944 köp, råd önskas

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freudhrik
NA-Poster
Posts: 22
Joined: 2009-11-10 15:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Arvika
Contact:

944 köp, råd önskas

#1 Post by Freudhrik »

Hej, blev just medlem här för att få veta lite mer om 944an som jag är ute efter. Kollade på den här och tyckte den verkade bra.
http://www.blocket.se/jonkoping/Porsche ... m?ca=7&w=3

Vad tror ni veteraner? :D Är det nåt speciellt jag ska tänka på när jag kollar på den? Om den nu inte blir såld först, det var nån som skulle kolla på den ikväll. Någon här som har varit o tittat på den kanske?

tacksam för alla svar
mvh Fredrik

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

Kolla om säljaren har originalfälgarna kvar. De som sitter på (Design 90-fälgar) har ett för högt ET och sitter för långt in i hjulhusen. IMHO ser det förjävligt ut. :wink: Går att lösa med spacers också (men de kostar naturligtvis).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#3 Post by Patrik Börjesson »

Jag har kollat på bilen. Behöver jag säga att jag inte köpte?
Org. Telefon fälgar finns. med sommardäck. Bilen är sunkig innuti, därför jag inte köpte den.
Avgasröret är kass, det behöver bytas. ett taskigt monterat öppet luftfilter och icke fungerande targa. Hela bilen känns även fuktig innuti...

Lycka till.

User avatar
Freudhrik
NA-Poster
Posts: 22
Joined: 2009-11-10 15:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Arvika
Contact:

#4 Post by Freudhrik »

tack för snabba svar, vilket var bra för jag tänkte kolla på den imorrn.

Ok, det lät ju inte så bra med interiören och avgasröret men insidan kanske blir bättre av en storstädning? Och torkning? Är avgasröret så kasst att man måste ha nytt eller kan det gå att fixa tror du och hur mycket kan det kosta?

Jag borde ju kunna få ner priset några tusen med här felen annars känns det lite dyrt.

User avatar
Freudhrik
NA-Poster
Posts: 22
Joined: 2009-11-10 15:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Arvika
Contact:

#5 Post by Freudhrik »

läste inte det om avgasröret noga. såg att det behövde bytas nu

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#6 Post by Patrik Börjesson »

interiören är missfärgad och fläckig. Jag tror inte det går att tvätta. då hade jag köpt.

User avatar
Freudhrik
NA-Poster
Posts: 22
Joined: 2009-11-10 15:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Arvika
Contact:

#7 Post by Freudhrik »

Den blev såld till en annan idag fick jag just veta. Så det blir till att leta upp en ny.

tack ändå för hjälpen

Kangaroo
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2007-08-10 22:19:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Kangaroo »

Japp, och det var jag som köpte den.

Kan säga såhär mycket Patrik att.. det känns som att du förväntar dig lite för mycket för pengarna. En 85B med 14000 verifierade mil för de pengarna kommer inte att vara i utställningsskick. När den kostar 10 eller 15 tusenlappar mindre än andra bilar så och dessutom i ok skick mekaniskt så. Visst, sätena är inte de vackraste, det tål att sägas, men långt ifrån så att man skäms för den med tanke på det priset. Men det kanske är jag som har skeva värderingar då banåkaambitionerna vinner över putsambitionerna.

Avgasröret kasst? Nja, snarare så att det saknades ljuddämpare. Kommer inte att köra mycket med den innan det kommer på en ny kan jag säga. 3000 spänn hos Utzon för rostfri, prutade 2000 av priset för denna punkt. Däremot är det lite för fuktigt där inne ja. Ska undersöka det vidare.

Luftfiltret är ju inte för komplicerat att fixa. Det klarar till och med jag med min centrerade tumme. Targan fungerar inte. Det har jag en vår på mig att fixa.

Fälgarna, ja. Det ser jävligt ut. Spacers eller nya fälgar blir det också för min del. Däcken som satt på både vinter- och sommarfälgarna är helt ok, framför allt vinterhjulen. Tilläggas ska väl att sommarhjulen har rätt ET.
Emil Sällberg

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#9 Post by Patrik Börjesson »

Nej då, jag förväntar mig inte för mycket för pengarna. Men jag ska använda bilen och vill då ha en som har bättre inredning än den hade.
Avgasröret är ju kass om det saknas en ljuddämpare, eller?
Men i övrigt håller jag med dig, För dom pengarna är den helt klart prisvärd! det har jag heller inte sagt något om. Jag har talat om vad jag tyckte var fel på bilen och anledning till att jag inte köpte den.

Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd med bilen, då den som sagt är i gott skick mekaniskt och i karossen.

Fukten i bilen går säkert att få ur genom att ställa bilen i varmgarage några dagar.

