Budget för 924, rimligt?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Budget för 924, rimligt?

#1 Post by lebemannen »

Hej!

Jag har de senaste månaderna gått i tankarna på att köpa mig en 924 till våren och kunna bruka den hela sommaren. Eftersom jag studerar och bara jobbar en del kvällar och helger och därför inte har ett så jättestort kapital att röra mig med så vill jag försöka få ihop en budget över vad det kostar att äga och köra bilen

Jag har tänkt så här:

Inköp: runt 20 00 (en besiktigad och körklar bil förhoppningsvis)
Försäkring: 1000:- (Rimligt?)
Bensinkostnader : 3000:- (200 mil)
Olja/filter/tvätt: 1500:-
Underhåll och buffert när något går sönder: 10000:-
Totalt: 34500:-

Bilens värde lär vara detsamma, så för att hålls bilen rullandes en hel sommar kostar den rimligtvis 14500:-?

Vad jag har förstått så verkar delarna till just 924 mycket billigare än 944?
Verkar den här budgeten rimlig om bilen brukas en sommar?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#2 Post by patand »

Låter fullt rimligt. :)

Tror inte ens min 931a som körs på bana kostar så mycket en normal säsong. Så jag tror du har bra marginal med 14.500kr för 200 mil körning... (sen kan ju alltid ett motorras komma när man minst anar det förståss, men inte ens en "ny" motor är värst dyrt till en 924a).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#3 Post by Ragnar Joensen »

Det som är viktigt är att köpa rätt bil.

Gärna en som har relativt nybytt kamrem, ingen rost, bra däck, etc.

På så sätt slipper du en massa kostnader första året.
Porsche fantast !

968 1992

lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#4 Post by lebemannen »

patand wrote:Låter fullt rimligt. :)

Tror inte ens min 931a som körs på bana kostar så mycket en normal säsong. Så jag tror du har bra marginal med 14.500kr för 200 mil körning... (sen kan ju alltid ett motorras komma när man minst anar det förståss, men inte ens en "ny" motor är värst dyrt till en 924a).
Tack för snabbt svar! 924an har, vad jag förstått det som, mycket delar som passar från andra märken. Jag funderar på om reservdelar till 924s/931 kostar ungefär lika mycket som till 924an?

lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#5 Post by lebemannen »

Ragnar Joensen wrote:Det som är viktigt är att köpa rätt bil.

Gärna en som har relativt nybytt kamrem, ingen rost, bra däck, etc.

På så sätt slipper du en massa kostnader första året.

Ungefär en sån jag tänkte försöka hitta, men går en sådan att få tag i för 20 000:-?

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#6 Post by taxiande »

Det går nog att hitta en för halva dom pengarna om du har möjlighet att köpa en nu
istället för att vänta till våren, då sportbilar har en tendens att öka i pris ju närmare sommaren kommer
Om du ställer av bilen och har en "vilande "försäkring så kostar bilen dig ca: 50kr/mån.
det svåraste är att göra någon vettig provkörning nu med tanke på väglag, men har du möjlighet så provkör gärna flera.Det brukar vara det bästa sättet att skilja på bra och dåliga bilar. Dock får du tänka på att det är gamla bilar. Det går inte att jämföra med en modern bil...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Budget för 924, rimligt?

#7 Post by Freddie_81 »

lebemannen wrote:
Ragnar Joensen wrote:Det som är viktigt är att köpa rätt bil.

Gärna en som har relativt nybytt kamrem, ingen rost, bra däck, etc.

På så sätt slipper du en massa kostnader första året.

Ungefär en sån jag tänkte försöka hitta, men går en sådan att få tag i för 20 000:-?
De ska nämnas att en kamrem som går på en 924 n/a inte ställer till några större haverier i motorn förutom att du blir stående för reparation. Men de är bara på med ny rem och fortsätta köra utan att något gått sönder.
Dessutom billig i inköp då de är samma kamremssats som till tex golf 1 ( har jag för mig) och finns på biltema.

