924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
Ejew
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2011-04-18 13:52:21
Bilmodell: I köpsvängen
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#16 Post by Ejew »

Angående den bil jag länkade lite tidigare i tråden. http://www.blocket.se/stockholm/Mycket_ ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Har nu fått svar av säljaren med lite bilder. Vet inte om det är okej att jag postar dem här, men rent visuellt ser den asfräsch ut!
"den lilla rost som finns är under vänster bakljus och lite bubblor längst fram på huven." Enligt bilderna verkar detta stämma i alla fall.

Fordonsstatus: Avställd (2003-08-27) - Detta kan nog ställa till en del. Däck borde väl behöva bytas? Lister, packningar?
Antal ägare: 9 - Är väl egentligen inte ovanligt mycket för en 924, lite småmystiskt dock då den varit avställd såpass länge.
I trafik första gången i Sverige: 1986-09-19 - Lite småkonstigt då det är en 78a? Import?
Besiktning senast: 2002-08-31
Senast godkända besiktning: 2000-08-02 - Detta verkar inte bra...
Vägmätarställning, km: 3238 - 13238, 23238, 33238?

Ska konsultera min fader angående detta, men någon med erfarenhet av modellen kanske kan klargöra lite? :)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#17 Post by Mattias 924 »

Bjud 18´...


...men då vill du ha den servad med kvitto hos pålitlig verkstad med nya remar, bromsa och ny vattenpump samt givetvis besiktad.

Sannorlikt en import men det skulle inte avskräca mig. Nio ägare är inte mycket tycker jag. Bry dig inte om vägmätarställningen utan titta på skickat. Mätaren har säkert slagit om ett par gånger och dessutom brukar den vara trasig.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#18 Post by Cédric »

Som mattias sa, skicket är det som avgör!

Ang. import så är väääldigt många porschar importerade på 80 talet, få är svensksålda. Verka ha varit en hysteriskt stor prisskillnad där ett par år. Tycker också du kan be om att få den besiktiad, är den fin som han beskriver så borde det ju inte vara ett problem. Sen behöver du inte besikta på 2 år, vilket är mycket trevligt. 4växlad låda dock är ju en nackdel, klart trögare än en 5 växlad då stegen blir rätt stora.

Ejew
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2011-04-18 13:52:21
Bilmodell: I köpsvängen
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#19 Post by Ejew »

Som ni säger, skicket! Är den så fin som han hävdar är den ett kap, men är det så mycket dolt som jag misstänker är det rent skräp. Det får bli upp till honom att bevisa hur fräsch den är.

Just det, så var det nu igen! Som Freddie nämnde på förra sidan, de äldre är bara 4-växlade, samt bara galvade upp till fönsterna.
Kanske lika bra att avvakta om man vill att det ska bli rätt, det kommer nya bilar. En bekant nämnde dessutom att priserna på begagnade bilar rent generellt är högre på våren/försommaren.
Edit, Får tacka än en gång för att ni tar er tid och hjälper mig i detta! :)

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#20 Post by posse944 »

Kul, jag läser till högskoleingenjör i maskinteknik.

Jag har garage till bilen så det har inte varit några problem att ha den här. Har haft den ståendes ute några gånger också och det gick bra, men känns säkrare att ha den i garaget ;-)

Ja precis, borde bli bättre premie i gottfridsberg ;)

Vet du om skillnaden på försäkringspremien är stor mellan en 924 och 944:a?
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#21 Post by Cédric »

En av de absolut viktigaste sakerna glömde jag nämna. Kolla för bövelen att elsystemet är orginal och inte klippt och härjat. Detta var fallet i min 924 med efterinstallerat larm osv, det kommer aldrig nånsin bli bra igen utan bara innebära trubbel. Ta en titt under instrumentbrädan och kolla att allt ser städat och fint ut!
Så var fallet med min 924 Turbo, trots att det ändå dykt upp elfel så är dom ofta enkla att lösa med rengjorda jordpunkter osv när allt är byggt som det var från början och enligt elschemat.

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#22 Post by laakso »

Har haft en 924 -80:a i två år nu. Inte direkt min första bil men min första Porsche.
Jag gav 25.000:- för den. Som alla säger, billig i drift och billiga delar. Dock slits dom ju som alla andra bilar som är + 30 år.
Har under dessa två år köpt nya däck, nya stötdmpare fram, ny pump till spolarburken (Biltema) nytt växelkors (verkar vara ett vanligt problem, kostar dock bara 200:-)
Har man en plats och meka på så kan du nog driva den billigt.
Årmodell 80 har helgalvad kaross, fram till dess var den bara galvad upp till rutorna.
Har ingen rost på min bil.

