Frågor om 924.
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2012-10-28 20:53:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Frågor om 924.
Tjo!
Henke heter jag, kommer ifrån Jönköping.
Jag har nyligen blivit väldigt intresserad av Porsches 924 / 948 / 944 / 968 och antar att detta är det bästa stället man kan vända sig till när det gäller frågor om dessa fordon.
Som sagt, jag har nyligen skapat ett intresse för dessa bilar, och funderar på att införskaffa mig en 924 till att börja med innan jag siktar på lite dyrare grejjer.
Många på internet beskriver 924 som en stor Gokart med superb väghållning och helt perfekt körkänsla för en sportbil. Antar även detta gäller 944? Jämnförelsevis med en Mazda Miata?
Hur fungerar den som vinterbil? Svårkörd? hört att många säger att den inte är bra under vintern, pågrund av lutningen på framrutan gör att det är svårt att defrosta. Stämmer detta?
Vad finns det för sjukdomar på 924 / 944? Jag vet om att det finns ett värme problem som gör att topparna går på dom, men utöver detta, vad finns det?
Eventuellt trimmöjligheter på en sugmotor? Vissa har snackat om att det finns chiptrim till dessa. Men då undrar jag, finns det verkligen det? och isf, är det värt det på en sugmotor?
Har just nu lite svårt att fixa fram pengar, därför jag inte kan springa och köpa mig en och testa själv. Iaf inte redigt än
Tackar på förhand för svaren. Och hoppas att det finns någon som kan beskriva bilen lite för mig.
Kanske rent av finns någon i Jönköping som kan visa upp bilen lite med?
MVH Henrik Löfgren
Henke heter jag, kommer ifrån Jönköping.
Jag har nyligen blivit väldigt intresserad av Porsches 924 / 948 / 944 / 968 och antar att detta är det bästa stället man kan vända sig till när det gäller frågor om dessa fordon.
Som sagt, jag har nyligen skapat ett intresse för dessa bilar, och funderar på att införskaffa mig en 924 till att börja med innan jag siktar på lite dyrare grejjer.
Många på internet beskriver 924 som en stor Gokart med superb väghållning och helt perfekt körkänsla för en sportbil. Antar även detta gäller 944? Jämnförelsevis med en Mazda Miata?
Hur fungerar den som vinterbil? Svårkörd? hört att många säger att den inte är bra under vintern, pågrund av lutningen på framrutan gör att det är svårt att defrosta. Stämmer detta?
Vad finns det för sjukdomar på 924 / 944? Jag vet om att det finns ett värme problem som gör att topparna går på dom, men utöver detta, vad finns det?
Eventuellt trimmöjligheter på en sugmotor? Vissa har snackat om att det finns chiptrim till dessa. Men då undrar jag, finns det verkligen det? och isf, är det värt det på en sugmotor?
Har just nu lite svårt att fixa fram pengar, därför jag inte kan springa och köpa mig en och testa själv. Iaf inte redigt än
Tackar på förhand för svaren. Och hoppas att det finns någon som kan beskriva bilen lite för mig.
Kanske rent av finns någon i Jönköping som kan visa upp bilen lite med?
MVH Henrik Löfgren
Henke
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Frågor om 924.
Kul att du har hittat rätt bilar
Liten varning bara. Skaffar du en är du fast.
De är nog bra tanke att börja med en 924:a. Billiga i inköp och billiga reservdelar jämfört med 944:an. Mycket slitdelar till 924 finns på Biltema. Detta pga att 924: an ju delar ganska mycket med Vw och Audi. 944: an har ju en helt annan motor.
Ang trimchip finns inte detta till 924 n/a då den inte har databox. Däremot går de att få till 924s och 944 som har samma och nyare motor. Men som du var inne på ger inte detta så mycket om de inte är en stressfläkt ( turbo) inblandad.
