Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#46 Post by [Bobo] »

DonJansson wrote:Vilken av motorbestyckningarna som är "bäst" spelar egentligen ingen roll i nuläget. Tycker ändå att det ligger några intressanta objekt ute, i alla fall inte på den svenska marknaden. Det gäller både Turbo/S2 och Turbo S!
Vad är det för fel på denna?
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#47 Post by [Bobo] »

eller:
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
:#drool: :#drool: :#drool:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#48 Post by DonJansson »

Nu må jag ha tummen i handen och kan som sagt knappt mer än tanka, men jag tycker 18 000 mil är i längsta laget. Jag är väl naiv, men jag inbillar mig att ju längre en bil har gått, desto fler saker är det som kan pajja. Där får ni avgöra om jag har fel...

Jag vill som sagt ha kvar den många år framöver, då känns det bättra att börja med ett mer lågmilat exemplar.

Den andra bilen du länkar till verkar ju ha en del fix framför sig, däribland kamremmen.

Sedan skulle jag verkligen VILJA HA en turbo efter -88, av de anledningarna som tidigare framförts. Då väntar jag hellre tills "rätt" exemplar dyker upp. Eller som Jan-Erik, som berättade att han har just det jag tror att jag söker:
- 951 efter -88
- Lågmilad
- EN ägare
- Differential
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#49 Post by emm »

DonJansson wrote:Nu må jag ha tummen i handen och kan som sagt knappt mer än tanka, men jag tycker 18 000 mil är i längsta laget. Jag är väl naiv, men jag inbillar mig att ju längre en bil har gått, desto fler saker är det som kan pajja. Där får ni avgöra om jag har fel...

Jag vill som sagt ha kvar den många år framöver, då känns det bättra att börja med ett mer lågmilat exemplar.

Den andra bilen du länkar till verkar ju ha en del fix framför sig, däribland kamremmen.

Sedan skulle jag verkligen VILJA HA en turbo efter -88, av de anledningarna som tidigare framförts. Då väntar jag hellre tills "rätt" exemplar dyker upp. Eller som Jan-Erik, som berättade att han har just det jag tror att jag söker:
- 951 efter -88
- Lågmilad
- EN ägare
- Differential

Milen kan du glömma direkt, det kommer ändå vara grejer som ska göras/gå sönder på dessa bilar, dom är gamla idag.
Den bilen som det länkades till tycker jag ger ett seriöst intryck eftersom faktiskt säljaren säger att det finns ett oljeläckage på den, säg den 944 som inte läcker... :roll:
Det är väldigt ovanligt...

Byta balansrem samt kamrem får man nog se som en kostnad på dom flesta 944 som man ska köpa, om den inte är dokumenterat bytt inom korrekt tid/mil...

Jag tycker du ska titta på jan Eriks, om det är den mannen som jag tror det är (inte helt säker) så är hans bil i väldigt fint skick enligt hörsägen.

Än en gång, lycka till!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#50 Post by thesaint »

Vänta på rätt tillfälle är nog det enda,

Kan ta min 951 -86 med strax över 9000 mil den är ganska välservad genom åren. Ägd av en tant under ungefär 13 år av tiden dessutom men hon lämnade in den 2 ggr per år till verkstad som fick gå igenom den. Trots detta så började ventilkåpspackning/ventilhuspackningen läcka i våras är jag plockade ut bilen. Drivknutarna i höstas var det bara att plocka upp och fetta om.

Jag tror att det mesta slits trots att miltalen är få, kanske är cylindrar,turbo och det mekaniska i bra skick. Men jag skulle inte förvåna mig om turbo eller liknande måste repas inom nåt år. Jag stirrade också mycket på miltalen vid inköpet och jag har nog insett i efterhand att jag kanske stirrade mig lite blind på det. Men en välifylld servicebok är nog inget man ångrar eftersom man då lätt kan se/planera vad som måste bytas mellan säsongerna.

lycka till med sökningen !
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#51 Post by Nahpets »

DonJansson:
jag har skummat igenom tråden. Jag kanske missat det någonstans, men vad är orsaken till att du söker en Porsche 944 (Turbo)?
Glida på landsväg?
Köra bana?
Kombo?

Bilarna är 20 - 25 år gamla vilket gör lågmilare/mint stock condition exemplar svårfunna. Lägg därtill att de är attans körroliga och relativt "billiga" för rejsäventyr, vilket innebär på vinst och förlust att fler och fler bilar förädlas med en patina vissa köpare får eksem av.

Skulle du hitta en lågmilare i mint condition skulle jag inte vara överraskad om ett antal fanatiska porscheägare skulle sätta skottpengar på denne som brukar den för att köpa mjölk runt hörnet. Plus att de kostar flis.
Denna mellanskillnad (till ett mer vardagligt ex) skulle du kunna lägga på lackarbete.
Vad gäller milen, så påstår jag att en ca 20 år gammal bil med korrekta motorservicar lever mycket bra. Däremot vad som inte syns är alla gummislangar och bussningar som torkar in alla dessa år. Detta gäller speciellt på turbosar.

