Ytterligare ett köpråd!

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Ytterligare ett köpråd!

#1 Post by Lilja »

Är fullt medveten om att det redan finns en otalig mängd köpråds trådar vad det gäller dessa bilar men hittade ingen som direkt passade mig så jag gör en ny!
Frågan är som följer. Jag har som det är nu en 944 Turbo 86a som jag håller på att bygga racebil av. Som bruksbil har jag en Volvo XC70 D5 07a. Nu är det dock såhär att jag ej längre behöver en så stor bil då jag pga andra omständigheter inte kör lika mycket. Det gör att det är väldigt dyrt att ha en D5a då skatten ligger på över 7000 spänn om året och försäkringen för mig är onödigt dyr.
Så tanken gick då automatiskt till att köpa ytterligare en 944 och ha som ren bruksbil men frågan är då vad ska man köpa.
Ska man köpa en vanlig 944 N/A, gamla eller nya? Kanske inte lika rolig att köra men är enklare och billigare.
Ska man köpa ytterligare en turbo? Nackdelen med det är att de är ganska komplicerade, vilket känns som det är en ganska onödig bil att ha som bruksbil.
Kanske borde man köpa en S2a? Detta har jag faktiskt funderat lite på då dom säkert är betydligt bättre att köra i trafik då dom har lite mer botten är en turbo och är mindre komplicerade då dom saknar turbo/intercooler samt mycket av vakuumsystemet. Nackdelen dock kan jag tänka mig är att dom dricker förmodligen rätt mycket soppa för att ha som bruksbil.
Sen har tanken faktiskt även gått till att helt enkelt köpa en gammal 924. Skattebefriad, billig att äga, simpel och enkel att mecka med. Dock inte speciellt rolig att köra och ingen AC

Nu är det såhär också, jag hade allra helst velat ha någon form av entusiastförsäkring eller veteranbilsförsäkring och alla dessa bilar kanske eventuellt inte platsar?
Budgeten är ungefär 100.000 då det är vad jag kommer få över ungefär från volvon efter lånet är avbetalt.
Det finns inget fast svar naturligtvis vill bara ha förslag :!:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#2 Post by Erol »

Bästa/roligaste vinterbilen jag haft va en S2a, lagom med effekt och
lättkörd med en stor sugmotor. Mycket bättre framkomlighet än både
Volvo och BMW.

I dagsläget går det att hitta en vettig S2a för 60-70.000:- och just i
skrivande stund ligger det en på blocket för 37.000:- med lite fix på.

Soppaförbrukningen låg på ca 1 lit/mil, kunde köra på ca 0,8 vid ren
ladsvägskörning.

För övrigt är det sjukt snabb värme i dessa bilar och du kan utan
bekymmer ha bastukväll i bilen ;-)


/ Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#3 Post by Mats Jacobsson »

Har kört med 944 N/A som bruk bil i flera år. Jag kör över 3000 mil om året med dom. Blir mycket billiga mil :)
Efter som 944 började sin tid -82 så är det ju faktiskt så att den är skatte fri :)
Min första -86 snittade 0,8 vid blandad körning -88 16V ville ha 0,95.
Brukar ju finnas en och annan med AC, även äldre Amerika modeller.
Tycker definitiv att du skall ha en sådan som bruks bil, Helt under bar på vintern att köra.
Skälv fundera jag på att skaffa en för att åka med året runt i stället för den Peugeot 406 kombi jag har nu.
Nu tycker inte min andra hälft att det är en så bra idé...
En 996 på sommaren, en Audi cab på sommaren och en leksak 944 Race.
Fast i och för sig har jag ju alltid lovat henne att jag alltid kommer att åka Porsche :), fast jag tror hon menade 996 an 8). Min dotter tycker att det är bättre med en kombi samt baksäte det går att åka i, när man skjutsar till div aktiviteter. Så det blir nog en till hösten :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#4 Post by Lilja »

Har faktiskt varit mest sugen på en S2. Ligger en S2a i Eslöv nu på blocket (den vinröda) som ser sjukt fin ut även fast den har gått ganska långt.
Kanske är värt att köra och titta på :)

Problemet med den där för 37.000 är att trösklarna behöver bytas och jag är inte direkt någon mästare på rostlagning eller plåtarbete. Sen är det väl sant kanske är något Sandén kan fixa, man vill ju gärna ha någon att göra det som vet vad dom håller på med om man säger så.

