Vet någon något om denna S2'a

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
KBL
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-23 13:16:11
Bilmodell: Porsche 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Vellinge
Contact:

Vet någon något om denna S2'a

#1 Post by KBL »

Hej på er!

Hjälp en Porschelös nykomling (medlem #3000).

Är det någon som vet något om denna...
http://www.blocket.se/sodermanland/Pors ... =23_11&w=3

Bor det någon här på forumet i närheten som, mot skälig ersättning, kan ta en första titt på den?
Själv bor jag 60 mil söder om...

Vill man prata med mig kan man ringa 0708-777217.

MVH
Kristian

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Jag bor i Eskilstuna och skulle kunna åka och titta på den, jag har ägt 2 st S2
och en turbo så jag har lite koll på dessa bilar.
Dock så får du ta kontakt med säljaren och göra klart för han att du skickar
en "föråkare".



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

KBL
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-23 13:16:11
Bilmodell: Porsche 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Vellinge
Contact:

#3 Post by KBL »

Super!
Jag ringer honom på vägen hem och berättar att "...en representant för en presumtiv kund kommer att söka upp honom".

MVH
Kristian

KBL
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-23 13:16:11
Bilmodell: Porsche 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Vellinge
Contact:

#4 Post by KBL »

Nu har jag ringt!
Du kan ringa honom på 0734-374658 och bestämma en tid som passar er båda.
Vet att det var en annan som skulle titta på den nu på fredag.

MVH
Kristian

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Erol »

Oki, ringer honom imorgon, när jag har bättre koll på hur länge jag jobbar.
Så hoppas vi att han har tid och ork att visa bilen under morgondagen!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

KBL
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-23 13:16:11
Bilmodell: Porsche 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Vellinge
Contact:

#6 Post by KBL »

Kanon!
Var en trevlig "gubbe" att prata med, verkade vara pedant!

Skall genast kolla tågtidatabellen till Eskilstuna :-)

MVH
Kristian

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#7 Post by Jesper von Wowern »

Hej Kristian! Som Vellingebo får Du inte glömma att komma in om och visa upp nyförvärvet! :D
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Erol »

Har pratat med honom, han skulle ringa mig när han kom hem ikväll, runt kl. 20,
så ska jag åka och kolla på bilen, återkommer när jag varit där!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

KBL
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-23 13:16:11
Bilmodell: Porsche 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Vellinge
Contact:

#9 Post by KBL »

:#pray:

KBL
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-23 13:16:11
Bilmodell: Porsche 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Vellinge
Contact:

#10 Post by KBL »

Jesper, när jag fått min S2'a, vilken det nu blir, stannar jag till utanför dig och ringer på.
Varje gång jag kör förbi ditt krypin sneglar jag för att kolla om den Svarte står där :-)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Erol »

Här kommer en sen rappport från provkörning av S2:an :lol:


Bilen är i ganska god kondition, enligt mätaren har den gått ca 18.100 mil.
Dock så finns det en del saker som jag störde mig på:

Bilen lackades om för nått år sedan, men jag såg flera små bulor i taket,
repor på huv och vänster framskärm, samt små knottror i klarlacken.
Inga stora saker, men ändå lite störande på en nylackad bil.

Repa på huven, kan gå att polera bort.
Image


Repor på vänster framskärm, tveksamt om dessa går att polera bort...
Image


För övrigt såg jag inga direkta skador och bilen gav ett gott intryck. Jag
upptäckte vid provkörning att takluckan knirrar konstant och i högre farter,
100+ eller så, brusar som om den va lite öppen.

Dessutom fans ett "väsande"vägljud som verkar komma ifrån förarens
fötter, jag tolkade det som om det saknades isolering/genomföringsgummi
i torpedväggen, men jag är inte säker.

Enligt ägaren var kopplingen var rätt nyligen bytt, jämfört med min S2:a
så var det bra "tryck" i kopplingspedalens retur, så antingen är jag ovan
med ny koppling eller så kanske den till och med är uppgraderad.

Jag noterade dessutom små vibrationer i ratten vid motorvägshastighet,
detta kan iofs bero på obalans i hjulen, samt att bilen stått länge. Men
man kan inte helt utesluta en styrled/spindelled som börjar bli dålig.

Växellänkaget gick lätt och smidigt, tyvärr med det obligatoriska glappet,
dock inte värre än de flesta bilar som inte åtgärdad glappet.

Remmar och kedja var bytta enligt ägaren vid ca 16000 mil, dock så viste
han inte om kamkedjesläpan var bytt, jobbet utfördes av en firma i Västerås.

