Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#1 Post by DonJansson »

Hej allesammans!

Detta blir mitt första besök, tillika första tråd, på 944 Sverige.

Jag är en ung man vid namn Oscar, född och uppvuxen i Uppsala, numera bosatt i Göteborg. Har varit obotligt bilintresserad så länge jag kan minnas, med en förkärlek till italienska fullblod. Smittades av det välkända Alfa-viruset för något år sedan, vilket jag kan tacka mammas kusiner, (de i Alfa-kretsar ansedda) bröderna Moberg, för. Sålde nyligen min allra första bil, en 156:a med Sport Paket 3.

Hjärtat brinner för Alfa, det ska jag inte sticka under stolen med. Sedan har jag förvisso alltid fascinerats av Porsche. 80-talsfantast som jag är, kan jag ibland förstå Tom Cruise-devisen från Risky Business: "There Is No Substitute."

Så nu skulle jag vilja prova, om man kan kalla det så (?), tyskarnas svar på Alfa. Närmare bestämt har jag fastnat för modell 944. Har efter diverse Blocketsökningar förstått att utbudet här hemma kanske inte riktigt är som man skulle vilja ha det. Så jag tänkte helt enkelt dra ner till hemlandet inom några månader.

Här har vi två intressanta objekt:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... 1_c01_4201" onclick="window.open(this.href);return false;

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... 1_c01_4201" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag skulle helt enkelt vilja veta vad ni tycker. Känner man sig blåst om man köper en S2 (utan turbo) eller håller den måttet?
Vilket motoralternativ är att föredra - varför?
Får man använda baksätena? Och hur användarvänliga är dom egentligen?
Tänkte använda den året om. Är det dumt?
Har ni tips på köpguider om modellen?

Tacksam för svar
Oscar Jansson
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#2 Post by [Bobo] »

Tjena Oscar,
först och främst, välkommen! :D
Det verkar som att du har en ganska fet budget för att leta efter en 944...
Du kanske skulle kolla på en 968 istället?! Finns flera CS i den prisklassen..

vad gäller S2, kommer du inte bli besviken!
Vad är det för fel på den här?
http://www.blocket.se/angelholm/Porsche ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Då får du ju dessutom 90 000 över att tanka för. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#3 Post by DonJansson »

Tack för snabbt svar!

Jag är beredd att lägga max runt 150 000 på min nästa bil, oavsett om det blir en Porsche eller inte. Som någon vis man sa: "Jag köper hellre en dyr bil i början, i stället för att riskera oförutsedda utgifter mest hela tiden." Som jag ser det, när jag ändå är beredd att budgetera en så hög summa, varför inte lägga de på någon som inte gått så långt. Jag är väl naiv, men jag lever fortfarande att en bil är slut efter 10 000 mil. Det är ju verkligen en lärdom jag fått av att äga en Alfa (no offense, Alfisti!)
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#4 Post by [Bobo] »

DonJansson wrote:Tack för snabbt svar!

Jag är beredd att lägga max runt 150 000 på min nästa bil, oavsett om det blir en Porsche eller inte. Som någon vis man sa: "Jag köper hellre en dyr bil i början, i stället för att riskera oförutsedda utgifter mest hela tiden." Som jag ser det, när jag ändå är beredd att budgetera en så hög summa, varför inte lägga de på någon som inte gått så långt. Jag är väl naiv, men jag lever fortfarande att en bil är slut efter 10 000 mil. Det är ju verkligen en lärdom jag fått av att äga en Alfa (no offense, Alfisti!)
Att en bil skulle vara slut efter 10 000 är nonsens...
En välhållen bil som servas regelbundet går så galet mycket längre än så.
Att tro att en bil som gått 8000 mil är "problemfri" kan bli riktigt dyrt.
Tänk på vad DU behöver investera i om ett par tusen mil... Koppling, remmar, pump, drivaxlar, dämpare, sånt som tar slut i det spannet du letar, men som (nästan) alltid är bytt/kollat på bilar som gått längre... Annars hade dom ju inte kunna gå längre. :wink:
Åk och provkör allt du kan.. Om det känns tight, håller tätt och inte ryker så är det bara att köpa och se glad ut! :D
Tycker det är dumt att rata dom billigare.. Så här års kan du ju få en turbo för hälften av vad du är villig att lägga...

Som sagt, testa först!

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#5 Post by DonJansson »

Läste nånstans, minns ej var, att passagerare där bak endast var tillåtna från -91. Stämmer det?

Oavsett "vill" man väl ha en bil efter -86, för då introducerades väl servostyrningen?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#6 Post by [Bobo] »

DonJansson wrote:Läste nånstans, minns ej var, att passagerare där bak endast var tillåtna från -91. Stämmer det?