Slå till bara. Mycket kul för lite pengar.
968 -93

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#23 Post by patand »

Har lite svårt att förstå allt snack om rost på 924 i denna tråden.

Jag har nog aldrig sett en riktigt rostig 924a. De flesta är ju oförskämt välhållna jämfört med vilken annan bilmodell som helst i samma ålder (30+ börjar ju många 924 bli nu).

Visst kan det förståss finnas lite rost men det ska nog vara maximal otur om man råkar köpa en rosthög.

För den budget du har bör du kunna hitta ett exemplar i bra bruksskick. Jag skulle tvärtemot andra talare här hellre lägga 20-30 tusen på en 924 än på en 944a. 944or i den prisklassen är ofta i sämre skick än 924or i samma prisklass och dessutom är en del reservdelar dyrare till 944orna (främst motordelar och bromsar).

924 är VÄLDIGT roliga bilar för de pengar de kostar idag! :D Lättmekade, billiga delar osv gör de till snudd på oslagbara när det gäller kul per krona.

Vi har haft båda våra 924:or sedan 2004 och ärligt talat har de inte kostat många kronor att hålla igång. Turbon körs HÅRT på bana och den verkar hålla bra för det. Cabben har visserligen inte körts så mycket eller så hårt men den har fungerat fint då den använts, b.la har en resa på 70-80 mil avverkats en sommar då vi var upp till Dalarna.

Slå till när du hittar rätt exemplar för dig och får du problem så vet du vart du vänder dig! Detta forum är suveränt för oss som har dessa bilar som intresse. :)

Om du vill läsa lite dokumentation innan köpet så kan du gå in på min hemsida: http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; och där hittar du både länkar och dokument som rör dessa bilar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Ejew
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2011-04-18 13:52:21
Bilmodell: I köpsvängen
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#24 Post by Ejew »

posse944 wrote:Kul, jag läser till högskoleingenjör i maskinteknik.

Jag har garage till bilen så det har inte varit några problem att ha den här. Har haft den ståendes ute några gånger också och det gick bra, men känns säkrare att ha den i garaget ;-)

Ja precis, borde bli bättre premie i gottfridsberg ;)

Vet du om skillnaden på försäkringspremien är stor mellan en 924 och 944:a?
Kul! Valde faktiskt maskin i andra hand, dock den 5åriga.
Tyvärr ändrades inte min premie i och med flytten vilket tom Trygghansas telefonist trodde att det skulle göra.
Tror inte att det direkt är någon större skillnad om man är under 25. Det är ju visserligen några hästkrafter extra, men enligt mina förfrågningar på diverse 24/44or verkar det inte spela någon större roll.
Cédric wrote:En av de absolut viktigaste sakerna glömde jag nämna. Kolla för bövelen att elsystemet är orginal och inte klippt och härjat. Detta var fallet i min 924 med efterinstallerat larm osv, det kommer aldrig nånsin bli bra igen utan bara innebära trubbel. Ta en titt under instrumentbrädan och kolla att allt ser städat och fint ut!
Så var fallet med min 924 Turbo, trots att det ändå dykt upp elfel så är dom ofta enkla att lösa med rengjorda jordpunkter osv när allt är byggt som det var från början och enligt elschemat.
Det där med elsystemet var en bra grej, hade inte haft någon tidigare tanke på att sådant kunde ställa till det! Märker nu hur pass stor novis jag egentligen är!
laakso wrote:Har haft en 924 -80:a i två år nu. Inte direkt min första bil men min första Porsche.
Jag gav 25.000:- för den. Som alla säger, billig i drift och billiga delar. Dock slits dom ju som alla andra bilar som är + 30 år.
Har under dessa två år köpt nya däck, nya stötdmpare fram, ny pump till spolarburken (Biltema) nytt växelkors (verkar vara ett vanligt problem, kostar dock bara 200:-)
Har man en plats och meka på så kan du nog driva den billigt.
Årmodell 80 har helgalvad kaross, fram till dess var den bara galvad upp till rutorna.
Har ingen rost på min bil.

Slå till bara. Mycket kul för lite pengar.
Låter betryggande!
patand wrote:Har lite svårt att förstå allt snack om rost på 924 i denna tråden.

Jag har nog aldrig sett en riktigt rostig 924a. De flesta är ju oförskämt välhållna jämfört med vilken annan bilmodell som helst i samma ålder (30+ börjar ju många 924 bli nu).

Visst kan det förståss finnas lite rost men det ska nog vara maximal otur om man råkar köpa en rosthög.

