924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Ejew
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2011-04-18 13:52:21
Bilmodell: I köpsvängen
Location: Linköping
Contact:

924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#1 Post by Ejew »

Goddag.
Borde egentligen introducera mig i "Ny på forumet"-tråden och säga hej, men det får komma senare.

Saken är den att jag har börjat fundera på att införskaffa en bil, som sagt en 924. Jag är 19år, för nuvarande arbetar jag heltid, men ska börja studera till hösten. Kanske inte det bästa tillfället för ett bilinköp, men man kan inte alltid tänka rationellt. :(

Har nu fullständigt snöat in mig på 924an. Designen, formerna, köregenskaperna (samt historian :P ). Jag har lite problem att avgöra om jag tar mig vatten över huvudet rent ekonomiskt samt arbetsmässigt med sagda bil.
Jag kommer förmodligen kunna tänka mig att lägga absolut max 30k för en bil, men gärna under 20. Helst lägre. Det jag misstänker är att bilarna man får för dessa summor är i relativt dåligt skick. Det man sparar in på inköpspriset kommer förmodligen att kosta i service och underhåll, att den så billiga bilen förvandlas till ett pengaslukande svart hål. Bilar i denna prisklass är väl förmodligen inte heller i gott skick nog att entusiastförsäkras?

Är jag korrekt i mitt antagande? Bör jag vänta med bilen tills jag tillskansat mig mer mekanisk erfarenhet samt stabilare ekonomi? Jag är för närvarande helt grön på bilar, har dock en fader som är förvånansvärt insatt i att mecka, så där har jag att hämta hjälp. Bilen skulle till att börja med stå i mina föräldrars kallgarage för att sedan stå ute hemma hos mig på parkering.

Som sagt, köpa fattigporsche nu och gråta pengar eller svälja stoltheten och köpa en plastig riskokare?

Cheers, //Eivind Lundin.

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#2 Post by Sultanen »

Min 924s hade stått i sju år utomhus när jag köpte den, var inga problem. Byta alla väskor och filter samt ta ner och gå över bromsarna som rostat fast sedan gick den som ett skott.. Men det är som sagt en 944 motor vilken jag har bättre erfarenheter av.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#3 Post by Freddie_81 »

Tjena. Hade själv en 924 som första bil och har bara bra erfarenheter då de mesta går att hitta på Biltema. Många delar delas med golf gen1 och 80:tals Audi. Men är du villig att lägga 20-30k så skulle jag satsat på en 944 i hyggligt skick då de är mycket bättre i rost synpunkt och trevligare motor. Men de blir såklart lite dyrare med delar. Annars har 924 efter 1980 5 växlad låda och är bättre rostskyddad än de tidigare årsm. Från min synpunkt tycker jag båda alternativen är lättmekade och bra bilar att börja med.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#4 Post by Mattias 924 »

Med begränsad ekonomi hade jag tveklöst gått på en 924, inte en 924s eller 944 på grund av att "vanliga 924;an delar nästan allt med VW och Audi och har väldigt billiga delar. Mitt tips är att köpa en så dyr som möjligt som är rostfri och bra mekaniskt. Den i annonsen ovan verkar lite skum. Köp ingen ombyggd, breddad eller trimmad.

På det stora hela är 924 billig att äga. Den är billig i försäkring, billiga reservdelar och har ingen värdeminskning. Den är relativt bränslesnål och är den äldre än 30 år behöver den bara besiktas varannat år och är skattebefriad.

Jag tycker att du ska köpa en men välj mycket noga ut ett bra exemplar.

Ps. det finns ingen 924 i den här prisklassen som gått 4.000 mil och mätaren slår runt vid 10.000 mil.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#5 Post by Mattias 924 »

Jo, en sak till ang. remmar och vattenpump. Om kamremen går sånder på 924 går inte motorn sönder. Remen är samma som till golf I-III och kostar småpengar och är plättlätt att byta. Vattenpumpen är också billig och lätt att byta.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Ejew
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2011-04-18 13:52:21
Bilmodell: I köpsvängen
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#6 Post by Ejew »

