Budget för 924, rimligt?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#16 Post by lebemannen »

Cédric wrote:
Tux wrote:Jag förutsätter att du är tämligen ung och då bör du noga kolla upp försäkringsbiten.
1000kr är lätt kostnaden per månad då dessa bilarna företrädelsevis ägs av unga män.

mvh Pontus

Jag förutsätter att det bara är trafik som räknas här, kommer nog bli dyrare, hur mycket? Det vet man inte, jag betalar 2300/år nånting för en vanlig helförsäkring på min 924Turbo. 27år och stockholm. Men jag tror att min 924 na skulle gå nånstans kring 7lakan när jag hade nytaget körkort , det är ju lite svettigare.

Dom flesta delarna är rätt billiga och lätta att skruva på (10k i delar får man fruktansvärt mycket delar för, så länge du meckar själv :), bra att ha en liten buffert dock), rätt mycket billigare än 944/924s/924T.. Det som kan vara knepigt är om det är några insprutningsdelar som strular, dom kan vara dyra och/eller svåra att få tag på. Så om du provkör en kolla att den startar och går fint, kall som varm, den ska även dra fint på alla varvtal. Om jag hade gott om tid på mig så skulle jag försöka hitta en så fin bil som möjligt med 5vxl låda, det gör en del för prestandan. Fin inredning är svår att få tag på så hitta en som inte är allt för härjad. Gärna en som faktiskt använts lite också och inte stått avställd senaste 10åren.. Det är inte så himla enkelt att hitta fina 924or, så det är bra att börja i tid ! :)

Tack för alla värdefulla tips, allihopa!

Jag tänker mig bara trafikförsäkring och har jag tur går farsan med på att försäkra den på honom. Verkar som att det skiljer ganska mycket i försäkringspris på just 924an om man är ung eller gammal.

Lär komma med fler frågor allt eftersom!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#17 Post by patand »

lebemannen wrote:har jag tur går farsan med på att försäkra den på honom.
Dum idé.

Om nu inte farsan ska stå som ägare och dessutom är den som brukar bilen.

Bättre du ser till att försäkra bilen som sig bör så slipper du problem om det skulle hända något (dessutom är det ju försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den som är huvudsakliga brukaren).

Bara mina 2 öre.

För övrigt så det där med kamrem på 924an: Det kostar så lite som 200 - 300 kr med en kamremssats (inklusive spännrulle) och som tidigare nämnts i tråden så händer inget med motorn mer än att den stannar om remmen skulle gå av. 924 Turbo däremot så blir det ventilsallad om remmen pajjar.

Köp en bil som är frisk i karossen och startar och går bra och har så frisk inredning som möjligt så har du troligen gjort ett vettigt köp. Det mesta går ju att fixa men att laga rost är i mitt tycket tråkigt som f-n, hellre fixa med det mekaniska i så fall. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Budget för 924, rimligt?

#18 Post by Maxx »

patand wrote:
lebemannen wrote:har jag tur går farsan med på att försäkra den på honom.
Dum idé.

Om nu inte farsan ska stå som ägare och dessutom är den som brukar bilen.

Bättre du ser till att försäkra bilen som sig bör så slipper du problem om det skulle hända något (dessutom är det ju försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den som är huvudsakliga brukaren).

Bara mina 2 öre.
Instämmer med Patrik.

Om det är så att du fortfarande bor hemma hos dina föräldrar och din farsa och du köper bilen tillsammans, kör bilen båda två och båda mekar och fixar med bilen så ser jag inga problem med att din farsa står som ägare och försäkringstagare. Allt annat är försäkringsbedrägeri som faktiskt i förlängningen ger högre premier för alla oss andra. Inte ok.

För övrigt så går det inte att försäkra en bil man inte står som ägare på.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#19 Post by lebemannen »

Maxx wrote:
patand wrote: Dum idé.

Om nu inte farsan ska stå som ägare och dessutom är den som brukar bilen.

Bättre du ser till att försäkra bilen som sig bör så slipper du problem om det skulle hända något (dessutom är det ju försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den som är huvudsakliga brukaren).

Bara mina 2 öre.
Instämmer med Patrik.

Om det är så att du fortfarande bor hemma hos dina föräldrar och din farsa och du köper bilen tillsammans, kör bilen båda två och båda mekar och fixar med bilen så ser jag inga problem med att din farsa står som ägare och försäkringstagare. Allt annat är försäkringsbedrägeri som faktiskt i förlängningen ger högre premier för alla oss andra. Inte ok.

För övrigt så går det inte att försäkra en bil man inte står som ägare på.
Jag bor hemma. Min pappa står som ägare på bilarna vi har nu, men har lagt till i försäkringen att någon under 25( eller nåt sånt) använder bilen.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Budget för 924, rimligt?

#20 Post by Maxx »

En annan sak.

