Frågor om porsche 944 som förstabil
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2010-06-15 12:40:53
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Östersund
- Contact:
Frågor om porsche 944 som förstabil
Hej.
Jag funerar på att köpa en porsche 944 som förstabil. Jag har läst och kollat överallt nu tror jag. Men har ändå lite funderingar
Först undrar jag hur man trimmar bilen på bästa sättet (hade inte tänkt att ha en turbo). Har kollat på chiptrim, men bara sett till turbon? Är det så, eller finns det till "vanliga" 944:an också?
Min andra fråga är. Är det lagligt att sitta i baksätet? Hur trångt är det bak? Pappa har en 911 -78 och där går det ju inte att få platts. Är det samma på 944 ungefär?
Eftersom det är en förstabil så vill man ju ha lite säkerhet också. Hur är säkerheten? Går den att förbättra på något sätt?
Vad är det framförallt man ska kolla på när man är och tittar på bilar? Vanliga fel?
Tack på förhand! Jesper
Jag funerar på att köpa en porsche 944 som förstabil. Jag har läst och kollat överallt nu tror jag. Men har ändå lite funderingar
Först undrar jag hur man trimmar bilen på bästa sättet (hade inte tänkt att ha en turbo). Har kollat på chiptrim, men bara sett till turbon? Är det så, eller finns det till "vanliga" 944:an också?
Min andra fråga är. Är det lagligt att sitta i baksätet? Hur trångt är det bak? Pappa har en 911 -78 och där går det ju inte att få platts. Är det samma på 944 ungefär?
Eftersom det är en förstabil så vill man ju ha lite säkerhet också. Hur är säkerheten? Går den att förbättra på något sätt?
Vad är det framförallt man ska kolla på när man är och tittar på bilar? Vanliga fel?
Tack på förhand! Jesper
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
Välkommen till 944sverige, klart att en 944:a kan vara en vettig förstabil. Dock så bör du vara
beredd att skruva lite själv, det kan bli rätt dyrt att lämna in bilen så fort nått måste åtgärdas.
på forumet, han gör chip till N/A-bilar, även för E85. Ett sådant chip tillsammans med en
vassare kam är nog mest bang for the buck!
Se även denna tråd:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... trimma+944" onclick="window.open(this.href);return false;
är det lagligt att åka i baksätet. Dock så bör man inte vara längre än 150 cm om man ska sitta
någorlunda bra i baksätet.
tipps in för köp av en 944:a. Är det nått specifikt du undrar över prova sök-funktionen, hittar
du inte svaret efter detta, så ställ frågor, alla här är hjälpsamma och sitter inne med massor
av nyttig information om dessa bilar.
Mvh Erol
beredd att skruva lite själv, det kan bli rätt dyrt att lämna in bilen så fort nått måste åtgärdas.
När det gäller sugmotorer så är det inte så lätt/prisvärt att trimma, men hör med "Fekzen" härJeppaN wrote:Först undrar jag hur man trimmar bilen på bästa sättet (hade inte tänkt att ha en turbo). Har kollat på chiptrim, men bara sett till turbon? Är det så, eller finns det till "vanliga" 944:an också?
på forumet, han gör chip till N/A-bilar, även för E85. Ett sådant chip tillsammans med en
vassare kam är nog mest bang for the buck!
Se även denna tråd:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... trimma+944" onclick="window.open(this.href);return false;
Vissa bilar är reggade för 1 och andra för 3 passagerare, är bilen reggad för 3 passagerare såJeppaN wrote: Är det lagligt att sitta i baksätet? Hur trångt är det bak? Pappa har en 911 -78 och där går det ju inte att få platts. Är det samma på 944 ungefär?
Eftersom det är en förstabil så vill man ju ha lite säkerhet också. Hur är säkerheten? Går den att förbättra på något sätt?
är det lagligt att åka i baksätet. Dock så bör man inte vara längre än 150 cm om man ska sitta
någorlunda bra i baksätet.
Kasta ett öga i "biblioteket" här på forumet samt i sektionen "Köpråd" där finner du massor avJeppaN wrote: Vad är det framförallt man ska kolla på när man är och tittar på bilar? Vanliga fel?
Tack på förhand! Jesper
tipps in för köp av en 944:a. Är det nått specifikt du undrar över prova sök-funktionen, hittar
du inte svaret efter detta, så ställ frågor, alla här är hjälpsamma och sitter inne med massor
av nyttig information om dessa bilar.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2010-06-15 12:40:53
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Östersund
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
Tack för svaren!
Men om bilen bara är registrerad för 1 passagerare. Kan man tex sätta in 3 punktsbälten bak och regga om den. Är det dyrt/krångligt?
MVH Jesper
Men om bilen bara är registrerad för 1 passagerare. Kan man tex sätta in 3 punktsbälten bak och regga om den. Är det dyrt/krångligt?
MVH Jesper
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
Har för mig att det är riktigt krångligt, kanske till och med omöjligt.JeppaN wrote:Tack för svaren!
Men om bilen bara är registrerad för 1 passagerare. Kan man tex sätta in 3 punktsbälten bak och regga om den. Är det dyrt/krångligt?
MVH Jesper
Prova att söka här på forumet, vet att det har diskuterats flitigt för inte
allt för länge sedan.