En fråga. Farthållare va det inte på den vinröda, dock har jag farthållare på min turbo som jag ändå kommer plocka bort. Frågan är bara hur svårt det är att flytta över, dvs kabelmattan? Är det fördraget på alla bilar eller är det ett h*lvetes meck att eftermontera?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#5 Post by Mats Jacobsson »

Lilja wrote:
En fråga. Farthållare va det inte på den vinröda, dock har jag farthållare på min turbo som jag ändå kommer plocka bort. Frågan är bara hur svårt det är att flytta över, dvs kabelmattan? Är det fördraget på alla bilar eller är det ett h*lvetes meck att eftermontera?
Du har en Porsche :)
Då finns alla kablar klara, bara att flytta över.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#6 Post by Mats Jacobsson »

Lilja wrote: Problemet med den där för 37.000 är att trösklarna behöver bytas och jag är inte direkt någon mästare på rostlagning eller plåtarbete.
Vet inte var du bor... uppdatera gärna med det, så är det lättare :)
Har du inte brått kan jag hjälpa dig med detta i sommar/höst
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#7 Post by Lilja »

Bor i Malmö så det är en bit till Linköping :P Den röda stod dock i göteborg så nära och bra till Sandén :P
Dock kan jag inte köpa något förrän jag sålt volvon och egentligen hade jag inte tänkt sälja den förrän framåt vårkanten ifall ifall de blir en massa snö nu, fast hittar jag en bra så får man väl försöka skynda sig :D
Fördelen med den vinröda i Eslöv är att det är en bilfirma som säljer den och kanske dom eventuellt kan tänka sig ett inbyte.

http://www.blocket.se/eslov/Porsche_944 ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna jag tänkte på i huvudsak.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#8 Post by Mats Jacobsson »

Lilja wrote:Bor i Malmö så det är en bit till Linköping :P Den röda stod dock i göteborg så nära och bra till Sandén :P
Dock kan jag inte köpa något förrän jag sålt volvon och egentligen hade jag inte tänkt sälja den förrän framåt vårkanten ifall ifall de blir en massa snö nu, fast hittar jag en bra så får man väl försöka skynda sig :D
Fördelen med den vinröda i Eslöv är att det är en bilfirma som säljer den och kanske dom eventuellt kan tänka sig ett inbyte.

http://www.blocket.se/eslov/Porsche_944 ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna jag tänkte på i huvudsak.
Den ser fin ut.
Det blir ingen snö i på våra brädgrader i år :)
Kan vara skönt med ett års uppehåll i snöskottningen :wink:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#9 Post by Lilja »

Sant. Ska åka och titta på den där S2an på lördag eller nått. Eftersom det är en bilfirma som har den så kanske han kan ta Volvon i inbyte med pengar emellan.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#10 Post by FSN »

Tänker du köra räsern till banorna? Om inte behåll Volvon eller byt ner dig till en billigare bensinare av nåt slag som kan dra biltransport.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#11 Post by Lilja »

Kommer köra turbon till banorna tills vidare då jag ej har E-kort. Tanken var att så småningom skaffa E-kort och köpa någon form av buss så man kan ha lite grejer i och verktyg och sådär, alltså nått i stil med en Renault Master eller nått liknande då jag även hade tänkt på att köra lite gocart i framtiden.
Detta blir dock inte förrän om några år.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#12 Post by Lilja »

Har precis varit och tittat på den vinröda S2an i Eslöv på Ucars.
Kan väl säga direkt att dom begär betydligt mer än den är värd, problemen jag hittade är följande.
Däcken är väldigt slitna, dom är godkända men behöver bytas.
Rost i innerskärmarna både fram och bak
Ganska stort stenskott i vindrutan som jag inte är säker på om den går att reparera
Växelspaken och damasken är riktigt "past it", dessutom är det ganska mycket glapp i växelspaken.
ACn visste dom inte om den fungerade, dock så är den inte ombyggd till R-134A. På en bruksbil vill jag gärna ha en fungerande AC och jag vet inte hur mycket det kommer kosta att bygga om den till R-134A.
Targaluckan fungerade ej, dock så snurrade motorn men luckan öppnar sig inte, så antar att det är något stag eller så som hoppat av.
Läcker även från ventilkåpan något.
Man får dessutom dra handbromsen ganska långt upp innan den tar, så antar att backarna börjar bli slitna
Expansionskärlet började också bli torrt och sprucket, man såg tydligen att det hade svällt lite överallt och var väldigt skört så är nog bara en tidsfråga innan det spricker.