Dock blev jag lite osäker på om de fått dit ballansaxlarna rätt, motorn
vibrerade klart mer än min på tomgång, men gick jämt och fint när jag
körde den.

Image

Image

Image


Inredingen såg hel och fräsch ut, som vanligt på sportstolarna fanns det
"instegsskador" på ryggstödet, ägaren hade bytt ryggstöd på stolarna för
att minska skadorna, men som gjorde att båda stolarna var skadade...

Skador vid de röda pilarna
Image


Utöver detta så var det endast de främre högtalarna som avvek från en
vanlig 944. Någon hade gjort en rätt seriös ombyggnation och klar
förbättring av ljudet i dörrarna.

Image


Jag letade i bagaget efter lappen med "optioncodes" utan framgång, men
en possetiv överaskning var att det satt M030-sport chassie fram. Dvs.
fjäderben ställbara i både höjd och hårdhet. Dock så var de bakre dämparna
i en annan kaliber, antingen orginal, eller helt slut M030. Så balansen i
bilen vart lite lustig.

Ställbara fjädreben
Image


Jag misstänker att någon har eftermonterat M030-fjäderbenen då bilen var
så pass mjuk bak samt att bromsarna var standard bromsar, dvs. ej M030.

Image


Lite bilder på bilen...

Image

Image

Image

Image


Nu när jag läser igenom texten så känns det som den här bilen inte var
nått å ha, är det så?

Nä, det skulle jag inte säga, bilen är ändå så gott som 20 år gammal, men
man ska ha klart för sig att det finns lite att göra med bilen för att den ska
bli tipptopp, det jag skulle åtgärda/se över innom snar framtid är följande:

- Ballansaxelinställning
- Injustering av Taklucka
- Granska framvagnens kulleder/ballansera hjulen
- Byta bakdämpare mot några som matchar fjäderbenen fram
- Täta torpedväggen
- Renovera växellänkaget
- Fixa tutan, har inte nämt detta tidigare, men tutan fungerar inte!

Kan/vill du skruva lite själv så är dessa saker inte speciellt kostsamma, de
dyraste operationerna är nog bakdämpare för ett par tusen och OM något
är dåligt i framvagnen, styrled ca 500:-, styrstag ca 1100:-, spindelled ca
2500:- för att nämna lite priser. Växellänkage några hundringar.

Ballansaxeln kostar inget att justera om du klarar det själv, lika så targan,
torpedväggen samt tutan. Enligt ägaren så funkar den om man trycker lite
på tutknappenen, så det kan vara dålig kontakt/oxid.


Hoppas att det har varit till nytta, jag tror jag fått med det mesta, är det
något du undrar så hojta till så ska vi se om jag kan svara på det!


Mvh Erol


Oj, vilket långt inlägg det blev... rekord???
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

KBL
S-Poster
Posts: 102
Joined: 2009-09-23 13:16:11
Bilmodell: Porsche 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Vellinge
Contact:

#12 Post by KBL »

Jaha, vad skall man säga?
Först och främst ett STORT tack för din tid och den ovärderliga hjälpen!

Om jag uppfattar dig rätt så var det inga missljud från vare sig motor och växellåda (...för då hade du, lika säkert som att Dolly Parton sover på rygg, upptäckt och skrivit om det)!

Jag får sova på saken...!




...och nu när jag har gjort det skall jag ringa ägaren och säga att jag är intresserad av hans bil, fast jag vänta tills imorgon!

...skall kolla tågtidtabellen till Eskilstuna igen!

MVH
Kristian

hmm, låt se. Om jag åker från Malmö C 23:05, fredag kväll är jag framme i Eskilstuna lördag morgon 08:55 å så tar man buss...sssnark

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Erol »

KBL wrote:Jaha, vad skall man säga?
Först och främst ett STORT tack för din tid och den ovärderliga hjälpen!

Om jag uppfattar dig rätt så var det inga missljud från vare sig motor och växellåda (...för då hade du, lika säkert som att Dolly Parton sover på rygg, upptäckt och skrivit om det)!

Det var så lite så, va faktiskt lite kul att jämföra med min egen S2:a då
de har ungefär samma miltal på mätaren. Men den svarta var över lag
fräschare än min gråa :wink:

Nope, inga direkta oljud eller andra konstigheter med drivlinan, ovanligt
följsam växellåda. Som vanligt väsnas lagren i transaxeln lite (och tystnar
när man kopplar ur) detta får annses helt normalt och denna bil var tystare
än många andra.

Maskinellt verkar den riktigt välskött!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#14 Post by emm »

Nice work Erol!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#15 Post by Notch »

Fantastisk rapport från Erol! Vibrationer vid tomgång och låga varv brukar vara kassa motorfästen.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users