924 stått och vågas inte startas
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
924 stått och vågas inte startas
Hej
Jag funderar på en porsche som ligger på blocket för tillfället.
Fakta:
Obesiktat avställd
Ser fin ut i lack och ok i inredning, 6-6,5k mil (snurrmätare?)
Körd 1998 och avställdes då, har förmodligen körts lite sen dess men inte ställts på. Stått i garage sen dess.
Ägaren var en mekaniker/bensinmacksägare och fick inte tillräckligt med tid till bilen, han har nu gått bort och bilen säljs nu.
Bilen säljs som den är och man får alltså inte komma och se om den startar för ägaren har hört att den kan paja då och liknande/den ska pysslas med innan den startas. (kommentar?)
pris 13 000kr, "kan gå ner några tusenlappar"
Hur mycket är det värt att betala med risken att bilen inte startar? Vad är det som är nyckelfaktorerna som gör det värt eller inte värt?
http://www.blocket.se/kalmar/Porsche_92 ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack på förhand!
Jag funderar på en porsche som ligger på blocket för tillfället.
Fakta:
Obesiktat avställd
Ser fin ut i lack och ok i inredning, 6-6,5k mil (snurrmätare?)
Körd 1998 och avställdes då, har förmodligen körts lite sen dess men inte ställts på. Stått i garage sen dess.
Ägaren var en mekaniker/bensinmacksägare och fick inte tillräckligt med tid till bilen, han har nu gått bort och bilen säljs nu.
Bilen säljs som den är och man får alltså inte komma och se om den startar för ägaren har hört att den kan paja då och liknande/den ska pysslas med innan den startas. (kommentar?)
pris 13 000kr, "kan gå ner några tusenlappar"
Hur mycket är det värt att betala med risken att bilen inte startar? Vad är det som är nyckelfaktorerna som gör det värt eller inte värt?
http://www.blocket.se/kalmar/Porsche_92 ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack på förhand!
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
- Salle
- NA-Poster
- Posts: 48
- Joined: 2010-09-15 18:31:47
- Bilmodell: 944S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Köpte själv en 924 som inte kunde startas. Det blev bra ändå, bara ta med det i priset.
Man kan ju ändå kolla skick, rost, skador, olja, vatten.
Man kan ju ändå kolla skick, rost, skador, olja, vatten.
http://salanderracing.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
okej. Men vad är den värd om man köper den med risken att den inte startar?
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Om den inte startar? Det kan vara vad som helst. Det beror helt på vad du kan själv. Köpa en ny motor är dyrt
Bilen ser fräsch ut med lite balla fälgar. Om han är villig att gå ner ett par tusen känns det ok. Har svårt att tänka mig att det skulle kosta en förmögenhet att få ordning på den.
Bilen ser fräsch ut med lite balla fälgar. Om han är villig att gå ner ett par tusen känns det ok. Har svårt att tänka mig att det skulle kosta en förmögenhet att få ordning på den.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Hej och välkommen till forumet.
En bil som stått sen 1998 behöver ny kamrem, troligen någon eller några packboxar och en rejäl vanlig service med vätskor och diverse filter.
Någon eller några slangar riskerar också att ha gett sig med tiden samt att det kan finnas ett eller annat elfel pga dålig kontakt etc.
Bilen i sig har gissningvis gått minst 16kmil men jag skulle inte heller vara förvånad om den snurrat 2 ggr och passerat 26kmil.
Frågor du bör ställa dig själv är:
Vad kostar en bil i liknande skick som är besiktiga och körbar?
Hur mycket kan du och har du möjlighet att skruva själv?
Vad får ditt bilägande kosta dig per år?
När du har koll på dessa punkter är det lättare att reda i resten. Måste du lämna in bilen för minsta grej på verkstad eller är du tekniskt lagd och intresserad, det skiljer rejält i pengar däremellan.
I bilägande av "sportbilar" bör man nog räkna en budget på 25-35kkr per år för ägandet inkl försäkringar, bensin, däck, service, etc etc om man siktar på upp till 1000mil per år.
När jag hade en 944S2 så låg jag konstant i den övre häraden av budgeten. På denna 924 så klarar du dig iofs ifrån skatten, men det är inte så mycket pengar per år iaf.
Bilen i fråga ser ut att vara renoverad och omlackad under sitt tidigare liv. Inredningen ser sliten ut etc men det är ju upp till smak och plånbok.
Många delar till 924 delas med andra bilar och kan fyndas på meca/mekonomen/rejstema/ad bildelar eller från Utzon.se.
Försäkring kan vara allt ifrån riktigt humant upp till hysteriskt dyrt beroende på ålder och postnummer.