Sultanen wrote:Min 924s hade stått i sju år utomhus när jag köpte den, var inga problem. Byta alla väskor och filter samt ta ner och gå över bromsarna som rostat fast sedan gick den som ett skott.. Men det är som sagt en 944 motor vilken jag har bättre erfarenheter av.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Låter lovande, för som jag har förstått är den ordinarie 924-motorn simplare än 44ans! Hur pass avancerat arbete tyckte du att det var att utföra den typen av grundläggande underhåll. Är det möjligt för en händig, men oerfaren grabb utan riktig verkstad att fixa sådant med hjälp av... vad heter de nu igen? Välrenommerade servicehandböcker från ett visst tyskt(?) förlag?
Edit; Har dock tillgång till en del maskiner o dyl. hos mina föräldrar, dock ingen motorlyft och sådant. Ni förstår.
Freddie_81 wrote:Tjena. Hade själv en 924 som första bil och har bara bra erfarenheter då de mesta går att hitta på Biltema. Många delar delas med golf gen1 och 80:tals Audi. Men är du villig att lägga 20-30k så skulle jag satsat på en 944 i hyggligt skick då de är mycket bättre i rost synpunkt och trevligare motor. Men de blir såklart lite dyrare med delar. Annars har 924 efter 1980 5 växlad låda och är bättre rostskyddad än de tidigare årsm. Från min synpunkt tycker jag båda alternativen är lättmekade och bra bilar att börja med.

Mvh Fredde
Mattias 924 wrote:Med begränsad ekonomi hade jag tveklöst gått på en 924, inte en 924s eller 944 på grund av att "vanliga 924;an delar nästan allt med VW och Audi och har väldigt billiga delar. Mitt tips är att köpa en så dyr som möjligt som är rostfri och bra mekaniskt. Den i annonsen ovan verkar lite skum. Köp ingen ombyggd, breddad eller trimmad.

På det stora hela är 924 billig att äga. Den är billig i försäkring, billiga reservdelar och har ingen värdeminskning. Den är relativt bränslesnål och är den äldre än 30 år behöver den bara besiktas varannat år och är skattebefriad.

Jag tycker att du ska köpa en men välj mycket noga ut ett bra exemplar.

Ps. det finns ingen 924 i den här prisklassen som gått 4.000 mil och mätaren slår runt vid 10.000 mil.
Att det är billiga reservdelar är det som gör att jag i huvudsak inriktat mig på att hitta en 24a. Att man inte gör misstaget att köper sig en 28 som faktiskt börjat leta sig ner i denna prisklass. :P
Den kraftigare motorn i 44an samt s-modellen borde även leda till dyrare försäkring för ynglingar som mig om jag inte är helt ute och cyklar?

Angående ombyggda så är jag ute efter 24ans rena slimmade linjer. 44-konverteringar brukar vara rätt fula. Samt trimmade 24or är inget jag direkt stött på, verkar inte vara så mycket man kan göra på den fronten förutom motorbyte.

Det känns vettigt som du säger att lägga lite mera för att få ett fint exemplar utan rostproblem, men hur mycket talar vi då? Att lägga ut en köpeannons på ett entusiastforum som på detta sida kan nog generera finare bilar en tex Blocket, men då till ett mycket saftigare pris.
Hur mycket rost kan man tillåta rent "funktionsmässigt"? Kan man tolerera små fläckar om balkar och shiet är fina?
Mattias 924 wrote:Jo, en sak till ang. remmar och vattenpump. Om kamremen går sånder på 924 går inte motorn sönder. Remen är samma som till golf I-III och kostar småpengar och är plättlätt att byta. Vattenpumpen är också billig och lätt att byta.
Låter betryggande! Jag vet att det på många bilar kan bli riktigt kostsamt om man inte byter i tid.

Detta forum var mycket mera aktivt än vad jag hade förväntat mig! :) Jag får tacka så enormt mycket för er expertis, jag ska se till att komma med lite utförligare respons ikväll.
Men om jag får fråga, finns det någon riktig fälla man kan trilla i angående 24an. Något fel eller trasig del som det knappt är lönt att fixa/byta ut?

