924 -79

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Nagini
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2010-04-18 23:11:38
Contact:

924 -79

#1 Post by Nagini »

Var och tittade på en 924 från 79 idag. Den hade imponerande nog all dokumentation sen ny. En brukare har servat bilen på samma verkstad i alla år, perfekt ifylld servicebok. Till och med instruktionsbok till originalradion.

Till det negativa då. Galven har släppt på skärmkanter, runt dörrar och fönster, dock ingen rost förutom i framläppen. Växellådan (den skumma med 1an neråt) skrapar när man lägger i 2an (dåliga synkringar?). I övrigt är den riktigt fin. Buckla vid ena lyset, sprickor i baklyktorna, sömmen i sittdynan i förarstolen har släppt.

Motorrum och inredning såg ut som nytt, inte ens sprickor i instrumentbrädan.

Vad är denna bil värd? Är den värd att köpa eller kommer växellådan rasa när som helst? Säljaren begär 18500 kr.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 924 -79

#2 Post by makkanftw »

Skrapet på tvåan är väl nästan från fabrik på dogleg (ettan neråt) lådorna så det får du nog nästan räkna med. Har precis kommit renoveringssatser så det går att få det fixat, dock inte gratis.
- Marcus

Nagini
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2010-04-18 23:11:38
Contact:

Re: 924 -79

#3 Post by Nagini »

makkanftw wrote:Skrapet på tvåan är väl nästan från fabrik på dogleg (ettan neråt) lådorna så det får du nog nästan räkna med. Har precis kommit renoveringssatser så det går att få det fixat, dock inte gratis.
Det är så pass alltså. Är det bara på tvåan eller "sprider det sig"? Kan man leva med det eller kommer det förvärras? Kanske inte går att få i 2an alls till slut? Och vad kan det gå på att få det fixat?

Tack för svaret. Tror du den är köpvärd? Den har bara gått 14000 mil glömde jag nämna. Med ny lack och bytt låda till en vanlig 5-växlad, så blir den i toppskick känns det som.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79

#4 Post by Cédric »

Min gamle 924 79 har jag kört några tusen mil med, en ansenlig mängd på bana och konbana. Den skrapar på ettan och tvåan, mängden skrap var rätt så konstant under tiden. Blev lite bättre dock med red line MTL olja i lådan. För mig var det egentligen inget problem då jag lärde mig häl tå dubbeltrampa på nerväxlingarna med en gång, så nerväxlingarna flöt i ändå. Men lite knivigare för tjejen min i konbanan vid snabba nerväxlingar till tvåan.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -79

#5 Post by patand »

Det låter som att den kan vara värd priset. Men räkna med 5-10.000 till om du ska renovera växellådan (beroende på om du gör jobbet själv eller lämnar bort).

Sen en lack på det = 10.000 till.

Dock kan det kanske vara värt 35 - 40 tusen att ha en fin 924 original med full dokumentation? Det blir nog svårt att hitta en köpare för det priset om du tänkt sälja snabbt sen iof.

Men du kommer ha en fin originalbil som du kan njuta av länge antagligen. Behåller du den tillräckligt länge och sköter den och fortsätter dokumentera så kan det tänkas att du säljer med vinst....

Men självklart ska du försöka pruta lite ändå..
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Nagini
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2010-04-18 23:11:38
Contact:

Re: 924 -79

#6 Post by Nagini »

Idag luskade jag fram den gamle brukaren av bilen. Denna gubbe hade bilen från 88-10, så det har vart en till 79-88 (inte helt enligt säljarens beskrivning). Jag fick reda på att bilen gått bra, inte läckt en droppe olja, osv. Men att den var svårstartad då den var ljummen. Inte kall, inte varm, men när den stått någon timme ex. Dessutom hade han fått ett bra att veta om rost i golv på sista besiktningen. Han hade tyvärr kört den på vintern också.

Detta borde göra det möjligt att pruta en del. Han sa att växellådan alltid hade vart så, det gällde bara att "lära sig hantera den".

Jag ska ringa den tyska verkstaden E. Vogel AB i Stockholm, som servat den i alla år imorgon och höra vad de har att säga. Sen får vi se om jag slår till till påskhelgen.

Kan man verkligen få en omlackering för 10 000? Jag trodde det gick på minst det dubbla.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -79

#7 Post by patand »

Nagini wrote:Kan man verkligen få en omlackering för 10 000? Jag trodde det gick på minst det dubbla.
Det beror nog på vad man har för kontakter och hur mycket av jobbet man gör själv (skruva bort alla lösa delar osv). Det börjar nog på runt 10.000, men kan säkert bli nästan hur dyrt som helst.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users