Sjukdomar finns nog inte så många. Dessa bilar brukar vara nästintill rostfria. Och är de något som krånglar finns de mängder av kunskap här på forumet och har man inte tummen mitt i handen så brukar man med lite hjälp lösa de mesta själv.
Och vintermässigt är de ju riktigt roliga. Skulle inte säga att de defrostar dåligt pga vinkeln på rutan utan snarare att de är lite dåligt flås på fläkten. Jag körde och kommer i vinter köra med 75kg sand över bakhjulen på min 924:a då tuffar den fram ganska obehindrat.
Hoppas du hittar din bil snart och lycka till.
Med vänlig hälsning, Fredde
Liten varning bara. Skaffar du en är du fast.
De är nog bra tanke att börja med en 924:a. Billiga i inköp och billiga reservdelar jämfört med 944:an. Mycket slitdelar till 924 finns på Biltema. Detta pga att 924: an ju delar ganska mycket med Vw och Audi. 944: an har ju en helt annan motor.
Ang trimchip finns inte detta till 924 n/a då den inte har databox. Däremot går de att få till 924s och 944 som har samma och nyare motor. Men som du var inne på ger inte detta så mycket om de inte är en stressfläkt ( turbo) inblandad.
Sjukdomar finns nog inte så många. Dessa bilar brukar vara nästintill rostfria. Och är de något som krånglar finns de mängder av kunskap här på forumet och har man inte tummen mitt i handen så brukar man med lite hjälp lösa de mesta själv.
Och vintermässigt är de ju riktigt roliga. Skulle inte säga att de defrostar dåligt pga vinkeln på rutan utan snarare att de är lite dåligt flås på fläkten. Jag körde och kommer i vinter köra med 75kg sand över bakhjulen på min 924:a då tuffar den fram ganska obehindrat.
Hoppas du hittar din bil snart och lycka till.
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2012-10-28 20:53:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Tack för varningen! Men jag är redo att bli fast med dessa bilarna.
Ska försöka hitta någon med en 924 / 944 i Jönköping, och kolla lite på den. Känner 1 med en 924S. Men tyärr blev han lurad vid köpet av den. Då mätaren var skruvad och motorn gick som en påse skit. Så det kanske inte är det bästa att kolla på till att börja med, för att få fel uppfattning av 924.
Men är det någon som vet kompet i en 924 (2.0 liter) och / eller i en 924s (2.5 liter)? Kanske inte direkt rekomenderat att slänga på en bösafläkt på 2.0 liters maskinen?
Ska försöka hitta någon med en 924 / 944 i Jönköping, och kolla lite på den. Känner 1 med en 924S. Men tyärr blev han lurad vid köpet av den. Då mätaren var skruvad och motorn gick som en påse skit. Så det kanske inte är det bästa att kolla på till att börja med, för att få fel uppfattning av 924.
Men är det någon som vet kompet i en 924 (2.0 liter) och / eller i en 924s (2.5 liter)? Kanske inte direkt rekomenderat att slänga på en bösafläkt på 2.0 liters maskinen?
Henke
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Frågor om 924.
924 turbo (931) bygger ju på samma maskin 2l motor som i 924 n/a men ger så ifrån sig 170 eller 177 hk beroende på årsm. Så visst går de att skrämma upp den.
Men en vanlig 924 duger länge om man ger den rätt förutsättningar med kurviga vägar och aktiv körning. Man kan liksom köra närmare gränsen för bilen utan några jätte överraskningar. Riktigt kul.
Ska man sen börja montera turbo på en 924 eller 944 n/a så kan man lika gärna köpa en som hade de original.
Jag har även haft en 944 turbo (951) och de är en helt underbar bil i alla lägen. Och just nu verkar dessa gå att hitta till fyndpris.
Men de är ju fortfarande mycket dyrare än de utan turbo.
Vet inte om du är ute efter en bil att fixa i ordning i vinter eller en "färdig" bil till våren. Men 924:or finns ju ganska många med "lite" att göra på för en billig peng.