Ejew
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2011-04-18 13:52:21
Bilmodell: I köpsvängen
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#7 Post by Ejew »

Dessutom, är det någon som har lyckats teckna en entusiastförsäkring genom SPC för sin "icke pedantskötta" 924? Hur pass stränga är de med sin bedömning av småblessyrer?
Antar att det är helt out of question, men detta skulle sänka ägandekostnaden avsevärt. Att bilen kostar så lite som möjligt i rent ägande är primärt då jag i höst endast kommer att leva på studiemedel samt lite extrajobb.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#8 Post by Mattias 924 »

Ang rost så i golv och bärande delar skulle jag inte acceptera någt alls, bilarna var beroende på årsmodell mer eller mindre galvade och det går att hitta tämligen fina exemplar billigt. I skärmar och liknande är det upp till dig själv hur mycket du accepterar. Stenskott och liknande lär du inte komma undan. Sprickor i instrumentbräda och trasiga stolar kan du också räkna med.
Bränsleinsprutningen kan för den oinvigde verka krånglig men är rätt enkel när man satt sig in i hur den fungerar.

För en tekniskt intresserad yngling utrustad med verkstadshandboken som finns att ladda ner som pdf från "patands" hemsida är det en av de bästa bilar som finns att äga.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#9 Post by Mattias 924 »

Ejew wrote: Men om jag får fråga, finns det någon riktig fälla man kan trilla i angående 24an. Något fel eller trasig del som det knappt är lönt att fixa/byta ut?
Mycket rost...
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#10 Post by Cédric »

Ingen mening att ta en sådan försäkring, jag helförsäkrar min 924 turbo hos tryggH för ca 2250/år (1100nånting för säsongen den står påställd mao), då har jag inte ens sagt att den står i garage utan dom räknar som om den står på gatan här i solna. Billigt med veteranbil.

Ang kostnad så hade jag också 924 som första bil, köptes i sista året på gymnasiet. Under universitetsstudierna var det inte varit några prblem att hålla igång bilen och bygga min 924 turbo samtidigt, samt även köra bana. Det gäller bara att jobba dom helgerna man inte pluggar och sommrarna :). Jag skulle definitivt valt en vanlig 924 pga driftskostnaderna, enligt råden ovan så köp en så fin du bara kan. Se till att interiör är bra, sånt är djäkligt svårt att få tag i. Rost bör inte finnas i några mängder, då är nånting fel. KAnske i bakkant av skärmarna där det samlas skräp. Titta även under mattorna.

Se till att bilen startar bra kall som varm, det kan vara knökigt att fixa om man är ovan med K-jetronic insprutningen (ej elektronisk), för 15-20 borde du kunna hitta ett fint ex. Det är en riktigt jäkla kul bil för små pengar, så jag tycker du definitivt är på väg åt rätt håll! :)

Fråga på om det är något du undrar, jag har som sagt hållt på med bilarna ett par år vid det här laget..

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#11 Post by Freddie_81 »

Ang kamremmen så körde jag av en på min 924. Skönt då att de inte blev ventilsallad, bara hem med den införskaffa ny rem från Biltema kränga på och köra vidare. Men i allmänhet så brukar de yttre på bilen spegla skicket i övrigt (efter att ha haft tre 924 och fyra 944:or) men som sagt rosten är nog största boven.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#12 Post by Freddie_81 »

Ja..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Ejew
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2011-04-18 13:52:21
Bilmodell: I köpsvängen
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#13 Post by Ejew »

Mattias 924 wrote:Ang rost så i golv och bärande delar skulle jag inte acceptera någt alls, bilarna var beroende på årsmodell mer eller mindre galvade och det går att hitta tämligen fina exemplar billigt. I skärmar och liknande är det upp till dig själv hur mycket du accepterar. Stenskott och liknande lär du inte komma undan. Sprickor i instrumentbräda och trasiga stolar kan du också räkna med.
Bränsleinsprutningen kan för den oinvigde verka krånglig men är rätt enkel när man satt sig in i hur den fungerar.

