Porsche eller Alfa?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Gurra G
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-10-27 17:54:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Gagnef, Dalarna
Contact:

Porsche eller Alfa?

#1 Post by Gurra G »

Lite hädisk är ju denna rubrik men måste få lite hjälp på vägen här. :roll:

Jag tittar just nu efter en ny bil som jag kan köra bana med och som jag kan använda i trafik för att njuta av kurviga vägar. Bilarna jag tittat på är Alfa 105 och 116 serien samt Porsche 924 och 944.

Alfa har jag mer eller mindre övergivit då kvaliten är kass men motorerna rätt sköna. Jag har mer och mer sneglat på Porsche och då 924 eller 944. Frågan är vilken jag skall välja! Nedan är några frågor som jag undrar över.

1. Är de svåra att meka med? Jag har ett garage med en hel uppsättning verktyg, svets, kompressor mm. Har vanan inne från Citroën och räds inte tekniskt komplicerade mekaniska lösningar.

2. Är det någon Idé att köpa en 924 för 9 000 kr och renovera upp eller är det billigare att köpa en för 20 000 kr som är klar? Samma fråga gällande 944.

3. Har priserna på bilarna landat. DVS kommer en 944 från -87 att falla i pris eller har de stagnerat som på vissa veteranbilar? Har bara erfarnehet från Citroën och vet att dessa inte går ner i pris om man underhåller det man köpt.

4. Vilken modell tycker ni att jag skall välja? Jag har en begränsad budget och vill ogärna lägga mer än 45 tusen på en bil.

5. Hur är dessa bilar att köra bana med? Kan man köra bilen till och från banan eller blir det som med en del alfor att man måste traila bilen till banan?

Stort tack för ert tålamod med dessa frågor men jag är som sagt ny och behöver lite råd och dåd rörande denna bilmodell. :#944burn:

Gustav
Citroen 2CV Charleston -87 med 28 vilda franska hästar!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#2 Post by [Bobo] »

Tjena!
Angenäma problem att ha... Alfa eller Porsche... :D

Generellt kan man väl säga att byggkvaliten ar som att jämföra skit och pannkaka, om man får vara lite krass.
Är själv barnsligt förtjust i Alfa Romeo, men då är det framförallt designen jag gillar. :wink:
Har varit och kollat på några stycken (gamla Bertone coupé och GTV), men det har alltid spruckit på rost och elfel...

Ska försöka svara på några av dina frågor. :D

1.
Våra bilar är relativt enkla att meka med och det finns inte särskilt många problem som inte går att lösa med rätt verktyg och med några välriktade frågor här på forumet.
Vi har varit med om det mesta om vi lägger ihop våra erfarenheter! :D
Porsche har alltid föredragit det enkla lösningarna. Det enda som är något sånär krångligt är väl i såfall det mekaniska insprutet (K-jet.), som det verkar som att ingen riktigt förstår sig på. Men det är ju inte unikt för Porsche...

2.
Det går ju att spendera hur mycket pengar som helst på att renovera en Porsche (fråga gärna hur jag vet), så det är ju lite upp till dig vad du vill göra med bilen. Vill du köra eller vill du renovera?
En 924 för 9000 kommer behöva en hel del jobb. Därmed inte sagt att den för 20 inte behöver arbete.
Det finns några reservdelar som är riktigt dyra, så många små fel kan ibland vara billigare än ett enskilt stort.
Grundtipset är väl att köpa en så fin som du har råd med och spara en buffert för allt som uppkommer.

3.
Här hemma har nog priserna stannat. I Tyskland är priserna på väg upp, men det verkar inte som att vi följer den trenden tyvärr. :?
Visst kan det gå upp och ner mellan säsongerna, men jag tror inte att det kan bli så mycket billigare.
Priserna har sett ungefär likadana ut de senaste fem åren...
Allt beror ju på skick och vad som är åtgärdat...
944 S2/Turbo 59000-129000
944 N/A 15000-50000
924 2000-35000
924 turbo 15000-40000

4.
Om du vill ha en gammal sportbil som käns som en gamal sportbil så tycker jag att du ska satsa på en 924. 944:an känns lite modernare och är betydligt snabbare, men inte lika "veteranig" i känslan.
Om du hittar en 924 turbo så ska du givetvis köpa den! :wink:
Tispet är att provköra så många olika modeller som du bara kan. Du kommer nog hitta rätt till slut!
Vi är ju några stycken om inte kunnat välja... :roll:

5.
Det är nog snarare regel än undantag att våra bilar körs till och från banan. Jag har inte stött på så många raceputtar med trailer här på forumet... De flesta brukar lasta in R-däcken i skuffen och köra! :D

Lycka till! :#944burn:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#3 Post by Janne J »

Jag har kört en hel del Alfa 105, både 1600 och 1750. Körupplevelsen är väldigt olik min egen Porsche 924S eller min kompis 944. Alfan har mycket mera 60-talsbil över sig, mer som en tidig 911 i jämförelse.

