Köpråd på "fel" Porsche ... (Boxster, Gen1)

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Köpråd på "fel" Porsche ... (Boxster, Gen1)

#1 Post by Mr Dezent »

Jag har tyvärr bara kört en enda Porsche Boxster och det var en 2007 års Boxster S med 295-hästar.
Den gillade jag skarpt, men så rörde den ju på sig också.

Nu har ju priserna på de tidiga Boxster-bilarna av första generation fallit rätt bra och givetvis har ju tankarna då gått åt det hållet.
Men en sådan är ju inte jämförbar med den erfarenhet av Boxster som jag har hittills. Jag är helt enkelt rädd att jag kommer bli gruvligt besviken ...
Första generations Boxster har ju bara 204 hästar och jag upplever redan min 211-hästars 944 S2-cab som trött.

Visst, jag kan slå upp Porsches prestandasiffror för första generation Boxster i ett nafs, men siffror och den faktiska upplevelsen brukar ofta tala olika språk.

Om jag är besviken på prestandan i 944 S2, kommer jag då bli lika besviken på fartresurserna i en tidig vanlig Boxster?
Vad tror ni?
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#2 Post by gegge »

Den är inte upphetsande direkt och med tiptronic blir man frånkörd av kombibilar med barnstolar...

Men lätta bilen till max eller en Boxter S från 00-02 så blir det bättre fart.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#3 Post by Mr Dezent »

Ja, det är precis vad jag befarar.
Av effektsiffrorna att döma finns ju risken att en Boxster S av första generation kommer kännas för tam den också.
Är ju inte så mycket effekt i dem heller (986-gen).

Det är som du säger - finns ju gott om mer familjebetonade bilar som sopar mattan med 986-generationen av Boxster och det känns ju lite sådär.
Faktum är att jag funderat på en av dem: Audi S4 B5 -99b eller senare.
Visst, ingen familjebil direkt ... Men ser ju inte ut som en sportbil heller.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#4 Post by Johnny »

Om jag är besviken på prestandan i 944 S2, kommer jag då bli lika besviken på fartresurserna i en tidig vanlig Boxster?
Vad tror ni?
Absolut så tror jag du blir besiken. Själv så kommer jag nog att skaffa en Boxster. Nu kommer jag att behålla min 944 och kanske köpa en tidig Boxster. Men hur som helst så är Boxster en snygg modell, med eller utan motor.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#5 Post by JBlom »

Boxtern är inte rapp men har skönt chassi om man jämför med min original 951. Kul att höra boxer 6a men ska man göra nåt annat än åka till frisörsalongen så är det fel bil i originalutförande. ;)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#6 Post by Richard »

Jag körde ifrån en Boxster S med min förra lätt chiptrimmade 951. Inte så den försvann i backspegeln i en hisnade hastighet, men den hängde inte riktigt med.
Porsche-F-n

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

#7 Post by Ragnar Joensen »

I Porsche Club Sverige, Region Syd vann Torbjörn Ahlm med sin Boxster 2,5 Standard klassen i slalomtävlingen 2009. Bilar som hamnade bakom honom var t.ex. ett flertal 964 med tuffa fälgar och hårda undervagnar, 997 S, 993 S4, och 996 Turbo.

Även 6 X 996 GT3, 996 GT2 och 997 GT3 i R-klassen fick sämre tider vid slalompremiären.

Bara så ni vet ;-)


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#8 Post by Rikard »

Ragnar Joensen wrote:I Porsche Club Sverige, Region Syd vann Torbjörn Ahlm med sin Boxster 2,5 Standard klassen i slalomtävlingen 2009. Bilar som hamnade bakom honom var t.ex. ett flertal 964 med tuffa fälgar och hårda undervagnar, 997 S, 993 S4, och 996 Turbo.

Även 6 X 996 GT3, 996 GT2 och 997 GT3 i R-klassen fick sämre tider vid slalompremiären.

