Porsche 924 -78 på blocket

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Porsche 924 -78 på blocket

#16 Post by Ragnar Joensen »

I juni i fjol kom det ut en 924 S på Blocket.

Vit, 12.000 mil, inga skador, ingen rost, alla funktioner fungerade, alla besiktningspapper sedan bilen var ny, inredningen i felfritt skick (inga revor, sprickor eller smuts), fullmatad servicebok - servad årligen på Porsche Center (senaste service hösten 2011). 2 ägare. Ej vinterkörd.

Pris - drygt 40.000:-

I september köpte jag den bilen för 26.000:-. Under sommaren hade det varit ett par oseriösa spekulanter och tittat på bilen.

Sedan det har jag sålt inredning, hjul, radio, sidolister, etc. och i dag har bilen kostat netto 15.500:- (jag har visserligen köpt annat till bilen, men det trängdes inte).

Samma summa som en uppsättning Big Red bromsar med skivor och belägg kostar till en 964.

Det blir svårt att få prisnivån upp på våra bilar.
Porsche fantast !

968 1992

naboo
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2013-02-03 19:25:16
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1985
Location: Göteborg
Contact:

Re: Porsche 924 -78 på blocket

#17 Post by naboo »

Råkade ut för en liten olycka idag = behöver en ny bruksbil :/ får se hur det blir med att skaffa en porsche :-(

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche 924 -78 på blocket

#18 Post by [Bobo] »

naboo wrote:Råkade ut för en liten olycka idag = behöver en ny bruksbil :/ får se hur det blir med att skaffa en porsche :-(
Ajdå. Hoppas att det bara blev materiella skador!

Våra bilar är fantastiska bruksbilar, så om du inte har en massa barn eller skrymmande packning som måstw fraktas till vardags skulle jag rekommendera en 924 året runt!
Billig i drift och hur kul som helst i snö och slask.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

naboo
NA-Poster
Posts: 37
Joined: 2013-02-03 19:25:16
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1985
Location: Göteborg
Contact:

Re: Porsche 924 -78 på blocket

#19 Post by naboo »

Det gick nog i knappa 5km/h så endast materialskador :-) Hade det inte varit för dragkroken på den andra bilen hade det på sin höjd blivit lite repor och en trasig framlykta. Nu blev det en kluven kofångare och lite annat. Förmodligen inte jättedyrt att fixar men det är nog lika bra att köpa nytt.

När det gäller 924 så har jag förstått att den funkar utmärkt till att köra året runt, men just den här känns så fin att jag inte vet om man ska köra den på vintern :-p

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche 924 -78 på blocket

#20 Post by [Bobo] »

naboo wrote:Det gick nog i knappa 5km/h så endast materialskador :-) Hade det inte varit för dragkroken på den andra bilen hade det på sin höjd blivit lite repor och en trasig framlykta. Nu blev det en kluven kofångare och lite annat. Förmodligen inte jättedyrt att fixar men det är nog lika bra att köpa nytt.

När det gäller 924 så har jag förstått att den funkar utmärkt till att köra året runt, men just den här känns så fin att jag inte vet om man ska köra den på vintern :-p
Ah, dragkrokar är hårda... :?

Om den är nyrenoverad kan jag förstå din tveksamhet till året-runt-bruk (trots att jag kör en nyrenoverad 924 som bruksis på vintern), men å andra sidan är den ju genomgången och rostfri, vilket är bra grundläggande egenskaper hos en bruksbil.
En vinter sliter ju hårt på en rostig och redan sliten bil...
Men en frisk bil mår väl inte så dåligt av kyla och salt? Bilar som står still tenderar dock att gå sönder... :?

Tjockt med vax och ordentlig underredsbehanding, sen är det väl bara att tuta och köra?! :D
Jag har inte hittat någon rost eller andra skador på min (som jag inte orsakat själv på isbanan), och då har jag inte gjort någon av ovanstående konserveringsåtgärder...

Åk och titta på den iallafall! Det kan ju vara bra som referens om du ska köpa en senare...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Porsche 924 -78 på blocket

#21 Post by Maxx »

[Bobo] wrote:
patand wrote: Tvärtom, det gäller att få ner antalet på marknaden... håll hårt i dyrgriparna, putsa, feja, fixa så de är som nya (eller bättre) och sälj bara i nödfall! 8)
Hur ska intresset för våra bilar öka med det tänket? Då blir det ju som vi har det nu... prisskillnaden mellan ett fint exemplar och ett vrak är för liten... För att priserna ska gå upp måste efterfrågan på fina 924:or öka, inte tillgången minska.
Vi är nog tyvärr för få som uppskattar dessa bilar idag för att kunna ta rimligt betalt för våra bilar.
Det är är ju rent önsketänkande som aldrig någonsin kommer att uppfyllas. Tillgång och efterfrågan är det enda som styr pris och status. Efterfrågan ökar inte, då måste tillgången minska ... drastiskt.

Efterfrågan kommer inte att öka för 924, någonsin. Den kommer att vara ständigt fallande för varje dag som går. Däremot kommer det finnas ett fåtal som kan tänka sig att betala allt högre priser för helt rätt bil, men jag kan nog hugga av ett par fingrar på ena handen och ändå för många fingrar på den handen att räkna de intresserade ...

Det finns inget unikt med en 924 som inte finns i en unikare version av den. Det är och förblir en dussinbil och den kommer aldrig att åtnjuta den status som en 911 har oavsett modell eller årgång. 924 är fortfarande en bra bil, men den har inte "det".

En 924 turbo har "det". En tidig turbobil kommer nog alltid att "det". En 924 Carrera GT har "det" i än större utsträckning, en Carrera GTS än mer och en GTR är naturligtvis för evigt en samlarbil.

En 944 har inte "det" heller. Inte ens en 944 S2 har det. En 944 turbo har det dock då den räknades som en supersportbil då den kom. En Turbo Cup i rätt skick och med rätt tävlingshistoria bakom sig kan nog bli eftertraktad.

En 968 har inte heller "det". En 968 Club Sport har det. Det spelar ingen roll att det går att få en "vanlig" 968 att prestera bättre än en original Club Sport, det finns ändå folk som är villiga att betala mer för äkta Club Sport om den är i rätt skick med rätt utrustning. En 968 turbo S eller turbo RS är i samma klass som en 924 Carrera GTR.

Därför kommer 924 aldrig bli dyr eller eftertraktad.

Jag håller med Patrik, håll hårt och renovera till nyskick. Då kommer en 924 att bli "värdefull", men man kommer aldrig att få tillbaka pengarna. Enda anledningen kan bara vara att göra det för sin egen skull, inte för att göra en vinst.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users