Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#31 Post by Erol »

Det finns en tråd om detta i vårt "Bibliotek": forum/viewtopic.php?f=9&t=6889" onclick="window.open(this.href);return false;

I den har "Maxx" gjort ett ganska utförligt inlägg.
Maxx wrote:Enda sättet att veta om det är en 944 turbo S är att kolla motornumret. (I kombination med
chassinumret så man vet att det är en -88.)

944 turbo S var tänkt att vara en limiterad serie på max 1000 bilar, med silverrosa lack och vinröd/rosa
inredning. Alla kunder var dock inte så förtjusta i färgvalet så de erbjöds att välja fritt av 944 turbos
standardlacker, -inredningar och options. Därför är inte alla 944 turbo S lackade i silverrosa och har
vinröd/rosa inredning eller rätt options. Totalt så byggdes det ca 1635 exemplar av 944 turbo S.
Vad gäller chassinummer så ingår turbo S-serien tillsammans med övriga 944 turbo så det är bara
motornumret som avslöjar att det är en 944 turbo S. Serienumret på M44/52-motorerna ska vara
47J00001-1830.

En "äkta" silverrose 944 turbo S ska förutom den silverrosa lacken och vinröd/rosa inredning ha de större
bromsarna fram (från 928 S4), ABS, CS-fälgar (från 928; 7Jx16 fram, 9Jx16 bak med 225/50 resp 245/45),
ställbara konistötdämpare runt om, hårdare bussningar i chassit, kortare och lägre fjädrar fram, grövre
torsionsstavar bak, grövre krängningshämmare fram och bak, diffbroms, dvs M030-paketet. De fick även
en turbodekal ovanpå höger framskärm, elstolar med värme, Blaupunkt Berlin radio/kassettspelare, delat
baksäte och tonad överkant på vindrutan. Sen är det ytterligare skillnader som förstärkningar i karossen,
på koppling, transaxel, växellåda och så vidare.

Varför 944 turbo fick 250 hk-motorn, som egentligen var utvecklad för turbo cup-versionen, berodde på att
dåvarande vd:n Peter Schutz fick en special gat-951 med cup-motor att köra. Han propsade på att
gat-951:an skulle få 250hk-motorn mot ingenjörernas vilja. De var nämligen inte helt säkra på att de kunde
garantera 250 hk i en produktionsmotor. Så turbo S var helt enkelt en testserie för att se om det funkade.
Och funkade gjorde det ju så från -89 hade 944 turbo en 250 hk-motor. :D

Edit: Testserie är kanske inte rätt uttryck. Turbo cup-bilarna fick 250 hk-motorn för -87 års säsong
och om de funkade problemfritt så skulle de även hamna i en specialserie gat-951:or, dvs turbo S.
Efterfrågan gjorde att 250 hk-motorn blev standard från och med -89 års modell.

Cup-bilen hade för övrigt "bara" 220 hk från början.


Källa: Diverse böcker och så vidare.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#32 Post by Erol »

DonJansson wrote:Har ni tips på andra trådar/köpråd/buyer's guides gällande 944?
Kolla runt lite i vår avdelning "Köpråd", finns många sådana trådar där. Nedan klistar
jag in ett svar som jag skrev i en av dessa trådar.
Erol wrote:Försöker göra en lista över saker som det frågas om här på forumet samt saker som jag själv upplevt
som vanliga bekymmer.

Vanliga fel på 944 är följande:
Glappa spindelleder
Vattenskadade paneler på c-stolpe, pga. otät targalucka
DME-relä, styr ström till bensinpump/tändning
Slitna reglage till växelförare/växelspak
Oljelekage vid packboxar vid kam, balansaxlar och vev.