För den budget du har bör du kunna hitta ett exemplar i bra bruksskick. Jag skulle tvärtemot andra talare här hellre lägga 20-30 tusen på en 924 än på en 944a. 944or i den prisklassen är ofta i sämre skick än 924or i samma prisklass och dessutom är en del reservdelar dyrare till 944orna (främst motordelar och bromsar).

924 är VÄLDIGT roliga bilar för de pengar de kostar idag! :D Lättmekade, billiga delar osv gör de till snudd på oslagbara när det gäller kul per krona.

Vi har haft båda våra 924:or sedan 2004 och ärligt talat har de inte kostat många kronor att hålla igång. Turbon körs HÅRT på bana och den verkar hålla bra för det. Cabben har visserligen inte körts så mycket eller så hårt men den har fungerat fint då den använts, b.la har en resa på 70-80 mil avverkats en sommar då vi var upp till Dalarna.

Slå till när du hittar rätt exemplar för dig och får du problem så vet du vart du vänder dig! Detta forum är suveränt för oss som har dessa bilar som intresse. :)

Om du vill läsa lite dokumentation innan köpet så kan du gå in på min hemsida: http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; och där hittar du både länkar och dokument som rör dessa bilar. :)
Visa ord! Börjar bli mer och mer motiverad att tjacka en. Måste även säga att jag gillar din hemsida, mycket bra samlad information!
Annars så ser jag att du bor i Tystberga, är du måhända någon man känner? :)
Gick i skola där i 6 år och mina föräldrar bort fortfarande kvar någon halvmil utanför. Hur är Porschecommunityn i Nyköpingstrakten? Såg att det dök upp en 924 i Oxelösund på blocket tidigare idag som verkar fin, är det någon bil du har erfarenhet av?

Måste än en gång säga hur impad jag är över aktiviteten och hjälpsamheten på detta forum!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#25 Post by patand »

Ejew wrote:Visa ord! Börjar bli mer och mer motiverad att tjacka en. Måste även säga att jag gillar din hemsida, mycket bra samlad information!
Annars så ser jag att du bor i Tystberga, är du måhända någon man känner? :)
Gick i skola där i 6 år och mina föräldrar bort fortfarande kvar någon halvmil utanför. Hur är Porschecommunityn i Nyköpingstrakten? Såg att det dök upp en 924 i Oxelösund på blocket tidigare idag som verkar fin, är det någon bil du har erfarenhet av?

Måste än en gång säga hur impad jag är över aktiviteten och hjälpsamheten på detta forum!
Tack för berömet! :)

Jag har bara bott i Tystbergatrakten i ca 1 1/2 år. Vi bor i närheten av Okna Ranch (dvs ute på riktiga landet...). Tidigare bodde vi i Vagnhärad så det är nog inte så troligt att vi känner varandra (men det kan man ju ändra på).

Besöker du dina föräldrar någon gång så kan jag kanske bjuda på en åktur i någon av våra 924or. :)

Porschecommunityn i Nyköpingstrakten är väl inte så aktiv direkt, den enda jag träffar regelbundet är min far ("Berand" på forumet) som ju också han har en 924 Turbo (i originalskick till skillnad från min som ju är mer i raceskick).

Känner inte igen bilen i Oxelösund. Men på bilden såg den ju fin ut. Har jag tid hakar jag gärna på och kikar på den om du ska dit och vill ha någon med lite 924 erfarenhet med dig.

Du har helt rätt angående forumet. Mycket trevligt och kunnigt folk här och som dessutom gärna delar med sig! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: 924 som förstabil, är det rimligt? Råd och synpunkter.

#26 Post by maverick »

Köpte en 944 som förstabil tre månader efter körkortet, inga problem.

Försäkringen stod på farsan första året (han körde också bilen en del), men när jag tog över den så kostade det ~8000 per år, helförsäkrat. Mao cirka 5000 per år
Ligger fortfarande på samma summa, men jag bytte bolag från trygg hansa (de blåste mig på 3000) till länsförsäkringar, samma bolag som företaget ligger i.

Angående service och rep så är en del delar förvånansvärt billiga och en hel del delar svindyra (original slutdämpare kostar t. ex 16000, löjligt).
Min 944 har kostat mig en hel del i rep, cirka 20-40k per år.

Har du lyckan att få en problemfri bil så kan du nog studera och köra lite extraknäck, det gjorde jag sista året i skolan när jag hade 944an. Börjar saker gå sönder/vill hålla bilen i fint skick är nog ett heltidsjobb ett krav.

Lycka till! :)
MVH//Per

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users