Köpråd på "fel" Porsche ... (Boxster, Gen1)
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Köpråd på "fel" Porsche ... (Boxster, Gen1)
Jag har tyvärr bara kört en enda Porsche Boxster och det var en 2007 års Boxster S med 295-hästar.
Den gillade jag skarpt, men så rörde den ju på sig också.
Nu har ju priserna på de tidiga Boxster-bilarna av första generation fallit rätt bra och givetvis har ju tankarna då gått åt det hållet.
Men en sådan är ju inte jämförbar med den erfarenhet av Boxster som jag har hittills. Jag är helt enkelt rädd att jag kommer bli gruvligt besviken ...
Första generations Boxster har ju bara 204 hästar och jag upplever redan min 211-hästars 944 S2-cab som trött.
Visst, jag kan slå upp Porsches prestandasiffror för första generation Boxster i ett nafs, men siffror och den faktiska upplevelsen brukar ofta tala olika språk.
Om jag är besviken på prestandan i 944 S2, kommer jag då bli lika besviken på fartresurserna i en tidig vanlig Boxster?
Vad tror ni?
Den gillade jag skarpt, men så rörde den ju på sig också.
Nu har ju priserna på de tidiga Boxster-bilarna av första generation fallit rätt bra och givetvis har ju tankarna då gått åt det hållet.
Men en sådan är ju inte jämförbar med den erfarenhet av Boxster som jag har hittills. Jag är helt enkelt rädd att jag kommer bli gruvligt besviken ...
Första generations Boxster har ju bara 204 hästar och jag upplever redan min 211-hästars 944 S2-cab som trött.
Visst, jag kan slå upp Porsches prestandasiffror för första generation Boxster i ett nafs, men siffror och den faktiska upplevelsen brukar ofta tala olika språk.
Om jag är besviken på prestandan i 944 S2, kommer jag då bli lika besviken på fartresurserna i en tidig vanlig Boxster?
Vad tror ni?
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Ja, det är precis vad jag befarar.
Av effektsiffrorna att döma finns ju risken att en Boxster S av första generation kommer kännas för tam den också.
Är ju inte så mycket effekt i dem heller (986-gen).
Det är som du säger - finns ju gott om mer familjebetonade bilar som sopar mattan med 986-generationen av Boxster och det känns ju lite sådär.
Faktum är att jag funderat på en av dem: Audi S4 B5 -99b eller senare.
Visst, ingen familjebil direkt ... Men ser ju inte ut som en sportbil heller.
Av effektsiffrorna att döma finns ju risken att en Boxster S av första generation kommer kännas för tam den också.
Är ju inte så mycket effekt i dem heller (986-gen).
Det är som du säger - finns ju gott om mer familjebetonade bilar som sopar mattan med 986-generationen av Boxster och det känns ju lite sådär.
Faktum är att jag funderat på en av dem: Audi S4 B5 -99b eller senare.
Visst, ingen familjebil direkt ... Men ser ju inte ut som en sportbil heller.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Absolut så tror jag du blir besiken. Själv så kommer jag nog att skaffa en Boxster. Nu kommer jag att behålla min 944 och kanske köpa en tidig Boxster. Men hur som helst så är Boxster en snygg modell, med eller utan motor.Om jag är besviken på prestandan i 944 S2, kommer jag då bli lika besviken på fartresurserna i en tidig vanlig Boxster?
Vad tror ni?
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1342
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
I Porsche Club Sverige, Region Syd vann Torbjörn Ahlm med sin Boxster 2,5 Standard klassen i slalomtävlingen 2009. Bilar som hamnade bakom honom var t.ex. ett flertal 964 med tuffa fälgar och hårda undervagnar, 997 S, 993 S4, och 996 Turbo.
Även 6 X 996 GT3, 996 GT2 och 997 GT3 i R-klassen fick sämre tider vid slalompremiären.
Bara så ni vet
Ragnar
Även 6 X 996 GT3, 996 GT2 och 997 GT3 i R-klassen fick sämre tider vid slalompremiären.
Bara så ni vet
Ragnar
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Helt rätt, Boxstrar är suveräna slalombilar! I region väst så har vi flera snabba slalomåkare och Benny Bly blev 2:a i slalomfinalen i sin Boxster S, som för övrigt är helt standard, inte ens sportpaket!Ragnar Joensen wrote:I Porsche Club Sverige, Region Syd vann Torbjörn Ahlm med sin Boxster 2,5 Standard klassen i slalomtävlingen 2009. Bilar som hamnade bakom honom var t.ex. ett flertal 964 med tuffa fälgar och hårda undervagnar, 997 S, 993 S4, och 996 Turbo.
Även 6 X 996 GT3, 996 GT2 och 997 GT3 i R-klassen fick sämre tider vid slalompremiären.