Mvh
Men en vanlig 924 duger länge om man ger den rätt förutsättningar med kurviga vägar och aktiv körning. Man kan liksom köra närmare gränsen för bilen utan några jätte överraskningar. Riktigt kul.
Ska man sen börja montera turbo på en 924 eller 944 n/a så kan man lika gärna köpa en som hade de original.
Jag har även haft en 944 turbo (951) och de är en helt underbar bil i alla lägen. Och just nu verkar dessa gå att hitta till fyndpris.
Men de är ju fortfarande mycket dyrare än de utan turbo.
Vet inte om du är ute efter en bil att fixa i ordning i vinter eller en "färdig" bil till våren. Men 924:or finns ju ganska många med "lite" att göra på för en billig peng.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2012-10-28 20:53:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Just nu tillåter nog inte min ekonomi att köpa mig en turbo till att börja med. Utan får vänta med de. Jag gillar att pilla o ordna själv, så att bygga om en, skulle bara vara kul Men då kanske priset på en turbo, grenrör etc etc skulle kosta så pass mycket, att det tom blir billigare att köpa en 931?
Henke
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Frågor om 924.
En 931 i bra skick kostar från ca 40.000 och uppåt. Så det är bara att räkna på mellan skillnaden mot en 924 i bra skick (15-20.000) och se om du kan turbokonvertera för de pengarna.Raggar Henke wrote:Men då kanske priset på en turbo, grenrör etc etc skulle kosta så pass mycket, att det tom blir billigare att köpa en 931?
Sen är ju fördelen med en 931a att den går att besikta med snurran kvar på motorn. En 924a går ju inte att besikta med snurra om man inte bygger om bromsar osv och registrerar som ombyggt fordon först.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2012-10-28 20:53:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Just F-n! det tänkte jag inte på Isf får det nog bli till att skaffa sig en 924 till och börja med, och nöja sig med de 125 hästarna. Och sedan skaffa sig en 931 eller 951.patand wrote: Sen är ju fördelen med en 931a att den går att besikta med snurran kvar på motorn. En 924a går ju inte att besikta med snurra om man inte bygger om bromsar osv och registrerar som ombyggt fordon först.
Trotts allt, man betalar väl egnetligen för väghållningen, och inte effekten? iaf på en 924.
Henke
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Jag är rätt säker på att det inte räcker med ombyggt fordon för att få en turbokonverterad motor godkänd. Man måste hela vägen till amatörbyggt fordon och då är det rätt rejäla ändringar som ska till. Eller så måste bilen vara från 1975 eller äldre och det blir svårt med en 924.patand wrote:En 924a går ju inte att besikta med snurra om man inte bygger om bromsar osv och registrerar som ombyggt fordon först.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Så kan det säkert vara. Jag är inte så hemma på var gränsen går för ombyggt fordon.Maxx wrote:Jag är rätt säker på att det inte räcker med ombyggt fordon för att få en turbokonverterad motor godkänd. Man måste hela vägen till amatörbyggt fordon och då är det rätt rejäla ändringar som ska till. Eller så måste bilen vara från 1975 eller äldre och det blir svårt med en 924.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2012-10-28 20:53:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Ajja, jag tror iaf det får bli till att skaffa sig en standard 924 / 924s och sedan utgå därifrån. Och sedan kanske skaffa sig en 931 / 951.. Eller kanske rent av en 928? Ligger kanske i lite högre prisklass med?
Men hur som helst, tack för alla tips och upplysningar Alltid bra att lära sig något nytt.
Men hur som helst, tack för alla tips och upplysningar Alltid bra att lära sig något nytt.
Henke
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Men å andra sidan är det ju besiktning vart annat år på nästan alla 924or om man nu hade tänkt turbokonvertera. "Raceboy" från estland som har skrivit här nån gång (och desto oftare på 924board.org) har ju kring 200rwhp i en 924, stdmotor med VEMS sprut och mitsu turbo (om jag minns rätt), plus stor IC såklart. Verkar hålla ihop fint.
