Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Joel Bex
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2011-04-08 19:15:32
Bilmodell: 944 S2 cab
Location: Lund
Contact:

Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#1 Post by Joel Bex »

Hej!

Är helt ny här på forumet och skulle behöva lite tips inför ett eventuellt köp. Jag håller på att sälja min ögonsten - en motorcykel. Med två små barn i huset så är det en massa pengar som helt enkelt står stilla på tok för mycket i garaget. Men jag säljer den inte utan att ha en alternativ leksak och eftersom jag är en stooor Porschefantast sedan barnsben så är tiden nu inne. Min fru har då sagt att hon kan gå med på det men att det då helst ska vara en cab.

Ursäkta den långa bakgrunden. Saken är den att jag direkt snubblade över en S2:a cab från -90 som just nu ligger ute på Blocket (f.ö. den enda där just nu). Den finns hos en handlare nära mitt hem så jag pep iväg och tittade på den och den ser fin ut. Priset känns dessutom lockande. Lite skavanker (lagningar) på cabtaket, sprucket läder i kupén och lite sånt. Men lacken är väldigt fin och motorn ser torr, fin och välskött ut. Jag ska tillbaka och prata mer med handlaren, se alla papper och givetvis provköra innan jag tar något som helst beslut. Så nu undrar jag om ni kan ge en rookie lite konkreta tips på vad jag specifikt ska kolla efter eller fråga om när det gäller denna bil.

Det jag vet är att den är importerad från Danmark förra året och inte påställd i Sverige förrän nu. Man brukar säga att man inte ska hoppa på första bästa som man tycker verkar vara ett bra köp utan ha lite is i magen, så just därför vill jag gärna ha lite tips. Det kryllar ju dessutom inte av 944-cabbar på marknaden.

Detta är den bil jag pratar om (och stick nu inte dit och köp den framför näsan på mig ;-)):
http://www.blocket.se/lund/Porsche_944_ ... w=0&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vänliga hälsningar
/Joel

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#2 Post by emm »

Ja du... du skulle ha en av dom gamla rävarna med dig för att leta fel... för det finns det alltid på gamla begagnade bilar...

Kolla så inte styrservon läcker
Kamrem bytt/vattenpump bytt
Klassiska saker på gamla bilar, chassi, bromsar, service, dokumentation, krockad osv...
Om du kikar in i luftinsläppet i dörrhålet så kan du se ner framför bakhjulen (vilken beskrivning) efter rost, ta med ficklampa.
Känn på mattor om det är fuktigt, dom kan läcka in vatten, men nu står den väl inomhus... god luck.

Ska inte skrämma dig, men köper du "fel" exemplar så har dessa bilar tendenser att kosta pengar, framförallt om du inte skruvar själv...
Skicka ett pm till mig ang regnummer så kan jag se om det eventuellt är något knasigt, men jag kan inte kolla det förrän imorgon lördag.

Är det "rätt" bil kommer du ha skitkul!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#3 Post by Erol »

Rost på dessa bilar är altid ett varningstecken på att nått inte står rätt till,
då de är galvade och till stor del endast sommarkörda. Finns det rost, kolla
efter lackskarvar eller andra tecken på karosseriskador.

För att upprepa/komplitera "Emm":

Vattenpump - Dyrt att köpa, dyrt att byta på verkstad
Bromsar - Dyrt att renovera på verkstad
Länkarmar - Vanligt att spindelleder glappar, Dyra att köpa + hjulinstänning krävs.
Service - Remmar bör bytas efter 8000 mil eller 5 år, kostsamt om man anlitar verkstad.
Oljelekage - Det är vanligt att dessa motorer läcker i packboxar till vev, ballansaxel, kam mfl.
Servo - Vanligt att slangarna läcker, men även att pumpen väsnas.
Spoilerljus - Vanligt att de har spräckta glas, dessa är dyra då man måste köpa komplett lampa.

För övrigt gäller vanligt sunt förnuft som alltid när man kollar på gamla
bilar. Denna bil har gått 20.000 mil och om det inte finns dokumentation
på att kopplingen är bytt så kan det vara värt att ta med i beräkningarna
att den kommer behöva bytas innom snar framtid. Kopplingen är ganska
dyr att köpa samt ett dyrt jobba om man inte skruvar själv.

Kolla även att AC'n fungerar som den ska, inte helt ovanligt på gamla bilar
att gasen har läckt ut, med utebliven kyla som följd.

Är det något specifikt du undrar över så är det bara att ställa frågor, jag
är säker att någon här kan hjälpa dig

Välkommen till 944sverige och lycka till med ditt bilköp!


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#4 Post by emm »

Den står registrerad på privatperson, firman äger alltså inte bilen, så det finns inga garantier över huvud taget att tillämpa.

Regbesiktning gjord maj 2010 och trafik första gången 7 april 2011, om man tar in en bil på vårkanten (som dessutom är en cab) men inte registrerar den förrän till nästa års vår, så hade jag blivit misstänksam iaf.

Jag säger INTE att det är så, men den kan ju ha varit smackad och man har reparerat den för att sälja den och tjäna pengar, varför tar man annars in en bil utan att använda den, jo det är klart, det kan ju ha varit prästfrun som gjorde det...

