Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
videofotografen
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2014-01-20 07:43:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Borgholm, Öland
Contact:

Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#1 Post by videofotografen »

Hej!

Mitt första inlägg. :) Ska ärligt erkänna att jag faktiskt aldrig har ägt en Porsche. Har däremot kört flera 911 både här i Europa samt under några år när jag bodde i Kalifornien i slutet av 1970-talet.

Till saken, har hittat en 944 -83 som enl bilregistret är svensksåld o haft 5 ägare samt ca 8.500 mil på mätaren. Ägaren skriver inget om skicket men den ser hyfsad ut på bild. Är detta något man bör fundera över som bruksbil sommartid? Kör sedan några år tillbaka en SAAB 9-5 2,0t kombi som inom något år ska bytas ut mot en SAAB 9-5 Aero kombi 2006 eller nyare så jag ställer ju lite krav på bilen som ska transportera mig.

Kan man förvänta sig att en 30 år gammal bil rullar hyfsat funktionsfritt dvs att bilen mestadels kommer att vara på vägen o bara i undantags fall kommer att vara på verkstaden på service? Har bra erfarenhet av bilar rent allmänt... har haft ett 30-tal bilar... flera jänkare (50- o 60-tal) men mitt stora dilemma är att jag har tummen mitt i handen. Dvs i klarspråk - jag mekar inte själv. :oops: Som SAAB-ägare vet säkert en o annan om att man enbart behöver lyfta på huven för att fylla på spolarvätska. :D

Cheers...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#2 Post by Mattias 924 »

Det vanligaste felet på just den bilmodellen är att vägmätaren är trasig.... så ta det där med 8500 mil med några paket salt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#3 Post by Freddie_81 »

Och mätaren går bara till 100000km sen slår den tillbaka till 0. Då är det inte väl dokumenterat att den bara gått 85000km så kan den lika väl gått runt en eller 2 ggr. Annars är det enligt mig pålitliga bilar vid normalkörning. Kamremsbyte om jag inte missminner mig 8år/80000km annars byta olja och tuta kör.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#4 Post by patand »

videofotografen wrote:Kör sedan några år tillbaka en SAAB 9-5 2,0t kombi som inom något år ska bytas ut mot en SAAB 9-5 Aero kombi 2006 eller nyare så jag ställer ju lite krav på bilen som ska transportera mig.
Förstår inte den här meningen... vad är kravbilden utifrån att du gillar SAAB 9-5? Om du förväntar dig att en Porsche 944a ska vara lika bekväm och modernt intetsägande som en SAAB 9-5 (oavsett årsmodell) så bedrar du dig. 944an är inte heller en bra familjetraktare om familjen har större barn än vad som får plats i det lilla baksätet.

Men däremot kommer 944an vara mycket roligare att köra oavsett vilken SAAB 9-5 du jämför med och betydligt mer kommunikativ på alla sätt, speciellt som du intresserar dig av en av de tidigare årsmodellerna. :) Sen får du nog också stå ut med lite mer nyfikna frågor och blickar från människor runtikring än när du åker SAAB också.

Självklart är det också så att en äldre bil ofta har lite småfel då och då, men 944a är enkla att skruva med och här på forumet kan du få mycket hjälp. Jag tror t.om vi lyckats förvandla en och annan "tummen mitt i handen" till hyfsade och intresserade hemmapulare. :)

Välkommen till forumet förresten! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
videofotografen
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2014-01-20 07:43:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Borgholm, Öland
Contact:

Re: Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#5 Post by videofotografen »

Mattias 924 wrote:Det vanligaste felet på just den bilmodellen är att vägmätaren är trasig.... så ta det där med 8500 mil med några paket salt.
Tack för den infon även om meddelandet inte direkt var positivt. Så det är vanligt att vägmätarna stått stilla ett antal mil på en 30 år gammal bil? Går vägmätaren via vajer till växellådan eller liknande. Påverkar detta även hastighetsmätaren? Iof sig är det väl inte lag på att man måste ha en fungerande hastighetsmätare i bilen. Det är väl upp till föraren att se till att h*n håller gällande hastighetsbestämmelser.

User avatar
videofotografen
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2014-01-20 07:43:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Borgholm, Öland
Contact:

Re: Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#6 Post by videofotografen »

Freddie_81 wrote:Och mätaren går bara till 100000km sen slår den tillbaka till 0. Då är det inte väl dokumenterat att den bara gått 85000km så kan den lika väl gått runt en eller 2 ggr. Annars är det enligt mig pålitliga bilar vid normalkörning. Kamremsbyte om jag inte missminner mig 8år/80000km annars byta olja och tuta kör.
Ahhh... det borde jag ju tänkt på själv att mätaren slår om vid 99999 km. Så det blir att kontakta Bilregistret för att försöka kolla upp med tidigare ägare hur långt bilen har gått. Nackdelen är ju att inte Bilregistret släpper ut några personnummer o ägarna kan ju flyttat ett antal gånger under 30 år.

Jag är en tämligen "vanlig" bilförare idag. Jag körde rally för många år sedan o har sas "gasat" av mig. :D

Så själva konstruktionen som sådan är pålitlig? Det är väl VW/Audi-koncernen som äger (ägde) Porsche så det pekar väl mot att det är en hyfsat bra ihopskruvad bil med hyfsat bra livslängd.

