928-83

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

928-83

#1 Post by Wilke »

Jag kan få köpa min chefs pappas 928 från 83. Den har stått i ett garage i så där 10+ år. Han köpte den begagnad -85. Vet inte hur långt den har gått men en gissning (av min chef) är en bra bit under 20k.

Min fråga vad tror ni att ett lämpligt pris skulle kunna vara? Min gissning är typ 50k, om den är fräsch. Vad tror ni?

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928-83

#2 Post by Tux »

Hej Wilke,
Välkommen till 944sverige!

928 är en fräck bil men den kan samtidigt vara kostsam, speciellt om den stått länge och och underhållet är eftersatt.
Det första som bör göras är att kamremmen behöver bytas. Den har en begränsad livslängd och ett haveri blir mycket kostsamt.
Jag skulle även gissa att en del slangar och packboxar har torkat till och är läck-benägna.
En omgång däck samt översyn av bromssystemet är också på att göra listan.

Det behöver inte vara avskräckande, men väg in det i ditt eventuella bud och jämför gärna med de bilar som finns annonserade på blocket.

Spontant tycker jag att 50kkr är mycket pengar för en så gammal bil som stått så länge, men det beror ju på din budget och ambition. Men min gissning säger att det lätt över ett år kan kosta lika mycket till i fix och delar innan du börjar närma dig vad du egentligen var ute efter.
Kolla gärna upp varför bilen ställdes undan för 10 år sen, det kan ligga en del nyttig info i det.

Lycka till med dina bilfunderingar!

Själv skall jag kolla på en 10 år nyare 928 i helgen. :-)
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 928-83

#3 Post by Ragnar Joensen »

16 ventils varianten är inte så farligt dyr vid kamremsbrott. Bara att byta rem i princip. Ventilerna går fri av kolvarna.

50.000 tycker jag kan vara ett bra pris. Beror på bilen såklart. Manuell ?


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

Re: 928-83

#4 Post by Wilke »

Tack för era bra svar!

Jo, jag har tänkt på att en hel del gummi och packningar bör bytas innan långturerna planeras. Kan ni uppskatta vad ett sånt jobb kan komma att kosta hos typ Sandéns (jag bor i Gbg)?

Även nya däck och bromsar måste bytas, gissar jag.

5k för däck, bromsbyten och kamrem och allmän övesyn; kanske lika mycket? Så ungefär 10kkr innan bilen är körduglig, är det en vettig uppskattning tror ni?

Orskaen till att den har stått still så pass länge beror på att ägaren (min chefs far) är nu över 80 och har kvar bilen endast av sentimentala skäl.

Och den är manuell! Annars hade jag nog inte varit instresserad. Det är därför jag har mycket svårare att uppskatta vad ett bra pris är, då alla äldre 928:or som ligger på blocket verkar vara renobj eller automater.

Men om jag summerarer era två svar så är 40-50kkr ett ok pris för en ok bil?

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 928-83

#5 Post by Ragnar Joensen »

Jag anser att du underskattar kostnanden av köp av däck och andra grejor !

Däck (225/50 + 245/45) på 16" fälgar: ungefär 4.000:-
Bromsbelägg + skivor + vätska (köp hos Utzon): ungefär 6.000:-
Kamremsbyte inkl.vattenpump hos Sandén: ungefär 8.000:-
Service hos Sandén: 4.000:-

Kommentarer: Däck fås billigast här: http://www.camskill.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;. Delar får du inte billigare eller mer bekvämt än från http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false;. Service och kamremsbyte görs bäst och billigast hos http://www.sanden.nu" onclick="window.open(this.href);return false;. Byt vattenpumpen, när du byter kamrem, annars får du byte den direkt efteråt. Detta blir ungefär 2.000:- dyrare.

Andra saker,som du bör ha pengar till är renovering av styrväxel (ungefär 4.000 hos Sanden), framhjulslager (ungefär 1.100:- hos Utzon), motorkuddar. Och ha gärna typ 20.000:- extra.

Snåla inte ! Det blir bara rent elände av det.

Om du verkligen har möjlighet att köpa en fin manuell 928, bör du ta detta på allvar. Det är ingen Volvo 360, och nerprioriterat underhåll leder bara till en avställd bil på uppfarten och ett svart hol i din ekonomi. Om bilen kostar 40.000 eller 50.000 spelar ingen roll. Tänk på att en 928 kostade över en million i 1995.


Lycka till !

Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

Re: 928-83

#6 Post by Wilke »

Wow, det var inte lite pengar! :shock: Så en 40-50kkr extra verkar vara vettigt att budgetera med. Men jag gissar att det är mycket bil för dessa pengar om man jämför med motsvarande bil från tiden!

Håller er uppdaterade hur det går!

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928-83

#7 Post by Tux »

Hej,
Vilken hobbybil som helst drar lätt på sig kostnader på 40-50kkr per år.

Beroende på din ålder och adress kan försäkring vara en tung bit, jag har en offert på en GTS på ca 8500kr vid 1000mil.
Service kostar om du lejer bort jobbet 3-7000kr per år.
Kamrems-service kostar i bästa fall 1000kr per år.
Skatt ca 2300kr per år.
Däck bör du nog räkna med att byta 2st per år.
En nästan 30 år gammal bil behöver dessutom reservdelar, stötdämpare, lampor, lager, etc,etc,etc... Jag skulle nog räkna med 20kkr per år och dessutom ha lika mycket i reserv om utifall att.

Siffrorna ovan är de som jag räknar med för egen del och de har hållt skapligt på en 944s2 iaf.

Lycka till med ditt 928köp!
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

Wilke
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2010-12-01 11:30:39
Bilmodell: Mercedes C 180 CGI
Location: Göteborg
Contact:

Re: 928-83

#8 Post by Wilke »

Efter dina insiktsfulla svar, Tux, pratade jag med min chef. Det visades sig att hans pappa hade ganska kraftiga önskemål att ha kvar bilen (vad han nu skall ha den till?), men chefen skulle försöka få honom att göra det i alla fall. Men det innebär att köp kan dröja...

Desstuom är bilen (enligt min chef, alltså) i väldigt gott skick, totalt genomgången för 3-4 års sedan, vad det nu betyder, vilket är även senast den var utför hans garage.

Jag återkommer om och när jag har fått köpt bilen! :#cheers:

User avatar
Tux
Carrera-Poster
Posts: 382
Joined: 2007-07-06 01:55:50
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 928-83

#9 Post by Tux »

Hej Wilke (och övriga som drömmer om en egen Porsche),
Det är fantastiska bilar som ger enormt mycket glädje, men det är samtidigt bilar som har en ganska häftig driftskostnad och kan om man har otur gräva stora hål i plånboken. Det är viktigt att belysa den aspekten också så att inte folk köper en bil av denna kaliber och sen inte har råd att hålla den rullande och då helt plötsligt har "slängt" en massa pengar på en bil som man får ställa i väntan på att få den i drift igen.

För övrigt är bilar som folk inte vill sälja de som lockar mest... Jag vet av egen erfarenhet.

Återigen, lycka till och jag ser fram emot en massa bilder!
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 928-83

#10 Post by Torbjorn968 »

Inköpet är inträdesbiljetten till höga kostnader...

En 944 har hälften så många cylindrar och därmed antagligen hälften av kostnaden av en mer komplicerad 928. Eller varför inte en 2.5 liters boxter som är en modern bil med allt vad det innebär. Handlar man utomlands kan det bli billigt

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Min egen budget, med mycket banköra, är 70 000:- per år (bokförs) utan soppa.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users