944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#61 Post by Erol »

Ja!

968 är i sort sett samma bil som en 944, bara design/kosmetisk skillnad.

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#62 Post by Wiklundh »

Då har de sänkt pris sedan ett tag tillbaka.


Pris: 69 900:-
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... m?ca=7&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Michael Wiklundh
PCS 11873

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#63 Post by Tomcat1 »

Jaaa köööpp nu då
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

Sunk
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2012-12-20 16:49:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#64 Post by Sunk »

Är det diffspärr på denna bil? Dvs den hos Solvalla biltorg?
-------------------

/ Johan

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#65 Post by Erol »

Sunk wrote:Är det diffspärr på denna bil? Dvs den hos Solvalla biltorg?
Japp, det ska det vara. Om ingen byt växellåda.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Sunk
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2012-12-20 16:49:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#66 Post by Sunk »

Var och tittade på denna idag.. verkade ganska sliten.. läckte någonting längst fram till höger under - såg inte vad p g av all snö..

När säljaren skulle starta upp den gick den inte igång..
Batteriet slut, larmet gick inte att stänga av (kanske därav den inte startade?), stålpinne i stället för ljusspak..

Bromsservon var sönderrostad - lätt/billigt att byta?

Dåliga friktionsdäck på org-fälg och lösa sommardäck som medföljde..
Karossen såg fräsch ut dock, men fick ingen bra känsla för bilen..

Någon annan som sett den som kan korrigera/utveckla mina intryck?

Vad gör man? Ger ett skambud och köper samtidigt en triss-lott..?
-------------------

/ Johan

Lilleman10
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2012-12-26 04:52:47
Telefon: 0739754998
Bilmodell: Köpes: 944 Turbo 86-91.
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#67 Post by Lilleman10 »

Hej,

Eftersom jag ska köpa en S2 eller Turbo S så åkte jag till Solvalla Biltorg och tittade på en översnöad
turbo 91. Återkom efter några dagar och provkörde bilen ifråga för ett par veckor sedan. Batteriet var
slut. Fick ringa efter starthjälp efter tankning. Bilfirman skickade ut en kille med startboster som jag
fick låna för vidare färd till verkstaden för en snabbkoll av bilen. Där konstaterade man att den läcker
olja både ifrån motorn och styrservon. Dessutom fungerade inte vissa elfunktioner såsom el-targan, centralmanöveringen av höger dörrs elhiss. D.v.s ifrån förardörren. Huvudbromscylindern är dessutom
rostig och ful. Bilen är fullservad enligt boken och har gått 19500 mil ca. Konstigt att man inte har åt-
gärdat felen med tanke på att den var servad senast vid 19400 mil vill jag minnas. Porsche verkstad
har servat bilen. Vilket gör det hela ännu mera konstigt. Troligtvis har föegående ägare snålat med
underhållet med allt vad det innebär. Vad beträffar exteriören så kan nämnas att den svartmet lacken
har krackelerat mitt på motorhuven i form spindelväv och att fälgarna var skrapade med friktionsdäck
monterat vilket tyder på året runt bruk av tidigare ägare. Det finns lösa sommardäck till bilen också.
Jag blev erbjuden att köpa bilen för 65000:- rent köp utan byte. Känns ändå inte rätt med tanke på
att det är svårt att bedömma var service och reparationskostnaderna landar på om man som jag vill
ha bilarna i toppskick. Har tidigare ägt 944 85B,911C-86,911C-88,911T-88 och senast 911C2-90 så jag
är fullt medveten om att kostnaderna kan dra iväg om man som jag nämde tidigare vill ha bilen i toppskick.

Har en budget på max 100000:- för inköp av en S2 89-91 eller en Turbo S 88-91. Är det någon som har ett
sådant objekt med följande kravspecifikation: servicebok,rökfri och körklar utan en massa åtgärder så är ni
välkomna att höra av er till mig för en visning. Tack för idag och God fortsättning!
944-85B såld.
911 Carrera-86 såld.
911 Carerrera Jubileum-88 såld.
911 Turbo-88 (930) såld.
911 C2-90 (964) såld till Finland.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#68 Post by Lilja »

Lilleman10 wrote:Hej,

Eftersom jag ska köpa en S2 eller Turbo S så åkte jag till Solvalla Biltorg och tittade på en översnöad
turbo 91. Återkom efter några dagar och provkörde bilen ifråga för ett par veckor sedan. Batteriet var
slut. Fick ringa efter starthjälp efter tankning. Bilfirman skickade ut en kille med startboster som jag
fick låna för vidare färd till verkstaden för en snabbkoll av bilen. Där konstaterade man att den läcker
olja både ifrån motorn och styrservon. Dessutom fungerade inte vissa elfunktioner såsom el-targan, centralmanöveringen av höger dörrs elhiss. D.v.s ifrån förardörren. Huvudbromscylindern är dessutom
rostig och ful. Bilen är fullservad enligt boken och har gått 19500 mil ca. Konstigt att man inte har åt-
gärdat felen med tanke på att den var servad senast vid 19400 mil vill jag minnas. Porsche verkstad
har servat bilen. Vilket gör det hela ännu mera konstigt. Troligtvis har föegående ägare snålat med
underhållet med allt vad det innebär. Vad beträffar exteriören så kan nämnas att den svartmet lacken
har krackelerat mitt på motorhuven i form spindelväv och att fälgarna var skrapade med friktionsdäck
monterat vilket tyder på året runt bruk av tidigare ägare. Det finns lösa sommardäck till bilen också.
Jag blev erbjuden att köpa bilen för 65000:- rent köp utan byte. Känns ändå inte rätt med tanke på
att det är svårt att bedömma var service och reparationskostnaderna landar på om man som jag vill
ha bilarna i toppskick. Har tidigare ägt 944 85B,911C-86,911C-88,911T-88 och senast 911C2-90 så jag
är fullt medveten om att kostnaderna kan dra iväg om man som jag nämde tidigare vill ha bilen i toppskick.