Fixar vilken svartverkstad på hörnet som helst att reparera o serva dom? Jag antar att det inte sitter någon databox i bilarna utan det är väl vanlig förgasarmotor.

Kamrem? Det innebär överliggande kamaxel!??

User avatar
videofotografen
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2014-01-20 07:43:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Borgholm, Öland
Contact:

Re: Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#7 Post by videofotografen »

patand wrote:
videofotografen wrote:Kör sedan några år tillbaka en SAAB 9-5 2,0t kombi som inom något år ska bytas ut mot en SAAB 9-5 Aero kombi 2006 eller nyare så jag ställer ju lite krav på bilen som ska transportera mig.
Förstår inte den här meningen... vad är kravbilden utifrån att du gillar SAAB 9-5? Om du förväntar dig att en Porsche 944a ska vara lika bekväm och modernt intetsägande som en SAAB 9-5 (oavsett årsmodell) så bedrar du dig. 944an är inte heller en bra familjetraktare om familjen har större barn än vad som får plats i det lilla baksätet.

Men däremot kommer 944an vara mycket roligare att köra oavsett vilken SAAB 9-5 du jämför med och betydligt mer kommunikativ på alla sätt, speciellt som du intresserar dig av en av de tidigare årsmodellerna. :) Sen får du nog också stå ut med lite mer nyfikna frågor och blickar från människor runtikring än när du åker SAAB också.

Självklart är det också så att en äldre bil ofta har lite småfel då och då, men 944a är enkla att skruva med och här på forumet kan du få mycket hjälp. Jag tror t.om vi lyckats förvandla en och annan "tummen mitt i handen" till hyfsade och intresserade hemmapulare. :)

Välkommen till forumet förresten! :D
Syftade väl mest på att SAAB är en av världens bäst byggda bilar o en av de mest extrema bilar vad beträffar uthållighet.

Läs gärna om SAAB Talladega - The Long Run

Hitintills är det ingen annan som har kunnat återupprepa vad SAAB lyckades med. För övrigt är SAAB 9-5 Kombi korad till världens säkraste kombibil. Sedan ska vi inte fördjupa oss i vad SAAB drabbades av genom samarbetet med GM... det är bara en tragisk historia. :(

Jag har haft flera sportliknande bilar typ Corvette/Corvette Stingray, Challanger/Challanger med factory street Hemi (fabriksbyggd gatu Hemi), Charger o Cuda Superbird liksom några BMW o MB sportliknande bilar. Dock ingen Porsche som jag har sneglat på mer o mer senare år. Om den kommer att uppfylla mina krav som ersättning till en Aero Kombi är väl fortfarande en öppen fråga. Har även sneglat lite på Jaguar men jag har sedan många år en mycket stor förkärlek till tyska bilar.

Att folk har visat intresserade blickar för mina bilar har jag nog upplevt tidigare när jag haft rostfria Californiabilar typ Cadillac Eldorado med 500ci/8 liters V8 under huven. :lol:

Självfallet förväntar jag mig inte att en 30 år gammal bil ska rulla felfritt år efter år. Snarare kanske jag förväntar mig att felen ska vara av annan sort än vad dagens nyproducerade bilar som både har elfel o grava rostskador redan efter två år. Vilket även inkluderar vår egna svenska Volvo V70 (Läs senaste Vi Bilägare Nr 1/2014.

Tack för ditt svar o välkomnande!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#8 Post by [Bobo] »

Du kommer inte hitta mågon förgasarPorsche med motorn fram hur mycket du än letar...
Mekaniskt insprut är det i våra bilar. :wink:

Audi/Vw ägde inte Porsche på den tiden våra bilar tillverkades.
Däremot tillverkades majoriteten av 944:orna i Audis fabriker.

När jag läser exemplen på bilar du ägt måste jag säga att det inte verkar som att du ens varit i närheten av en sportbil hittills. Du kan inte jämföra en sportig amerikanare med ett precisionsverktyg som en Porsche!
Du har mycket att upptäcka! :D
Tänk på att våra bilar inte är byggda för att gå fort rakt fram, utan för att gå fort i kurvorna.

Att Saab skulle tillverka världens bästa bilar råder det nog lite delade meningar om... :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#9 Post by Freddie_81 »

924:an har ingen styrbox och kör på mekanisktsprut (k-jet) 944 har styrbox och elektronisktsprut. 944 finns i 8 och 16ventilers versioner. Jag kör själv både åkasnabbtraktframbil (Firebird) och 924/944, helt olika bilar med helt olika charm.
Med vänlig hälsning,
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

Värdet på en 944 -83 med 8.500 mil på mätaren?

#10 Post by Jinnarp »

Att Saab tillverkade några av världens bästa bilar håller jag med om, men en 944 är en helt annan bil. Kör själv 9-5aero till vardags, har nu en n/a 944 och haft en turbo och en 911 3,2 carrera. Men som Bobo skriver, dessa bilar är gjorda för att gå fort i svängarna, och bjuds på en speciell körupplevelse oavsett fart och det lyckas dom med. Generellt sett är nog en orörd (inte sönderskruvad/trimmad) 944 väldigt pålitlig :)
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users