Typiska fel på turbobilarna:
Vacuum läkage
Sprickor i grenrör
Motorfästen

Utöver de saker jag listat så är det gamla bilar som ofta brukats hårdare än vanliga svenssonbilar,
men som pga. sitt resonabla pris ägts av personer som inte haft råd/brytt sig om service och underhåll
efter rekomendationer då dessa bilar har lite dyrare reservdelar än många vanliga bilar.
Kolla att kamremmen är bytt, 8000 mil eller 8 år har jag för mig att intervallerna är, kolla också att den löpande servicen är gjord.

Bromsar och däck slits fortare på en bil som inbjuder till inspererad körning än på vanliga bilar, kasta
ett öga på dessa. Kolla att bilen har en korrekt hjulinställning är också, det går att ställa camber, caster
och toe fram samt camber och toe bak, har någon okunnig skruvat på detta finns risken att däcken måste
bytas innom ett par hudra mil.

Krockade karosser är inte helt ovanligt bland turbobilarna, detta pga. motorstarka bilar och ovana förare,
som det redan skrivits en del om ovan. Kontrollera karossen noga efter lackskarvar, lagningar/riktningar,
snäpp loss mattan mot bakstammen i bagageutrymmet och kolla hur det ser ut. Rost är också en
varningsklocka för en dåligt gjort reparation, då dessa bilar är helgalvade och i regel är väldigt skonade
från just rost!

.... åter igen bilens skick/dokumentation bestämmer priset, inte årsmpodell och miltal.


Hoppas du blivit lite klokare, jag har säkert glömt massor, med detta var det som for i genom huvudet
i skrivandets stund.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#33 Post by Maxx »

En "dyr" och välskött 250 hk 944 turbo med M030 (sportchassi och större frambromsar), M220 (diffbroms) och AC måste vara något av de mest prisvärda sportbilar man kan köpa idag. :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#34 Post by hanilton199 »

maxx där nämnde du min drömbil :) :lol:
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#35 Post by Maxx »

hanilton199 wrote:maxx där nämnde du min drömbil :) :lol:
Tänk om jag kunde nära lika enkelt realiserbara drömmar! :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#36 Post by DonJansson »

Vad bra! Nu har jag lite kvällslektyr...

Tack för all hjälp. Känns skönt att ni är lika behjälpliga som entusiasterna på Alfa-forumet :)

Återkommer säkerligen med fler frågor

//Oscar
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#37 Post by DonJansson »

Är det möjligtvis någon i Göteborgstrakten (med viss omnejd) som kan tänka sig att ta med mig på en provtur i början på nästa år?

Det är ju svårt att bli förälskad i en bil blott genom att läsa om den :)

:#944burn:
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#38 Post by DonJansson »

Så kommer man ju till den självklara frågan: med tanke på att det faktiskt rör sig om en gammal bil, är det nödvändigt att man har diverse mekkunskaper?

Visst kan man lämna in till Sandén (exempelvis) i tid och otid, men det hade varit skönt att slippa huvudbry så fort någonting strular.

Nu talar jag alltså om ett lågmilat exemplar med full historik och hela den biten.

(Till saken hör att jag egentligen inte mycket mer än tanka en bil - viss överdrift!)
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#39 Post by Erol »

Du måste inte kunna skruva själv, men det är helt klart billigast om/när något
händer med bilen. Sen är det ingen raketforskning bakom dessa bilar, har du
någon kompis som kan skruva på en Saab eller en Volvo kan du be honom om
hjälp. Det finns väldigt mycket kunskskap på detta forum om det är något som
du undrar över, så det brukar sällan vara ett problem att skruva själv.