Har en budget på max 100000:- för inköp av en S2 89-91 eller en Turbo S 88-91. Är det någon som har ett
sådant objekt med följande kravspecifikation: servicebok,rökfri och körklar utan en massa åtgärder så är ni
välkomna att höra av er till mig för en visning. Tack för idag och God fortsättning!
Känns inte som att den bilen är värd 65000 med tanke på hur du beskriver den. Oavsett om den läcker olja eller ej så har den definivt blivit misskött och man kan i princip bara räkna med att fler saker kommer gå sönder när du börjar använda den igen.
Styrservoläckaget brukar vara antingen från pumpen eller slangarna som går till pumpen. Är det slangarna är det lugnt är det pumpen blir det dyrt.
Oljeläckage kan komma från olika ställen. Det vanligaste är kamhuset, vevaxeltätningarna eller sumpen. Kamhuset är inte så farligt att fixa, vevaxeltätningen är värre och sumpen är riktigt tråkigt att fixa då man får plocka ner hela framaxelbalken för att få ut sumpen.

Kommer inte ihåg om det var du som inte ville köpa mina S2 pga färgen. Men om det inte var det så kan jag tänka mig att sälja den till våren. Är en del saker jag ska fixa under vintern såsom rosten i skärmkanterna, ACn, takluckan och transaxelröret. Ska även flytta tillbaka gatdäcken på den och göra en mer gatvänlig hjulinställning.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Lilleman10
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2012-12-26 04:52:47
Telefon: 0739754998
Bilmodell: Köpes: 944 Turbo 86-91.
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#69 Post by Lilleman10 »

Hej,

Har du en S2-91 till salu?

Maila mig info och bilder på bilen.

Mvh. Lilleman 10
944-85B såld.
911 Carrera-86 såld.
911 Carerrera Jubileum-88 såld.
911 Turbo-88 (930) såld.
911 C2-90 (964) såld till Finland.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#70 Post by Lilja »

Lilleman10 wrote:Hej,

Har du en S2-91 till salu?

Maila mig info och bilder på bilen.

Mvh. Lilleman 10
Skickar PM
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Lilleman10
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2012-12-26 04:52:47
Telefon: 0739754998
Bilmodell: Köpes: 944 Turbo 86-91.
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#71 Post by Lilleman10 »

Hej alla på forumet!

Har nu tittat på fyra bilar hitills. Flera av säljarna har fantasipriser eller en helt skev uppfattning om
vad man kan "fixa själv".

Exempel 1: 944 Turbo-91:an hos Solvalla Biltorg fodrar säkert 30000-35000:- i reparationskostnader minst. Teknikern på verkstaden sa att han inte skulle ge 50000:- för den bilen.
Om han mot förmodan skulle köpa den.
Med andra ord 65000:- för den bilen är alldeles för mycket pengar idag.

Exempel 2 : 944 Turbo-90 16400 mil. Import-98. Inte servad sedan dess förutom oljebyte varje år. Hade
gått ca 2000 mil på dom senaste 15 åren. 100000:- begärt och stenhård säljare på priset. Väldigt fin
bil i absolut toppskick. Bjöd 85000:-. Detta med tanke på service med kamremsbyte,stötdämpare bak
(anmärkning på läckande stötdämpare bak vid senaste besiktningen), gasdämpare till motorhuv och
byte av växelspaksdamasken. Bilen var dessutom obesiktigad med körförbud. Märkligt när man begär
100000:- för en bil. Fick nej på mitt bud. Då säljaren skulle ha 100000:- p o k. Annars säljer han
inte bilen. Då han inte är i behov av pengarna. Säljaren är för övrigt den enda ägaren i Sverige.
Två tidigare i Tyskland enligt bilmäklaren som var med vid visning. Bilmäklaren hade också importerat
bilen till Sverige 1997/1998. Detta är ett exempel på säljare som tar upp min tid. Visningsresa 60 mil
t o r Karlstad ifrån Nynäshamn. Man lär sig av detta att stämma av prisbilden mer innan visningsresan.
15000-20000:- i service och reparationskostnader kändes inte rätt på en obesiktigad 100000:- bil.

Arbetar man som jag 60 timmar i veckan så är fritiden dyrbar. Ni är säkert fler på detta forum som blivit
besvikna vid bilvisningar. Särskilt när det är långt att åka på fritiden. Trist erfarenhet med andra ord.