Vill du köra lite bana, satsa på den starkaste motorn du kan hitta, en 944 S2 kan kanske rymmas inom din budget. Min 924S med 2,5 litersmotorn på 160 hk är gränsfall på bana tycker jag, mindre vill jag inte ha. Framförallt på banor som är kuperade saknar jag effekten, accerelation i uppförsbacke kräver lite pulver. Min bil går som bäst på snabba banor typ Anderstorp, där kan man hålla farten uppe genom kurvorna då bilen har en sådan bra balans.

Lycka till

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Gurra G
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-10-27 17:54:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Gagnef, Dalarna
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#4 Post by Gurra G »

Tack för snabba svar!
Antar att det finns köpguider här på forumet men vad skall man särskilt titta efter på en 944? Rost och mekanik.

När det handlar om tillgång på delar har jag förstått att det finns en hel del att tillgå men hur är det med karossdelar? Finns dessa i glasfiber eller måste man tillverka detta själv?

Stort tack!
Gustav
Citroen 2CV Charleston -87 med 28 vilda franska hästar!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#5 Post by [Bobo] »

Om du hittar rost så är det bättre att leta efter ett nytt objekt.
Våra bilar ska inte rosta. Rost brukar vittna om att bilen är misskött, så de skulle jag låta bli i alla lägen.
Det finns ingen ekonomiplåt varken i Sverige eller i Tyskland, så om du köper ett rostigt vrak så åker du på att slakta från en annan bil eller bocka eget...

Framskärmarna kan rosta i underkant. Runt baklyktorna och under batteriet är andra kända problemställen.
Inredningen brukar nästan alltid vara sprucken och 924:orna brukar lida av ånglås (varmstartsproblem)...

Leta efter missljud och läckage.
Växellänkage brukar man få se över och det är inte ovanligt med hempulade eldragningar och larm.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#6 Post by patand »

Det är som Janne skriver, Alforna känns äldre och de har mindre effekt än 924/944.

Både Alforna och Porscharna är riktigt kul på bana men man måste fixa mer med Alforna för att få dem snabba.

Min erfarenhet är också att Porscharna är betydligt mer driftsäkra i snitt (då menar jag hela bilen inklusive bromsar osv) även om jag också vet ett par äldre Alfor som verkar går "hur länge som helst".

Äldre Alfor är vackra men skulle jag välja en Alfa för budget bankörning skulle jag nog välja en Alfa 75, har kört en sådan på bana i ett långlopp och den kändes mer lika 924/944 än de äldre modellerna.

Men 924/944 är såklart förstavalet och allra helst en 924 Turbo. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Gurra G
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-10-27 17:54:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Gagnef, Dalarna
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#7 Post by Gurra G »

Tack för alla svar!

Men varför är en 924 turbo att föredra? Och vilken årsmodell skall man leta efter i sådana fall? 944 finns i turbo eller är den för tung? ÄR det skillnad på utrymmet i en 924 kontra en 944 s?

Många frågor nu men jag sitter och samlar information innan det är dags att ge sig ut med spenderbyxorna. Förresten en sista fråga: Är skillnadne mellan 944 S och S2 förutom inredning mm motorstorlek eller har jag missat något. S har väl 190 hk medan S2 har 210? :roll:

Gustav
Citroen 2CV Charleston -87 med 28 vilda franska hästar!

Gurra G
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-10-27 17:54:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Gagnef, Dalarna
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#8 Post by Gurra G »

och vad står 944 n/a för?

G
Citroen 2CV Charleston -87 med 28 vilda franska hästar!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#9 Post by Erol »

Gurra G wrote:Tack för alla svar!

Men varför är en 924 turbo att föredra? Och vilken årsmodell skall man leta efter i sådana fall? 944 finns i turbo eller är den för tung? ÄR det skillnad på utrymmet i en 924 kontra en 944 s?

Många frågor nu men jag sitter och samlar information innan det är dags att ge sig ut med spenderbyxorna. Förresten en sista fråga: Är skillnadne mellan 944 S och S2 förutom inredning mm motorstorlek eller har jag missat något. S har väl 190 hk medan S2 har 210? :roll:

Gustav
924 turbon är den bil av ovanstående so har bäst acceleration :wink:
944 finns som turbo, dock så ligger de flesta exemplar en bit ovan för din budget, de brukar börja på 60-70.000:- och fina/påkostade exemplar kan gå lös på så mycket som 120-130.000:-

Med det sagt är det ganska underförstått att man får det man betalar för, dvs. bilarna i det billigare segmentet kräver oftast en del omsorg, som sällan blir billigt i längden.

924 och 944 är i grunden samma kaross, det som skiljer utrymmesmässigt är de olika instrumentpanelerna. Bilar efter -85B har en modernare panel som ev. skulle vara en aning mer skrymmande.

Skillnaden mellan S och S2 är i stort sett motorvolym (S = 2,5 liter och S2 = 3.0 liter), samt frmre kofångaren och defuser bak, som S2:an fått ärva från Turbomodellen.


