Har haft för avsikt att ställa av porschen....men eftersom jag skulle behöva en bil i vinter, så har jag nu..i god tid innan vintern, 3 dec funderat på om man i stället skulle sätta på vinterdäck.
Jag har vinterfälgar med m/s däck till bilen (215, 15 tummare) 2 av dessa är ok och går att använda men de två andra däcken är helt slut och dessutom punka på ena.
Allra helst skulle jag vilja ha dubbat, alt. byta de två slitna mot 2 nya och ha där bak. Hur skulle ni gjort? Jag har faktiskt aldrig tidigare kört på sommardäck i Dec
Vinterdäck
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Vinterdäck
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3878
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vinterdäck
Dubbat eller ej är ju en aning infekterat...
Du kan följa tidigare resonemang här:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=25556" onclick="window.open(this.href);return false;
Min personliga erfarenhet säger att dubbat ger bättre grepp i extremt väglag, och att odubbat inte har några trafiksäkerhetsmässiga fördelar... Att det rullar lite tystare och eventuellt sliter mindre på vägbanan är inte intressant för mig, den enda jag bryr mig om är greppet... Men det är jag det...
Bobo
Du kan följa tidigare resonemang här:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=25556" onclick="window.open(this.href);return false;
Min personliga erfarenhet säger att dubbat ger bättre grepp i extremt väglag, och att odubbat inte har några trafiksäkerhetsmässiga fördelar... Att det rullar lite tystare och eventuellt sliter mindre på vägbanan är inte intressant för mig, den enda jag bryr mig om är greppet... Men det är jag det...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Vinterdäck
Är det riktigt halt, is, då är det bara dubb som gäller.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1342
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Vinterdäck
Till vanlig körning är det odubbat som gäller. Dubbat är om man vill klätra i bergen eller röja runt när det är is överallt.
Jag tilryggalägger 5.000 mil/år och har inte senaste 10 åren varit i en situation där jag önskade dubb framför odubbat. Men ofta, i minst 90% av fallen, om vintern haft fördel av att köra odubbat. Dubbat är mycket sämre i alla andra fall än riktig is. Då kan man låta bilen stå ändå.
Och sen sliter det upp vägen så den blir spårig och skit att köra på om sommarn.
Jag anser att detta gäller ända norr om Stockholm.
Jag tilryggalägger 5.000 mil/år och har inte senaste 10 åren varit i en situation där jag önskade dubb framför odubbat. Men ofta, i minst 90% av fallen, om vintern haft fördel av att köra odubbat. Dubbat är mycket sämre i alla andra fall än riktig is. Då kan man låta bilen stå ändå.
Och sen sliter det upp vägen så den blir spårig och skit att köra på om sommarn.
Jag anser att detta gäller ända norr om Stockholm.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Vinterdäck
Välkommen hem till mig.Ragnar Joensen wrote:Till vanlig körning är det odubbat som gäller. Dubbat är om man vill klätra i bergen eller röja runt när det är is överallt.
Jag tilryggalägger 5.000 mil/år och har inte senaste 10 åren varit i en situation där jag önskade dubb framför odubbat. Men ofta, i minst 90% av fallen, om vintern haft fördel av att köra odubbat. Dubbat är mycket sämre i alla andra fall än riktig is. Då kan man låta bilen stå ändå.
Och sen sliter det upp vägen så den blir spårig och skit att köra på om sommarn.
Jag anser att detta gäller ända norr om Stockholm.
Jag har haft ishalka flera dagar när jag ska till jobbet på morgonen.
Går inte att köra odubbat på
MVH//Per
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Vinterdäck
Hur menar du att dubbat är sämre? Nu menar jag inte slitage på vägen eller eventuella partiklar utan hur är det sämre säkerhetsmässigt/körmässigt på bilen?Ragnar Joensen wrote:Dubbat är mycket sämre i alla andra fall än riktig is. Då kan man låta bilen stå ändå.
Om jag ska låta bilen stå när det är ishalka ute hur ska jag då ta mig till jobbet i dessa tider? Pendlar 16 mil om dagen och kommunalt finns inte som alternativ.