Lycka till med dina bilfunderingar!
Mvh Pontus
En bil som stått sen 1998 behöver ny kamrem, troligen någon eller några packboxar och en rejäl vanlig service med vätskor och diverse filter.
Någon eller några slangar riskerar också att ha gett sig med tiden samt att det kan finnas ett eller annat elfel pga dålig kontakt etc.
Bilen i sig har gissningvis gått minst 16kmil men jag skulle inte heller vara förvånad om den snurrat 2 ggr och passerat 26kmil.
Frågor du bör ställa dig själv är:
Vad kostar en bil i liknande skick som är besiktiga och körbar?
Hur mycket kan du och har du möjlighet att skruva själv?
Vad får ditt bilägande kosta dig per år?
När du har koll på dessa punkter är det lättare att reda i resten. Måste du lämna in bilen för minsta grej på verkstad eller är du tekniskt lagd och intresserad, det skiljer rejält i pengar däremellan.
I bilägande av "sportbilar" bör man nog räkna en budget på 25-35kkr per år för ägandet inkl försäkringar, bensin, däck, service, etc etc om man siktar på upp till 1000mil per år.
När jag hade en 944S2 så låg jag konstant i den övre häraden av budgeten. På denna 924 så klarar du dig iofs ifrån skatten, men det är inte så mycket pengar per år iaf.
Bilen i fråga ser ut att vara renoverad och omlackad under sitt tidigare liv. Inredningen ser sliten ut etc men det är ju upp till smak och plånbok.
Många delar till 924 delas med andra bilar och kan fyndas på meca/mekonomen/rejstema/ad bildelar eller från Utzon.se.
Försäkring kan vara allt ifrån riktigt humant upp till hysteriskt dyrt beroende på ålder och postnummer.
Lycka till med dina bilfunderingar!
Mvh Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Tack Tux, ett vettigt inlägg villket får mig att vilja komplettera.
Mekaniken är genomgående väldigt enkel och förhållandevis grov. Det krävs inga speciella verktyg eller instrument. Delarna är direkt billiga, men vissa väldigt svåra att få fatt på. Bränslesystemet är extremt pålitligt om det fungerar som det ska. Räkna med att bromsar kärvar och kan behövas plockas isär. Går kamremmen gör det inget då ventilerna inte kan träffa kolvarna. Det är nog frågan om ett par hundralappar att få igång bilen, kanske någon tusenlapp. Men lite kunnande och en del tid. Problemet med att köpa en bil som inte fungerar är att du inte kan provköra - dvs du vet inte om växellåda, koppling, bromsar, styrning fungerar.
Men renovera upp en kass 924 blir väldigt dyrt jmf köpa en fin bil från början.
Mekaniken är genomgående väldigt enkel och förhållandevis grov. Det krävs inga speciella verktyg eller instrument. Delarna är direkt billiga, men vissa väldigt svåra att få fatt på. Bränslesystemet är extremt pålitligt om det fungerar som det ska. Räkna med att bromsar kärvar och kan behövas plockas isär. Går kamremmen gör det inget då ventilerna inte kan träffa kolvarna. Det är nog frågan om ett par hundralappar att få igång bilen, kanske någon tusenlapp. Men lite kunnande och en del tid. Problemet med att köpa en bil som inte fungerar är att du inte kan provköra - dvs du vet inte om växellåda, koppling, bromsar, styrning fungerar.
Men renovera upp en kass 924 blir väldigt dyrt jmf köpa en fin bil från början.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Jag läste frågan och tänkte "köp inte bilen"
Inte för att jag vill låta elak men det finns djävligare saker på bilen än att inte motorn startar.
Insprutningen är pålitlig men den kräver en bränsletrycksmätare för att veta att det är rätt.
Ett kitt kostar från 1000:-
Jag har laggt ut ytterligare 2500 i delar till detta system för att få bilen att starta "halvvarm" alltså efter en 40 minuter fika.
Elhärvan mellan generator/startmotor upp tilll batteriet bör man kolla.
TRÅNGT
Det finns rekomenderingar att byta plastknät som ingår i smörjningen till kammen
max 500:- i material
uppsmörjning av drivknutar bak kan vara ekonomiskt i längden
4 tuber fett för 100:- st
Om inte kupefläkten går ...... jag bytte den på 4 timmar men då var motorn urplockad
Detta är ett vanligt fel!
Byte/kontroll av vätskor.
Den ser fräch ut men utan provkörning max hälften av den begärda summan.
Vill du ha bilen som "fin sommarbil" med pålitlig funktion så lär då få lägga ut en 5 tusen minst på bilen allt beroende på vad du har för nivå.