För en tekniskt intresserad yngling utrustad med verkstadshandboken som finns att ladda ner som pdf från "patands" hemsida är det en av de bästa bilar som finns att äga.
Mattias 924 wrote:
Ejew wrote: Men om jag får fråga, finns det någon riktig fälla man kan trilla i angående 24an. Något fel eller trasig del som det knappt är lönt att fixa/byta ut?
Mycket rost...
Okej, ungefär som jag misstänkte då!
Cédric wrote:Ingen mening att ta en sådan försäkring, jag helförsäkrar min 924 turbo hos tryggH för ca 2250/år (1100nånting för säsongen den står påställd mao), då har jag inte ens sagt att den står i garage utan dom räknar som om den står på gatan här i solna. Billigt med veteranbil.

Ang kostnad så hade jag också 924 som första bil, köptes i sista året på gymnasiet. Under universitetsstudierna var det inte varit några prblem att hålla igång bilen och bygga min 924 turbo samtidigt, samt även köra bana. Det gäller bara att jobba dom helgerna man inte pluggar och sommrarna :). Jag skulle definitivt valt en vanlig 924 pga driftskostnaderna, enligt råden ovan så köp en så fin du bara kan. Se till att interiör är bra, sånt är djäkligt svårt att få tag i. Rost bör inte finnas i några mängder, då är nånting fel. KAnske i bakkant av skärmarna där det samlas skräp. Titta även under mattorna.

Se till att bilen startar bra kall som varm, det kan vara knökigt att fixa om man är ovan med K-jetronic insprutningen (ej elektronisk), för 15-20 borde du kunna hitta ett fint ex. Det är en riktigt jäkla kul bil för små pengar, så jag tycker du definitivt är på väg åt rätt håll! :)

Fråga på om det är något du undrar, jag har som sagt hållt på med bilarna ett par år vid det här laget..
Tack för tipset om Trygghansa! Har gjort lite webbförfrågningar hos diverse andra försäkringsbolag och fått offerter på allt mellan 5 och 10k. Här fick jag 3,9, och då har min adress inte hunnit ändras i deras register. Flyttade från Stadens getto (i Linköpingsmått mätt) till ett lugnare medelklassområde härom veckan, detta skulle enligt deras telefonist kunna påverka premien rätt bra.
Angående interiören, som Mattias nämner ovan och som jag själv har iakttagit verkar majoriteten av bilarna rätt hårt åtgångna. Hur var det nu igen, brädan tålde inte solljus? :lol:

Jag börjar bli allt mer och mer övertygad att det kan fungera att äga Porsche under studietiden, befarade att reservdelar, reparationskostnader och försäkringen skulle ruinera mig totalt! Visste att 24an var en bra instegsmodell och ett billigare alternativ, men inte såhär bra!

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#14 Post by posse944 »

Kul, studerar du också i Linköping? Jag bor nämligen i Ryd och har en 944:a som jag pysslar med.

Har inte mycke att jämföra med men jag tycker de är billiga i drift :)

Dock så var det väldigt dyrt att ha försäkringen på mig så den står just nu på pappa min.

Men 3900 verkar grymt bra, själv fick jag förslag runt 10000-15000 om den skulle stå på mig :P Och då menar jag halvförsäkring.

Om du skaffar en, kan jag gärna hjälpa till med tips och kanske småmek om det behövs ;) Kul med fler som har samma intresse!
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

Ejew
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2011-04-18 13:52:21
Bilmodell: I köpsvängen
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#15 Post by Ejew »

posse944 wrote:Kul, studerar du också i Linköping? Jag bor nämligen i Ryd och har en 944:a som jag pysslar med.

Har inte mycke att jämföra med men jag tycker de är billiga i drift :)

Dock så var det väldigt dyrt att ha försäkringen på mig så den står just nu på pappa min.

Men 3900 verkar grymt bra, själv fick jag förslag runt 10000-15000 om den skulle stå på mig :P Och då menar jag halvförsäkring.

Om du skaffar en, kan jag gärna hjälpa till med tips och kanske småmek om det behövs ;) Kul med fler som har samma intresse!
Yep, blev antagen till Ind.ek. i höstas, men valde att skjuta upp plugget ett år för att få lite arbetslivserfarenhet, aka fetare plånbok. ;) Vad läser du?
Hur funkar det att ha bilen i Ryd tycker du, få du ha den ifred? :P Den offerten jag fick var på min gamla adress i Skäggetorp, borde bli ännu lägre nu när jag bor i Flamman i Gottfridsberg.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users