Till det positiva var att den är helt perfekt i lacken och väldigt fräsh inuti och i motorrummet dessutom tar dom min XC70 i inbyte, fast dom betalar väldigt dåligt för den, men det kan man väl vänta sig med inbytes. Den är enligt vad andra bilar ligger på värd 180, men dom ger strax över 150 för den.
Detta betyder dock att jag kommer få lägga till pengar för att även betala av lånet. Visst det handlar bara om några tusen, men ska jag ha den kommer jag iallafall kräva att byta rakt över.

Nu är det dock såhär. Däck har jag själv, expansionskärl har jag själv så det nödvändiga kommer inte kosta särskilt mycket att fixa, dock vill jag inte betala mer än bilen är värd. Nackdelen är att han inte tar emot bud utan det är det priset som gäller OCH jag är helt övertygad om att någon som inte är lika hemma på dessa bilarna kommer köpa den för det priset tillslut och då har man missat en ganska fin bil som kanske inte kommer upp igen.
Så vad tycker ni? Och hur mycket skulle de kosta att bygga om ACn till R134A?

Jag kunde inte provköra den för det är snöstorm ute tyvärr, så jag sa till honom att jag skulle fundera och ringa honom imorgon för att isåfall reservera bilen tills det blir bättre väder och en provkörning blir möjlig.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#13 Post by Mr Dezent »

Inte en chans att jag hade gett ens i närheten av 79.000 kr för den bilen med så högt miltal och med de fel du beskriver. Och särskilt inte utan att ha provkört bilen ordentligt.

I min värld ska en S2 vara näst intill perfekt välskött skick (ej att förväxla med nyskick/ny bil) för att betinga så mycket pengar, även om priserna för all del kan spås gå lite uppåt. Men 79.000 kr för en S2 är ruskigt mycket ...
Har själv, i modern tid, fått tag i flera Porsche 944 turbos i motsvarande bruksskick som du beskriver (och rent av bättre, med lägre miltal) för ungefär samma pengar.
Så att ge samma pengar för en S2? Mjae .... då ska det vara något riktigt over the top i så fall, och så låter det inte riktigt på den beskrivning du anger.

Sedan om någon annan köper den ... Jaha ... Grattis UCars ...
Själv hade jag haft is i magen och väntat på ett annat tillfälle. För det låter inte som något kap direkt.
Att den ser som ny ut utvändigt (minus rosten då ... hrm ...) är ju förstås bra, men är det något många bilfirmor är skickliga på så är det att just rekond och puts.
Last edited by Mr Dezent on 2012-01-23 14:52:32, edited 1 time in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#14 Post by Pehr Johnsson »

För dom pegarna kan du hitta en S2:a med hälften av milen på mätaren utan massa att fixa till.

Varför betala dyrt för en bil och få dåligt betalt för den du har? Känns som riktigt kass deal!!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Ytterligare ett köpråd!

#15 Post by Lilja »

Det hade blivit en väldigt kass deal, ännu kassare än jag beskrev här faktiskt. Dock var jag ute och provkörde bilen lite idag och tittade närmare på den och den är verkligen riktigt fin.
Rosten i skärmkanterna var inte alls så allvarliga som de såg ut inne i hallen, de fixar jag på några timmar hemma.
Dock är det Porsches larm med fjärrlås (dvs utan nyckelhålet bredvid dörren) som fungerar. Full elstol på förarsidan samt halv el på passagerarsidan. Lacken är så när till perfekt man kan begära på en så gammal bil och inredningen är riktigt fräsh (förutom växelspaken). Motorn går dessutom väldigt jämnt och fint, inget tickande eller ryckande eller misständande, jämnt och tyst, drar fint på alla växlar och alla växlar slinker i fint.

Summasummarum, kanske inte mitt livs bästa bilaffär men jag kännde ändå att det var en bil som behövde räddas från ett annat öde så jag köpte den ändå, fast utan att byta in Volvon.
Istället säger jag vilket pris jag vill ha för volvon så säljer dom den å mina vägnar, säljer dom den för över det priset jag själv bestämmer så tar dom mellanskillnaden. Dvs jag behöver inte förlora något som jag hade gjort på ett innbyte. Dessutom besiktigar dom bilen till mig innan jag får den.
I vilket fall är Volvon fortfarande min.

Iallafall får jag väl ändå känna mig ganska nöjd änsålänge. Det enda jag behöver göra nu är att dra på mina andra däck på den, slänga över expansionskärlet jag har liggande och byta ventilkåpspackning så får den gå ett tag sen kan jag pilla med det andra sen.

Så var goda att säga hur dum jag är :D
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users