Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#1 Post by MrSkane »

Vet någon något om denna bilen?

http://www.blocket.se/malmo/Porsche_944 ... =23_10&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

reg nr: LSN988

Den har tydligen gått 13 eller 23k mil, troligtvis inte 33k
Vet ej när kamremmen och vattenpumpen är bytt
17" porsche fälgar (kopior)
sänkt fram
ägaren har haft den sen september 2009
tydligan hunnit med att åka Ring Knutstorp med andra porschar förra året

tacksam för svar!

Glad Påsk

/Kalle

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#2 Post by MrSkane »

Hej igen!

Nu är bilen provkörd!

Måste börja med att säga att 944:an är en riktigt skön bil att köra och 2,5 liters motorn på 163hk gav bilen oväntat bra kraft! Dock var det ganska trögt att ratta ut bilen från parkeringen med 225:orna fram utan servo, men det har inte avskräckt mig, visst ska det bli en 944:a, frågan är bara vilken!

Nu är jag ju ingen expert och definitivt ingen erfaren mekare, så därför är jag mycket tacksam för er hjälp!

bilen hade gått 23370mil

kamremmen var bytt senast år 2000 på 18000 mil, dags för byte va?
(dock var vattenpumpen utbytt något år efter detta efter detta)

el-antennen vänster fram fungerade inte, lätt att fixa?

tyckte att kopplingen tog lite väl högt upp och var ganska mjuk eller hur man ska förklara det, hur är era?

obligatoriska sprickor i instrumentpanelen ingick givetvis i köpet

säkerhetsbältena var ganska slitna och rullade inte in igen

alla fälgar var i bra skick även de svarta telefonfälgarna, dock undrar jag om bilen i originalutförande klarar så stora och breda fälgar 17/225 fram och 17/255 bak?

torkarbladen var kassa och hackade sig fram både fram och bak, vem/vilka är bäst och billigast till 944:an?

Bilen gick bra, bromsade bra, bra i växellådan dock tyckte jag att damasken hade lagt och korvat sig bak precis vid tvåans växel men den var svår att dra upp och den låg i vägen för 2:an.

Så tycktes jag höra ett svagt tickande (eller hur det ska beskrivas) ljud från motorn efter att ha kört i ca 10 - 15 min innan jag öppnade huven!


Vad tror ni om detta? Hur är era erfarenheter och era 944:or?


Tack på förhand!

/Kalle


Ps. Jag ska titta på en annan 944a om ca 10 dagar och det är ju bra att ha något att jämföra med! Ds.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#3 Post by patand »

MrSkane wrote:kamremmen var bytt senast år 2000 på 18000 mil, dags för byte va?
Ja, om inte för milen så för åldern!
MrSkane wrote:el-antennen vänster fram fungerade inte, lätt att fixa?
Det är inte original så vitt jag vet så det är nog bara att byta den till en fungerande eftermarknads om man absolut vill ha en elantenn.
MrSkane wrote:tyckte att kopplingen tog lite väl högt upp och var ganska mjuk eller hur man ska förklara det, hur är era?
Min koppling (924 Turbo har likadan koppling som 944) tar också högt upp och är ganska mjuk. Tror det är ganska normalt.
MrSkane wrote:obligatoriska sprickor i instrumentpanelen ingick givetvis i köpet
Grattis... ;)
MrSkane wrote:säkerhetsbältena var ganska slitna och rullade inte in igen
Nya bälten är inte speciellt dyrt, iaf inte om man köper några universal och det borde ju gå att få till något sådant. Annars är det viktigate att de låser om man rycker i de, får man hjälpa till lite för att de ska rulla upp sig är det ingen större fara men går de inte att rulla in alls så kommer de ju att hänga löst över kroppen och det är ju inte att rekomendera.
MrSkane wrote:alla fälgar var i bra skick även de svarta telefonfälgarna, dock undrar jag om bilen i originalutförande klarar så stora och breda fälgar 17/225 fram och 17/255 bak?
Det klarar den original (även om det från fabrik inte satt fullt så breda och stora hjul).
MrSkane wrote:torkarbladen var kassa och hackade sig fram både fram och bak, vem/vilka är bäst och billigast till 944:an?
Biltema
MrSkane wrote:Så tycktes jag höra ett svagt tickande (eller hur det ska beskrivas) ljud från motorn efter att ha kört i ca 10 - 15 min innan jag öppnade huven!
Troligen spridarna som tickar. Helt normalt.
MrSkane wrote:Vad tror ni om detta? Hur är era erfarenheter och era 944:or?
Har bara kört ett par 944or. Så jag har ingen större erfarenhet, men roliga bilar är det ju förståss. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#4 Post by MrSkane »

Tack för svaren Patand! :D

Fler som har råd och svar på frågorna kring den provkörda bilen?

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#5 Post by MrSkane »

eller har andra åsikter för den delen....jag är tacksam för all info eftersom det snart vankas köp!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#6 Post by Maxx »

Bälten finns att köpa på närmaste Porsche Center. (Dock antagligen beställningsvara.)
Kostar nog 2-3 tusenlappar för båda sidorna, men man är nog glad om de funkar den dagen man behöver använda dem!

*påminner sig själv om att kolla bilbältena*

Torkarblad köper man på Biltema så att man kan byta oftare. :)
Jag gillar deras "platta" torkarblad. Kostar under hundralappen styck.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#7 Post by MrSkane »

När brukar kopplingen vara slut på 944an? givetvis beroende på körning men det finns kanske ett ungefär!

Har någon bytt koppling och vid vilka miltal?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#8 Post by Maxx »

14.000-16.000 mil plus/minus beroende på körstil är en kvalificerad gissning? Det är i alla fall vad jag noterat att de flesta bilar verkar ha gått när frågan om "huggande koppling" ställs här på forumet. Sen finns de nog de som slitit ut kopplingen bra mycket tidigare och de som kört bra mycket mer. Köper man en 924/944/968 idag som kopplingen inte är bytt på så ska man nog inte bli överraskad om det kommer att behövas relativt snart. Om det sen är om 500 mil eller 3000 mil är ju svårt att veta.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#9 Post by MrSkane »

tack maxx för goda råd!

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Info om 944 -84 i Malmö sökes!?

#10 Post by FredrikÅ »

Tjenare,

Om ett par veckor så behöver jag göra plats i garaget för en annan bil, då ska min "Goldie " säljas:
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=18237

Det är en -86:a med utbytt motor. (Jag köpte den med rasad motor)
Allt väsentligt är gjort, kamrem, vattenpump, balansrem och en massa annat.

Finns lite småfix kvar och så behöver den nya däck. Ett bra nybörjarobjekt :D
Kommer att annonseras för 30.000:-

Mvh
Fredrik Åberg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users