Oavsett "vill" man väl ha en bil efter -86, för då introducerades väl servostyrningen?
Lagen säger väl att det är ok att åka bak om det finns bälte.. och det gör det oftast oavsett årsmodell..
Jag har haft bälte i alla mina, men sett några utan...
Baksätet är dock inte lämpligt för några längre resor om man är vuxen...
Våra bilar är för övrigt nästan alltid reggade för 2... vilket efter vad jag förstår inte ska spela någon roll så länge bälte finns..

Framförallt är det den nya inredningen du vill ha! Vi kallar den för 85b, eftersom den kom senare delen av 85...
Servo är jag gärna utan på en sportbil! :twisted:
Men jag är osäker på när det kom...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#7 Post by makkanftw »

[Bobo] wrote: Lagen säger väl att det är ok att åka bak om det finns bälte.. och det gör det oftast oavsett årsmodell..
Jag har haft bälte i alla mina, men sett några utan...
Baksätet är dock inte lämpligt för några längre resor om man är vuxen...
Våra bilar är för övrigt nästan alltid reggade för 2... vilket efter vad jag förstår inte ska spela någon roll så länge bälte finns..
Vad som gäller finns såklart att läsa bara man letar:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... ssagerare/" onclick="window.open(this.href);return false;

Registrerat antal passagerare är det som gäller, detta har vi dock konstaterat varierar en hel del från bil till bil. Kan ha med att göra om man har rätt papper (kommer inte på det düska ordet) att visa upp där det såvitt jag förstått alltid står 3 passagerare när man importerar bilen.

Ang servo tycker jag det är halva nöjet att behöva brottas lite :)
Last edited by makkanftw on 2011-11-27 01:41:57, edited 1 time in total.
- Marcus

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#8 Post by Maxx »

DonJansson wrote:Tack för snabbt svar!

Jag är beredd att lägga max runt 150 000 på min nästa bil, oavsett om det blir en Porsche eller inte. Som någon vis man sa: "Jag köper hellre en dyr bil i början, i stället för att riskera oförutsedda utgifter mest hela tiden." Som jag ser det, när jag ändå är beredd att budgetera en så hög summa, varför inte lägga de på någon som inte gått så långt. Jag är väl naiv, men jag lever fortfarande att en bil är slut efter 10 000 mil. Det är ju verkligen en lärdom jag fått av att äga en Alfa (no offense, Alfisti!)
Porsche 944 S2 och turbo är gamla bilar nu, så oavsett om du köper den dyraste du kan hitta så kommer du få lägga ut mer sen ändå. Köp ett "lagom dyrt" men fint exemplar och spara "överskottet" på de 150.000 kronorna till kommande underhåll och reparationer. Med 150.000 kr på fickan så skulle jag kolla på en sen 944 turbo med "rätt" options eller en 968.

[Bobo] wrote:
DonJansson wrote:Läste nånstans, minns ej var, att passagerare där bak endast var tillåtna från -91. Stämmer det?

Oavsett "vill" man väl ha en bil efter -86, för då introducerades väl servostyrningen?
Lagen säger väl att det är ok att åka bak om det finns bälte.. och det gör det oftast oavsett årsmodell..
Jag har haft bälte i alla mina, men sett några utan...
Baksätet är dock inte lämpligt för några längre resor om man är vuxen...
Våra bilar är för övrigt nästan alltid reggade för 2... vilket efter vad jag förstår inte ska spela någon roll så länge bälte finns..

Framförallt är det den nya inredningen du vill ha! Vi kallar den för 85b, eftersom den kom senare delen av 85...
Servo är jag gärna utan på en sportbil! :twisted:
Men jag är osäker på när det kom...
Numera är det väl så att man bara får ta så många passagerare som bilen är reggad för, oavsett om det finns bälten? Det verkar dock inte vara helt ovanligt att importbilar blir reggade för tre passagerare tack vare att Transportstyrelsen mer eller mindre bara kopierar det utländska regbeviset.

Bobo, har du kört en 944/968 med servo? Det är inte samma sak som servostyningen i en "vanlig" bil. Känsligheten och "bråkigheten" i styrningen är kvar men man slipper att kämpa med ratten. Jag personligen skulle inte vilja vara utan servo på min 968!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#9 Post by fälgen »

Min bil är importerad runt 87 har jag för mig och är bara reggad för en passagerare. Men seriöst, baksätet kan ju inte vara till för att användas ? Såvida man inte har småbarn som kan knäppa fast sig själva.

Det jag vill säga är, köp inte en 944 om du vill kunna skjutsa runt på kompisarna.

Bilarna du länkar till är säkert jättefina, men dyra var de ju också. Som sagt så är ju bilarna så pass gamla att även fina exemplar går sönder. Så köp så dyr du har råd med men spara en slant för eventuella reperationer.

