Rimligt? Råd
- nfrma
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2008-11-02 12:50:06
- Bilmodell: 996
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Rimligt? Råd
Har funderingar på en 944a från -86. Bilen är importerad men har varit i Sverige under lång tid och har väldigt få ägare.
Den är servad enligt bok och har gått ca 14000 mil (remmar bytta vid 9000 mil service). Inga skador på kaross eller inne i bilen. Inga kända fel eller brister.
Bilen saknar servo, ac, taklucka. End elstol på förarsidan.
Jag är inte säker, men jag tror att det har gått ett antal år från det att 9000 mil servicen gjordes tills det att den nu har gått 14.000 mil. Rem/ pumpbyte?
Vad ska jag särskilt kolla efter?
Är priset på 53 tkr rimligt?
Den är servad enligt bok och har gått ca 14000 mil (remmar bytta vid 9000 mil service). Inga skador på kaross eller inne i bilen. Inga kända fel eller brister.
Bilen saknar servo, ac, taklucka. End elstol på förarsidan.
Jag är inte säker, men jag tror att det har gått ett antal år från det att 9000 mil servicen gjordes tills det att den nu har gått 14.000 mil. Rem/ pumpbyte?
Vad ska jag särskilt kolla efter?
Är priset på 53 tkr rimligt?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
nfrma wrote:Är priset på 53 tkr rimligt?
Tyvärr måste jag nog säga ett bestämt nej, möjligen kan det vara rimligt om bilen är i väldigt bra skick.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- nfrma
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2008-11-02 12:50:06
- Bilmodell: 996
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Tack för snabbt svar!
Beror detta på stor del till att det är en import samt att servo, ac o lucka saknas? Eller gäller din bedömning en likvärdig sv såld bil med mkt utrustning?
Vad är ett "vettigt" pris på den? Eller är den "iskall" med ovan anledningar?
Beror detta på stor del till att det är en import samt att servo, ac o lucka saknas? Eller gäller din bedömning en likvärdig sv såld bil med mkt utrustning?
Vad är ett "vettigt" pris på den? Eller är den "iskall" med ovan anledningar?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Det beror på att en 944 från 86 inte är värd så mycket som 53.000 kr enligt marknaden (min gissning)
944or från 82-85 brukar man hitta från 20.000 och uppåt och då känns det saftig skillnad i pris att ge 53.000 för en 86:a. Men som sagt egetligen har inte årsmodell och miltal så stor betydelse, är det en bil i väldigt fint skick så kan 53.000 vara helt ok.
Import har ingen betydelse alls i mina ögon. AC är ett plus om man ska ha den som glassätarbil eller åka mycket med den. Lucka är ju positivt om den saknar om den har AC, har den inte AC så är däremot lucka skönt att ha.
Å andra sidan kan man ibland hitta 944 Turbo för 45.000...
Jag kan ju inte säga vad som är vettigt pris för just den bilen eftersom jag inte sett den. Men 35-40 tusen vore väl ganska normalt/ok tycker jag.
Detta är bara mina personliga åsikter märk väl!
944or från 82-85 brukar man hitta från 20.000 och uppåt och då känns det saftig skillnad i pris att ge 53.000 för en 86:a. Men som sagt egetligen har inte årsmodell och miltal så stor betydelse, är det en bil i väldigt fint skick så kan 53.000 vara helt ok.
Import har ingen betydelse alls i mina ögon. AC är ett plus om man ska ha den som glassätarbil eller åka mycket med den. Lucka är ju positivt om den saknar om den har AC, har den inte AC så är däremot lucka skönt att ha.
Å andra sidan kan man ibland hitta 944 Turbo för 45.000...
Jag kan ju inte säga vad som är vettigt pris för just den bilen eftersom jag inte sett den. Men 35-40 tusen vore väl ganska normalt/ok tycker jag.
Detta är bara mina personliga åsikter märk väl!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- nfrma
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2008-11-02 12:50:06
- Bilmodell: 996
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Jösses vad snabbt svar!!!!
Tack för dina synpunkter. Det är bra att ha lite i "bagaget" vid en prisförhandling. Som sagt priserna spretar åt alla håll om man tittar på blocket osv.