Mvh Erol


Ps. N/A = naturally aspirated = sugmotor, dvs. en motor utan överladd/turbo.
I 944:a-världen har detta begrepp blivit så gott som synonymt med den vanliga 2,5 liters 163 hk motorn då de övriga modellerna omnämns med sina tilläggsbeteckningar så som S, S2 och Turbo.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Gurra G
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-10-27 17:54:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Gagnef, Dalarna
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#10 Post by Gurra G »

Så om jag förstått allt rätt skall jag leta efter en rostfri 9X4 med turbo eller av version S eller senare.

Med andra ord en 944 S för ca 40 000 skulle passa mig ganska bra eller en 924 turbo för samma peng. Då får vi börja leta. Är det någon här som har förslag på lämpliga objekt?

Gustav
Citroen 2CV Charleston -87 med 28 vilda franska hästar!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#11 Post by Erol »

Gurra G wrote:Så om jag förstått allt rätt skall jag leta efter en rostfri 9X4 med turbo eller av version S eller senare.

Med andra ord en 944 S för ca 40 000 skulle passa mig ganska bra eller en 924 turbo för samma peng. Då får vi börja leta. Är det någon här som har förslag på lämpliga objekt?

Gustav
Låter vettigt, personligen skulle jag undvika att köpa en 944 turbo eller S2 (om du hittar en för de budgeterade 40.000:- ) och då kvarstår 924:ans modellprogram och 944/944 S.

Dock så skulle jag inte rata den vanliga 944:an för en 944 S utan att provkört båda modellerna, personligen tycker jag inte att det är så stor skillnad på dessa i verkligheten som det är på pappret :wink:

Sen finns även 924 S (konstigt att ingen nämnt denna) det är en 924:a med 944:ans 2,5 litersmotor på 160 hk, då 924:an är lättare än sitt yngre syskon 944 så är denna bil rätt kvick med 160 hk motorn.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#12 Post by [Bobo] »

De senaste uppgifterna säger att det finns 21 Porsche 931 (Porsches interna namn för 924 turbo och det vi generellt använder när vi pratar om dom) i trafik i Sverige. Det gör den till den i särklass mest sällsynta (serietillverkade) frontmotormodellen, vilket ju ökar habegäret lite. :D
Det kommer sällan ut en till försäljning, men om du har tur och hittar en så kommer du garanterat klara inköpet på din budget. Skicket dikterar ju hur mycket det kommer kosta efter det...
Fler modellspecifika reservdelar och därmed dyrare i drift. Jämfört med reservdelar till en ny bil är dock alla delar billiga till våra bilar. :wink:

Min erfarenhet är att skilnaden mellan en 924 (125hk) och en 931 (ca 170) är gigantisk vad gäller prestanda och skilnaden mellan en tidig 944 (163hk) och en S2 (211hk) är ganska märkbar den också.
Hur stor skilnad det är i prestanda på en vanlig 944 och en S kan jag inte svara på dock...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#13 Post by [Bobo] »

Erol wrote:Sen finns även 924 S (konstigt att ingen nämnt denna) det är en 924:a med 944:ans 2,5 litersmotor på 160 hk, då 924:an är lättare än sitt yngre syskon 944 så är denna bil rätt kvick med 160 hk motorn.
Tog inte JanneJ den bollen?! :?
Den kanske är ännu mer sällsynt än 931:an förresten?!
Har inte sett några siffror på den, men det är ju inte så ofta man ser dom... :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Gurra G
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2013-10-27 17:54:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Gagnef, Dalarna
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#14 Post by Gurra G »

Gör jag en tankevurpa nu? Men om det är samma motor i 924S och 944 N/A (lärde mig nyss att det var 163 hk) så måste det väl att gå att trimma upp den till 944S nivå? Eller är det så att man inte vill att detta skall gå och har strypt eftermarknadsdelarna?

Hur som så letar vi vidare och hoppas innan våren övergått till sommar att finna en bra 9X4. :#944burn:

Gustav
Citroen 2CV Charleston -87 med 28 vilda franska hästar!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche eller Alfa?

#15 Post by [Bobo] »

Gurra G wrote:Gör jag en tankevurpa nu? Men om det är samma motor i 924S och 944 N/A (lärde mig nyss att det var 163 hk) så måste det väl att gå att trimma upp den till 944S nivå? Eller är det så att man inte vill att detta skall gå och har strypt eftermarknadsdelarna?

Hur som så letar vi vidare och hoppas innan våren övergått till sommar att finna en bra 9X4. :#944burn:

Gustav
Vurpa vet jag inte om jag skulle kalla det, men du är iallafall ute och cyklar lite. :D
944S har en 2,7l motor. Den sitter enbart i 944S...

Däremot är en 924S av senare modell snabbare än en vanlig 944 med anledning av den smalre karossen och smalare däck. De första åren hade 924S en något nedtrimmad 2,5l som lämnade ca 150hk.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users