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#10 Post by fälgen »

Förresten, angående modell så kör jag turbo och har åkt med i Bobos s2 och jag tror inte du blir missnöjd med någon av motorerna :D

Vill du trimma ska du såklart välja turbo.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#11 Post by [Bobo] »

Maxx wrote: Bobo, har du kört en 944/968 med servo? Det är inte samma sak som servostyningen i en "vanlig" bil. Känsligheten och "bråkigheten" i styrningen är kvar men man slipper att kämpa med ratten. Jag personligen skulle inte vilja vara utan servo på min 968!
Har servo i S2:an, och jag vet att det skiljer en del från servon i en Toyota Carina.... :wink:
Men jag störs inte av avsaknaden av servo i min 924, och heller inte i min gamla 944 utan servo..
Smidigt i trånga garage, men ingenting som jag skulle låta en affär stranda på...

Jag får väl dra tillbaka det där om att man får åka om det finns bälte... :oops:
Det var han på Bilprovningen som sa det när jag var där med S2:an....

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#12 Post by Maxx »

[Bobo] wrote:
Maxx wrote: Bobo, har du kört en 944/968 med servo? Det är inte samma sak som servostyningen i en "vanlig" bil. Känsligheten och "bråkigheten" i styrningen är kvar men man slipper att kämpa med ratten. Jag personligen skulle inte vilja vara utan servo på min 968!
Har servo i S2:an, och jag vet att det skiljer en del från servon i en Toyota Carina.... :wink:
Men jag störs inte av avsaknaden av servo i min 924, och heller inte i min gamla 944 utan servo..
Smidigt i trånga garage, men ingenting som jag skulle låta en affär stranda på...

Jag får väl dra tillbaka det där om att man får åka om det finns bälte... :oops:
Det var han på Bilprovningen som sa det när jag var där med S2:an....

Bobo
Det skiljer på däcksbredd och antagligen även på skrubbradien på de gamla och de nya bilarna, så avsaknad av styrservo på en äldre 944 ser inte jag heller som något problem. :d=: Däremot verkar det finnas de som hävdar att styrservo kan man absolut inte ha på en sportbil för att de anser att det förtar styrkänslan helt. Det var så jag tolkade ditt "Servo är jag gärna utan på en sportbil! :twisted: ".

Om man är ute efter en 944/968 i 100.000–150.000-kronorsklassen så skulle jag vilja påstå att äldre (dvs före -87-88 någonstans) inte är särskilt intressanta, och de nyare bilarna har styrservo.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#13 Post by [Bobo] »

Maxx wrote:Däremot verkar det finnas de som hävdar att styrservo kan man absolut inte ha på en sportbil för att de anser att det förtar styrkänslan helt. Det var så jag tolkade ditt "Servo är jag gärna utan på en sportbil! :twisted: ".
Kanke tog i lite i mitt val av smiley. :oops:
Menade snarare att jag aldrig suttit i en 9X4 utan servo och önskat att den hade det... förutom i trånga garage då förstås. :wink:
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#14 Post by emm »

Mina erfarengheter är att kopplingen brukar ge upp först vid 18ooo-20ooo mil ungefär, känner ett par med turbosar där detta har hänt.

Våra bilar verkar otroligt svårsålda, tycker absolut inte du behöver gå över pölen för att köpa dessa, det har du absolut inte igen när du ska sälja igen, samt att dessa bilar kommer du vilja uppgradera.

Jag provade en S2 eftersom jag vill ha mer pulver än min 944 N/A och suget blev stort, sedan testade jag en chippad 951-86, och jag var helt såld.

Du får en fin för runt 100 000: - här i Sverige, Jblom här på forumet (tror jag) säljer en till vettiga pengar.


Bryr du dig inte om att trimma och är nöjd med 211hk, köp en S2, men prova ALDRIG en turbo då...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#15 Post by cabberobban »

Gamla Porschar i fint skick, även 944, har fått samlarstatus i Tyskland och är betydligt dyrare där än om du hittar motsvarande miltal/skick här hemma (ser en hel del på tyska motorprogram på TV). Utbudet är iofs. säkert större och att importera är inte så svårt heller. Men räkna inte med att du får igen pengarna om du senare säljer den här hemma och inte heller i Tyskland om du tänker köra den året runt. Vintern sätter sina spår även om den är galvad i karossen, men körmässigt funkar det annars hyfsat. Priserna på bilarna i annonserna är troligen för pedantskötta bilar körda fåtal soliga sommardagar. När det gäller turbo eller ej kan jag bara säga att har du provkört en senare turbomodell med 250hk i original så vill du inte ha en sugmotor efter det. En turbocab kan jag varmt rekommendera om du har så stor budget, dock är min inte till salu :)

Lycka till!
944 Turbocab

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users