944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#31 Post by DonJansson »

Vad tror ni angående prisläget på välbehållna 944 respektive 968 i den "billigare regionen".

Det är naturligtvis svårt att säga.

Men jag vill gärna gå händelserna i förväg:
Rent hypotetiskt:
Vilket är det högsta utropspriset man kommer kunna se på en S2?
Vilket är det lägsta utropspriset man kommer kunna se på 968?

Vilka tillval är åtråvärda på en S2? Så som jag förstått det var inte M030 standard, men att vissa andra utrustningsnivåer följde med från turbon. I så fall: vilka?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#32 Post by emm »

DonJansson wrote:Vad tror ni angående prisläget på välbehållna 944 respektive 968 i den "billigare regionen".

Det är naturligtvis svårt att säga.

Men jag vill gärna gå händelserna i förväg:
Rent hypotetiskt:
Vilket är det högsta utropspriset man kommer kunna se på en S2?
Vilket är det lägsta utropspriset man kommer kunna se på 968?

Vilka tillval är åtråvärda på en S2? Så som jag förstått det var inte M030 standard, men att vissa andra utrustningsnivåer följde med från turbon. I så fall: vilka?
Du har väl letat bil sedan du blev medlem, det är över ett år nu, då borde du ha koll på prisbilden.
Sökfunktionen är bra på detta forumet.

=)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#33 Post by DonJansson »

He he, jag vet. Då var jag nog mest i fantasins förlovade land. Nu är läget lite annorlunda och jag har pengar för att införskaffa en frontmotoriserad Porsche av tidigare årsmodell.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#34 Post by Lilja »

emm wrote:Nu har jag följt detta forumet i över 7 år och läser det mesta som skrivs (jag vet, jag är fullständigt galen, men det är ett bra sätt att ta reda på fel som kan uppkomma på sin egen bil, och hur man rättar till det).
Man får ju lätt reda på vad som kan gå snett genom att vara aktiv.

Jag tycker fortfarande det är en dålig idé att köpa det billigaste man kan hitta. Är man kunnig på dessa bilar, och då menar jag verkligen kunnig, då kanske det inte är en urusel idé, men det finns många delar som är prissatta helt galet, spindelledsglapp på besiktningen kostar t ex en hel bärarm mellan 5000-7500 hos utzon som ändå tenderar till att vara billig på delar, styrservo (utbytes) 7 000: - och detta är väldigt vanliga fel, sedan har du koppling t ex, listan kan göras lång, rost? Jättekul...

Det är gamla bilar idag...
Det kostar galet och är prisatt galet om man handlar på fel ställe av fel människor.
Ett spindelledsglapp betyder inte att man behöver byta hela bärarmen, det går att renovera, finns kit att köpa i USA för runt tusenlappen för båda sidor.
En styrväxel kostar inte 7000 kr heller om man handlar på rätt ställe. Vill man handla i Sverige kan man köpa en begagnad från Sandén annars kan man köpa en från 944Online för runt 3000. Dock går de också att renovera för betydligt mindre pengar.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#35 Post by emm »

Lilja wrote:
emm wrote:Nu har jag följt detta forumet i över 7 år och läser det mesta som skrivs (jag vet, jag är fullständigt galen, men det är ett bra sätt att ta reda på fel som kan uppkomma på sin egen bil, och hur man rättar till det).
Man får ju lätt reda på vad som kan gå snett genom att vara aktiv.

Jag tycker fortfarande det är en dålig idé att köpa det billigaste man kan hitta. Är man kunnig på dessa bilar, och då menar jag verkligen kunnig, då kanske det inte är en urusel idé, men det finns många delar som är prissatta helt galet, spindelledsglapp på besiktningen kostar t ex en hel bärarm mellan 5000-7500 hos utzon som ändå tenderar till att vara billig på delar, styrservo (utbytes) 7 000: - och detta är väldigt vanliga fel, sedan har du koppling t ex, listan kan göras lång, rost? Jättekul...

Det är gamla bilar idag...
Det kostar galet och är prisatt galet om man handlar på fel ställe av fel människor.
Ett spindelledsglapp betyder inte att man behöver byta hela bärarmen, det går att renovera, finns kit att köpa i USA för runt tusenlappen för båda sidor.
En styrväxel kostar inte 7000 kr heller om man handlar på rätt ställe. Vill man handla i Sverige kan man köpa en begagnad från Sandén annars kan man köpa en från 944Online för runt 3000. Dock går de också att renovera för betydligt mindre pengar.
Nu känner jag mig negativ =\
Men, dom satserna till att renovera spindellederna är ju inte helt hundra och att packa om en styrväxel är definitivt inte lätt.

Frakta en bärarm från USA är ju inte heller helt gratis plus tull och moms...