Det står en del i tråden hur billigt en del saker är till en 924. Det är en sanning med modifikation. Visst kostar det inte så mycket kanske att serva bilen (bra!) eller att ersätta standarddelar från Bosch, men motsvarande delar är rätt billiga (allt är relativt) även till en 968 ... eller en Volvo, VW och så vidare. Udda eller modellspecifika delar kan bli dyra jämfört med till t ex en Golf ... bara så att du är medveten om det så det inte blir en överraskning. Kolla runt på t ex http://www.utzon.se så får du en uppfattning.

Och glöm eventuella idéer om att hitta fler (billiga) hästkrafter ur 924-motorn. Frågan dyker upp ibland, svaret är fortfarande "Sälj 924:a, köp en 944–968–944 turbo" (beroende på hur många fler hk du "måste" ha). :D
Last edited by Maxx on 2013-01-05 02:23:49, edited 3 times in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Budget för 924, rimligt?

#21 Post by Maxx »

lebemannen wrote:Jag bor hemma. Min pappa står som ägare på bilarna vi har nu, men har lagt till i försäkringen att någon under 25( eller nåt sånt) använder bilen.
Om du är den huvudsaklige brukaren så är det du som ska försäkra bilen, oavsett vem som står som ägare. Om du inte gör det så riskerar du att vara oförsäkrad när det händer något.

Det är inte så svårt för försäkringsbolagen att bevisa att det är din bil när det ligger foton på "Jag och min bil" på t ex detta forum eller andra forum, din öppna facebooksida, din polares facebooksida ("Kolla min polares feta bil, en PORSCHE!") eller när din farsa inte kan svara på skadereglerarens enkla frågor utan säger "Jag måste kolla det med min son".

Säg att du smäller rejält med någon annan. Att du kommer att ha en mulad bil kommer inte att vara ditt största problem, det är när du ska betala det andra försäkringsbolagets kostnader. Att leva på existensminimum till du blir 30 är kanske inte så kul.

Du gör som du vill, och alla andra för den delen – det är ert problem – men tänk efter lite och inse att de där sparade tusenlapparna kan i värsta fall leda till väldigt stora problem.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#22 Post by lebemannen »

Maxx wrote:
lebemannen wrote:Jag bor hemma. Min pappa står som ägare på bilarna vi har nu, men har lagt till i försäkringen att någon under 25( eller nåt sånt) använder bilen.
Om du är den huvudsaklige brukaren så är det du som ska försäkra bilen, oavsett vem som står som ägare. Om du inte gör det så riskerar du att vara oförsäkrad när det händer något.

Det är inte så svårt för försäkringsbolagen att bevisa att det är din bil när det ligger foton på "Jag och min bil" på t ex detta forum eller andra forum, din öppna facebooksida, din polares facebooksida ("Kolla min polares feta bil, en PORSCHE!") eller när din farsa inte kan svara på skadereglerarens enkla frågor utan säger "Jag måste kolla det med min son".

Säg att du smäller rejält med någon annan. Att du kommer att ha en mulad bil kommer inte att vara ditt största problem, det är när du ska betala det andra försäkringsbolagets kostnader. Att leva på existensminimum till du blir 30 är kanske inte så kul.

Du gör som du vill, och alla andra för den delen – det är ert problem – men tänk efter lite och inse att de där sparade tusenlapparna kan i värsta fall leda till väldigt stora problem.
Jag har inte tänkt något alls runt försäkringen egentligen. Känns bra att få tankeställare! Jag skriver här för att lära mig!

lebemannen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2012-12-12 19:32:06
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1982
Location: Huddinge
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#23 Post by lebemannen »

Kom på en sak jag inte tänkt på ens. Hur rymlig är den egentligen? Jag är nästan 195cm lång, får jag plats?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Budget för 924, rimligt?

#24 Post by Maxx »

lebemannen wrote:Jag har inte tänkt något alls runt försäkringen egentligen. Känns bra att få tankeställare! Jag skriver här för att lära mig!
Jag vet att det var en rejäl moralkaka jag delade ut, även om det egentligen inte var menat att bli så där överdrivet seriös. Meningen var mest att göra dig, och eventuellt andra, lite eftertänksamma. Eller tänk-före-samma. :)

Det enda man inte ska tänka på är varför man ska köpa en 924/944/968, där ska man bara följa hjärtat. Resten löser man längs vägen. ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#25 Post by Mattias 924 »

lebemannen wrote:Kom på en sak jag inte tänkt på ens. Hur rymlig är den egentligen? Jag är nästan 195cm lång, får jag plats?
Ja.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Budget för 924, rimligt?

#26 Post by Cédric »

Bor du hemma och farsan använder bilen ibland/delägare eller likn ser jag inga konstigheter att ställa den på far din. Men kolla upp så du är säker på vad du gör innan...
Får du inte riktigt plats med knäna gör en utflytt av ratten via spacer eller rattbyte under för benutrymmet och körställningen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users