Jag vill påstå att du borde vara redo att kunna meka om du ska äga en 944 (speciellt turbo).

Men jag känner dig och dina intentioner för lite att kunna rådge dig vettigt.
Lycka till !

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#52 Post by DonJansson »

Tack för alla svar!

Går det generellt att säga vilket försäkringsbolag som är "bäst" för att försäkra en Porsche av äldre årsmodell?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#53 Post by DonJansson »

Och det talas ju härinne om dåligt bottendrag i turbon. Vad kan man göra för att avhjälpa det "felet"?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#54 Post by Maxx »

DonJansson wrote:Och det talas ju härinne om dåligt bottendrag i turbon. Vad kan man göra för att avhjälpa det "felet"?
Växla ner?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#55 Post by Nahpets »

DonJansson wrote:Tack för alla svar!

Går det generellt att säga vilket försäkringsbolag som är "bäst" för att försäkra en Porsche av äldre årsmodell?
http://www.bilsport-mc.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har jag.
Entusiast.
Lite annorlunda villkor men om man accepterar dessa så har du en premie under 2000 kr året.

Annars ville TH ramma mig med 9 kkr året.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#56 Post by Nahpets »

Maxx wrote:
DonJansson wrote:Och det talas ju härinne om dåligt bottendrag i turbon. Vad kan man göra för att avhjälpa det "felet"?
Växla ner?
:) håll dig över 3500 varv...

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#57 Post by thesaint »

DonJansson wrote:Tack för alla svar!

Går det generellt att säga vilket försäkringsbolag som är "bäst" för att försäkra en Porsche av äldre årsmodell?
Jag har en helt vanlig helförsäkrning för ungefär 5000 per år, via Trygg hansa. Visseligen bor jag i Umeå och har bilen i garage.
Men det brukar löna sig att ringa runt.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#58 Post by Erol »

Försäkringar är väldigt inviduellt, du måste ringa runt och fråga. Jag ger ca 3500:- för min
turbo, men fick ett bud av ett annat bolag, för några år sedan, på 25.000:- per år...

Ser du ett kamremsbyte som ett bekymmer så kanske du ska tänka om, detta är normal
service och skall göras med jämna mellanrum om man skall ha en driftsäker bil. Det är
dessutom den billigaste försäkringen mot ett motorras som du kan teckna. Kostar ingenting
i jämförelse med ventilsallad. Sandén tar 3000:- för denna operation och det är rätt lätt
att göra själv om man kan/vill skruva. Tänk också på att det inte enbart är miltalet som
avgör när remmen skall bytas, även tiden har sin tand på gummi, max 8 år har jag för mig.

Kan även tycka att det är lite fel att köpa en lågmilare i mintskick å ta ut den i saltslasket,
jag har haft en S2:a som var vinterkörd, även jag körde den på vintern, men den bilen va
inte solig under, allt satt fast och var skitit och rostigt.

Ska du ha bilen som bruksbil, köp en normalbil och för vettiga pengar och lägg sedan lite
mer på service och underhåll, ingen gammal bil är underhållsfri.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#59 Post by DLS »

DonJansson wrote:
[Bobo] wrote:
Vad ska du ha bilen till?

Bobo
Jag tänkte faktiskt använda bilen för året-runt-bruk. Men jag vägrar vara som alla andra. Jag vägrar köpa en bil som enbart fungerar som transport mellan A och B. Jag vill för det första ha en bil som man får ett leende på läpparna av vid bara åtanken. Detta är tänkt att vara en bil som jag ska ha kvar i många år. Därför vill jag inte känna mig begränsad i prestandan.

De jag har talat med tycker inte 944 gör bort sig som bruksbil. VD:n på jobbet, till exempel, bruksar en 964 C4 varje dag, i ur och skur, året om. Kan han, kan jag!
Vart bor du?
Bor du lågt ner i landet eller om vi fortsätter att få sånna här vintrar som vi har nu så kanske man skulle kunna bruksa en turbo men jag skulle inte vilja bruksa en turbo med rejält med snö då det är rätt bra turbo kick i dom här så det är lätt o vända runt.
Då är nog en S2 bättre.
eller köp en billig vinterbil och en turbo.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#60 Post by DonJansson »

Jag är bosatt i Västra Frölunda. Just idag är det inte tillstymmelse till snö på backen, och så har det varit hela den så kallade vintern.

Det är inte helt skrivet i sten att den ska användas året runt. Först och främst vill jag ha en förbannat j-vla rolig bil i vår, sommar och höst. Sedan får vi se vad ekonomin tillåter.

Har i vilket fall som helst haft lite kontakt med signaturen Jan-Erik. Vi tänkte anordna en provkörning/inspektion i början på nästa år. Till min hjälp kommer jag ha med mig en god vän till mig, som råkar vara innehavare av ett antal 911:or.

Vi får se vad 2012 bjuder på. Bortom allt rimligt tvivel har jag en fantastisk bil senaste till våren :)
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users