Min sambo köpte en fullt fungerande bil med possitivt upplevelse under provkörningen och vi har passerat 10 i materialkost.
/Janne
Mitt råd är att vänta till du kan få provköra en bil.
Inte för att jag vill låta elak men det finns djävligare saker på bilen än att inte motorn startar.
Insprutningen är pålitlig men den kräver en bränsletrycksmätare för att veta att det är rätt.
Ett kitt kostar från 1000:-
Jag har laggt ut ytterligare 2500 i delar till detta system för att få bilen att starta "halvvarm" alltså efter en 40 minuter fika.
Elhärvan mellan generator/startmotor upp tilll batteriet bör man kolla.
TRÅNGT
Det finns rekomenderingar att byta plastknät som ingår i smörjningen till kammen
max 500:- i material
uppsmörjning av drivknutar bak kan vara ekonomiskt i längden
4 tuber fett för 100:- st
Om inte kupefläkten går ...... jag bytte den på 4 timmar men då var motorn urplockad
Detta är ett vanligt fel!
Byte/kontroll av vätskor.
Den ser fräch ut men utan provkörning max hälften av den begärda summan.
Vill du ha bilen som "fin sommarbil" med pålitlig funktion så lär då få lägga ut en 5 tusen minst på bilen allt beroende på vad du har för nivå.
Min sambo köpte en fullt fungerande bil med possitivt upplevelse under provkörningen och vi har passerat 10 i materialkost.
/Janne
Mitt råd är att vänta till du kan få provköra en bil.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Jag gav 14 för min 924:a...
Fullt fungerande, påställd och besiktigad med full tank v-power.
Jag skulle letat vidare om jag var du...
Bobo
Fullt fungerande, påställd och besiktigad med full tank v-power.
Jag skulle letat vidare om jag var du...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Och jag gav 6500 för min som var i utmärkt vinterbilsskick så jag håller med ovanstående. 13 är den knappast värd om det inte visar sig vara något väldigt enkelt att fixa.
- Marcus
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Okej... Det var en del olika bud...
Jag vill väl veta vad som är det absolut viktigaste att kolla om jag tittar på den, för det mesta måste väl kunna kompenseras ekonomiskt? Jag har pratat med ägaren och 7-8 är ok, räknar med att sänka vid ev titt. Detta borde väl ändå ge utrymme för en dunderservice som gör att den kan gå igenom en besiktning?
Självklart är det projektbetonat hela grejen och all mek och liknande ska göras själv, för att eftersträva låga kostnader. Jag jagar ju självklart ett klipp, men vill inte sätta mig i en för djup ekonomisk risk.
Om den inte startar och den slängs ut på blocket, vad ligger värdet på? I delar eller hel...
Elhärvan ska kontrolleras, insprutningen blir svår att kontrollera som jag förstod det?
Om man slänger i ett nytt batteri, men inte startar, ska kupefläkten vara på då, (vrider till tändning?)?
Tackar tackar för alla intressanta svar.
Jag vill väl veta vad som är det absolut viktigaste att kolla om jag tittar på den, för det mesta måste väl kunna kompenseras ekonomiskt? Jag har pratat med ägaren och 7-8 är ok, räknar med att sänka vid ev titt. Detta borde väl ändå ge utrymme för en dunderservice som gör att den kan gå igenom en besiktning?
Självklart är det projektbetonat hela grejen och all mek och liknande ska göras själv, för att eftersträva låga kostnader. Jag jagar ju självklart ett klipp, men vill inte sätta mig i en för djup ekonomisk risk.
Om den inte startar och den slängs ut på blocket, vad ligger värdet på? I delar eller hel...
Elhärvan ska kontrolleras, insprutningen blir svår att kontrollera som jag förstod det?
Om man slänger i ett nytt batteri, men inte startar, ska kupefläkten vara på då, (vrider till tändning?)?
Tackar tackar för alla intressanta svar.
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2008-08-07 12:05:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Hej!
Jag köpte min underbara 924:a -78 för den enligt mig rimliga summan 8500:-
Då var den körbar men inte besiktigad.
Efter inköp har jag i runda slängar lagt ut ca 3500:- (grovt uppskattat) för att få den i besiktat och
brukbart skick.
Tyvärr slits bilar oerhört när de står still.
Räkna med komplett renovering av bromsar (Ink. nya bromsok eller iallfall en renovering av dessa)
Hjullager behöver gås igenom, kan räcka med att göra rent och fetta in dem med nytt fett och dra åt till lämpligt moment. (på min bil har precis ett bakhjulslager börjat avge missljud trots nämnda behandling)
Vidare förutom kamrem och generatorrem som nämdes i förut kan du räkna in vattenpump och generator till detaljer som tar stryk av att stå still.