Jag har ännu inte sett bilen, men får en känsla av att den är riktigt fin!
Tack för dina synpunkter. Det är bra att ha lite i "bagaget" vid en prisförhandling. Som sagt priserna spretar åt alla håll om man tittar på blocket osv.
Jag har ännu inte sett bilen, men får en känsla av att den är riktigt fin!
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Utan targa och AC så tycker jag personligen att bilen nästan blir obrukbar på sommaren, det blir stekhett när man har så stora glasytor som vi har på bilarna.
Menmen, det kanske bara är jag då 944an är svart med svart skinninredning
Menmen, det kanske bara är jag då 944an är svart med svart skinninredning
MVH//Per
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Gummit i remmarna är färskvara och det kan vara dax att byta igen, kontrollera när det gjordes, datum alltså!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
När det gäller kamremmen så gäller 8000 mil eller 8 år enligt Peter Sandén.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- nfrma
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2008-11-02 12:50:06
- Bilmodell: 996
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Tack för råden! Kan tänka mig att det har gått 8 år sedan remmarna var bytta.
Är det en service vid 14000 mil? Är det skillnad på service typ stor/ liten och när görs vilken?
Någon mer som har åsikt om pris kontra års modell/ utrustning.
Är det en service vid 14000 mil? Är det skillnad på service typ stor/ liten och när görs vilken?
Någon mer som har åsikt om pris kontra års modell/ utrustning.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Det brukar ta ett litet skutt uppåt från 85/b (nya inredningen).nfrma wrote:Någon mer som har åsikt om pris kontra års modell/ utrustning.
I övrigt så är det skick, skick, skick som påverkar prislappen. (avser mekaniskt, elektriskt såväl som utseendemässigt).
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
tjena... måste säga att jag tycker att priset är för högt. Bilen måste vara extremt fin och i mitt tycke helt nyservad med remmar och allt och även mindre mil om de priset ska vara rimligt. Själv är jag inne på min 5:e 944 n/a och har legat i priser från 10000 upp till 28000 för mina (i varierande skick). Då var den ena riktigt fin hade dock lite fler mil än den du är spekulant på.
Min allmänna uppfattning om 944 är att de som är väldokumenterade och ser ut att vara i bra skick oftast också är det.
Håller med om ovan nämda 35-40k är var en 944 i bra skick borde kosta.
Kan tillägga att om du har flickvän/fru som ska köra bilen kommer de garanterat att gnällas på att de inte finns servo, så var de iaf mitt fall. de blir lite tungparkerat utan.
Mvh Fredde
Min allmänna uppfattning om 944 är att de som är väldokumenterade och ser ut att vara i bra skick oftast också är det.
Håller med om ovan nämda 35-40k är var en 944 i bra skick borde kosta.
Kan tillägga att om du har flickvän/fru som ska köra bilen kommer de garanterat att gnällas på att de inte finns servo, så var de iaf mitt fall. de blir lite tungparkerat utan.
Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- nfrma
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2008-11-02 12:50:06
- Bilmodell: 996
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Troligen blir det en titt på bilen nu på lördag. Vet någon hur länge en koppling, motorkuddar, vatten pump, osv brukar hålla (jag förstår att körsätt osv påverkar) rent generellt?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Vattenpump byter man lämpligen när man byter kamrem.
Resten håller väl tills det rasar...
Resten håller väl tills det rasar...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
det spelar nog ingen roll vilken färg du har på bilen under sommaren.. lmaverick wrote:Utan targa och AC så tycker jag personligen att bilen nästan blir obrukbar på sommaren, det blir stekhett när man har så stora glasytor som vi har på bilarna.
Menmen, det kanske bara är jag då 944an är svart med svart skinninredning
jag tror även vita bilar blir varma
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Rimligt? Råd
Min brors 911 (svart med svart inredning) står hos mig och det är lite specielt med all den värme som dessa glasytor fångar upp. Skulle påstå att denna 911 blir varmare än "svensonbilar"
/Janne
/Janne
Who is online
Users browsing this forum: No registered users