Viktigare med rosten. Köp gärna en som gjorts fr.o.m årsm 80 då rostskyddet blev bättre från denna årsm. De blev även utrustade med 5 vxl låda. Du borde absolut hitta en vettig bil för pengarna du nämner.
I allmänhet tycker jag att en 924 som ger gott första intryck ( välvårdad mm) ofta är så.
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#8 Post by Ragnar Joensen »

taxiande wrote:Det går nog att hitta en för halva dom pengarna om du har möjlighet att köpa en nu
istället för att vänta till våren, då sportbilar har en tendens att öka i pris ju närmare sommaren kommer
Om du ställer av bilen och har en "vilande "försäkring så kostar bilen dig ca: 50kr/mån.
det svåraste är att göra någon vettig provkörning nu med tanke på väglag, men har du möjlighet så provkör gärna flera.Det brukar vara det bästa sättet att skilja på bra och dåliga bilar. Dock får du tänka på att det är gamla bilar. Det går inte att jämföra med en modern bil...
Åt andra sidan är det bilar som är svårsålda, som hänger kvar ut på höstkanten.

Jag skulle heller köpa på våren, och pruta utan samvete.
Porsche fantast !

968 1992

lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#9 Post by lebemannen »

Vad är det jag framförallt ska kolla på när jag tittar på en 924a för att få grepp om skicket? Några delar som är extra dyra att köpa?

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#10 Post by Tux »

Jag förutsätter att du är tämligen ung och då bör du noga kolla upp försäkringsbiten.
1000kr är lätt kostnaden per månad då dessa bilarna företrädelsevis ägs av unga män.

mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#11 Post by Erol »

Tux wrote:Jag förutsätter att du är tämligen ung och då bör du noga kolla upp försäkringsbiten.
1000kr är lätt kostnaden per månad då dessa bilarna företrädelsevis ägs av unga män.

mvh Pontus
Säger det samma, om du inte köper ett exemplar som du kan entusiastförsäkrs för ca 1.500:-/år.
Räkna med 300-400:-/månad bara för trafikförsäkring.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#12 Post by [Bobo] »

Jag har det du söker! :D
Har precis lackat klart min rostfria och mekaniskt friska 924 och behöver snart plats i garaget...
Lite småpill återstår (dörrsida, spegel och handtag på passagerarsidan) men den levereras givetvis helt monterad och klar.
Jag kör den dagligen som det är nu, så den går som den ska!
Besiktigad senast i höstas utan anmärkning.
Kolla "Vintersläden II" i min signatur för mer info...

Bobo

Ps. Din inköpsbudget räcker! :wink:
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#13 Post by Cédric »

Tux wrote:Jag förutsätter att du är tämligen ung och då bör du noga kolla upp försäkringsbiten.
1000kr är lätt kostnaden per månad då dessa bilarna företrädelsevis ägs av unga män.

mvh Pontus

Jag förutsätter att det bara är trafik som räknas här, kommer nog bli dyrare, hur mycket? Det vet man inte, jag betalar 2300/år nånting för en vanlig helförsäkring på min 924Turbo. 27år och stockholm. Men jag tror att min 924 na skulle gå nånstans kring 7lakan när jag hade nytaget körkort , det är ju lite svettigare.

Dom flesta delarna är rätt billiga och lätta att skruva på (10k i delar får man fruktansvärt mycket delar för, så länge du meckar själv :), bra att ha en liten buffert dock), rätt mycket billigare än 944/924s/924T.. Det som kan vara knepigt är om det är några insprutningsdelar som strular, dom kan vara dyra och/eller svåra att få tag på. Så om du provkör en kolla att den startar och går fint, kall som varm, den ska även dra fint på alla varvtal. Om jag hade gott om tid på mig så skulle jag försöka hitta en så fin bil som möjligt med 5vxl låda, det gör en del för prestandan. Fin inredning är svår att få tag på så hitta en som inte är allt för härjad. Gärna en som faktiskt använts lite också och inte stått avställd senaste 10åren.. Det är inte så himla enkelt att hitta fina 924or, så det är bra att börja i tid ! :)

User avatar
Molnpojken
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2012-06-03 22:13:07
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Contact:

Budget för 924, rimligt?

#14 Post by Molnpojken »

1300kr/år i trafikförsäkring på min 924. Är dock 33 år.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#15 Post by [Bobo] »

Molnpojken wrote:1300kr/år i trafikförsäkring på min 924. Är dock 33 år.
1000kr för mig som är 29....

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users