Jag har undrat både en och två gånger varför jag inte köpte och slängde ur stolarna och i med okej eftermarknads stolar som man kan få tag i till riktigt vettiga priser från landet i söder... Men man kan inte gå och gräva ner sig över sånt så jag letar vidare :)

Och föresten, Välkommen till Porsche träsket.
:)

User avatar
Freudhrik
NA-Poster
Posts: 22
Joined: 2009-11-10 15:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Arvika
Contact:

#10 Post by Freudhrik »

Nu blev jag avundsjuk o ännu mer sugen på o köpa en :D Jag får väl vara snabbare nästa gång. Vad tror ni om den här: http://www.blocket.se/kristianstad/Pors ... m?ca=8&w=3

Legat ute ett tag har jag sett och väldigt långt bort från mej.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#11 Post by Mats Jacobsson »

Kangaroo wrote:Japp, och det var jag som köpte den.
Då blev det en 944 mer i Linköping :)
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Kangaroo
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2007-08-10 22:19:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Kangaroo »

Patrik Börjesson wrote:Nej då, jag förväntar mig inte för mycket för pengarna. Men jag ska använda bilen och vill då ha en som har bättre inredning än den hade.
Avgasröret är ju kass om det saknas en ljuddämpare, eller?
Men i övrigt håller jag med dig, För dom pengarna är den helt klart prisvärd! det har jag heller inte sagt något om. Jag har talat om vad jag tyckte var fel på bilen och anledning till att jag inte köpte den.

Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd med bilen, då den som sagt är i gott skick mekaniskt och i karossen.

Fukten i bilen går säkert att få ur genom att ställa bilen i varmgarage några dagar.

Jag har undrat både en och två gånger varför jag inte köpte och slängde ur stolarna och i med okej eftermarknads stolar som man kan få tag i till riktigt vettiga priser från landet i söder... Men man kan inte gå och gräva ner sig över sånt så jag letar vidare :)

Och föresten, Välkommen till Porsche träsket.
:)
Kasst i min värld skulle vara om hela systemet är upprostat. Snarare inte komplett mer än något annat. Menade i vilket fall inte att låta så kritisk mot din bedömning som det blev.

Nöjd blir jag. Nog. Har mina funderingar på att vissa saker inte är helt 100% men det märker jag med tiden. Märkte du att kopplingspedalen inte vill hänga med foten upp riktigt när man släppte upp kopplingen?

Tackar så mycket! Tror att jag kommer att trivas här..

Mats: Ju fler bilar här desto bättre.

Fredrik: Jo då, funderade på den där också. Men den kändes liksom för dig lite väl långt bort. Att åka så långt för en bil som man inte vet om den är besiktningsklar eller inte känns lite risky. Fast å andra sidan, att ringa skadar ju aldrig.

Ber om ursäkt att jag kapar den här tråden. Biltråd kommer så snart jag har plåtat bilen. Biltråd utan bilder känns inte bra.
Emil Sällberg

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#13 Post by Patrik Börjesson »

Kangaroo wrote:Kasst i min värld skulle vara om hela systemet är upprostat. Snarare inte komplett mer än något annat. Menade i vilket fall inte att låta så kritisk mot din bedömning som det blev.

Nöjd blir jag. Nog. Har mina funderingar på att vissa saker inte är helt 100% men det märker jag med tiden. Märkte du att kopplingspedalen inte vill hänga med foten upp riktigt när man släppte upp kopplingen?

Tackar så mycket! Tror att jag kommer att trivas här..
Hmm, tänkte inte på det där med kopplingen. Tyckte dock lådan var något hårdväxlad, men det är nog bara att smörja länkaget, det var inte så farligt, men min gamla 944 var lättare att växla än denna.

Ska läsa biltråden och se vad som händer med bilen :)

MrSkane
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2010-03-03 23:10:44
Contact:

Re:

#14 Post by MrSkane »

Sjösgärd wrote:Kolla om säljaren har originalfälgarna kvar. De som sitter på (Design 90-fälgar) har ett för högt ET och sitter för långt in i hjulhusen. IMHO ser det förjävligt ut. :wink: Går att lösa med spacers också (men de kostar naturligtvis).

vad menas med för högt ET?

är det telefonfälgarna eller fuchs som är original till 944an?

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Re:

#15 Post by Maxx »

MrSkane wrote:
Sjösgärd wrote:Kolla om säljaren har originalfälgarna kvar. De som sitter på (Design 90-fälgar) har ett för högt ET och sitter för långt in i hjulhusen. IMHO ser det förjävligt ut. :wink: Går att lösa med spacers också (men de kostar naturligtvis).

vad menas med för högt ET?
ET är avståndet från fälgens centrumlinje (tänk att du delar fälgen i två lika tjocka skivor) till fälgens anliggningsyta mot navet. Högt ET = stort avstånd, lågt ET = litet avstånd. Fälgar med högt ET på en bil som ska ha fälgar med lågt ET gör att de hamnar för långt in. På våra bilar handlar det om 3-4 cm fel per sida om man har fel ET-mått.
MrSkane wrote:är det telefonfälgarna eller fuchs som är original till 944an?
Båda.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users