Har du tidigare åkt Alfa, kommer du ha ett problemfriare ägande, om du köper
en 944:a. ;-)

Ett tips om du nu skall köpa en tubobil, oavsett mil. Se till att det sitte nya
fräscha vacuumslangar, gärna i silicon. Då dessa torkar med tiden och i framför
allt på turbobilarna som blir väldigt varma under huven. Många fel på
turbobilarna är på grund av dåliga slangar, t.ex dåligt laddtryck, dålig tomgång,
spikningar m.m


/ Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#40 Post by DonJansson »

Hur mycket kräm kan man förresten klämma ur en S2? Och med vilka medel?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#41 Post by hanilton199 »

Bättre att trimma en turbo?
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#42 Post by [Bobo] »

DonJansson wrote:Hur mycket kräm kan man förresten klämma ur en S2? Och med vilka medel?
Dom som vet vad dom pratar om brukar säga att chip är det som gäller när det gäller S2..
Ger ca 15-20 extra hk har jag för mig... Jag kör min S2:a med orginalchip utan att ha tråkigt en enda sekund... :D
Utöver det blir det krångligt med sugmotor... :?
Lättat svänhjul och kolvar, moddat insug, spridare, grenrör och sånt kan man ju alltid hålla på med, men om du vill trimma så är nog en 951:a en bättre utgångspunkt än en S2:a...
Det blir ju så jävulskt dyrt att vrida ur mer pulver utan turbo... :(

Vad ska du ha bilen till?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#43 Post by DonJansson »

[Bobo] wrote:
Vad ska du ha bilen till?

Bobo
Jag tänkte faktiskt använda bilen för året-runt-bruk. Men jag vägrar vara som alla andra. Jag vägrar köpa en bil som enbart fungerar som transport mellan A och B. Jag vill för det första ha en bil som man får ett leende på läpparna av vid bara åtanken. Detta är tänkt att vara en bil som jag ska ha kvar i många år. Därför vill jag inte känna mig begränsad i prestandan.

De jag har talat med tycker inte 944 gör bort sig som bruksbil. VD:n på jobbet, till exempel, bruksar en 964 C4 varje dag, i ur och skur, året om. Kan han, kan jag!
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#44 Post by [Bobo] »

DonJansson wrote:
[Bobo] wrote:
Vad ska du ha bilen till?

Bobo
Jag tänkte faktiskt använda bilen för året-runt-bruk. Men jag vägrar vara som alla andra. Jag vägrar köpa en bil som enbart fungerar som transport mellan A och B. Jag vill för det första ha en bil som man får ett leende på läpparna av vid bara åtanken. Detta är tänkt att vara en bil som jag ska ha kvar i många år. Därför vill jag inte känna mig begränsad i prestandan.

De jag har talat med tycker inte 944 gör bort sig som bruksbil. VD:n på jobbet, till exempel, bruksar en 964 C4 varje dag, i ur och skur, året om. Kan han, kan jag!
Jag kör S2 på sommaren och 924 på vintern... Jag har inga andra bilar (i bruk), så jag håller helt klart med om att 9X4 funkar i alla lägen.
Bra att lasta i, bekväm att åka långt i, bensinsnål om man tar det lite piano och tillräckligt mycket prestanda för att framkalla det där leendet som du eftersträvar. :D <--ett sånt'! :lol:
Stirra dig inte blind på hästkrafterna, det skiljer en hel del i hur bilarna upplevs beroende på vilken modell du väljer, och framförallt, vad tidigare ägare har ställt till med. :shock:
En sugmotor drar bättre från botten, vilket kan vara skönt, medan turbon ger en ordentlig spark i arslet runt 4000, vilket kan vara kul. :D
Min S2:a är styv, men bekväm (Bilstein dämpare, 18" fälgar). "fälgen" här på forumet kör en sänkt 951 på 16" som är styv och lite lätt stötig. Jag föredrar en lite mjukare setup...
Turbon kan kanske vara lite stökigare att köra på vintern, och dessutom får jag en känsla av att det blir dyrare fel på en 951:a när det väl går sönder, men det har jag egentligen inga belägg för...

Testa själv så kommer du veta direkt vad du föredrar! :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: Köpråd: 944 Turbo/S2/Turbo S

#45 Post by DonJansson »

Vilken av motorbestyckningarna som är "bäst" spelar egentligen ingen roll i nuläget. Tycker ändå att det ligger några intressanta objekt ute, i alla fall inte på den svenska marknaden. Det gäller både Turbo/S2 och Turbo S!
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users