944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#46 Post by emm »

Den sista som Erol länkade till verkar ju jättefin!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#47 Post by DonJansson »

Och här kommer det. Början redan inse att jag trängt in mig själv i ett hörs, så det är väl lika bra att jag lägger korten på bordet.

Den 22:a juli 2007 var jag med om en väldigt allvarlig cykelolycka, som sånär höll på att kosta mig livet. Vägen tillbaka har inte bara varit lång, utan väldigt kämpig. Jag tog studenten på Donnergymnasiet Samhäll/Ekonomi förra våren, tre år efter min jämnåriga (klassen jag började gymnasiet med, olyckan var efter andra ring).

Detta har naturligtvis gjort att jag blivit försenad i alla avseenden. Utan att säga alltför mycket, vilket jag redan gjort: för närvarande lever jag på Försäkringskassan, myndigheten som Gud glömde. Varför vill jag inte gärna gå in på. Rent objektivt har jag lätt för att föra mig, uttrycka mig och upplevs som en "smart" 23-åring. Så arbetsför, det är jag i alla fall. Men som sagt, det närmaste året kommer jag inte kunna ha ett fast arbete enligt "era" premisser.

Olyckan och dess efterverkningar har lett till en del ersättningar från mitt försäkringsbolag. Som betalas ut i olika omgångar. En av posterna landade på 120 000 kr. Därutöver får jag ut cirka 5 500 kr i en s k aktivitetsersättning om 75 %, vilken inom några veckor (har fått beslut) kommer att höjas till 100 % (cirka 2 000 mer i plånboken). Jag kan "spara" LÄS: lägga på en bil, cirka 3 500 av dem (5 500).

Anledningen till att det inte blev någon bil i våras, var att jag inte lyckades övertala min far att överföra den första posten, cirka 160 000 kr, till mig. Av ren välvilja ville han inte att jag skulle lägga de på en bil. Det var inte riktigt läge, om man säger så. För de som hävdar att "Det är ju dina pengar, det är bara att kräva tillbaka dem": jag ansökte om handräckning från KFM, ett yrkande som min far bestred.

Så, så ser det ut. Fråga mig inte varför jag berättar det här för er. Jag är nog bara rådvill. Om allt går som jag planerat, följer en noga uträknad sparplan, kommer jag ha samlat ihop 40 000 innan första maj (utöver de 120 000). Inom snar framtid kommer jag dessutom dels
1) få tillgång till potten som pappa har på sitt konto
2) få mer pengar från försäkringsbolaget

De jag har pratat med, min mammas ex är Porsche-tok till exempel, avråder mig starkt från att köpa en bil, en Porsche i synnerhet. Jag undrar bara, nu med facit i hand: hur hade ni resonerat?

Till saken hör att jag är en obotlig bilfantast! Pappa har berättat att bland det första jag lärde mig säga var "sexcylindrig boxermotor" (om än med visst läspljud). Jag vill inget hellre än att köpa en sportbil. Min första bil kan knappast beskyllas för att vara en sportbil, den var för det första framhjulsdriven.

944sveriges AT längsta poster. Men jag kände att jag var tvungen att säga som det var. Nu vet ni min historia!
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#48 Post by Lilja »

Då får jag nog understryka vad jag sa tidigare. En S2/Turbo är dyra i drift, att köpa en utan en ordentlig fast inkomst är ingen bra idé.
Hade jag varit dig hade jag nog köpt en tidigare 924 som du kan veteranbilsförsäkra och sedan lära dig mecka med. De är inte speciellt dyra i drift och förhållandevis lätta att mecka med samtidigt som det blir skattebefriat och billig försäkring.
För problemet är också försäkring, speciellt när du är så pass ung. Sen beror det väl iofs också på var du bor, men av mina 3 bilar. En 85a 944 N/A, en 86a 944 Turbo samt en 91a 944 S2 så är den förstnämnda den absolut dyraste bilen i försäkring, trots att det är den billigaste, äldsta och slöaste bilen. Då är jag ändå 27.

Som sagt, en 924a hade varit en bra instegsbil tills du har ett fast jobb och känner dig bekväm i din inkomst, sen kan du köpa vassare och dyrare bilar. Speciellt om du också kan lära dig mecka lite.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#49 Post by DonJansson »

Då kanske det här kan vara något?
http://www.blocket.se/vastmanland/Porsc ... 6.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

"Man måste lära sig krypa innan man kan gå."
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#50 Post by Lilja »

DonJansson wrote:Då kanske det här kan vara något?
http://www.blocket.se/vastmanland/Porsc ... 6.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

"Man måste lära sig krypa innan man kan gå."
Kolla försäkringen först bara. Som sagt så kostar min 85a i helförsäkring (vilket du säkert inte vill ha men som jämförelse) nästan 13.000 kr om året, och som sagt jag är 27.
Kan du är det bättre att hitta en 82a, om du nu verkligen vill ha en 944a. Är ju veteranbil nu så ingen skatt och jättebillig försäkring.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#51 Post by DonJansson »

Yes box. Men Lilja, vad ser du för alternativa "sportbilar" i prisklassen <50 000? (Gärna 80s!)