Motorerna är säkert slitstarka, jag har nyligen (Í söndags) lyckats rasa min motor.
Kan kanske vara en kombination av tung gasfot och gamla grejer, men jag hävdar ändå att just mitt ras beror på att bilen stått still en längre tid.
Vidare så är våra bilar utrustade med ett mekaniskt sprut, och är enligt mig ett smått helvete att hålla på med. Vi ska vara glada att vi inte har lambdareglering för då hade det varit ännu jävligare.
Ett tips förutom att kolla alla "vanliga" grejer när du tittar på bilen så kolla upp elsystemet noga.
Hemmapulad el = Walk away!
Tråkigt att verka negativ, min Porsche har än så länge skänkt mig otroligt mycket glädje men hålet i plånboken börjar bli allt större.
Mvh
Henric
Jag köpte min underbara 924:a -78 för den enligt mig rimliga summan 8500:-
Då var den körbar men inte besiktigad.
Efter inköp har jag i runda slängar lagt ut ca 3500:- (grovt uppskattat) för att få den i besiktat och
brukbart skick.
Tyvärr slits bilar oerhört när de står still.
Räkna med komplett renovering av bromsar (Ink. nya bromsok eller iallfall en renovering av dessa)
Hjullager behöver gås igenom, kan räcka med att göra rent och fetta in dem med nytt fett och dra åt till lämpligt moment. (på min bil har precis ett bakhjulslager börjat avge missljud trots nämnda behandling)
Vidare förutom kamrem och generatorrem som nämdes i förut kan du räkna in vattenpump och generator till detaljer som tar stryk av att stå still.
Motorerna är säkert slitstarka, jag har nyligen (Í söndags) lyckats rasa min motor.
Kan kanske vara en kombination av tung gasfot och gamla grejer, men jag hävdar ändå att just mitt ras beror på att bilen stått still en längre tid.
Vidare så är våra bilar utrustade med ett mekaniskt sprut, och är enligt mig ett smått helvete att hålla på med. Vi ska vara glada att vi inte har lambdareglering för då hade det varit ännu jävligare.
Ett tips förutom att kolla alla "vanliga" grejer när du tittar på bilen så kolla upp elsystemet noga.
Hemmapulad el = Walk away!
Tråkigt att verka negativ, min Porsche har än så länge skänkt mig otroligt mycket glädje men hålet i plånboken börjar bli allt större.
Mvh
Henric
Always in the fastlane
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Den här verkar nice!
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Låg ute i höstas för samma peng, så det finns nog en del prutmån...
Bobo
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Låg ute i höstas för samma peng, så det finns nog en del prutmån...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 63
- Joined: 2012-01-25 22:34:12
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Hej
Jag hörde mig för vad det gäller den som ligger ute och som tipsades i förra inlägget och den kan dock visas först på måndag. Jag hade ev plan på att åka och kolla på den andra... Men nu kanske det läggs på is, den verkar ju kanske inte bli såld på en vecka eller så...
Lacken på den bilen blocket nedan, ägaren sa att det var orginallack, levererades dem halva svart?
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för svar
Jag hörde mig för vad det gäller den som ligger ute och som tipsades i förra inlägget och den kan dock visas först på måndag. Jag hade ev plan på att åka och kolla på den andra... Men nu kanske det läggs på is, den verkar ju kanske inte bli såld på en vecka eller så...
Lacken på den bilen blocket nedan, ägaren sa att det var orginallack, levererades dem halva svart?
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för svar
People who want to own a status symbol--as opposed to people who buy a car they actually enjoy driving--don't always recognize 924s as true Porsches. I don't blame them. Nothing destroys a good status symbol like affordability.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Orginal/tillval på vissa årsmodeller....Flowtu wrote: Lacken på den bilen blocket nedan, ägaren sa att det var orginallack, levererades dem halva svart?
Inte alltid svart dock... Man ser ofta ljusblå/mörkblå eller silver/mörkgrå..
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Tux
- Carrera-Poster
- Posts: 382
- Joined: 2007-07-06 01:55:50
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: 924 stått och vågas inte startas
Den svarta/silver-bilen ägdes för ett par år sedan av S4Häxan eller Johan Stigsson. Jag såg den i höstas på pcs finalslalom i Hultfred där den deltog med glatt mod. Inte en putsbil på något sätt, men jag måste erkänna att jag älskar de där 80tals borbet-fälgarna!!! Så rätt och så fel samtidigt.
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users