Köpguide 944 turbo?
- Seban
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2010-03-30 18:29:33
- Location: Uppsala
- Contact:
Köpguide 944 turbo?
Hejsan, ny här på forumet. Letar efter en 944 turbo och undrar om någon vet om en bra köpguide, har letat runt lite men inte funnit någon. Jag undrar även vad ett typiskt pris ligger runt, hade tänkt lägga ~100k vad tror ni att man får för det?
//moderator utvecklade intetsägade rubrik
//moderator utvecklade intetsägade rubrik
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo
Priserna varierar väldigt mycket beroende på skick och utrusning, för 100.000:- borde
du kunna få en senare 944 trubo med 250 hk motor, M030 chassie och diffad låda.
Priserna varierar i regel mellan 75-120.000:- men i vissa fall både dyrare och billigare.
Som sagt, allt beror på skick, utrustning samt tillgång och efterfrågan, det kan skifta
rätt mycket på dessa bilar olika tider på året, våren är av en förstålig anledning i regel
dyrare period att köpa en rolig sportbil.
Ang. köpguide så vet jag inte vart det finns någon bra på nätet... ´
Något specifikt som du undrar?
Mvh Erol
du kunna få en senare 944 trubo med 250 hk motor, M030 chassie och diffad låda.
Priserna varierar i regel mellan 75-120.000:- men i vissa fall både dyrare och billigare.
Som sagt, allt beror på skick, utrustning samt tillgång och efterfrågan, det kan skifta
rätt mycket på dessa bilar olika tider på året, våren är av en förstålig anledning i regel
dyrare period att köpa en rolig sportbil.
Ang. köpguide så vet jag inte vart det finns någon bra på nätet... ´
Något specifikt som du undrar?
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 turbo
Bättre köpguide än att ögna igenom detta forum och ställa frågor kan man väl knappast få!Erol wrote:Ang. köpguide så vet jag inte vart det finns någon bra på nätet...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: 944 turbo
Du har PM...Seban wrote:Hejsan, ny här på forumet. Letar efter en 944 turbo och undrar om någon vet om en bra köpguide, har letat runt lite men inte funnit någon. Jag undrar även vad ett typiskt pris ligger runt, hade tänkt lägga ~100k vad tror ni att man får för det?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Seban
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2010-03-30 18:29:33
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 944 turbo
Tack för svaren! Med köpguide tänker jag mest på en lista över typiska fel. Jag har annars fått uppfattningen av att 944 är en bil som håller ihop bra.
Hade tänkt mig detta som en första bil, har ingen riktig erfarenhet av underhåll av bilar men jag har inte tummen mitt i handen. Vad tror ni om detta som första bil?
Hade tänkt mig detta som en första bil, har ingen riktig erfarenhet av underhåll av bilar men jag har inte tummen mitt i handen. Vad tror ni om detta som första bil?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 turbo
Ärligt talat... jag tror en 944 Turbo i allmänhet är lite väl MYCKET bil för en person med nytaget körkort.Seban wrote:Vad tror ni om detta som första bil?
Men har du hjärnan med dig när du kör och hellre kör snabbt på bana (och gärna tar någon/några förarkurser) än på allmän väg så är det säkert en underbar bil att ha som förstabil.
Det som oroar mig med en nybörjare i en 944 Turbo är att bilen har potential att gå MYCKET snabbt (då inte bara rakt fram utan även i kurvor) och det är inte alla med nytaget körkort som klarar av att ta det lugnt i trafiken och tänka sig för. En del försöker säkert utnyttja det bilen går för vid fel tillfällen och olyckan är framme.
Säger nu inte att DU är en sådan förare utan som sagt är du medveten om att allmän väg inte är en räserbana och kör med insidan av huvudet (alltså även kan stå emot polarnas tjat om "gasa då") så kan säkert en 944 Turbo vara ett mycket trevligt val som första bil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 944 turbo
Jag skulle väl säga att det inte finns någon med nytaget körkort som skulle behärska en fast satt snabb bil oavsett märke...
Om du hittar en så kör försiktigt och var rädd om dig själv och andra.
Detta är en fantastisk bil för rimliga pengar.
Om du hittar en så kör försiktigt och var rädd om dig själv och andra.
Detta är en fantastisk bil för rimliga pengar.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 turbo
Beror ju på vad man menar med behärska...emm wrote:Jag skulle väl säga att det inte finns någon med nytaget körkort som skulle behärska en fast satt snabb bil oavsett märke...
I stort sett vem som helst som kan köra en bil kan ju köra en 944 Turbo. Men inte alla kör på vettigt sätt på allmän väg, dock är jag säker på att vissa även med nytaget körkort kan köra en 944 Turbo utan att vara farligare i trafiken än om de kört t.ex Nissan Micra.
Att däremot behärska en frontmotorporshes fulla potential är det nog flertalet även på detta forum som inte gör. Jag gör det inte (även om jag genom året kommit närmare) och jag har ändå hunnit köra ganska många varv på bana.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Seban
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2010-03-30 18:29:33
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 944 turbo
Tack för omtanken, hehe. Nu är det inte så att jag är helt superfärsk, har haft kortet i snart 4 år (vilket inte är någon längre tid men..) och är inte typen som tillhör statistiken. Med andra ord jag är lugn och behärskad. Nu var det också främst hur väl bilen håller ihop och hur pass mek-vänlig den är jag undrade över.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo
Försöker göra en lista över saker som det frågas om här på forumet samt saker som jag själv upplevt
som vanliga bekymmer.