Bara så ni vet
Ragnar
Nästan så att man undrar varför man köper en annan bil som måste modifieras för tiotusentals kronor för att hänga med
Dock skulle jag köpa en Boxster S, den mindre motorn är alltför klen!!!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Cédric
- Addict
- Posts: 4614
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Den låter ju klart trevligare än en s2, det är ju helt klart. Sen är dom ju rätt plastiga och rappliga, så är den inte väl omhändertagen så finns risken att det är slitet och rappligt. Men prestandamässigt känns min 931 snabbare Det som är tråkigt är ju att rdäck inte är en bra idé på dom bilarna. Väldigt synd. Formatet på bilen är ju i övrigt rätt trevligt och behändigt, lastutrymmena är faktiskt rätt skapligt.
Min handledare här på KTH, Lars Drugge vann riksslalomfinalen(S klassen) med sin boxster S, det är ju inte posörbil rakt igenom..
Min handledare här på KTH, Lars Drugge vann riksslalomfinalen(S klassen) med sin boxster S, det är ju inte posörbil rakt igenom..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Min chippade S2:a hängde lätt på min systers förra Boxster S Tiptronic. Dom är kanske inte så snabba rakt fram, men som nämnt ovan är som kanon i slalom.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Ser faktiskt Boxster/Cayman som min nästa Porsche, möjligen efter en 930. Problemet är att en Elise är så mycket mer intressant än första generationens Boxster. Nu svär jag i kyrkan, men det är nästan så att en O**L Speedster hade varit ett bättre val. Look-a-liken MR2 borde jag kanske inte nämna. I körglädje och prestanda är en Miata inte långt ifrån för struntpengar. Skulle man rensa en Boxster från all onödig vikt skulle den vara toppen, men oj vad den skulle tappa i värde.
Porsche samma pengar dvs 150.000-200.000:-?
Boxsterdödaren 968 CS
Mer rolig än bra 911 SC
Autobahnmonstret 928 GT
Porsche samma pengar dvs 150.000-200.000:-?
Boxsterdödaren 968 CS
Mer rolig än bra 911 SC
Autobahnmonstret 928 GT
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
gegge wrote:Ser faktiskt Boxster/Cayman som min nästa Porsche, möjligen efter en 930. Problemet är att en Elise är så mycket mer intressant än första generationens Boxster. Nu svär jag i kyrkan, men det är nästan så att en O**L Speedster hade varit ett bättre val. Look-a-liken MR2 borde jag kanske inte nämna. I körglädje och prestanda är en Miata inte långt ifrån för struntpengar. Skulle man rensa en Boxster från all onödig vikt skulle den vara toppen, men oj vad den skulle tappa i värde.
Porsche samma pengar dvs 150.000-200.000:-?
Boxsterdödaren 968 CS
Mer rolig än bra 911 SC
Autobahnmonstret 928 GT
Tycker definitivt att du skall lägga till 944 turbo till din lista!!!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Att en 951 är konkurrenskraftig känner jag redan till. Trivdes mycket bra med min bil, men trodde i min enfald att den lägre effekten i S2 skulle kompenseras av att jag kunde fälla taket.
Ska inte påstå att S2:an är trist att köra rakt igenom. Det tycker jag inte.
Men det var nog inte riktigt vad jag förväntat mig heller.
Har bara ägt 163-hästars 944 samt 944S tidigare, samt 944 turbon då, och jag trodde nog att S2:an skulle vara lite piggare än den visade sig vara (bör tilläggas att det inte är något fel på min bil).
Går som sagt i banorna om man ska behålla eller byta ut.
Det värsta är att jag kommer bara på fler och fler kandidater som känns mer lockande än att behålla S2:an ...
Har alltid gillat formerna på just Boxstern, men om det är all show och no go så vette katten ...
Att lätta och slänga ut grejer är inte aktuellt bör tilläggas. Inte i en Boxster iaf.
Då känns det (för mig) mer rätt att lätta och bygga rejs av en 944 turbo eller 911 coupé ...
Ska inte påstå att S2:an är trist att köra rakt igenom. Det tycker jag inte.
Men det var nog inte riktigt vad jag förväntat mig heller.
Har bara ägt 163-hästars 944 samt 944S tidigare, samt 944 turbon då, och jag trodde nog att S2:an skulle vara lite piggare än den visade sig vara (bör tilläggas att det inte är något fel på min bil).
Går som sagt i banorna om man ska behålla eller byta ut.
Det värsta är att jag kommer bara på fler och fler kandidater som känns mer lockande än att behålla S2:an ...
Har alltid gillat formerna på just Boxstern, men om det är all show och no go så vette katten ...
Att lätta och slänga ut grejer är inte aktuellt bör tilläggas. Inte i en Boxster iaf.
Då känns det (för mig) mer rätt att lätta och bygga rejs av en 944 turbo eller 911 coupé ...
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]