Var rödd om dina pengar.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#5 Post by Maxx »

Bara att suffletten är lagad här och var och att läderinredningen är sprucken tycker jag är tecken på att fundera över köpet. Inte så att det behöver vara ett dåligt köp om man får rätt pris, men att det antagligen är mycket att fixa på bilen. Mycket "småsaker" att fixa = mycket pengar springer snabbt iväg.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#6 Post by John »

Jag har ägra flea 944 cabbar och för 100 så kan du hitta bilar med hel och fin cab och hel inredning.
Då är dessa dyra problem borta iallafall och du kan börja fokusera på kaross, koppling, vattenpump, länkarmar, bromsar mm. En garagebil där ägaren säljer sin pärla känns vettigare än en nyimporterad ej påställd bil med sliten cab och inredning.

Mitt råd efter 7st 944 är att köpa en riktigt fin bil från början och även om det kostar 20000kr extra. Dessa 20000kr räcker exempelvis bara till en del av cab-bytet inkl montering, en storservice inkl remmar + koppling eller liknande och då har du många punkter kvar att gå igenom om säljaren inte har gjort det.

Efter att ha tittat på bilderna på deras hemsida i högupplöst format så ser man slitaget på cabben, bakrutan, stolarna, ratten, knoppen, den fina apelsinlacken =omlackad ganska nyligen i kombination med importen? Sen hoppas man att det finns en anledning till att cabben inte är stängd ordentligt på bilderna?

Det ser dock ut som om denna bil är en av VÄLDIGT FÅ som har helläderinredning och sömmar på förrsidor, mittkonsoll och instrumentpanel. Detta är riktigt trevligt om bilen hade varit i bra skick.

Jag hade absolut letat vidare, dessa pengar + 10000kr till räcker till mycket finare bilar.

Lycka till!
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#7 Post by Pehr Johnsson »

Oj vad den är sliten i inredningen!! Min gamla S2:a såg ut som ny efter 12.000 mil denna skulle man tro ha passerat 40.000 eller mer!

Omlackeringen bak är ju inte snygg heller, gjort hemma med sprayburk?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#8 Post by Mr Dezent »

Försvann bilderna på inredningen?
Kollade både Blocket och företagets sida, men hittar bara bilder på exteriören?

Håller med folket ovan.
Låt inte ett magert utbud lura dig till att hoppa i galen tunna.
Köper du fel bil så blir det dyrt och tråkigt.
Min 944 S2 Cabriolet var i bruksskick. Den fungerade som den skulle, men känslan var mer "mjae" än "ja".
Till slut sålde jag den och har inte haft en tanke på att skaffa en 944 Cab igen (trots att jag är stor entusiast av just cabrioleter).

Så om det inte känns hundra, ha is i magen och sök vidare.
Om upplevelsen ska bli precis så bra som du föreställt dig.

När du väl kikar på en tilltänkt bil så kolla, utöver det som nämnts ovan, takets kondition och att det håller tätt vid regn. Får du inte prova att spola vatten över en cabriolet för att se om taket håller tätt så hade jag backat på en gång.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#9 Post by Pehr Johnsson »

Bilderna finns kvar på Autocity.se, men du måste cklicka på en bild så att du ser stora bilder och sedan scolla ner!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Joel Bex
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2011-04-08 19:15:32
Bilmodell: 944 S2 cab
Location: Lund
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#10 Post by Joel Bex »

Hej!

Stort tack för alla svar och hjälpfulla kommentarer. Jag ska åka och titta på den igen lite mer grundligt nästa vecka och titta på och fråga om alla detaljer ni nämnt. Och som ni säger - känns den inte hundra, så kommer jag att vänta. Jag har inget behov av att köpa första bästa bil som dyker upp, utan det är givetvis viktigare att det blir rätt.

Som sagt - tack för svaren. Jag lär höra av mig igen här på forumet, för Porscheägare kommer jag att bli förr eller senare :-)

Joel Bex
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2011-04-08 19:15:32
Bilmodell: 944 S2 cab
Location: Lund
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#11 Post by Joel Bex »

Hej igen!

Jag tänkte bara tacka igen för era goda råd. Mycket på grund av dem så väntade jag (eftersom det inte kändes 100 när jag kollade igen) och shit vad glad jag är att jag gjorde det, för nu har jag hittat helt 100% rätt :-) Nu står det nämligen en fantastiskt fin och välhållen entusiastbil i garaget - en röd, svensksåld S2 cab från -90 helt i original (ner till Blaupunkten) och med bara 8000 mil på mätaren. Finare exemplar får man nog leta efter - även om jag förstås är partisk :-)

Så åter igen - tack för köpråden!

/Glad Porscheägare

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#12 Post by emm »

Grattis, stick nu till Lödde med den ikväll (bilträff), Freddan och jag ska träffas på Statoil i Lund kl 18.15 (den första Statoil som kommer vid motorvägen från Malmö) så kommer du säkerligen träffa likasinnade!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Joel Bex
NA-Poster
Posts: 5
Joined: 2011-04-08 19:15:32
Bilmodell: 944 S2 cab
Location: Lund
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#13 Post by Joel Bex »

Missade ditt inlägg, men jag var ändå upptagen den kvällen. Däremot hänger jag väldigt gärna på en annan gång. Håll mig gärna uppdaterad på när det är träffar! Har inte varit på så mycket bilträffar tidigare så jag har ingen vidare koll ännu :-)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Råd inför ev. köp av 944 S2 cab

#14 Post by emm »

Håll utkik i "tisdagsträffar i lödde"
Om vädret är ok så ska jag dit på tisdag!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users