Jag vill bara att trådskaparen förstår att det innebär kostnader att äga en sådan bil som både du och jag kör.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#36 Post by Lilja »

emm wrote:
Lilja wrote: Det kostar galet och är prisatt galet om man handlar på fel ställe av fel människor.
Ett spindelledsglapp betyder inte att man behöver byta hela bärarmen, det går att renovera, finns kit att köpa i USA för runt tusenlappen för båda sidor.
En styrväxel kostar inte 7000 kr heller om man handlar på rätt ställe. Vill man handla i Sverige kan man köpa en begagnad från Sandén annars kan man köpa en från 944Online för runt 3000. Dock går de också att renovera för betydligt mindre pengar.
Nu känner jag mig negativ =\
Men, dom satserna till att renovera spindellederna är ju inte helt hundra och att packa om en styrväxel är definitivt inte lätt.

Frakta en bärarm från USA är ju inte heller helt gratis plus tull och moms...

Jag vill bara att trådskaparen förstår att det innebär kostnader att äga en sådan bil som både du och jag kör.
På vilket sätt är de satserna inte 100? Och varför skulle det vara svårt att packa om en styrväxel? Är bara att skruva sönder och byta lite packningar och O-ringar är ganska straight forward.

Naturligtvis försöker jag inte påstå att det är billigt att reparera 944or. Vad jag försöker säga är att fel kommer uppkomma på alla 944or avsett hur mycket du betalar för bilen.
Så sålänge bilen gått igenom besiktning och den är körduglig och så rostfri det går att få den så är det bättre att hitta en riktigt billig bil som man kan fixa till än att försöka hitta ett praktexempel som kostar 3 gånger mer.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#37 Post by Lilja »

DonJansson wrote:Vad tror ni angående prisläget på välbehållna 944 respektive 968 i den "billigare regionen".

Det är naturligtvis svårt att säga.

Men jag vill gärna gå händelserna i förväg:
Rent hypotetiskt:
Vilket är det högsta utropspriset man kommer kunna se på en S2?
Vilket är det lägsta utropspriset man kommer kunna se på 968?

Vilka tillval är åtråvärda på en S2? Så som jag förstått det var inte M030 standard, men att vissa andra utrustningsnivåer följde med från turbon. I så fall: vilka?
Personligen tycker jag att en S2a/968 är roligare att köra på gatan än en Turbo då de har betydligt mer bottendrag som är roligare att leka med. En Turbo måste man tokvarva för det ska hända något och sen blir man bara av med körkortet.
Skulle nog säga att en orginal S2a med låga mil och bra skick är värd max 100.000 med rätt utrustning. Har sett 968or för både 70 och 80.000 men ofta har det varit saker som talat mot dom. Personligen tycker jag inte att 968an är en speciellt snygg bil, tycker 944an ser betydligt råare ut.

Något jag uppskattar väldigt mycket på min egen S2a är diffspärr, gör det lite roligare att leka med då den inte "enhjular" lika mycket, speciellt på en S2a som släpper ganska lätt.
Förutom det är det väl samma som 968an, dvs M030 etc är ju roligt att ha.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#38 Post by DonJansson »

Ja, just nu lär det inte hända så mycket ändå. Utbudet på marknaden är, för att uttrycka sig milt, rätt tunnsått. Såvida det inte helt plötsligt skulle dyka upp en välskött röding med svart skinn och hela köret.

Note: färg och inredning är egentligen av "underordnad" betydelse.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#39 Post by emm »

Det är inte bara till att skruva sönder en ZF styrväxel och det är inte bara några o ringar... Kolla in filmer på youtube så förstår du. Sedan ska du få den tät oxå efter att du bytt allt gummi och det kanske är repor på den, men du kanske har gjort detta tidigare.

Angående bärarmarna så är det vad jag läst mig till, återigen sökfunktionen här är lysande:
forum/viewtopic.php?f=3&t=6556&hilit=Renovera+b" onclick="window.open(this.href);return false;ärarmar

Finns trådar på rennlist med, och jag misstänker att packa om en styrväxel samt renovera bärarmarna för att ta exempel inte är något som trådskaparen planerar med sin kunskap.

Detta är definitivt ingen häxjakt, forum är till för att dela kunskap.



Och jag håller med om 968 vs 944 S2 plus att jag önskar mig diffbroms i julklapp, önskar mig fjärrvärme med...
Trevlig kväll!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#40 Post by DonJansson »

Är inte den här S2:an väl tilltagen i pris:
http://www.blocket.se/halland/Porsche_9 ... 1.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ju ingen lågmilare direkt.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#41 Post by [Bobo] »

DonJansson wrote:Är inte den här S2:an väl tilltagen i pris:
http://www.blocket.se/halland/Porsche_9 ... 1.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ju ingen lågmilare direkt.
Dags för mig att ge mig in i diskusionen! :D

Enligt mig är den helt rimligt prissat med tanke på vad som är gjort på den...
Det har sagts förr -stirra dig inte blind på milen! :wink:
Historiken är det viktiga på dessa bilar.