Ja jag kör dubbat... men har kört odubbat under någon säsong tidigare. Odubbat var bättre än befarat men klart sämre än dubbdäck på is och jag såg inga fördelar annat än ljudmässigt, för mig går säkerheten före komforten.
Det är nog bara så att var och en måste avgöra själv vad som funkar bäst för ens egna behov.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1342
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Vinterdäck
Testa bromslängd på torr/våt väg så ser du skillnad. Och det kan vara rätt så stor skillnad. Även stabilitet i sidled. Känns som att bilen kryper på dubbarna.patand wrote:Hur menar du att dubbat är sämre? Nu menar jag inte slitage på vägen eller eventuella partiklar utan hur är det sämre säkerhetsmässigt/körmässigt på bilen?Ragnar Joensen wrote:Dubbat är mycket sämre i alla andra fall än riktig is. Då kan man låta bilen stå ändå.
Om jag ska låta bilen stå när det är ishalka ute hur ska jag då ta mig till jobbet i dessa tider? Pendlar 16 mil om dagen och kommunalt finns inte som alternativ.
...
Jag pendlar också 16 mil pr dag, och har gjort det i 10 år. Jag har bott på Grönland en tredjedel av mit liv och det motsvarar norrlandsklimat med hårdpackat snö på vägarna. Då är dubb bättre, men odubbat kan faktisk funka riktigt bra där också.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Vinterdäck
Jag har själv inte gjort några tester mellan odubbade och dubbade vinterdäck. Men jag kör ju samma bil med sommardäck och har inte upplevt några dramatiska försämringar med dubbdäcken torr/våt väg. Jag också läst årets test i ViBilägare och där har man konstaterat att dubbdäck bromsar på kortare sträcka på på våt väg än "nordiskt friktionsdäck" men någon meter sämre på torr väg. På is var dubbdäcken givetvis klart bättre.Ragnar Joensen wrote:Testa bromslängd på torr/våt väg så ser du skillnad. Och det kan vara rätt så stor skillnad. Även stabilitet i sidled. Känns som att bilen kryper på dubbarna.
Jag pendlar också 16 mil pr dag, och har gjort det i 10 år. Jag har bott på Grönland en tredjedel av mit liv och det motsvarar norrlandsklimat med hårdpackat snö på vägarna. Då är dubb bättre, men odubbat kan faktisk funka riktigt bra där också.
Man skriver i testet så här om friktionsdäcket:
"Friktionsdäcket är avsevärt sämre
på is jämfört med dubbdäcken.
Bromssträckan är cirka tio meter
längre och vid start behöver friktionsdäcket
dubbelt så lång tid för att nå
samma hastighet. Kurvgreppet är
bättre, men bara då ytan är ruggad
av dubb, precis som på isbanan. Friktionsdäckets
körtider blir ändå avsevärt
längre och anses ”hopplöst att
köra när man bytt från dubb”. På snö
bromsar friktionsdäcket bättre och är
på samma nivå vid start. Uppför branta
backen är dubbdäcken snabbare.
Vid forcerad körning på snö är friktionsdäcket
i nivå med dubbdäcken.
Men i snöslask tappar friktionsdäcket
greppet tidigare. Bromssträckan i
väta är längre än för dubbdäcken,
men kortare på torr väg. Friktionsdäcket
är mjukare och har inte lika
precis styrning på torr väg. Ljudnivån
är avsevärt behagligare jämfört med
dubbdäck. Friktionsdäckets svaghet
är mycket sämre grepp på is, något
sämre i snöslask och på våt väg."
Jag vet ju av egen erfarenhet att det går utmärkt att köra med odubbat på vintern, men det är när man blir överraskad över hur halt det är (jo det kan hända även den bästa förare och även vid sänkt fart) som man behöver den där extra säkerheten som bara dubbdäck ger. Det är verkar ju vara så att dubbdäck har väldigt lite nackdelar jämfört med odubbat men har en stor fördel i bromsträcka/grepp på is. Jag väljer gärna den extra säkerheten (jag kör inte fortare för det) framför att slippa lite buller.
Men som nämnt tidigare, man kan bara göra sitt eget val efter egna preferenser.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users