Mvh Erol
Ps. hittade den:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.p ... are+reggad" onclick="window.open(this.href);return false;
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
Vad jag minns så är det nog bara att glömma att regga om en bil från en passagerare till tre. Det bilar som är godkända för tre passagerare är importbilar där Vägverket/Transportstyrelsen kopierat passagerarantalet från det utländska (läs tyska) regbeviset. Men jag kan minnas fel så sök och läs i trådarna som finns på forumet. Ämnet har avhandlats detaljerat tidigare.
Oavsett så sitter ingen fullvuxen bekvämt i baksätet, om de ens kommer ner i det. Så om du har tänkt att skjutsa polare är det bara att glömma. Visserligen har jag själv varit med om att tre personer klämt in sig i baksätet, men hur de överlevde den resan (på ett fåtal kilometer) förstår jag inte! Tror tjejerna i baksätet måste ha varit ovanligt viga.
Oavsett så sitter ingen fullvuxen bekvämt i baksätet, om de ens kommer ner i det. Så om du har tänkt att skjutsa polare är det bara att glömma. Visserligen har jag själv varit med om att tre personer klämt in sig i baksätet, men hur de överlevde den resan (på ett fåtal kilometer) förstår jag inte! Tror tjejerna i baksätet måste ha varit ovanligt viga.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
är man över 170 så måste man böja på huvudet för att sitta bak (jag provade nyligen en 1,5h resa där bak... sitta i sidled var det enda bra sättet för mig på 179cm)
Så med 944 har du alla skäl att vägra ta med mer än 1 passagerare.
Att trimma... bland 944orna kan den nog vara mer prisvärt att köpa "nästa bil på trappan" än att trimma.
Så med 944 har du alla skäl att vägra ta med mer än 1 passagerare.
Att trimma... bland 944orna kan den nog vara mer prisvärt att köpa "nästa bil på trappan" än att trimma.
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
Skulle vilja säga att man får bara lasta bilarna med 285Kg om jag inte minns fel..
Så två stora personer och tillhörande väska så är bilen full.
Alternativ två stora personer, en lite mindre och ett kreditkort i skuffen! kanske tandborstar.
Men då får ni sitta nakna i bilen så AC är att rekomendera.
/Claves
Så två stora personer och tillhörande väska så är bilen full.
Alternativ två stora personer, en lite mindre och ett kreditkort i skuffen! kanske tandborstar.
Men då får ni sitta nakna i bilen så AC är att rekomendera.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
Min är Svensksåld och reggad för 3 passagerare.. så dom finnsMaxx wrote:Vad jag minns så är det nog bara att glömma att regga om en bil från en passagerare till tre. Det bilar som är godkända för tre passagerare är importbilar där Vägverket/Transportstyrelsen kopierat passagerarantalet från det utländska (läs tyska) regbeviset. Men jag kan minnas fel så sök och läs i trådarna som finns på forumet. Ämnet har avhandlats detaljerat tidigare.
Oavsett så sitter ingen fullvuxen bekvämt i baksätet, om de ens kommer ner i det. Så om du har tänkt att skjutsa polare är det bara att glömma. Visserligen har jag själv varit med om att tre personer klämt in sig i baksätet, men hur de överlevde den resan (på ett fåtal kilometer) förstår jag inte! Tror tjejerna i baksätet måste ha varit ovanligt viga.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
Jag får lasta 210 kg och det är så pass skrattretande att jag skiter fullständigt i det.claves wrote:Skulle vilja säga att man får bara lasta bilarna med 285Kg om jag inte minns fel..
Så två stora personer och tillhörande väska så är bilen full.
Alternativ två stora personer, en lite mindre och ett kreditkort i skuffen! kanske tandborstar.
Men då får ni sitta nakna i bilen så AC är att rekomendera.
/Claves
Åkte ToR till France förra sommaren med en kompis och efter Puttgarden låg vi säkert på 300kg med alla spännande prylar och alkoholhaltiga drycker.
Inga problem öht, lika stadig som tomlastad!
Ett tillägg på din räkning. Maxlasten innefattar inte föraren, han/hon ingår i tjänstevikten.
MVH//Per
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2010-06-15 12:40:53
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Östersund
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
hmm, vad har du gjort för att få den sådan?jerker67 wrote:Min är Svensksåld och reggad för 3 passagerare.. så dom finnsMaxx wrote:Vad jag minns så är det nog bara att glömma att regga om en bil från en passagerare till tre. Det bilar som är godkända för tre passagerare är importbilar där Vägverket/Transportstyrelsen kopierat passagerarantalet från det utländska (läs tyska) regbeviset. Men jag kan minnas fel så sök och läs i trådarna som finns på forumet. Ämnet har avhandlats detaljerat tidigare.
Oavsett så sitter ingen fullvuxen bekvämt i baksätet, om de ens kommer ner i det. Så om du har tänkt att skjutsa polare är det bara att glömma. Visserligen har jag själv varit med om att tre personer klämt in sig i baksätet, men hur de överlevde den resan (på ett fåtal kilometer) förstår jag inte! Tror tjejerna i baksätet måste ha varit ovanligt viga.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Frågor om porsche 944 som förstabil
Vissa bilar som såldes med trepunkts bälten har förmodligen av misstag godkänts vid registrering. Det är inte helt ovanligt att det slarvas, ex.vis min förra Porsche 944 S2, var reggad som en 944S med 163 Pållar!!!JeppaN wrote:hmm, vad har du gjort för att få den sådan?jerker67 wrote: Min är Svensksåld och reggad för 3 passagerare.. så dom finns
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
Who is online
Users browsing this forum: No registered users