Om du vill köpa min S2:a får du räkna med 85-90, men efter vad jag förstår gillar du inte färgen. :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#42 Post by Lilja »

emm wrote:Det är inte bara till att skruva sönder en ZF styrväxel och det är inte bara några o ringar... Kolla in filmer på youtube så förstår du. Sedan ska du få den tät oxå efter att du bytt allt gummi och det kanske är repor på den, men du kanske har gjort detta tidigare.

Angående bärarmarna så är det vad jag läst mig till, återigen sökfunktionen här är lysande:
forum/viewtopic.php?f=3&t=6556&hilit=Renovera+b" onclick="window.open(this.href);return false;ärarmar

Finns trådar på rennlist med, och jag misstänker att packa om en styrväxel samt renovera bärarmarna för att ta exempel inte är något som trådskaparen planerar med sin kunskap.

Detta är definitivt ingen häxjakt, forum är till för att dela kunskap.



Och jag håller med om 968 vs 944 S2 plus att jag önskar mig diffbroms i julklapp, önskar mig fjärrvärme med...
Trevlig kväll!
Jag har renoverat styrväxlar förr, det är inte så svårt om man är försiktig och nogrann.
Men åter igen var det inte det det handlade om. Det går att köpa renoverade styrväxlar från t.ex. 944Online för dryga 3000 kr. Han brukar vara rätt bra med vilket pris han skriver så att säga för momsens skull. Frakten är inte dyr.
Men alla har sina egna åsikter och kunskaper. Jag tycker dock att om man inte kan mecka själv ska man nog inte ha en 944 överhuvudtaget, iallaflal inte en S2/Turbo. De är väldigt dyra i arbetskostnader för vad man får för bil. Finns många japaner med likvärdig prestanda för en bråkdel av priset.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#43 Post by DonJansson »

Lilja wrote: Jag tycker dock att om man inte kan mecka själv ska man nog inte ha en 944 överhuvudtaget, iallaflal inte en S2/Turbo. De är väldigt dyra i arbetskostnader för vad man får för bil. Finns många japaner med likvärdig prestanda för en bråkdel av priset.
Jo, visst, du har förmodligen rätt. Men jag vill inte under några villkor ha en japansk bil. Det är lite för mycket höja-laddtrycket-burna-runt-korvkiosken, för min del.

Har även kollat på en Z3, gärna 3-nollan. Men då springar det definitivt iväg. En 2.8 går att hitta. Men jag vill gärna ha de extra 40 hästarna + den sexväxlade lådan.

Gäller din åsikt, Lilja, även 968?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#44 Post by Tux »

DonJansson wrote:
Lilja wrote: Jag tycker dock att om man inte kan mecka själv ska man nog inte ha en 944 överhuvudtaget, iallaflal inte en S2/Turbo. De är väldigt dyra i arbetskostnader för vad man får för bil. Finns många japaner med likvärdig prestanda för en bråkdel av priset.
Jo, visst, du har förmodligen rätt. Men jag vill inte under några villkor ha en japansk bil. Det är lite för mycket höja-laddtrycket-burna-runt-korvkiosken, för min del.

Har även kollat på en Z3, gärna 3-nollan. Men då springar det definitivt iväg. En 2.8 går att hitta. Men jag vill gärna ha de extra 40 hästarna + den sexväxlade lådan.

Gäller din åsikt, Lilja, även 968?
Att leva med sportbil såsom en 944S2 kostar någonstans i häraden 35-50kkr per år oräknat petitesser såsom inköp, värdeminskning och eventuella kapitalkostnader.
Mycket jobb går ju att göra själv men jag har genom åren valt att lämna bort en hel del jobb såsom kamrem, vattenpump, kamkedja och chassiejusteringar.
Valfri japsräcer eller bimmer har liknande kostnadsläge rent generellt.

Innan jag köpte en 944S2 våren 2008 så var BMW Z3 coupe det andra goda alternativet, tyvärr så föll det bort när jag började särskåda vad som då fanns på marknaden.
2.8or har dock generellt sätt diffspärr vilket jag vill minnas att 3.0 inte hade i samma omfattning och det kan göra minst lika mycket som de där extra 40hästarna för körglädje och fart.

Skulle du fastna totalt i Z3-träsket skulle jag nog rekommendera att titta på en Z3M då de verkar mer ompysslade med en högre detaljkvalitet på inredningen.

Sen finns det ett par faktorer till som talar för en Porsche med motorn fram...
Detta forumet inkl all support och PCS med allt vad det innebär av slalom och banmöten. :mrgreen:
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#45 Post by Erol »

DonJansson wrote:Är inte den här S2:an väl tilltagen i pris:
http://www.blocket.se/halland/Porsche_9 ... 1.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är ju ingen lågmilare direkt.
Stämmer bra, den är i dyraste laget, den bilen kommer inte säljas på stört....

Kolla denna: http://www.blocket.se/dalarna/Porsche_9 ... ?ca=12&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Den känns mer rätt i pris och verkar rätt fin enligt annonsen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users