Då kan jag ju faktiskt köpa en bil en bil med relativt gott samvete, och ändå ha gott om pengar över.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#52 Post by Lilja »

DonJansson wrote:Yes box. Men Lilja, vad ser du för alternativa "sportbilar" i prisklassen <50 000? (Gärna 80s!)

Då kan jag ju faktiskt köpa en bil en bil med relativt gott samvete, och ändå ha gott om pengar över.
Om man bortser från japanska alternativ blir det nog svårt med tanke på att likvärdiga alternativ också lider av samma nackdelar som 944or. Då kan man lika gärna just köpa en 944.
En tidig 924 som jag sa innan är ju annars ett bra alternativ.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#53 Post by DonJansson »

@Lilja: Toyota Celica Supra?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#54 Post by Lilja »

Tyckte du sa att du var starkt emot japsebilar? :mrgreen:

Annars finns det en uppsjö. Mazda MX5, tidiga RX7. Nissan 200SX, Tidiga Toyota Supra för att bara nämna några.
Fördelen med dessa är att det finns mycket delar till dom, lätta att trimma och lätt att få bra effekt ur. Nackdelen med dom är att dom inte är ljusår lika bastant byggda som Porsche, ingen galvning, ingen rostskydd det tillsammans med tunn plåt gör att dom rostar lätt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#55 Post by thesaint »

Jag kan ge min egna historia kring forum/viewtopic.php?f=17&t=18275" onclick="window.open(this.href);return false; som ni ser är en 944 -86 turbo, den hade drygt 8000 mil på mätaren när jag köpte den. Ungefär 10.000 idag.

Jag hade väl letat 6-8 månader, Hade satt en budget på ungefär 80.000. Jag läste väl mest på forumet kanske 3-4 månader innan dessa 6-8 innan jag verkligen bestämde mig. Så jag hade väl läst de allra flesta trådar om effektökning,väghållning och alla fördelarna med Turbo S och att man inte skulle stirra sig blind på miltal osv. Alla trådar om höga ägarkostnader och dyra renoveringar. Det slutade att jag insåg ganska snabbt att en bil som gått 8000 måste vara betydligt fräcshare än en bil som gått 18000 mil oavsett. Ja det finns slitagedelar och sånt som måste bytas ändå men är bara olja(motor,växellåda),filter och sånt bytt så har fortfarande turbo,motorblock,ventiler,växellåda gått 10000 mil mindre. Klart det är lite lotto men chansen är mindre att jag måste byta en turbo eller dyra motorrenoveringar är ändå mindre. Och vi snackar ändå om bilar med rätt hög kvalitet även om man jämnför med dagens bilar.

Nu till kostnader,
- År 1 bytte jag olja i motor och växellåda, filter och en del gummedetaljer i motorutrymmet. Stereo och lackbehandling C.a 10.000 sammanlagt kanske.
- År 2 Olja och filter lackbehandling, bengt chip. c.a 8.000.
- År 3 Nya bakdämpare gula koni samt byte av kamrem och balansrem och kamhuspackning. Köpte verktyg för att mäta remspänningen och gjorde allt arbete själv. Ny bromsvätska,lackbehandling och oljebyten 2 gånger i motorn samt filterbyte. 11.000 ungefär.
- År 4(detta år) Olja,filter samt lackbehandling 4-5000 ungefär.

Ja man måste vara beredd på att det kostar framförallt om man inte vill eller kan meka själv. Vissa som skrivit har gett en väldigt orättvis bild(men det är ändå deras bild) över vad det kostar att äga bilen. Skulle tippa på att min Audi a4 avant kostar ungefär lika mycket varje år som porschen i servicar och underhåll, men då lämnar jag in audin varje gång.

I min värld är en bil som gått mindre med rätt(få) ägare mer värd en som gått mer även om delar är bytta. Jag hade kontakt med tidigare ägare på min bil för att se varför den gått så lite osv. Ring och kolla upp bilarna gör dig dum, Du kan inte få mer än ett nej eller bli dumförklarad av nån du inte känner. Många ägare tycker ofta att det är roligt och är stolta över den historia dom har att berätta om sitt ägande av porsche.

Jag hade sådana ägare på min bil jag tror inte jag är unik.