Bara så ni vet ;-)


Ragnar
Helt rätt, Boxstrar är suveräna slalombilar! I region väst så har vi flera snabba slalomåkare och Benny Bly blev 2:a i slalomfinalen i sin Boxster S, som för övrigt är helt standard, inte ens sportpaket!
Nästan så att man undrar varför man köper en annan bil som måste modifieras för tiotusentals kronor för att hänga med :lol:

Dock skulle jag köpa en Boxster S, den mindre motorn är alltför klen!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Cédric »

Den låter ju klart trevligare än en s2, det är ju helt klart. Sen är dom ju rätt plastiga och rappliga, så är den inte väl omhändertagen så finns risken att det är slitet och rappligt. Men prestandamässigt känns min 931 snabbare :) Det som är tråkigt är ju att rdäck inte är en bra idé på dom bilarna. Väldigt synd. Formatet på bilen är ju i övrigt rätt trevligt och behändigt, lastutrymmena är faktiskt rätt skapligt.

Min handledare här på KTH, Lars Drugge vann riksslalomfinalen(S klassen) med sin boxster S, det är ju inte posörbil rakt igenom..:D

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

Min chippade S2:a hängde lätt på min systers förra Boxster S Tiptronic. Dom är kanske inte så snabba rakt fram, men som nämnt ovan är som kanon i slalom.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#11 Post by gegge »

Ser faktiskt Boxster/Cayman som min nästa Porsche, möjligen efter en 930. Problemet är att en Elise är så mycket mer intressant än första generationens Boxster. Nu svär jag i kyrkan, men det är nästan så att en O**L Speedster hade varit ett bättre val. Look-a-liken MR2 borde jag kanske inte nämna. I körglädje och prestanda är en Miata inte långt ifrån för struntpengar. Skulle man rensa en Boxster från all onödig vikt skulle den vara toppen, men oj vad den skulle tappa i värde.

Porsche samma pengar dvs 150.000-200.000:-?

Boxsterdödaren 968 CS
Mer rolig än bra 911 SC
Autobahnmonstret 928 GT
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#12 Post by Rikard »

gegge wrote:Ser faktiskt Boxster/Cayman som min nästa Porsche, möjligen efter en 930. Problemet är att en Elise är så mycket mer intressant än första generationens Boxster. Nu svär jag i kyrkan, men det är nästan så att en O**L Speedster hade varit ett bättre val. Look-a-liken MR2 borde jag kanske inte nämna. I körglädje och prestanda är en Miata inte långt ifrån för struntpengar. Skulle man rensa en Boxster från all onödig vikt skulle den vara toppen, men oj vad den skulle tappa i värde.

Porsche samma pengar dvs 150.000-200.000:-?

Boxsterdödaren 968 CS
Mer rolig än bra 911 SC
Autobahnmonstret 928 GT

Tycker definitivt att du skall lägga till 944 turbo till din lista!!!


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#13 Post by Mr Dezent »

Att en 951 är konkurrenskraftig känner jag redan till. Trivdes mycket bra med min bil, men trodde i min enfald att den lägre effekten i S2 skulle kompenseras av att jag kunde fälla taket.

Ska inte påstå att S2:an är trist att köra rakt igenom. Det tycker jag inte.
Men det var nog inte riktigt vad jag förväntat mig heller.
Har bara ägt 163-hästars 944 samt 944S tidigare, samt 944 turbon då, och jag trodde nog att S2:an skulle vara lite piggare än den visade sig vara (bör tilläggas att det inte är något fel på min bil).

Går som sagt i banorna om man ska behålla eller byta ut.
Det värsta är att jag kommer bara på fler och fler kandidater som känns mer lockande än att behålla S2:an ...

Har alltid gillat formerna på just Boxstern, men om det är all show och no go så vette katten ...
Att lätta och slänga ut grejer är inte aktuellt bör tilläggas. Inte i en Boxster iaf.
Då känns det (för mig) mer rätt att lätta och bygga rejs av en 944 turbo eller 911 coupé ...
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]