Vanliga fel på 944 är följande:
Glappa spindelleder
Vattenskadade paneler på c-stolpe, pga. otät targalucka
DME-relä, styr ström till bensinpump/tändning
Slitna reglage till växelförare/växelspak
Typiska fel på turbobilarna:
Vacuum läkage
Sprickor i grenrör
Motorfästen
Utöver de saker jag listat så är det gamla bilar som ofta brukats hårdare än vanliga svenssonbilar,
men som pga. sitt resonabla pris ägts av personer som inte haft råd/brytt sig om service och underhåll
efter rekomendationer då dessa bilar har lite dyrare reservdelar än många vanliga bilar.
Kolla att kamremmen är bytt, 8000 mil eller 8 år har jag för mig att intervallerna är, kolla också att den löpande servicen är gjord.
Bromsar och däck slits fortare på en bil som inbjuder till inspererad körning än på vanliga bilar, kasta
ett öga på dessa. Kolla att bilen har en korrekt hjulinställning är också, det går att ställa camber, caster
och toe fram samt camber och toe bak, har någon okunnig skruvat på detta finns risken att däcken måste
bytas innom ett par hudra mil.
Krockade karosser är inte helt ovanligt bland turbobilarna, detta pga. motorstarka bilar och ovana förare,
som det redan skrivits en del om ovan. Kontrollera karossen noga efter lackskarvar, lagningar/riktningar,
snäpp loss mattan mot bakstammen i bagageutrymmet och kolla hur det ser ut. Rost är också en
varningsklocka för en dåligt gjort reparation, då dessa bilar är helgalvade och i regel är väldigt skonade
från just rost!
.... åter igen bilens skick/dokumentation bestämmer priset, inte årsmpodell och miltal.
Hoppas du blivit lite klokare, jag har säkert glömt massor, med detta var det som for i genom huvudet
i skrivandets stund.
Mvh Erol
som vanliga bekymmer.
Vanliga fel på 944 är följande:
Glappa spindelleder
Vattenskadade paneler på c-stolpe, pga. otät targalucka
DME-relä, styr ström till bensinpump/tändning
Slitna reglage till växelförare/växelspak
Typiska fel på turbobilarna:
Vacuum läkage
Sprickor i grenrör
Motorfästen
Utöver de saker jag listat så är det gamla bilar som ofta brukats hårdare än vanliga svenssonbilar,
men som pga. sitt resonabla pris ägts av personer som inte haft råd/brytt sig om service och underhåll
efter rekomendationer då dessa bilar har lite dyrare reservdelar än många vanliga bilar.
Kolla att kamremmen är bytt, 8000 mil eller 8 år har jag för mig att intervallerna är, kolla också att den löpande servicen är gjord.
Bromsar och däck slits fortare på en bil som inbjuder till inspererad körning än på vanliga bilar, kasta
ett öga på dessa. Kolla att bilen har en korrekt hjulinställning är också, det går att ställa camber, caster
och toe fram samt camber och toe bak, har någon okunnig skruvat på detta finns risken att däcken måste
bytas innom ett par hudra mil.
Krockade karosser är inte helt ovanligt bland turbobilarna, detta pga. motorstarka bilar och ovana förare,
som det redan skrivits en del om ovan. Kontrollera karossen noga efter lackskarvar, lagningar/riktningar,
snäpp loss mattan mot bakstammen i bagageutrymmet och kolla hur det ser ut. Rost är också en
varningsklocka för en dåligt gjort reparation, då dessa bilar är helgalvade och i regel är väldigt skonade
från just rost!
.... åter igen bilens skick/dokumentation bestämmer priset, inte årsmpodell och miltal.
Hoppas du blivit lite klokare, jag har säkert glömt massor, med detta var det som for i genom huvudet
i skrivandets stund.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Köpguide 944 turbo?
Med behärska menar jag givetvis det som inebär att framföra en snabb bil... snabbt... jag gör det inte iallafall
Läckande styrväxlar är en sak du bör kontrollera, annars har nog Erol dratt i dom stora grejerna.
Läckande styrväxlar är en sak du bör kontrollera, annars har nog Erol dratt i dom stora grejerna.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Köpguide 944 turbo?
Lägger till att du kan kontrollera i "dörrhusen", ventilationsgallerna som går att ta bort (försiktigt så du inte knäcker spännhaken) och titta ner "framför hjulhusen bak" med en ficklampa, där ska givertvis inte finnas rost =)
Skriv var du kommer ifrån, kanske finns någon vänlig själ som kan bilarna, som kan vara moraliskt stöd om du hittar en bil, fel 944 turbo = mucho dineros...
Skriv var du kommer ifrån, kanske finns någon vänlig själ som kan bilarna, som kan vara moraliskt stöd om du hittar en bil, fel 944 turbo = mucho dineros...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 turbo
Å andra sidan är det också många av dessa bilar som ägs av entusiaster som vårdar de ömt. Så man kan hitta riktiga pärlor som trots många mil och hög ålder känns som nya att köra.Erol wrote:Utöver de saker jag listat så är det gamla bilar som ofta brukats hårdare än vanliga svenssonbilar,
men som pga. sitt resonabla pris ägts av personer som inte haft råd/brytt sig om service och underhåll
efter rekomendationer då dessa bilar har lite dyrare reservdelar än många vanliga bilar.
Som sagts tidigare i tråden, hittar man rätt bil är de underbara. Råkar man köpa fel bil så kan det bli dyrt men i slutändan har man förståss även då en underbar bil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Seban
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2010-03-30 18:29:33
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Köpguide 944 turbo?
Tack för tipsen. Ska inta funktion av tvättsvamp och försöka suga åt mig så mycket info på nätet som det bara går. Jag har min betesmark i Uppsala .
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Köpguide 944 turbo?
Lägg gärna till det i din profil. Kan finnas lokala 951-ägare som kan hjälpa dig.Seban wrote:Jag har min betesmark i Uppsala .
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users