Liten varning: Porsche 924S -86 Ersnäs/Luleå

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
OliT
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2007-05-28 17:21:23
Contact:

Liten varning: Porsche 924S -86 Ersnäs/Luleå

#1 Post by OliT »

Jag var och kikade på en relativt fin 924S årsmodell 1986 utanför Luleå i går. Bilen gick förhållandevis bra och hade inga större fel, i alla fall inte som märktes. Säljaren gjorde inte gällande att något större åtgärdats trots frågor.

Länk till bilen: http://www.blocket.se/lulea/Porsche_924 ... ca=1_9&w=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Regnummer: MKU 202

Jag tog och ringde upp tidigare ägaren som klargjorde en del saker. Bilen gavs bort till nuvarande säljare efter en kabelbrand och kokning med följd att toppen behövde planas. Elsystemet har med andra ord åtminstone delvis dragits om och toppen åtgärdats av säljaren. Är det gjort bra behöver det ju givetvis inte vara något fel.

Men då säljaren inte i första hand ville berätta om åtgärderna tänkte jag att jag får passa på att göra det i stället. Jag försökte pruta till 15kkr med bakgrund av det som hänt, men det var inte aktuellt.

Lite extrainformation är att förra ägaren säger att kamrem bytts för ungefär tio år sedan, om någon är intresserad. Jag hoppar nog över. Bilen saknar också historik då förra ägaren kastade allt efter kabelbranden. Säljaren bör ha känt till detta men var väldigt trevande när jag undrade var den tagit vägen.
Last edited by OliT on 2010-03-04 10:23:07, edited 1 time in total.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Varning: Porsche 924S -86 Ersnäs/Luleå

#2 Post by Mattias 924 »

Kort summering.

En bil i hyggligt skick går som går bra men har tidigare varit trasig. Kan mycket väl vara fackmannamässigt reparerad.
Kamrem bör bytas omgående.
Föregående ägare har slängt dokumentationen om den 25 år gamla bilen som representerar ett ringa värde.

Ringer ingen "köp ej" varningsklocka hos mig i alla fall.
"patand" skrev:
Om inget strular...

OliT
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2007-05-28 17:21:23
Contact:

Re: Varning: Porsche 924S -86 Ersnäs/Luleå

#3 Post by OliT »

Nej, däremot tycker jag att en säljare bör informera om åtgärder av en sådan grad när en potentiell köpare frågar. Kabelbrand och kokning vill i alla fall jag känna till innan jag köper bilen. Med det inte sagt att det inte behöver vara åtgärdat på ett alldeles utmärkt sätt.

Jag ändrar rubriken till "liten varning", ändå.

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

Re: Varning: Porsche 924S -86 Ersnäs/Luleå

#4 Post by FredrikÅ »

OliT wrote:Nej, däremot tycker jag att en säljare bör informera om åtgärder av en sådan grad när en potentiell köpare frågar. Kabelbrand och kokning vill i alla fall jag känna till innan jag köper bilen. Med det inte sagt att det inte behöver vara åtgärdat på ett alldeles utmärkt sätt.

Jag ändrar rubriken till "liten varning", ändå.

Hallååååå, bilen kostar 20 tusen kronor och är nästan 25 år gammal.

Du kan kort och gott inte förvänta dig en fullständig deklaration på bilens historik då.
Fredrik Åberg

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Liten varning: Porsche 924S -86 Ersnäs/Luleå

#5 Post by Pehr Johnsson »

Jag håller med Fredrik. Dock kan man tycka att säljaren skulle kunna redovisa vad han själv gjort med bilen.

Annonsen innehåller ett sakfel, det är inte exakt samma motor som 944. 924S (86 och 87)har andra kolvar som sänker kompressionen och motorn ger då 150Hk mot 944ans 163 (inte 169 som skrivs). 924S från -88 har dock samma effekt som 944.

Nu kan ju motorn vara utbytt mot en 944 dito eftersom det brunnit och kokt lite i den....

//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Liten varning: Porsche 924S -86 Ersnäs/Luleå

#6 Post by gegge »

För 20.000:- ser den väldigt ut med trevlig utrustning. 169 hästar låter som en väldigt pigg motor :D . Besynnerligt att man planar toppen och behåller den gamla kamremmen :? Sitter gamla topplockspackningen i också :roll:

Undrar hur många krockade bilar som körs ute påvägarna som anses full gott reparerade av bla försäkrningsbolagen? Tycker det är skit att man inte får den informationen, vill minnas att det står i tyska Fahrzuegbrief.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

OliT
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2007-05-28 17:21:23
Contact:

Re: Liten varning: Porsche 924S -86 Ersnäs/Luleå

#7 Post by OliT »

Jo, jag motsätter mig inte något annat än att säljaren inte ville berätta det själv. Jag hade sett på det hela på ett annat sätt om säljaren bara hade berättat det direkt. Är det gjort fackmannamässigt spelar det ju som sagt ingen större roll.

Men om man någon gång börjar rota i elsystemet och ser att det inte riktigt stämmer kan det vara trevligt att känna till. En upplysning i all välmening, alltså.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users