Nu till biltrådarna, jag skulle rygga tillbaka för den dyrare bilen. Men den är välutrustad och med rätt dokumentation kanske den är rätt. Det finns ju en hel del prutmån med tanke vad ungefär liknande bilar ligger på. Den har ju i mina ögon "rätt" utrustning, jag skulle gärna byta min bakvinge och sätta dit gambella läpp där flyger lätt 20.000 med inköp,lackering och montering.

Den billigare är i mina ögon ett kap. Man bör ju titta och känna på hur den känns på vägen. En porsche ska kännas som ett stryckjärn och dra fint genom hela registret där turbon laddar. Turbolaggen får man leva med. Man bör lyssna efter missljud och känna på drivknutar och gummibussningar och se till att man inte har blårök.

Problem kommer att uppstå på båda bilarna, Gummidetaljer och andra slitagedelar kommer att behöva bytas p.g.a åldersslitage. Detta gäller ju både kylslangar,tändkablar,kam-balansremmar osv.

Oavsett måste man bestämma sig, jag köpte i feltillfälle och kanske lite för dyrt. Men mitt köp motsvarade mina förväntningar och nu har jag tyvärr väldigt svårt att göra mig av med bilen. Men samtidigt har mina driftskostnader inte blivit överdrivet dyra och jag måste säga att det har varit grymt roliga år med bilen.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#56 Post by emm »

Skönt att det är någon som inte lagt fantasisummor på sin bil. Har man tur blir det så, men det kan lika väl gå som för mig, därav varnar jag och drar upp kostnads exempel. Jag letade en fin turbo länge och tittade på en del, köpte den finaste jag kunde hitta just då och jag kunde lätt köpt en och en halv bil till på allt jag lagt ner i kostnader... Det är som sagt gamla bilar idag.

Enkel matematik, köper du fel bil och du inte har en fast inkomst borde du inte titta på dessa bilar över huvud taget...

Jag hade nog tipsat dig om en vanlig 944 alternativt 924 och gläd dig av detta under tiden tills du kanske får bättre ekonomi.

Härligt att du har intresset och att du fortfarande finns kvar efter olyckan, var rädd om dina pengar!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#57 Post by patand »

Kolla på en vanlig 924a, 924S eller 944a är mitt råd om du vill ha lägre kostnader. 924orna är underskattade sportbilar och betydligt billigare i ägande än sena 944or (S2, Turbo, 968). 924 är väldigt kul på krokiga vägar, 125hk räcker långt när bilen väger runt 1200kg. :)

Vill du ha riktigt kul så köp en 924 Turbo, lite dyrare än en vanlig 924a (både inköp och driftkostander) men bra med effekt och lätt att få mer. Dock är en 924 Turbo lite klurigare att hålla i bra drift skick, jag skulle inte rekommendera vem som helst att ha en som vardagsbil även om det funkar när man har koll på kärran. Det är iof ganska lättmekat så man lär sig under tiden i värsta fall.

En 924 Turbo i bra skick håller länge med låga driftkostnader. En som är sönderkörd (lätt hänt om man inte har koll på turbotryck osv) är dyr att fixa (speciellt om man inte mekar själv) då det ofta är kolvarna som tar smällen. Samt att den har en del specialdelar som inte är helt lätt att få tag i alla gånger.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#58 Post by Ducati »

För det första skulle jag nog inte köpa en bil hos Solvalla biltorg. Inte den mest seriösa handlaren om man säger så...
dock så ser bilen ganska ok ut, och priset är inte helt åt skogen, men det beror på vad den har för utrustning
En ägare i över 10 år är ju också ett plus

De som äger bilarna vill gärna att de ska vara värda 100 000, men värdet är ofta mycket lägre än så.
Killen i göteborg kan ju bara drömma om att få 124000....Då får du ju nästan en Boxster, eller lägg till lite och få en 996:a

Jag har ägt 2 turbosar, Tror jag gav 60000 för den första, och 55 för den andra
Det var en 87 resp 86 med ganska många mil, runt 17-18000, kamremmen behövdes bytas på båda
Den första sålde jag till Finland för 6000euro, då var euro värd ca 11kr,
Den andra såldes i Sverige för 62000kr.
Då vill jag inte ens tänka på hur mycket pengar jag lade på 86:an, säkert 30000 totalt
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#59 Post by FSN »

Förstår inte hur du resonerar, du kan tänka dig en trött N/A, S2, 968 eller turbo men du kan inte tänka dig en Z3 2,8 för den saknar 40hk jämfört med 3,0?

Ser inte din budget som det stora problemet men det kräver att du lär dig att skruva och får tillgång till mekplats. Jag hade nog satsat på en billig Miata.......
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#60 Post by DonJansson »

Behöver man samma mekkunskaper med en 968?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users