på insidan. Vissa tillverkare var tillochmed dumma nog att designa bilarna på ett sätt som innebar att rostskyddet var tvunget att förstöras för att kunna sätta ihop bilen. Hål som borrats till emblem och handtag efter att galven är lagd t.ex, eller dåliga lister i kombination med dålig dränering som låter vatten bli stående i bilen.

Även Audi har haft stora problem emd rost på olika ställen. Just bakluckan var utsatt på t.ex första generationens A6...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#12 Post by patand »

[Bobo] wrote:Även Audi har haft stora problem emd rost på olika ställen. Just bakluckan var utsatt på t.ex första generationens A6...
Nederkant på förardörren på första A3:an verkar vara väldigt vanligt också. Min ser ut som skit (eller snarare Mariekex) men det påverkar än så länge inte funktionen som tur är. Får väl byta dörr när den inte håller vattnet på rätt sida om plåten längre... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#13 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Även Audi har haft stora problem emd rost på olika ställen. Just bakluckan var utsatt på t.ex första generationens A6...
Nederkant på förardörren på första A3:an verkar vara väldigt vanligt också. Min ser ut som skit (eller snarare Mariekex) men det påverkar än så länge inte funktionen som tur är. Får väl byta dörr när den inte håller vattnet på rätt sida om plåten längre... :roll:
Ofta är det ju så att rosten hamnar ungefär på samma ställe på alla bilar av samma modell på grund av att det är någon form av fabrikationsfel, designfel eller slarv/snålhet som ligger bakom.

På 924:orna är det framförallt avsaknaden av innerskärmar i hjulhusen i fram som är roten till mycket ont.
Undermålig/igensatt dränering runt batteriet och från takluckan kan göra att vatten blir stående. Och då krävs inte så mycket för att det ska börja rosta...
Så om man är noga med att hålla alla dräneringar öppna och se till att rensa ur allt grus com hamnar i bakkant av framskärmarna, så klarar man sig långt!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#14 Post by Cédric »

5 växlat är klart rappare, även på pappret.

Dom tidiga 76-77 är väldigt olika dom senare på många detaljer. Det kan vara lite svårare att hitta rätt grejer begagnat tex. Vill du ha bättre komfort är en senare att rekomendera då den enklare bakvagnen (den är dessutom helt justerbar, vilket den tidigare inte är) på dom tidiga bilarna sitter rätt stumt monterad i karossen. Dock är dom tidiga bilarna också betydligt lättare..

Men det viktigaste är som sagt att hitta en riktigt väl omhändertagen bil. Det är kul att köra bil :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#15 Post by patand »

Cédric wrote:Det är kul att köra bil :)
Å ännu roligare att köra Porsche! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users