Efter dessa två objekt har jag tittat på två andra bilar där bägge säljarna har varit seriösa. Både via mail,sms,
telefon och vid visningarna. Ska kanske titta på någon mer bil innan jag kommer till en bilaffär har i januari.

På återhörande!
944-85B såld.
911 Carrera-86 såld.
911 Carerrera Jubileum-88 såld.
911 Turbo-88 (930) såld.
911 C2-90 (964) såld till Finland.

Sunk
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2012-12-20 16:49:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Täby
Contact:

Sv: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#72 Post by Sunk »

Tack för att du delar med dig :)
-------------------

/ Johan

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#73 Post by robinkjellstedt »

Lilleman10 wrote:Hej alla på forumet!

Har nu tittat på fyra bilar hitills. Flera av säljarna har fantasipriser eller en helt skev uppfattning om
vad man kan "fixa själv".

Exempel 1: 944 Turbo-91:an hos Solvalla Biltorg fodrar säkert 30000-35000:- i reparationskostnader minst. Teknikern på verkstaden sa att han inte skulle ge 50000:- för den bilen.
Om han mot förmodan skulle köpa den.
Med andra ord 65000:- för den bilen är alldeles för mycket pengar idag.

Exempel 2 : 944 Turbo-90 16400 mil. Import-98. Inte servad sedan dess förutom oljebyte varje år. Hade
gått ca 2000 mil på dom senaste 15 åren. 100000:- begärt och stenhård säljare på priset. Väldigt fin
bil i absolut toppskick. Bjöd 85000:-. Detta med tanke på service med kamremsbyte,stötdämpare bak
(anmärkning på läckande stötdämpare bak vid senaste besiktningen), gasdämpare till motorhuv och
byte av växelspaksdamasken. Bilen var dessutom obesiktigad med körförbud. Märkligt när man begär
100000:- för en bil. Fick nej på mitt bud. Då säljaren skulle ha 100000:- p o k. Annars säljer han
inte bilen. Då han inte är i behov av pengarna. Säljaren är för övrigt den enda ägaren i Sverige.
Två tidigare i Tyskland enligt bilmäklaren som var med vid visning. Bilmäklaren hade också importerat
bilen till Sverige 1997/1998. Detta är ett exempel på säljare som tar upp min tid. Visningsresa 60 mil
t o r Karlstad ifrån Nynäshamn. Man lär sig av detta att stämma av prisbilden mer innan visningsresan.
15000-20000:- i service och reparationskostnader kändes inte rätt på en obesiktigad 100000:- bil.

Arbetar man som jag 60 timmar i veckan så är fritiden dyrbar. Ni är säkert fler på detta forum som blivit
besvikna vid bilvisningar. Särskilt när det är långt att åka på fritiden. Trist erfarenhet med andra ord.

Efter dessa två objekt har jag tittat på två andra bilar där bägge säljarna har varit seriösa. Både via mail,sms,
telefon och vid visningarna. Ska kanske titta på någon mer bil innan jag kommer till en bilaffär har i januari.

På återhörande!

Kul att höra dina erfarenheter! Är själv på jakt (om än ganska passivt nu under vintern) efter en S2 eller 968.

Ang. det där med stenhårda säljare. Jag har något emot att ta upp pris på telefon innan man sett bilen ifråga och jag gillar heller inte när folk börjar pruta på mina bilar som jag har haft till salu utan att ha sett bilen. Men om man är beredd att åka en lång bit för att kika på en bil så är det ju nästan ett måste att ha tagit upp priset innan. Då får man ju reda på om det möjligtvis skulle vara så att det går att dra ner priset om man hittar fel och anmärkningar osv. Bara en tanke jag ville få ut :roll:

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#74 Post by Nahpets »

Lilleman10 wrote:...

Exempel 2 : 944 Turbo-90 16400 mil. Import-98. Inte servad sedan dess förutom oljebyte varje år. Hade
gått ca 2000 mil på dom senaste 15 åren. 100000:- begärt och stenhård säljare på priset. Väldigt fin
bil i absolut toppskick. Bjöd 85000:-. Detta med tanke på service med kamremsbyte,stötdämpare bak
(anmärkning på läckande stötdämpare bak vid senaste besiktningen), gasdämpare till motorhuv och
byte av växelspaksdamasken. Bilen var dessutom obesiktigad med körförbud. Märkligt när man begär
100000:- för en bil. Fick nej på mitt bud. Då säljaren skulle ha 100000:- p o k. Annars säljer han
inte bilen.
Nyfiken ... hade han uppgett i annonsen "prutat och klart" eller på annat sätt förklarat möjligheten vad gällde justeringsmånen av priset?

Jag håller generellt med om att man inte pratar pris per telefon utan sett/rört/kört objektet samtidigt tycker jag det är helt OK att fråga om det skulle finnas någon prutmån över huvudtaget innan man reser om man är bosatt långväga ifrån med motiveringen att ifall objektet utöver beskrivningen inte stämmer eller annat behöver åtgärdas.

För övrigt lycka till! :#cheers:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users