Men som sagt, även om du tänkt åka turbo är det klart enklare att rulla genom besiktningen med en 931a, även om den är moddad.
Lycka till med billetandet, en vanlig 924 (helst med nya fräscha dämpare) är djävligt skoj den med på krokiga vägar ! Dessutom sjukt robust och billig i drift
Men som sagt, även om du tänkt åka turbo är det klart enklare att rulla genom besiktningen med en 931a, även om den är moddad.
Lycka till med billetandet, en vanlig 924 (helst med nya fräscha dämpare) är djävligt skoj den med på krokiga vägar ! Dessutom sjukt robust och billig i drift
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 24
- Joined: 2012-10-28 20:53:19
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Men problemet är inte bara att besikta den. Det blir ju även problem ifall det skulle hända något. Då får man inte ut ett öre på försäkringen Och det skulle vara rätt surt. Så en 931a är nog att föredra, om man nu e ute efter effekt.Cédric wrote:Men å andra sidan är det ju besiktning vart annat år på nästan alla 924or om man nu hade tänkt turbokonvertera. "Raceboy" från estland som har skrivit här nån gång (och desto oftare på 924board.org) har ju kring 200rwhp i en 924, stdmotor med VEMS sprut och mitsu turbo (om jag minns rätt), plus stor IC såklart. Verkar hålla ihop fint.
Henke
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
Opel Omega 2.0 1998 - Slit och släng
Oldsmobile Cutlass F85 1965 - Projekt
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Jag vill nog ställa mig upp och fråga kören hur de bedömer väghållning. Dålig är den inte, medges, men bra?
Jag önskar se den orginal-lika 924 som tar kurvor bättre än "bra" modern bil i golfklassen. (skriver orginal-lika för att utesluta Patand mfl).
Och i jämförelse med Miatan? någon som vill uttala sig?
924an är klart mindre sportbil i den jämförelsen misstänker jag, utan att ha kört Miatan, och utan att vara ens halvbra förare...
Jag önskar se den orginal-lika 924 som tar kurvor bättre än "bra" modern bil i golfklassen. (skriver orginal-lika för att utesluta Patand mfl).
Och i jämförelse med Miatan? någon som vill uttala sig?
924an är klart mindre sportbil i den jämförelsen misstänker jag, utan att ha kört Miatan, och utan att vara ens halvbra förare...
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Nu tänker jag mest spekulera och tänka högt, men ändå ...Frostyfog wrote:Jag vill nog ställa mig upp och fråga kören hur de bedömer väghållning. Dålig är den inte, medges, men bra?
Jag önskar se den orginal-lika 924 som tar kurvor bättre än "bra" modern bil i golfklassen. (skriver orginal-lika för att utesluta Patand mfl).
Och i jämförelse med Miatan? någon som vill uttala sig?
924an är klart mindre sportbil i den jämförelsen misstänker jag, utan att ha kört Miatan, och utan att vara ens halvbra förare...
En 924 i originalutförande har nog inte bättre väghållning än vilken modern bil i Golf-klassen som helst, men den har mer "körkänsla" tack vare att den inte har en massa mjuka gummibussningar överallt som sorterar bort alla körintryck. Distinkt styrkänsla i ratten har du definitivt inte i en Golf ...
Som jag ser det har en 924, som är billig i inköp, stor potential att med prisvärda uppgraderingar av chassit bli en förbannat kul bil att köra OCH ha bättre grepp än vad en original GTi-bil har. Någon supersportbil blir det naturligtvis inte, men en kul bil för nästan inga pengar alls.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2007-10-07 11:13:04
- Bilmodell: Boxster 987S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Hasslarp/Helsingborg
- Contact:
Re: Frågor om 924.
Skulle vilja påstå att en fräsch 924 med moderna däck slår en modern Golfklassbil i rondellduell
f.d 944 -84
Who is online
Users browsing this forum: No registered users